Рішення
від 29.10.2018 по справі 0840/3741/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

29 жовтня 2018 року о/об 10 год. 45 хв.Справа № 0840/3741/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Агаєві Р.А., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА (69032, м.Запоріжжя, вул.Макаренка, буд.1, офіс 7; код ЄДРПОУ 40984433)

до 1.Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 39396146); 2.Державної фіскальної служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 39292197)

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА (надалі - позивач, ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА ) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Запорізькій області (надалі - відповідач-1, ГУ ДФС у Запорізькій області), Держаної фіскальної служби України (надалі - відповідач-2, ДФС України), в якому позивач, з урахуванням поданої заяви про уточнення позовних вимог, просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №618924/40984433 від 27.03.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 26.12.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 2) визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №618914/40984433 від 27.03.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 22.12.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 3) зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №4 від 22.12.2017 та №5 від 26.12.2017, подані Товариством з обмеженою відповідальністю ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА .

У позові (а.с.209-222) зазначено, що одним із основних видів діяльності ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА є надання послуг з лиття виливок з ливарного чавуну. І) Для здійснення даного виду діяльності ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА 01.08.2017 уклало з Замовником - ТОВ "ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО" Договір №010817 про закупівлю послуг щодо лиття виливок з ливарного чавуну за умовами якого ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА зобов'язалося надати послуги щодо лиття виливок з ливарного чавуну марки ЧХ28Д2 (або еквівалент), які зазначені в специфікаціях (додатку №1 до Договору). На виконання взятих на себе зобов'язань ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА реалізувало послуги щодо лиття виливок з ливарного чавуну для Замовника за актом виконаних робіт №23 від 26.12.2017 вартістю 35328,58 грн. з ПДВ, а саме: корпусу внутрішнього 1ГРТ 1600/50 (ПМЛЗ) у кількості 1 шт.; колеса 5Гр-8 у кількості 5 шт.; корпусу 5Гр-8 у кількості 2 шт., у зв'язку з чим ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА склало податкову накладну №5 від 26.12.2017. Оплату даних послуг ТОВ "ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО" здійснило 26.12.2017 в розмірі 100000,00 грн. Відповідно п.5.2 договору з Замовником - ТОВ "ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО" надання послуг з ливарного чавуну здійснювалося на території виконавця ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА , а транспортування готової продукції отриманої в результаті надання послуг Замовнику здійснювалося за рахунок та силами Замовника згідно товарно-транспортної накладної №Р23 від 26.12.2017. Вантажовідправником відповідно до товарно-транспортної накладної №Р23 від 26.12.2017 вказано саме ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА , яке було виконавцем робіт за договором з ТОВ "ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО". Оскільки місцем виконання робіт виконавцем є м.Бердичів Житомирської області вул.Європейська, 79, то саме ця адреса і зазначена при відвантаженні виливок Замовнику в ТТН №Р23 від 26.12.2017. Відпуск готових виливок на загальну суму 35328,58 грн. з ПДВ дозволив директор ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА Чишин Г.Г. за довіреністю вантажоодержувача №29 від 01.12.2017. Для надання послуг з лиття виливок з ливарного чавуну ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА уклало з ПАТ Бердичівський машинобудівний завод ПРОГРЕС (код 00217426) договір про закупівлю послуг щодо лиття ливарного чавуну №017177 від 25.07.2017 з використанням 100% давальницької сировини та модельної оснастки ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА (ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА закуповує необхідну сировину у третіх осіб). Тобто, виконання технологічних процесів необхідних для надання послуг Замовнику - ТОВ "ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО" забезпечується трудовими ресурсами та ПАТ Бердичівський машинобудівний завод ПРОГРЕС згідно договору про закупівлю послуг щодо лиття ливарного чавуну №017177 від 25.07.2017. Так, 26.12.2017 ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА прийняло готові виливки від ПАТ Бердичівський машинобудівний завод ПРОГРЕС за актом прийняття-здачі виконаних робіт (послуг) №682 за місцем виконання роботи - м.Бердичів Житомирської області, вул.Європейська, 79, і одразу на місці відвантажило їх Замовнику - ТОВ "ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО" згідно раніше згаданої ТТН №Р23 від 26.12.2017. При цьому відповідно до акту прийняття-здачі виконаних робіт (послуг) №682 від 26.12.2017 ПАТ Бердичівський машинобудівний завод ПРОГРЕС оформило та зареєструвало в ЄРПН податкову накладну №173 від 26.12.2017, а також виписало відповідні сертифікати якості на литво, а також оформило товарно-транспортну накладну на відпущену для ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА продукцію №2612/17 від 26.12.2017. В свою чергу ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА 30.01.2018 оплатило послуги ПАТ Бердичівський машинобудівний завод ПРОГРЕС платіжним дорученням №25 на суму 4000000,00 грн. Через те що інформацію про призначення готових виливок для третьої особи ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА не розкривало, ПАТ Бердичівський машинобудівний завод ПРОГРЕС в усіх документах, у тому числі і в усіх графах ТТН №2612/17 від 26.12.2017, вказало саме ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА як отримувача послуг, оскільки інформацію комерційного характеру про перепродаж послуг третій особі - ТОВ "ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО", ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА мало право не доводити до відома ПАТ Бердичівський машинобудівний завод ПРОГРЕС . Реєстрацію податкової накладної ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА №5 від 26.12.2017, складеної за результатами надання вищевказаних послуг для ТОВ "ПРОМИСЛОВО- ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО" було зупинено. Згідно квитанції №1 причиною зупинення реєстрації зазначено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД 24.51.1., хоча насправді даний код є кодом послуги згідно з ДКПП, а не кодом товару. ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА направлено на адресу податкового органу Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК №22 від 23.03.2018, з додатками у кількості 37 документів. Однак, Рішенням Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №618924/40984433 від 27.03.2018 відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 26.12.2017 через те, що: ненадання платником податку копій документів , а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів, накладні; додаткова інформація : згідно ТТН №2612/17 від 26.12.2017 перевізник ТОВ Литво-Запчастина , відсутня інформація щодо наявності у підприємства власного транспорту, відсутня інформація щодо оформлення трудових відносин з вказаним водієм, у наданій ТТН №23 від 26.12.2017 відсутня печатка автоперевізника ПАТ ОГХК філія Іршанський ГЗК , у наданих ТТН встановлено невідповідність пункту навантаження, пункту розвантаження . Додатково у Рішенні лише зазначено, що позивачем не надано інформацію щодо наявності на підприємстві транспорту та інформація щодо оформлення трудових відносин з водієм, хоча надання такої інформації не передбачено відповідно до пп.4 п.13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних . ІІ) Відповідно до умов договору від 01.08.2017 за №010817 ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА реалізувало послуги щодо лиття виливок з ливарного чавуну для Замовника - ТОВ "ПРОМИСЛОВО- ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО" за актом виконаних робіт №21 від 22.12.2017 вартістю 367351,49 грн. з ПДВ, а саме: колесо 5Гр-8, корпус 5Гр-8, корпус внутрішній ҐРАТ 350/40, корпус внутрішній 8ГР-8, колесо 10ГрУ-8, корпус внутрішній Грт 125071, Диск Грт 1250/71, Диск 1ГРТ 1600/50, Корпус внутрішній 12/10, Диск напірний 12/10, Колесо 14/12Д 930мм, корпус внутрішній 14/12, Диск напірний насос 14/12, Диск 1ГРТ 16009/50 (ПЛМЗ), у кількостях відображених в акті №21 від 22.12.2017, у зв'язку з чим ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА склало податкову накладну №4 від 22.12.2017. Часткову оплату даних послуг ТОВ "ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО" здійснило 26.12.2017 в розмірі 100000,00 грн. Так, відповідно до товарно-транспортної накладної №Р21 від 22.12.2017 Замовником послуг транспортування було саме ТОВ "ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО", на якого відповідно до вимог пункту 5.2 договору покладався обов'язок з прийняття виконаних на території виконавця робіт, тобто обов'язок отримання на території Виконавця їх результату у вигляді готової продукції. Вантажовідправником відповідно до товарно-транспортної накладної №Р21 від 22.12.2017 вказано саме ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА , яке було виконавцем робіт за договором з ТОВ "ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО". Оскільки місцем виконання робіт виконавцем є м.Бердичів Житомирської області, вул.Європейська, 79, то саме дана адреса і зазначена при відвантаженні виливок Замовнику в ТТН №Р21 від 22.12.2017. Виконання технологічних процесів необхідних для надання послуг Замовнику - ТОВ "ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО" забезпечується трудовими ресурсами та ПАТ Бердичівський машинобудівний завод ПРОГРЕС згідно договору про закупівлю послуг щодо лиття ливарного чавуну №017177 від 25.07.2017. Так, 22.12.2017 ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА прийняло готові виливки від ПАТ Бердичівський машинобудівний завод ПРОГРЕС за актом прийняття-здачі виконаних робіт (послуг) №679 за місцем виконання роботи: м.Бердичів, вул.Європейська, 79, і одразу на місці відвантажило їх Замовнику - ТОВ "ПРОМИСЛОВО- ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО" згідно раніше згаданої ТТН №Р21 від 22.12.2017. Реєстрацію податкової накладної ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА №4 від 22.12.2017, складеної за результатами надання вищевказаних послуг для ТОВ "ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "АВЕКО" зупинено. Позивачем направлено на адресу податкового органу Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК №1 від 23.03.2018, з додатками у кількості 38 документів. Однак, Рішенням Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №618914/40984433 від 27.03.2018 відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 22.12.2017 та зазначено підстави: ненадання платником податку копій документів , а саме: згідно ТТН №2212/17 та 2312/17 від 22.12.2017 року перевізник ТОВ Литво-Запчастина , відсутня інформація щодо наявності у підприємства власного транспорту, відсутня інформація щодо оформлення трудових відносин з вказаним водієм, у наданій ТТН №21 від 22.12.2017 відсутня печатка автоперевізника ПАТ ОГХК філія Іршанський ГЗК , у наданих ТТН встановлено невідповідність пункту навантаження, пункту розвантаження . Додатково у Рішенні лише зазначено, що Позивачем не надано інформацію щодо наявності на підприємстві транспорту та інформація щодо оформлення трудових відносин з водієм, хоча надання такої інформації не передбачено відповідно до пп.4 п.13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних . Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які складені у відповідності до вимог законодавства та свідчать про проведення господарських операцій Позивачем та на те, що такі документи були надані відповідачу-1, останній не мав правових підстав для відмови Позивачу у реєстрації податкової накладної №4 від 22.12.2017, посилаючись на ненадання інформації щодо наявності на підприємстві транспорту та інформація щодо оформлення трудових відносин з водієм.

Позивач підтримав позовні вимогии.

Представником відповідачів-1,2 подано до суду відзив на адміністративний позов (а.с.235-240), в якому він з посиланням на приписи ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затвердженому 21.02.2018 постановою Кабінету Міністрів України №117, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних , затвердженого 29.12.2010 постановою Кабінету Міністрів України №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341), зазначає, що реєстрація податкових накладних, виписаних ТОВ Литво-Запчастина , №5 від 26.12.2018 та № 4 від 22.12.2017 була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Зазначені податкові накладні відповідають вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та І або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Комісією ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації прийнято Рішення №618914/40984433 від 27.03.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 22.12.2017 в ЄРПН з таких підстав. Так, відповідно до товарно-транспортної накладної №2612/17 від 26.12.2017 перевізником є ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА , водієм зазначений ОСОБА_3.(посвідчення водія НОМЕР_4), однак підприємством не надана інформація щодо трудових відносин з вказаним водієм. За даних обставин не можливо вважати дану господарську операцію реальною та повністю доведеною. Також, відповідно до товарно-транспортної накладної №2612/17 від 26.12.2017 транспортним засобом перевізника тобто ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА вказано автомобіль марки Газель з держномером НОМЕР_5, податковому органу не відомо кому належить даний транспортний засіб та чи має він відношення до ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА взагалі, оскільки ніяких документів до ДФС не надано. Комісією ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації прийнято Рішення №618924/40984433 від 27.03.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 12.12.2017 з наступних підстав. Так, відповідно до товарно-транспортної накладної №2312/17 від 22.12.2017 перевізником є ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА , водієм зазначений ОСОБА_4 (посвідчення водія НОМЕР_6), однак підприємством не надана інформація щодо трудових відносин з вказаним водієм. За даних обставин не можливо вважати дану господарську операцію реальною та повністю доведеною. Також, відповідно до товарно-транспортної накладної №2312/17 від 22.12.2017 транспортним засобом перевізника тобто ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА вказано автомобіль марки КрАЗ з держномером НОМЕР_7, податковому органу не відомо кому належить даний транспортний засіб та чи має він відношення до ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА взагалі, оскільки ніяких документів до ДФС не надано. Спільні для спірних податкових накладних підстави для прийняття рішення про відмову у реєстрації: у наданих до ДФС товарно-транспортних накладних пункти розвантаження для ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА знаходяться за двома адресами, м.Запоріжжя, вул.Макаренка, 1, оф.7, яка була підтверджена наданими первинними документами, та Житомирська область, м.Бердичів, вул.Європейська, 79, місце розвантаження не підтверджено первинними документами, тобто фіскальній службі взагалі невідомо, навіщо розвантаження відбувається за даною адресою.

Відповідачі-1,2 проти позову заперечували.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.

В абз.1 п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України зазначено, що на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб'єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.

Згідно з абз.1-2 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Як зазначено у п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затвердженого 13.06.2017 Наказом Міністерства фінансів України №567, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №754/30622 (який 25.05.2018 втратив чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів України від 06.04.2018 №409 (зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.04.2018 за №536/31988), але діяв під час виникнення спірних правовідносин), визначено вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567 (далі - Критерії): 1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством; 2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затверджених 13.06.2017 Наказом Міністерства фінансів України №567, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №753/30621 (які 25.05.2018 втратили чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів України від 06.04.2018 №409 (зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.04.2018 за №536/31988) але діяли під час виникнення спірних правовідносин), моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями: 1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється); 2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі; 3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів). У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної/розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу. У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає одній з умов, зазначених у підпунктах 2, 3 цього пункту, реєстрація такої (такого) податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.

У Листі Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 Критерії ризиковості платника податку , зокрема, зазначено: 1.Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: … 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником. Головні управління ДФС в областях, м.Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення. … .

Належної мотивації підстав та причин віднесення ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА (та вчинених з ТОВ ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ АВЕКО операцій з виконання робіт/послуг), до ризикових платників податків відповідно до пп.1.6 п.1 Листа Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21.03.2018, прийняті ГУ ДФС у Запорізькій області Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №618924/40984433 від 27.03.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 26.12.2017 та №618914/40984433 від 27.03.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 22.12.2017 - не містять.

Відсутня така інформація і у Квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних: від 29.12.2017 (реєстраційний номер - 9281995076 стосовно податкової накладної №4 від 22.12.2017); від 29.12.2017 (реєстраційний номер - 9281993144 стосовно податкової накладної №5 від 26.12.2017).

У п.18-п.21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затвердженому 21.02.2018 постановою Кабінету Міністрів України №117, передбачено: 18. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. 19. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). 20. Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. 21. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства .

Відповідно до п.21 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , затвердженому 21.02.2018 постановою Кабінету Міністрів України №117 (надалі - Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ) комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Відповідачем-1 не надано до суду доказів додержання вимог п.21 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , результатів проведених звірок/перевірок інформаційних джерел та наданих позивачем документів.

У п.17 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , зокрема, зазначено: … Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови комісії, секретарем комісії та членами комісії, які брали участь у засіданні. Забезпечення обліку матеріалів роботи комісії контролюючого органу покладається на секретаря такої комісії. … .

Відповідачем-1 не надано до суду копію протоколу засідання Комісії під час прийняття Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.08.2018 за №895439/39290839, матеріалів роботи комісії, тощо.

Відтак, відповідачем-1 документально не доведено додержання процедури розгляду матеріалів.

Відповідно до п.19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних , затвердженого 29.12.2010 постановою Кабінету Міністрів України №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України №341 від 26.04.2017) (надалі - Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних ), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно з п.20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

В обґрунтування позовних вимог позивачем надано до суду: копії податкових накладних з квитанціями до них; рішень №618914/40984433 та №618924/40984433 від 27.03.2018; листа №13779/10/08-01-07-03-17 від 16.05.2018; Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК реєстрація якої/го зупинено №1 від 23.03.2018 з 38 додатками; Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК реєстрація якої/го зупинено №2 від 23.03.2018 з 37 додатками; документи стосовно перевезення товару; договори з ТОВ ПРОМИСЛОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ АВЕКО , ПАТ Бердичівський машинобудівний завод ПРОГРЕС , іншими контрагентами; акти виконаних робіт; інші документи.

У Рішенні про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №618924/40984433 від 27.03.2018 (щодо відмови у реєстрації податкової накладної №5 від 26.12.2017), підставою відмови у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДФС у Запорізькій області зазначено: Прийнято рішення про: відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Підстави - ненадання платником податку копій документів … Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити), … . У графі додаткова інформація вказано: згідно ТТН №2612/17 від 26.12.2017 перевізник ТОВ Литво-Запчастина , відсутня інформація щодо наявності у підприємства власного транспорту, відсутня інформація щодо оформлення трудових відносин з вказаним водієм, у наданій ТТН №23 від 26.12.2017 відсутня печатка автоперевізника ПАТ ОГХК філія Іршанський ГЗК , у наданих ТТН встановлено невідповідність пункту навантаження, пункту розвантаження (а.с.21-22).

У той же час, у Рішенні про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №618914/40984433 від 27.03.2018 (щодо відмови у реєстрації податкової накладної №4 від 22.12.2017), підставою відмови у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДФС у Запорізькій області зазначено: Прийнято рішення про: відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Підстави - ненадання платником податку копій документів … Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити), … . У графі додаткова інформація вказано: згідно ТТН №2212/17 та 2312/17 від 22.12.2017 перевізник ТОВ Литво-Запчастина , відсутня інформація щодо наявності у підприємства власного транспорту, відсутня інформація щодо оформлення трудових відносин з вказаним водієм, у наданій ТТН №21 від 22.12.2017 відсутня печатка автоперевізника ПАТ ОГХК філія Іршанський ГЗК , у наданих ТТН встановлено невідповідність пункту навантаження, пункту розвантаження .

Судом досліджено Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та додані до них документи, які надсилались позивачем до контролюючого органу.

У чому саме полягає: …ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 за №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 24.51.1 … Пропонуємо надати пояснення та/або копії документ … , як то зазначено у Квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних: від 29.12.2017 (реєстраційний номер - 9281995076 стосовно податкової накладної №4 від 22.12.2017); від 29.12.2017 (реєстраційний номер - 9281993144 стосовно податкової накладної №5 від 26.12.2017), відповідач-1 документально суду не довів.

Звідси, пропозиції відповідача-1 надати позивачу пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , як то зазначено у Квитанції, на думку суду є необґрунтованими.

Судом з'ясовано, що вказані пояснення надаються платником податків у довільній формі.

Суд вважає, що контролюючий орган не може вимагати від позивача того, що не регламентовано нормою права.

Що саме повинен був зазначити у поясненнях позивач, хід викладення інформації - відповідачі-1,2 суду не довели.

Як свідчать матеріали справи, позивачем надавались письмові пояснення та документи, на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, до яких застосована процедура зупинення реєстрації згідно з п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України.

Отже, позиція відповідачів-1,2 стосовно непідтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, до яких застосована процедура зупинення реєстрації згідно з п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України - є необґрунтованою.

Позивачем, на думку суду, надані документи та пояснення, достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних складених ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА податкових накладних.

З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №884591/41592432 від 16.08.2018 прийнято відповідачем-1 не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є неправомірним і підлягає скасуванню.

Водночас, з метою поновлення порушених прав та інтересів позивача Державна фіскальна служба України повинна бути зобов'язана зареєструвати податкові накладні ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА , які є предметом спору, в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх надходження до контролюючого органу.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене вище, позовні вимоги ТОВ ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА є обґрунтованими і підлягають задоволенню. Доводи відповідачів-1,2 не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 143, 243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 39396146) №618924/40984433 від 27.03.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 26.12.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних, оформлену Товариством з обмеженою відповідальністю ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА (69032, м.Запоріжжя, вул.Макаренка, буд.1, офіс 7; код ЄДРПОУ 40984433).

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 39396146) №618914/40984433 від 27.03.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 22.12.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних, оформлену Товариством з обмеженою відповідальністю ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА (69032, м.Запоріжжя, вул.Макаренка, буд.1, офіс 7; код ЄДРПОУ 40984433).

Зобов'язати Державну фіскальну службу України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №4 від 22.12.2017 та №5 від 26.12.2017, подані Товариством з обмеженою відповідальністю ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА (69032, м.Запоріжжя, вул.Макаренка, буд.1, офіс 7; код ЄДРПОУ 40984433).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ЛИТВО-ЗАПЧАСТИНА (69032, м.Запоріжжя, вул.Макаренка, буд.1, офіс 7; код ЄДРПОУ 40984433) солідарно з бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 39292197), Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 39396146) судові витрати в сумі 5286 грн. 00 коп.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.255 КАС України.

Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.292, 295, 297 КАС України.

Повний текст судового рішення складено 29.10.2018.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2018
Оприлюднено08.11.2018
Номер документу77689582
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0840/3741/18

Ухвала від 06.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 29.10.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 29.10.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 03.10.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 12.09.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні