Рішення
від 01.11.2018 по справі 2240/2243/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2240/2243/18

РІШЕННЯ

іменем України

01 листопада 2018 рокум. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Майстера П.М. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області про визнання висновку протиправним та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом до Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області, в якому просить: визнати протиправним висновок №122/15.9.5.6-83 про внесення змін до актового запису цивільного стану та зобов'язати Кам'янець-Подільський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області внести зміни до актового запису про народження №39 від 06.10.1979 року ОСОБА_2, складеного виконавчим комітетом Староушицької селищної ради Камянець-Подільського району Хмельницької області виправивши дату народження з "ІНФОРМАЦІЯ_1" на "ІНФОРМАЦІЯ_2".

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначила, що звернулася до Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області із заявою про внесення змін до актового запису про народження №39, що складено 06.10.1979 року виконавчим комітетом Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_1.

Так як, на переконання позивача, датою її народження є ІНФОРМАЦІЯ_2 року, а тому позивач звернулася до відповідача із заявою про внесення змін до актового запису про народження, зокрема зазначивши вірну дату народження останньої замість "ІНФОРМАЦІЯ_1" вказавши "ІНФОРМАЦІЯ_2".

Відповідач висновком №122/15.9.5.6-83 від 18 червня 2018 року відмовив позивачу у внесенні змін до актового запису про народження у зв'язку з відсутністю підстав для внесення змін до актового запису цивільного стану, при розгляді поданих заявником та зібраних відділом документів.

З таким висновком позивач не погодилася, а тому звернулася до суду з вказаними позовними вимогами.

Ухвалою суду від 20 серпня 2018 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

Позивач у судові засідання: 22.10.2018 р. та 01.11.2018 р. не з'явився. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином, що підтверджується матеріалами, що знаходяться у справі. Клопотань про розгляд справи без участі позивача не надала до суду.

Відповідача у судові засідання: 17.09.2018 р., 22.10.2018 р. та 01.11.2018 р. не з'явилася. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень. Відповідач у встановлений судом строк відзив на позовну заяву суду не надав та жодних клопотань від відповідача на адресу суду не надходило.

Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно з частиною 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши належним чином зібрані докази по справі, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спору по суті, приходить до висновків, що позовні вимоги не підлягають до задоволення з наступних підстав.

Суд встановив, що позивач звернулася до Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області із заявою про внесення змін до актового запису про народження №39, що складено 06.10.1979 року виконавчим комітетом Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_1 щодо зміни до актового запису про народження, зокрема зазначивши вірну дату народження позивача замість "ІНФОРМАЦІЯ_1" вказавши "ІНФОРМАЦІЯ_2".

У відповідь на своє звернення позивач отримала висновок №122/15.9.5.6-83 від 18.06.2018 року, у якому відмовлено у внесенні змін до вищезазначеного актового запису, у зв'язку з відсутністю підстав для внесення змін до актового запису цивільного стану, при розгляді поданих заявником та зібраних відділом документів.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Статтею 49 ЦК України встановлено, що актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов'язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб'єктом цивільних прав та обов'язків.

Актами цивільного стану є народження фізичної особи, встановлення її походження, набуття громадянства, вихід з громадянства та його втрата, досягнення відповідного віку, надання повної цивільної дієздатності, обмеження цивільної дієздатності, визнання особи недієздатною, шлюб, розірвання шлюбу, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, зміна імені, інвалідність, смерть тощо.

Державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть. Реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону.

Народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміна імені, смерть підлягають обов'язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян в органах юстиції в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відносини, пов'язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, визначає засади діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану регулює Закон України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" від 01.07.2010 р. №2398-VI (далі - Закон №2398-VI).

Відповідно до ч.ч. 1,2,3,5 ст. 9 Закону №2398-VI, державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті. Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану. Актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану. Правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.

Згідно ст. 22 Закону № 2398-VI внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.

Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану.

Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.

Після внесення змін до актового запису цивільного стану заявнику повторно видається свідоцтво про державну реєстрацію акта цивільного стану.

Внесення змін до записів актів цивільного стану регулюється також Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затвердженими наказом Міністерства юстиції України 12 січня 2011 року № 96/5 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 14 січня 2011 року за № 55/18793 (далі - Правила № 96/5).

Пунктом 1.1 Правил №96/5 встановлено, що внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться районними, районними у містах, міськими (міст обласного значення), міськрайонними, міжрайонними відділами державної реєстрації актів цивільного стану головних територіальних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством. У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.

Відповідно до пункту 1.5 Правил №96/5 заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання приймаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, визначеному цими Правилами.

Згідно з пунктом 1.7 Правил №96/5 зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу II цих Правил. У разі зберігання актового запису цивільного стану (метричного запису) у державному архіві внесення змін до актового запису (метричного запису) проводиться зазначеною установою за повідомленням відділу державної реєстрації актів цивільного стану.

Порядок внесення змін до актів цивільного стану врегульовано розділом ІІ Правил.

Відповідно до абзацу 1 пункту 2.1 Правил №96/5 заява про внесення змін до актового запису цивільного стану за формою, наведеною в додатку 1, подається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених ст. 53 Сімейного кодексу України, також до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання першого примірника актового запису про шлюб при пред'явленні паспорта або паспортного документа.

Відповідно до пункту 2.6 Правил №96/5 разом із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану заявником подаються: свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні; інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті.

Згідно з пунктами 2.7, 2.11 Правил №96/5 на підтвердження достовірності представлених заявником документів про державну реєстрацію актів цивільного стану відділом державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичним представництвом чи консульською установою України додаються до матеріалів справи повні витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, копії відповідних актових записів цивільного стану, на підставі яких вирішується питання щодо необхідності внесення змін або відмови в цьому.

Факти, зазначені в заяві, а також записи у свідоцтвах про державну реєстрацію актів цивільного стану та в інших поданих заявником документах, якщо вони викликають сумніви щодо їх достовірності, можуть бути перевірені відділом державної реєстрації актів цивільного стану шляхом направлення запитів до відповідних установ, організацій для затребування необхідних документів.

Пунктом 1.10 Правил передбачено, що питання про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання розглядається у тримісячний строк з дня подання відповідної заяви до відділу державної реєстрації актів цивільного стану.

Відповідно до п. 2.12 Правил №96/5 на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2.

У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.

Пунктом 2.13 Правил №96/5 визначено перелік підстав для внесення змін в актові записи цивільного стану.

Внесення змін до актових записів цивільного стану можливе також і в інших окремих випадках, якщо це не суперечить чинному законодавству України.

З аналізу вищенаведених норм, суд приходить до висновку, що Законом №2398-VI та Порядком №95/5 чітко встановлено процедуру, порядок, строк та підстави внесення змін до актів цивільного стану.

Судом встановлено, що оскаржуваним рішенням - висновком № 122/15.9.5.6-83 від 18.06.2018 року, відповідач відмовив позивачу у виправленні дати народження в актовому записі про народження №39 від 06.10.1979 року у зв'язку з відсутністю підстав для внесення змін до актового запису цивільного стану, при розгляді поданих заявником та зібраних відділом документів.

Як слідує із змісту вказаного висновку, виконавчим комітетом Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області проведено державну реєстрацію народження ОСОБА_2 (ОСОБА_1), про що складений відповідний актовий запис про народження №39 від 06.10.1979 року у якому зазначено дату народження - ІНФОРМАЦІЯ_1 року. В повному витязі з ДРАЦСГ №20379597 сформованому у Кам'янець-Подільському районному відділі державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області щодо актового запису про народження позивача №39 складеного 06.10.1979 року виконавчим комітетом Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області зазначено дату народження останньої - ІНФОРМАЦІЯ_1 року. Відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 виданого виконавчим комітетом Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області, зазначено, що ОСОБА_2 (ОСОБА_1) народилася - ІНФОРМАЦІЯ_1 року. При цьому судом встановлено, що в актовому записі про шлюб №16 від 20.08.1996 року та в актовому записі про розірвання шлюбу №190 від 02.11.2005 року датою народження позивача зазначено - ІНФОРМАЦІЯ_1 року. Окрім того, актовим записом про народження дитини позивача №8, складеного 26.03.1997 року виконавчим комітетом Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_3, датою народження матері дитини зазначено - ІНФОРМАЦІЯ_1 року.

Як вбачається із копії паспорта громадянина України серії НОМЕР_3, закордонного паспорта серії НОМЕР_4, облікової картки платників податків, довідки МВС України про не судимість №0074108, посвідчення водія № НОМЕР_5, договору купівлі-продажу квартири від 10.09.2015 року, договору про надання послуг з централізованого опалення від 14.09.2015 року, датою народження ОСОБА_1 є ІНФОРМАЦІЯ_2 року, а актовому записі про народження №39 від 06.10.1979 року останньої - ІНФОРМАЦІЯ_1 року.

Суд зауважує, що дата, місце народження, в зазначених документах є похідними від актового запису про народження, а не навпаки.

Тобто, матеріали справи не містять належних та допустимих доказів, які б слугували підставою для внесення змін до актового запису про народження №39 складеного 06.10.1979 р. виконавчим комітетом Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_1 щодо зміни дати народження позивача з "ІНФОРМАЦІЯ_1 року" на "ІНФОРМАЦІЯ_2 року"

Водночас, суд наголошує, що адміністративний суд не уповноважений встановлювати достовірність обставин, засвідчених цими документами, чи іншим способом встановлювати юридичні факти, що засвідчують зміну актів цивільного стану особи, відтак, відсутні достатні підстави для внесення змін до актового запису про народження позивача в частині зміни її дати народження.

Матеріали справи та всі подані заявником документи, що були предметом розгляду органом державної реєстрації актів цивільного стану, в даному випадку досліджуються судом як докази у справі, а не як предмет спору. Суд не уповноважений встановлювати достовірність обставин, засвідчених цими документами, чи іншим способом встановлювати юридичні факти, що засвідчують зміну актів цивільного стану особи. Такі справи належать до цивільної юрисдикції і вирішуються, зокрема, у порядку окремого провадження.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а також обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення чи вчинення дії.

Вищий адміністративний суд України в Довідці про результати вивчення та узагальнення практики вирішення адміністративними судами спорів, які виникають у зв'язку з відмовою органу державної реєстрації актів цивільного стану (постанова Пленуму Вищого адміністративного суду України № 12 від 29.09.2016 "Про узагальнення практики вирішення адміністративними судами спорів, які виникають у зв'язку з відмовою органу державної реєстрації актів цивільного стану") вказав, що предметом спору щодо відмови органу державної реєстрації актів цивільного стану внести зміни до актового запису цивільного стану за заявою особи є власне рішення, дії чи бездіяльність відповідного органу, а не спір про наявність в особи особистого немайнового права. Як випливає з вимоги частини третьої статті 2 КАС України, при цьому суд перевіряє, чи відповідні рішення прийняті, дії чи бездіяльність вчинені, зокрема, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення чи вчинення дії. Для встановлення останньої характеристики (обґрунтованості) прийняття рішення та вчинення дій органом державної реєстрації актів цивільного стану щодо відмови внести зміни до актового запису цивільного стану за заявою особи адміністративний суд вивчає наявність чи відсутність достатніх підстав для прийняття відповідного рішення та/або вчинення відповідних дій, передбачених частиною першою статті 22 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану".

Таким чином, подані заявником документи, що були предметом розгляду органом державної реєстрації актів цивільного стану, досліджуються судом як докази у справі, а не як предмет спору. Водночас суд не уповноважений встановлювати достовірність обставин, засвідчених цими документами, чи іншим способом встановлювати юридичні факти, що засвідчують зміну актів цивільного стану особи; такі справи належать до цивільної юрисдикції.

Також суд відзначає, що порядок розгляду заяви про внесення змін до актового запису цивільного стану передбачає наявність у відділу державної реєстрації актів цивільного стану права вибору одного з рішень внести зміни до актового запису або відмовити у внесенні змін. Ці повноваження за своєю правовою природою є дискреційними, оскільки є виключною компетенцією відповідного відділу державної реєстрації актів цивільного стану і здійснюються ним за наслідками перевірки наданих та зібраних документів та за наявності достатніх підстав, передбачених Правилами.

Таким чином, в даній справі, суд перевіряє лише дотримання суб'єктом владних повноважень вимог ч. 3 ст. 2 КАС України при прийнятті оскаржуваного рішення і зазначає, що Висновок Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області є обґрунтованим та правомірним.

Тому позовні вимоги не підлягають задоволенню.

В силу вимог ст.139 КАС України, понесені позивачем судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Кам'янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області про визнання висновку протиправним та зобов'язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 05 листопада 2018 року.

Позивач:ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 32385 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) Відповідач:Кам'янець-Подільський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області (вул. Пушкінська, 44, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька область, 32300 , код ЄДРПОУ - 21323606) Головуючий суддя П.М. Майстер

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2018
Оприлюднено07.11.2018
Номер документу77628598
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2240/2243/18

Рішення від 01.11.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 20.08.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 09.07.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні