10.2.4
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
07 листопада 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 1240/2837/18
Луганський окружний адміністративний суд
у складі головуючого судді Чернявської Т.І.,
за участю
секретаря судового засідання Шляхтун М.М.
та
представників сторін:
від позивача - ОСОБА_1 (довіреність від 29.08.2018 реєстр № 898)
від відповідача - не прибув
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні справу
за позовом ОСОБА_1 в інтересах
ОСОБА_2
до управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області
про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом ОСОБА_1 (далі - представник) в інтересах ОСОБА_2 (далі - позивач) до управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області (далі - відповідач), в якому представник позивача просить:
- визнати неправомірним та скасувати рішення управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області від 23 серпня 2018 року "Про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком згідно п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" гр. ОСОБА_2" в частині відмови ОСОБА_2 у зарахуванні до його загального страхового стажу періоду роботи з 19 січня 1989 року по 22 лютого 1989 року, до пільгового стажу роботи періодів роботи з 23 лютого 1989 року по 31 грудня 1999 року та з 10 квітня 2013 року по 29 квітня 2013 року, та в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах;
- зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області зарахувати ОСОБА_2 такі періоди роботи: до загального страхового стажу - з 19 січня 1989 року по 22 лютого 1989 року учнем гірника підземного Шахти "Вуглегірська" виробничого об'єднання "Орджонікідзевугілля"; до пільгового стажу - з 23 лютого 1989 року по 31 грудня 1999 року та з 10 квітня 2013 року по 29 квітня 2013 року - на Шахті "Вуглегірська" виробничого об'єднання "Орджонікідзевугілля";
- зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області призначити ОСОБА_2 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до абзацу першого пункту 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з 16 липня 2018 року.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що 16 серпня 2018 року позивач, маючи більше 10 років пільгового стажу, більше 22 років загального страхового стажу, досягши 50 років, звернувся до відповідача з заявою про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах та надав всі необхідні документи. Рішенням управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області від 23 серпня 2018 року б/н позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах в порядку, встановленому абзацом першим пункту 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", у зв'язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи. Відповідно до рішення відповідача від 23 серпня 2018 року б/н загальний страховий стаж роботи позивача складає 22 роки 08 місяців 07 днів, з яких пільговий стаж складає лише 06 років 05 місяців 24 дня. Відповідачем не зараховано до пільгового стажу роботи позивача періоди роботи з 23 лютого 1989 року по 31 грудня 1999 року та з 10 квітня 2013 року по 29 квітня 2013 року у зв'язку з відсутністю довідок, уточнюючих пільговий характер роботи та у зв'язку з відсутністю атестації робочого місця. Крім того, відповідачем не враховано до загального страхового стажу позивача період роботи з 19 січня 1989 року по 22 лютого 1989 року на Шахті "Вуглегірська" виробничого об'єднання "Орджонікідзевугілля" у зв'язку з відсутністю в трудовій книжці у записі про прийом на роботу дати документа, на підставі якого зроблено запис.
З посиланням на норми статей 3, 43, 46 Конституції України, статей 1, 6, 7, 13, 62, 80, 81 Закону України "Про пенсійне забезпечення", статті 114 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", пункту 10 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики від 18 листопада 2005 року № 383, пунктів 1, 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637, представник позивача вважає, що відповідачем протиправно не зараховано до загального страхового та пільгового стажу позивача певні періоди, у зв'язку з чим порушується право позивача на отримання пенсії при досягненні певного віку та умов.
Управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області позов не визнало, про що через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) 12 жовтня 2018 року за вхідним реєстраційним № 26447/2012 подало відзив на позовну заяву від 04 жовтня 2018 року № 12236/08, в якому у задоволенні позовних вимог просить відмовити (арк. спр. 46-47). Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач зазначив, що на час звернення до відповідача з заявою про призначення йому пенсії на підставі пункту 1 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" позивач мав загальний стаж роботи 22 роки 08 місяців 7 днів, у тому числі на пільгових умовах за Списком № 1 згідно з пунктом 1 частини другої статті 114 "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" 06 років 05 місяців 24 дні. Управлінням Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області до пільгового стажу зараховано такі періоди роботи: з 01 січня 2000 року по 31 серпня 2001 року (01 рік 08 місяців), з 01 квітня 2010 року по 31 жовтня 2014 року (04 роки 07 місяців) згідно з записами трудової книжки та інформації про спецстаж індивідуальних відомостей про застраховану особу, та період з 03 травня 2018 року по 15 серпня 2018 року (0 років 03 місяці 13 днів) на шахті "Карбоніт" державного підприємства "Первомайськвугілля" відповідно до довідки від 15 серпня 2018 року № 176.
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" право на пенсію за віком на пільгових умовах мають працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу при зверненні з 01 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року не менше 22 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п'ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи. Однією з основних умов зарахування відповідних періодів стажу є зайнятість на цих роботах повний робочий день.
Відповідно пункту 1 частини першої статті 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку. За наявності необхідного пільгового стажу позивач мав би право на пенсію з 16 липня 2018 року.
Згідно з записами у трудовій книжці позивача серії БТ-IІ № 0273938 від 24 січня 1989 року позивач з 19 січня 1989 року по 31 грудня 1999 року працював гірничим, учнем та гірничим з ремонту гірничих виробок, забійником, гірничим очисного забою на шахті "Вуглегірська" виробничого об'єднання "Орджонікідзевугілля". Втім, записи у трудовій книжці позивача не містять повної інформації про роботу на пільгових умовах на підприємствах, де працював позивач. Довідок, які уточнюють пільговий характер роботи, позивач на виконання пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637, не надав. Згідно з витягом з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань підприємство СП шахта Вуглегірська ДП Орджонікідзевугілля не ліквідоване, тому направити документи на розгляд комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах, при наявності необхідних документів щодо підтвердження пільгового стажу немає підстав.
Період роботи з 19 січня 1989 року по 22 лютого 1989 року не зараховано до страхового стажу у зв'язку з відсутністю в трудовій книжці запису про прийом на роботу, а саме дати документа (графа 4), на підставі якого зроблено запис.
Період роботи з 23 лютого 1989 року по 31 грудня 1999 року не зараховано до пільгового стажу у зв'язку з відсутністю атестації.
З урахуванням викладеного, відповідач просить відмовити позивачу у задоволенні позову повністю.
Ухвалою суду від 25 вересня 2018 року про відкриття провадження в адміністративній справі справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (арк. спр. 1-3).
Ухвалою суду від 24 жовтня 2018 року судом з власної ініціативи ухвалено розгляд даної адміністративної справи провести у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та витребуванням доказів та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 07 листопада 2018 року о 09 год. 30 хв. (арк. спр. 71-72).
Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав, надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.
Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належним чином (арк. спр. 78), в заяві від 31 жовтня 2018 року № 12992/08 відповідач просив розглянути справу за відсутності його представника (арк. спр. 76).
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.
ОСОБА_2 (ІНФОРМАЦІЯ_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, зареєстроване місце проживання: 86481, АДРЕСА_2; фактичне місце проживання: 93295, АДРЕСА_1) звернувся до управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області із заявою від 16 серпня 2018 року зареєстрованою за № 959 про призначення йому пенсії на підставі пункту 1 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", додавши до заяви документи, зазначені в розписці-повідомленні (арк. спр. 32, 33, 52 зв., 53).
Згідно з протоколом управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області від 11 вересня 2018 року № 959 позивач не має права на пенсію за віком на пільгових умовах внаслідок того, що відповідно до розрахунку стажу загальний стаж складає 22 роки 8 місяців 10 днів, а пільговий стаж роботи на підземних роботах складає 6 років 5 місяців 24 дні (арк. спр. 51 зв, 52).
Рішенням від 23 серпня 2018 року "Про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком згідно п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" гр. ОСОБА_2" управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області відмовило позивачу у призначенні пенсії через відсутність необхідного пільгового стажу роботи. Відповідно до рішення відповідача від 23 серпня 2018 року б/н у зв'язку з відсутністю в трудовій книжці запису про прийом на роботу дати документа, на підставі якого зроблено відповідний запис, останнім не зараховано до пільгового стажу позивача період роботи з 19 січня 1989 року по 22 лютого 1989 року. Також до пільгового стажу позивача не зараховано період роботи з 23 лютого 1989 року по 31 грудня 1999 року через відсутність уточнюючих пільгових довідок. Період роботи з 10 квітня 2013 року по 29 квітня 2013 року не зарахований відповідачем до пільгового стажу у зв'язку з відсутністю атестації (арк. спр. 34-35, 50-51).
Відповідно до записів у трудовій книжці від 24 січня 1989 року серії БТ-IІ № 0273938 (арк. спр. 14-15, 61 зв. - 62) у межах спірних правовідносин ОСОБА_2:
з 19 січня 1989 року прийнятий учнем гірника підземного на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля ;
з 23 лютого 1989 року переведений гірником підземним з повним робочим днем під землею на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля ;
з 31 березня 1989 року переведений учнем гірника підземного з ремонту гірничих виробок з повним робочим днем під землею на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля ;
з 01 квітня 1989 року по 03 червня 1989 року навчався при ГУП шахта Юнком за професією гірник підземний з ремонту гірничих виробок;
з 05 червня 1989 року переведений гірником підземним з ремонту гірничих виробок з повним робочим днем під землею на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля ;
з 04 листопада 1992 року переведений учнем забійника з повним робочим днем під землею на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля ;
з 06 листопада 1992 року по 29 січня 1993 року навчався при навчально-курсовому комбінаті виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля по професії забійник на відбійних молотках;
з 29 січня 1993 року переведений забійником з повним робочим днем під землею на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля ;
з 27 січня 1994 року переведений гірником підземним з ремонту гірничих виробок з повним робочим днем під землею на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля ;
з 01 лютого 1994 року переведений забійником на відбійних молотках з повним робочим днем під землею на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля ;
з 14 квітня 1997 року переведений гірником очисного вибою з повним робочим днем під землею на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля ;
з 28 листопада 1997 року переведений забійником з повним робочим днем під землею на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля ;
з 18 серпня 1999 року переведений гірником очисного вибою з повним робочим днем під землею на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля , зі звільненням за власним бажанням з шахти Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля 31 серпня 2001 року;
з 01 квітня 2010 року прийнятий учнем гірника очисного вибою підземним до структурного підрозділу Шахта Вуглегірська державного підприємства Орджонікідзевугілля (за результатами атестації робочих місць за умовами праці підтверджено право на пенсію на пільгових умовах за списком № 1 відповідно до наказу від 10 квітня 2008 року № 197);
з 23 квітня 2010 року переведений гірником очисного вибою підземним до структурного підрозділу Шахта Вуглегірська державного підприємства Орджонікідзевугілля (за результатами атестації робочих місць за умовами праці підтверджено право на пенсію на пільгових умовах за списком № 1 відповідно до наказу від 30 квітня 2013 року № 450).
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Відповідно до абзаців першого, другого пункту 2 розділу XV Прикінцеві положення Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058-IV) пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (абзац перший частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV).
Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років (абзац третій частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV).
Статтею 114 Закону № 1058-IV врегульовані питання щодо пенсії за віком на пільгових умовах та за вислугу років для окремих категорій працівників.
Відповідно до частини першої статті 114 Закону № 1058-IV право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Згідно з абзацом першим пункту 1 частини другої статті 114 Закону № 1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім - тринадцятим цього пункту, страхового стажу: з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 22 років у чоловіків і не менше 17 років у жінок (абзаци чотирнадцятий, вісімнадцятий пункту першого частини другої статті 114 Закону № 1058-IV).
Тобто, у межах спірних правовідносин для встановлення позивачу права на пенсію за віком з вищезазначених підстав необхідно дотримання таких обов'язкових вимог: досягнення 50 років, наявності страхового стажу на час досягнення 50 років не менше 22 років, з них не менше 10 років на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць.
Згідно з частиною першою статті 44 Закону № 1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 45 Закону № 1058-IV пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.
Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії. Пенсія призначається довічно або на період, протягом якого пенсіонер має право на виплату пенсії відповідно до цього Закону (частини друга, п'ята статті 45 Закону № 1058-IV).
Постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Згідно з абзацом першим пункту 1.1 розділу I "Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії" Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року № 13-1) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1), заява про призначення пенсії непрацюючим особам, а також членам сім'ї у зв'язку з втратою годувальника подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, об'єднаного управління (далі - орган, що призначає пенсію) за місцем проживання (реєстрації).
Підпунктом 2 пункту 2.1 розділу II "Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший" Порядку № 22-1 встановлено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.
Відповідно до статті 62 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі - Закон № 1788-XII) основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2005 року за № 1451/11731 (далі - Порядок № 383), встановлено, що при визначені права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92.
Згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.92 № 442 (далі - Порядок проведення атестації робочих місць), атестація робочих місць за умовами праці (далі - атестація) проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років. Зазначена постанова набула чинності з 21.08.92. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.92, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації (пункти 4, 4.1 Порядку № 383).
Пунктом 4.2 Порядку № 383 встановлено, що результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умов і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умови і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація. Такий же порядок застосовується у разі припинення діяльності підприємства, установи, організації із визначенням правонаступника.
У разі підтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.97 (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць), до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи із шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку (пункт 4.3 Порядку № 383).
Відповідно до пунктів 4.4, 4.5 Порядку № 383 якщо атестація була вперше проведена після 21.08.97, у разі підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах, до пільгового стажу зараховується весь період роботи до 21.08.92, 5-річний період роботи на даному підприємстві, що передує даті видання наказу про її результати, та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку. Якщо ж атестація з 21.08.92 не проводилася чи за результатами атестації, вперше проведеної після 21.08.97, право не підтвердилось, до пільгового стажу зараховується лише період роботи із шкідливими умовами праці на даному підприємстві, в установі чи організації до 21.08.92 включно, тобто до набуття чинності Порядком проведення атестації робочих місць. У такому ж порядку зараховується пільговий стаж, якщо за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.97, право на пільгове пенсійне забезпечення не підтвердилось.
Пунктом 10 Порядку № 383 встановлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 № 637.
Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 року № 442, та розробленими на виконання цієї постанови Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України від 01 вересня 1992 року № 41. Відповідно до зазначених нормативних актів документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.
Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637), передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Особливості підтвердження трудового стажу окремих категорій працівників визначені пунктом 20 Порядку № 637, згідно з яким, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка. У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.
З рішення від 23 серпня 2018 року "Про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком згідно п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" гр. ОСОБА_2" вбачається, що управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області відмовило позивачу у призначенні пенсії через відсутність необхідного пільгового стажу роботи. Відповідно до рішення відповідача від 23 серпня 2018 року б/н у зв'язку з відсутністю в трудовій книжці запису про прийом на роботу дати документа, на підставі якого зроблено відповідний запис, останнім не зараховано до загального стажу позивача період роботи з 19 січня 1989 року по 22 лютого 1989 року. Також до пільгового стажу позивача не зараховано період роботи з 23 лютого 1989 року по 31 грудня 1999 року через відсутність уточнюючих пільгових довідок. Період роботи з 10 квітня 2013 року по 29 квітня 2013 року не зарахований відповідачем до пільгового стажу у зв'язку з відсутністю атестації (арк. спр. 34-35, 50-51).
Щодо періоду роботи позивача з 19 січня 1989 року по 22 лютого 1989 року учнем гірника підземного на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля суд зазначає таке.
У трудовій книжці позивача міститься запис про прийняття його на роботу учнем гірника підземного на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля 19 січня 1989 року. Проте, у відомостях на підставі чого внесений запис (документ, його дата та номер) вказаний наказ № 30к без зазначення його дати. Разом з цим, відповідач не врахував, що не всі недоліки записів у трудовій книжці можуть бути підставою для неврахування відповідного стажу, оскільки визначальним є підтвердження факту зайнятості особи на відповідних роботах, а не правильність записів у трудовій книжці.
На виконання вимог ухвали суду представником відповідача у судовому засіданні надано копію наказу шахти Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля від 19 січня 1989 року № 30к, відповідно до якого ОСОБА_2 прийнято на шахту та направлено на дільницю 26 учнем гірника підземного т. № 560 із закріпленням за ним наставника (арк. спр. 80).
Отже, період роботи позивача з 19 січня 1989 року по 22 лютого 1989 року учнем гірника підземного на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля безпідставно не зарахований відповідачем до загального страхового стажу.
Щодо періоду роботи позивача з 23 лютого 1989 року по 31 грудня 1999 року на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля суд зазначає таке.
Розділом 1 підрозділу 1 Списку № 1 виробництв, цехів, професій та посад на підземних роботах, на роботах із шкідливими умовами праці та в гарячих цехах, робота в яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах і в пільгових розмірах, затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 22 серпня 1956 року № 1173, визначено, що правом на пільгову пенсію користуються всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах по видобутку вугілля.
Згідно з пунктом 1010100а підрозділу 1 розділу І Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком (по старості) на пільгових умовах, затвердженого Кабінетом Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10, та пунктом 1010100а підрозділу 1 розділу І Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162, правом пільгового пенсійного забезпечення користуються всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень.
Записи у трудовій книжці чітко містять відомості щодо характеру роботи позивача на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля у спірному періоді - з повним робочим днем під землею.
Відповідно до інформації, наведеної у виписках з наказів по шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля від 02 листопада 1993 року № 421 Про підсумки атестації робочих місць за умовами праці та від 25 травня 1998 року № 336 Про підсумки атестації робочих місць поверхнево-технологічного комплексу за умовами праці, що проведена на шахті , проведено атестацію робочих місць за умовами праці за професіями гірник з ремонту гірничих виробок , забійник на відбійних молотках , гірник очисного вибою , гірник підземний та підтверджено право пільгового пенсійного забезпечення (арк. спр. 20-21, 22-23).
Отже, протягом спірного періоду (з 23 лютого 1989 року по 31 грудня 1999 року) позивач працював на підземних роботах за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, та за результатами атестації робочих місць, і в трудовій книжці наявні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах. Внаслідок цього, спеціальний трудовий стаж позивача не повинен підтверджуватись уточнюючими довідками.
В індивідуальних відомостях про застраховану особу ОСОБА_2 (форма ОК-5) є відомості про спецстаж роботи за 1998-1999 роки у страхувальника шахта Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля (код 00175679), згідно з якими спецстаж позивача за 1998 рік складає 12 місяців (код підстави ЗПЗ013А1, ЗПЗ014А2), за 1999 рік складає 12 місяців (код підстави ЗПЗ013А1, ЗПЗ014А2) (арк. спр. 29-31).
Згідно з Довідником кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства, який є додатком 8 Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 05 листопада 2009 року № 26-1, код підстави ЗПЗ013А1 діє з 05 листопада 1991 року та має назву Працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць; чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; жінки - після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах. Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону на 1 рік за кожний повний рік такої роботи чоловікам і на 1 рік 4 місяці - жінкам , код підстави ЗПЗ014А2 діє з 05 листопада 1991 року та має назву Працівники провідних професій: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, які безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років .
Також в індивідуальних відомостях про застраховану особу ОСОБА_2 (форма ОК-5) є відомості про зарахування до спецстажу у квітні 2013 року повного місяця - 30 днів, код підстави ЗПЗ014А2, ЗПЗ014А1, страхувальник структурний підрозділ Шахта Вуглегірська державного підприємства Орджонікідзевугілля (код 26351719), із зазначенням наказу № 197 від 10 квітня 2008 року.
Довідником кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства, який є Додатком 3 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 08 жовтня 2010 року № 22-2, код підстави ЗПЗ014А1 діє з 05 листопада 1991 року та має назву Працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років , а код підстави ЗПЗ014А2 діє з 05 листопада 1991 року та має назву Працівники провідних професій: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, які безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років .
Відповідно до інформації, наведеної у наказах структурного підрозділу Шахта Вуглегірська державного підприємства Орджонікідзевугілля від 10 квітня 2008 року № 197 Про підсумки проведення атестації робочих місць за умовами праці та від 30 квітня 2013 року № 450 Про підсумки проведення атестації робочих місць за умовами праці , проведено атестацію робочих місць за умовами праці за професією гірник очисного вибою та підтверджено право пільгового пенсійного забезпечення (арк. спр. 24-25, 26-27).
Отже, відповідачем безпідставно не зараховано до пільгового стажу позивача період роботи на шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля з 23 лютого 1989 року по 31 грудня 1999 року та період роботи на структурному підрозділі Шахта Вуглегірська державного підприємства Орджонікідзевугілля з 10 квітня 2013 року по 29 квітня 2013 року.
Копії наказу шахти Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля від 19 січня 1989 року № 30к, виписок з наказів по шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля від 02 листопада 1993 року № 421 Про підсумки атестації робочих місць за умовами праці та від 25 травня 1998 року № 336 Про підсумки атестації робочих місць поверхнево-технологічного комплексу за умовами праці, що проведена на шахті , наказів структурного підрозділу Шахта Вуглегірська державного підприємства Орджонікідзевугілля від 10 квітня 2008 року № 197 Про підсумки проведення атестації робочих місць за умовами праці та від 30 квітня 2013 року № 450 Про підсумки проведення атестації робочих місць за умовами праці видані та засвідчені печатками адміністрації міста Єнакієво Донецької народної республіки.
Відповідно до частин другої, третьої статті 9 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території" будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому Законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною 2 цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.
Оскільки копії наказу шахти Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля від 19 січня 1989 року № 30к, виписок з наказів по шахті Вуглегірська виробничого об'єднання Орджонікідзевугілля від 02 листопада 1993 року № 421 Про підсумки атестації робочих місць за умовами праці та від 25 травня 1998 року № 336 Про підсумки атестації робочих місць поверхнево-технологічного комплексу за умовами праці, що проведена на шахті , наказів структурного підрозділу Шахта Вуглегірська державного підприємства Орджонікідзевугілля від 10 квітня 2008 року № 197 Про підсумки проведення атестації робочих місць за умовами праці та від 30 квітня 2013 року № 450 Про підсумки проведення атестації робочих місць за умовами праці видані та засвідчені органом, який не був створений, обраний чи призначений у порядку, передбаченому законами України, суд не приймає ці документи як належний та допустимий доказ.
Разом з тим, суд зазначає, що позивач не може бути позбавлений свого права, що стосується предмету позову через захоплення незаконними озброєними формуваннями території м. Донецька Донецької області.
Європейський суд з прав людини в рішенні від 18 грудня 1996 року по справі "Лоізіду проти Туреччини" дійшов такого висновку: "Суд відмічає, що за наявності фактично існуючих незаконних утворень на території неконтрольованій законною Владою міжнародне право визнає законність деяких юридичних домовленостей та дій, наприклад, реєстрація народження, смерті або шлюбу, наслідки яких можуть бути проігноровані лише на шкоду жителям тієї чи іншої території".
Таким чином, з урахуванням практики Європейського суду, Пенсійний фонд повинен взяти до уваги інформацію, зазначену у документах, аби у повному обсязі захистити права позивача, який звернувся до управління за призначенням пенсії за віком на пільгових умовах.
Крім того, Європейський суд з прав людини неодноразово у своїх рішеннях зазначав, що предмет і мета Конвенції як інструменту захисту прав людини потребують такого тлумачення і застосування її положень, завдяки яким гарантовані нею права були б не теоретичними чи ілюзорними, а практичними та ефективними (пункт 53 рішення у справі "Ковач проти України" від 07 лютого 2008 року, пункт 59 рішення у справі "Мельниченко проти України" від 19 жовтня 2004 року, пункт 50 рішення у справі "Чуйкіна проти України" від 13 січня 2011 року, пункт 54 рішення у справі "Швидка проти України" від 30 жовтня 2014 року тощо).
Це означає, що суд має оцінювати фактичні обставини справи з урахуванням того, що права, гарантовані Конституцією України та Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод, мають залишатися ефективними та людину не можна ставити в ситуацію, коли вона завідомо не може реалізувати своїх прав.
Відповідно до частини другої статті 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
За статтею 14 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою.
Отже, позивач опинився в ситуації, що відповідно позбавляє його можливості забезпечити належний захист своїх прав.
Суд звертає увагу на те, що відповідно до частини третьої статті 23 Загальної Декларації прав людини, пункту 4 частини першої Європейської Соціальної хартії та частини третьої статті 46 Конституції України кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист, за роки важкої праці та шкідливих робіт, - яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей.
Отже, стаж роботи позивача на підземних роботах протягом повного робочого дня у спірний період підтверджений трудовою книжкою із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи та виписками із наказів по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці.
Таким чином, за наслідками судового розгляду судом встановлено, що на час звернення до управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області із заявою від 16 серпня 2018 року зареєстрованою за № 959 про призначення пенсії за віком на підставі пункту 1 частини другої статті 114 Закону № 1058-IV ОСОБА_3 дотримано обов'язкові вимоги, встановлені законом - досягнуто 50 років, страховий стаж становить не менше 22 років, з них не менше 10 років на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць.
У зв'язку з цим, рішення управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області від 23 серпня 2018 року б/н "Про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком згідно п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" гр. ОСОБА_2" є протиправним та підлягає скасуванню.
Згідно з пунктом 2 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду (частина третя статті 245 КАС України).
На підставі частини третьої статті 245 КАС України з метою відновлення прав, за захистом яких позивач звернувся до суду, суд зобов'язує відповідача призначити позивачу за його заявою від 16 серпня 2018 року зареєстрованою за № 959 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з 16 липня 2018 року (з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, оскільки звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку).
У задоволенні вимоги про зобов'язання відповідача зарахувати позивачу такі періоди роботи: до загального страхового стажу - з 19 січня 1989 року по 22 лютого 1989 року учнем гірника підземного Шахти "Вуглегірська" виробничого об'єднання "Орджонікідзевугілля"; до пільгового стажу - з 23 лютого 1989 року по 31 грудня 1999 року та з 10 квітня 2013 року по 29 квітня 2013 року - на Шахті "Вуглегірська" виробничого об'єднання "Орджонікідзевугілля", суд вважає за необхідне відмовити з огляду на таке.
Порушене право позивача полягає у відмові суб'єкта владних повноважень призначити йому пенсію за віком на пільгових умовах. У межах спірних правовідносин способом судового захисту порушеного права є визнання протиправним та скасування індивідуального акта - рішення суб'єкта владних повноважень про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах. Дії, які суб'єкту владних повноважень необхідно вчинити у межах спірних правовідносин з метою відновлення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, - призначити позивачу за його заявою пенсію за віком на пільгових умовах, а не зарахувати періоди роботи до загального страхового стажу та пільгового стажу.
Отже, обраний позивачем спосіб судового захисту не відповідає об'єкту порушеного права та у спірних правовідносинах не є необхідним.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов'язаний оцінити, виконуючи свої зобов'язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
З огляду на викладене, позовні вимоги належить задовольнити частково.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.
При зверненні до суду з позовом позивачем сплачено судовий збір в сумі 704,80 грн, що підтверджено квитанцією від 14 вересня 2018 року № 0.0.1133030222.1.
Як вже вище вказано, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню внаслідок обрання позивачем неналежного способу захисту порушеного права.
При цьому предметом спору у даній справі є відмова відповідача призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах та зобов'язання органу Пенсійного фонду України відновити порушене право.
Відповідно, обрання неналежного способу захисту порушених прав фактично не змінює тієї обставини, що вимоги позивача є правомірними.
З огляду на те, що судом встановлено порушення відповідачем конституційного права позивача на отримання пенсії як складової частини права на соціальний захист, внаслідок чого позовні вимоги фактично підлягають задоволенню, лише з корегуванням обраного позивачем способу судового захисту, суд присуджує позивачу понесені ним і документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 704,80 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, який з 15 грудня 2017 року позбавлений пільг щодо сплати судового збору.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 (ІНФОРМАЦІЯ_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, зареєстроване місце проживання: 86481, АДРЕСА_3; фактичне місце проживання: 93295, АДРЕСА_1) до управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області (ідентифікаційний код 21792608, місцезнаходження: 93300, Луганська область, Попаснянський район, м. Попасна, вул. Шкільна, буд. 2) про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області від 23 серпня 2018 року б/н Про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком згідно п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування гр. ОСОБА_2 .
Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області призначити ОСОБА_2 за його заявою від 16 серпня 2018 року зареєстрованою за № 959 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з 16 липня 2018 року.
У задоволенні позовних вимог про зобов'язання управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області зарахувати певні періоди роботи до загального страхового та пільгового стажу відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань управління Пенсійного фонду України в Попаснянському районі Луганської області (ідентифікаційний код 21792608, місцезнаходження: 93300, Луганська область, Попаснянський район, м. Попасна, вул. Шкільна, буд. 2) на користь ОСОБА_2 (ІНФОРМАЦІЯ_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, зареєстроване місце проживання: 86481, АДРЕСА_2 фактичне місце проживання: 93295, АДРЕСА_1) судовий збір в розмірі 704,80 грн (сімсот чотири грн 80 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно з частиною третьою статті 243 КАС України повне рішення суду складено 12 листопада 2018 року.
Суддя Т.І. Чернявська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2018 |
Оприлюднено | 13.11.2018 |
Номер документу | 77758195 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.І. Чернявська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні