ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2018 року м. ПолтаваСправа № 440/3491/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бойка С.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Лайко О.В.
представників позивача - Драпак Л.О., Головка Л.С.
представника відповідача - Муравйової С.В.
розглянув у відкритому судовому засіданні, в порядку спрощеного позовного провадження, справу за адміністративним позовом Головного Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області до Степанівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Полтавської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
В С Т А Н О В И В:
03 жовтня 2018 року Головне Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Степанівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Полтавської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі учбового корпусу №2 за адресою: Полтавська область, Потавський район, с. Степанівка, вул. Історична, 40, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що за результатами перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки Степанівською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Полтавської районної ради Полтавської області, були виявлені й зафіксовані порушення вимог нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки при експлуатації учбового корпусу №2, який розташований за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с. Степанівка, вул. Історична, 40, а тому подальша його експлуатація створює загрозу життю та здоров'ю людей.
29.10.2018 відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву, згідно якого останній просив відмовити в задоволенні позовних вимог посилаючись на часткове усунення порушень виявлених в ході перевірки.
06.11.2018 до суду надійшла відповідь позивача на відзив відповідача на позовну заяву. У вказаній відповіді позивач просив відмовити в задоволенні позовних вимог посилаючись на те, що усунуті відповідачем порушення, на які останній посилається у відзиві на позовну заяву, не мають жодного відношення до предмету позову. Стверджував, що відповідачем не надано суду жодного документа на підтвердження усунення порушень виявлених в ході перевірки.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.
На підставі наказу №115 від 02.04.2018, відповідно до посвідчення на проведення перевірки №136 від 10.05.2018, в період з 16.05.2018 по 23.05.2018 посадовою особою ВЗНС Полтавського МРУ ГУ ДСНС України у Полтавській області проведено позапланову перевірку відповідача на предмет додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
За результатами перевірки складено акт №137 від 23.05.2018, яким, зокрема, зафіксовано порушення:
- пункту 1 Глави 1 Розділу 5 Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: приміщення учбового корпусу №2 не обладнані системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту";
- пункту 2.1.1 Глави 2 Розділу 5 Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: учбовий корпус №2 не забезпечено необхідною кількістю води для цілей пожежегасіння відповідно до ДБН В.2.5-74:2013;
- пункту 1.2 Глави 1, Розділу 5 Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: приміщення учбового корпусу №2 не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуювання людей;
- пункту 2.5 Глави 2, Розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: не проведено вогнезахисне оброблення дерев'яних будівельних конструкцій покрівлі учбового корпусу №2;
- пункту 2.16 Глави 2, Розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: грати встановлені на вікнах приміщень учбового корпусу №2 глухого типу;
- пункту 1.18.8 Глави 1, Розділу 4 Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: відбувається використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків) у приміщеннях учбового корпусу №2;
- пункту 5 Розділу 2 Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі з приміщення учбового корпусу №2 не відкориговані;
- пункту 1.21 Глави 1, Розділу 4 Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: не забезпечено захист будівлі учбового корпусу №2 від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5.38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкоахисту будівель і споруд";
- пункту 2.19 Глави 2, Розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: не забезпечено приміщення учбового корпусу №2 другим евакуаційним виходом.
Достовірність встановлених порушень підтверджується актом перевірки додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки від 23.05.2018 №137, приписом про усунення порушень вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №137 від 23.05.2018.
Вважаючи виявлені порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до статті 1 Закону Закон № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій (стаття 1 Закону № 877-V).
Згідно зі статтею 5 зазначеного Закону № 877-V, органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу. Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв'язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі.
Відповідно до частини першої статті 7 Закону № 877-V, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
Частиною сьомою статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Також статтею 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами , під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Так, враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів (перевірок), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
У цьому разі перевіркою встановлено, що експлуатація учбового корпусу №2 здійснюється відповідачем з порушенням Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ від 30.12.2014 № 1417.
Згідно пунктів 1, 2 Розділу І "Загальні положення", ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд та є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Серед порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки мають місце недотримання вимог пунктів 1 та 1.2 глави 1 розділу 5 та пункту 2.19, глави 2 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні.
Пунктом 1.2 розділу 5 "Вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту" Правил пожежної безпеки в Україні визначено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".
Згідно з пунктом 2.19 розділу 3 "Загальні вимоги пожежної безпеки до утримання територій, будинків, приміщень, споруд, евакуаційних шляхів і виходів" Правил пожежної безпеки в Україні під час організації і проведення масових заходів (концерти, спортивні змагання, вечірки, святкові зібрання, ярмарки, презентації, розпродажі, виставки, ділові зустрічі, прийоми, фуршети, весілля, банкети, ювілеї, інші подібні заходи) слід дотримуватись таких вимог:
при кількості людей понад 50 осіб використовувати приміщення, забезпечені не менше ніж двома евакуаційними виходами, що не мають на вікнах глухих ґрат. Для будівель з перекриттями з горючих матеріалів такі заходи можуть проводитись у приміщеннях не вище другого поверху; особи, яким доручено проведення таких заходів, перед їх початком зобов'язані оглянути приміщення, переконатися в забезпеченості нормованою кількістю первинних засобів пожежогасіння, справності засобів зв'язку, систем протипожежного захисту; повинно бути організоване чергування на сцені та у приміщеннях залів членів добровільної пожежної охорони або відповідальних за пожежну безпеку.
Застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення об'єкту до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки є доцільним у разі допущення порушень, які реально створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Суд погоджується з позивачем, що встановлені перевіркою та зафіксовані у акті перевірки №137 від 23.05.2018 порушення наведених вище положень Правил пожежної безпеки в Україні, зумовлюють можливість виникнення пожежі та/або неможливість гасіння пожежі на початковій стадії її виникнення, підвищення протипожежного навантаження та створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Представник відповідача в судовому засіданні не заперечував наявність порушень встановлених позивачем під час проведення перевірки, вказував на те, що для їх усунення необхідно необхідне виділення додаткових коштів Полтавської РДА.
Частиною другою статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
У зв'язку із вищевикладеним суд приходить до висновку про необхідність застосування до Степанівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Полтавської районної ради Полтавської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі учбового корпусу №2 розташованого за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с. Степанівка, вул. Історична, 40, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Відповідно до частини першої статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні.
З огляду на викладене, суд вважає за можливе встановити наступний спосіб та порядок виконання судового рішення, а саме: заборонити Степанівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів Полтавської районної ради Полтавської області користуватися за призначенням будівлею учбового корпусу №2 розташованого за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с. Степанівка, вул. Історична, 40 та відключити її від електропостачання.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
У Х В А Л И В:
Адміністративний позов Головного Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області (вул. М. Бірюзова, 26/1, м. Полтава, 36007, код ЄДЖРПОУ 38610079) до Степанівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Полтавської районної ради Полтавської області (вул. Історична, 40, с. Степанівка, Полтавський район, Полтавська область, 38740, код ЄДРПОУ 23545305) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.
Застосувати до Степанівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Полтавської районної ради Полтавської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі учбового корпусу №2 розташованого за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с. Степанівка, вул. Історична, 40, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Встановити наступний спосіб та порядок виконання судового рішення, а саме: заборонити Степанівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів Полтавської районної ради Полтавської області користуватися за призначенням будівлею учбового корпусу №2 розташованого за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с. Степанівка, вул. Історична, 40 та відключити її від електропостачання.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 09 листопада 2018 року.
Суддя С.С. Бойко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2018 |
Оприлюднено | 12.11.2018 |
Номер документу | 77745226 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Бойко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні