ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2018 р. м. Чернівці Справа № 824/634/18-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області до Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області про скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
В поданому до суду адміністративному позові прокурор просить суд винести рішення, яким визнати протиправним та скасувати рішення 22 сесії 7 скликання Рухотинської сільської ради Хотинського району від 04.09.2017 р. №168 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки".
В обґрунтуванні позовних вимог, прокурор зазначає, що Кельменецькою місцевою прокуратурою за результатами опрацювання рішень сесії Рухотинської сільської ради Хотинського району щодо передачі в оренду земельних ділянок встановлено, що рішенням 22 сесії 7 скликання Рухотинської сільської ради Хотинського району від 04.09.2017 р. №168 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки" надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 5,00 га за рахунок земель запасу, для садівництва, терміном на 49 років, розташованої в АДРЕСА_1
Однак, прокурор стверджує, що підставою для визнання спірного рішення протиправним є його прийняття без проведення земельних торів, а відтак з порушенням земельного законодавства. Крім того, прокурор зазначив, що сільрадою в порушення вимог чинного законодавства, оскаржуване рішення не оприлюднювалось на офіційному сайті Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області, однак було оприлюднене (доведено до населення) на дошці оголошень (стенді), що знаходиться в адміністративному приміщенні сільської ради.
03.08.2018 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відкрито спрощене позовне провадження по справі та призначено судове засідання у вказаній адміністративній справі. Вказаною ухвалою запропоновано відповідачу, в разі заперечення проти позову, подати у п'ятнадцятиденний строк з дня одержання даної ухвали відзив на позовну заяву та докази на його обґрунтування.
08.08.2018 р. відповідач повідомлений належним чином про поданий позов та розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження.
В судове засідання 27.09.2018 р. учасники справи не з'явились, належним чином були повідомлені про дату, час та місце удового розгляду справи. Від представника позивача 27.09.2018 р. надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, при цьому представник позивача зазначив, що підтримує заявлений позов у повному обсязі.
Відповідач належним чином був повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи, однак в судове засідання не з'явився, відзив на позов не подав. 27.09.2018 р. від Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження
Згідно ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Оцінивши повідомлені позивачем обставини, суд вважає, що наявні достатні підстави для прийняття судового рішення і приходить до висновку, що адміністративний позов слід задовольнити повністю.
Судом встановлені такі обставини та відповідні їм правовідносини.
Рішенням 22 сесії 7 скликання Рухотинської сільської ради Хотинського району від 04.09.2017 р. №168 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки", вирішено надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 5,00 га за рахунок земель запасу, для садівництва, терміном на 49 років, розташованої в АДРЕСА_1 (а.с. 16).
Відповідно до довідки Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області №150 від 08.06.2018 р. зазначається, що в наявності нерухомого майна на земельній ділянці, яка виділена в оренду ОСОБА_1 немає. На даній земельній ділянці ніякі роботи не проводяться. (а.с. 17).
До матеріалів справи додано довідку Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області №158 від 19.06.2018 року, в якій зазначається, що рішення сесії сільської ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки ОСОБА_1 вивішено на стенді в сільській раді. Перевірка Головним управлінням Держгеокадастру в Чернівецькій області, щодо відведення в оренду земельної ділянки ОСОБА_1 не проводилась (а.с. 19).
Відповідно до довідки Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області №150 від 08.06.2018 р. зазначається, що ОСОБА_1 документи на земельну ділянку не виготовляв і ніякі роботи на даній земельній ділянці не проводить. (а.с. 34).
11.06.2018 року ОСОБА_1 звернувся до сесії Рухотинської сільської ради із заявою про відмову від отримання земельної ділянки 5 га в АДРЕСА_1 у зв'язку з ускладненням при розробленні документації, яка надає право користуватись даною земельною ділянкою. (а.с. 35).
Зміст спірних правовідносин полягає в порушені Рухотинською сільською радою Хотинського району Чернівецької області вимог земельного законодавства під час прийняття рішення 22 сесії 7 скликання Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 04.09.2017 р. №168 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки".
Суд погоджується з доводами прокурора, що рішення 22 сесії 7 скликання Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 04.09.2017 р. №168 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки" прийнято без проведення земельних торів, що порушенням земельного законодавства.
Водночас суд не приймає до уваги доводи прокурора стосовно того, що підставою для скасування рішення 22 сесії 7 скликання Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 04.09.2017 р. №168 є також те, що оскаржуване рішення не оприлюднювалось на офіційному сайті Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області, оскільки судом не встановлено, а позивачем не надано доказів наявності у відповідача офіційного веб-сайту.
Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України неподання суб'єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Судом встановлено, що Рухотинська сільська рада Хотинського району Чернівецької області не подала у встановлені судом строки відзив на позовну заяву Кельменецької місцевої прокуратури Чернівецької області без поважних причин, а відтак кваліфікується судом як визнання позову.
Відповідно до ч. 4 ст. 189 КАС України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позову, з підстав порушення відповідачем вимог земельного законодавства під час прийняття оскаржуваного рішення без проведення земельних торгів.
Спірні правовідносини врегульовані: Земельним кодексом України; Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 2105.1997 року N280/97-ВР; Законом України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 року №2939-VI.
До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення законодавства.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частини першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 3 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Згідно з частинами першою та другою ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 року №1697-VII представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді інтересів громадянина (громадянина України, іноземця або особи без громадянства) у випадках, якщо така особа не спроможна самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження через недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність, а законні представники або органи, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси такої особи, не здійснюють або неналежним чином здійснюють її захист.
Згідно з ст. 3 Земельного кодексу України встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів; використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об'єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об'єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об'єктів зв'язку та дорожнього господарства (крім об'єктів дорожнього сервісу); будівництва об'єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об'єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок суб'єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб'єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим; передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків; надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Відповідно до ч. 3 ст. 134 Земельного кодексу України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Судом встановлено, що рішенням 22 сесії 7 скликання Рухотинської сільської ради Хотинського району від 04.09.2017 р. №168 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки" надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 5,00 га за рахунок земель запасу, для садівництва, терміном на 49 років, розташованої в АДРЕСА_1
На підставі матеріалів справи судом встановлено, що оскаржуване рішення прийнято без проведення земельних торів, що є прямим порушенням вимог Земельного кодексу України та є підставою для визнання його протиправним та скасування.
Щодо доводів прокурора стосовно того, що рішення 22 сесії 7 скликання Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 04.09.2017 р. №168 не оприлюднювалось на офіційному сайті Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 5 ст. 137 Земельного кодексу України розміщення інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, здійснюється безоплатно. Технологічні та програмні засоби, необхідні для оприлюднення оголошення про проведення торгів, повинні забезпечувати юридичним та фізичним особам можливість безоплатного анонімного перегляду, копіювання та роздрукування інформації із застосуванням поширених веб-оглядачів та редакторів, без необхідності застосування спеціально створених технологічних чи програмних засобів, цілодобово, без обмежень.
Згідно з ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 2105.1997 року N280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до ч. 11 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 2105.1997 року №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 року №2939-VI розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.
Згідно ч. 2 ст. 15 Закону №2939-VI інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов'язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п'яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.
До матеріалів справи прокурором додано викопіювання з веб-сайту - gromady.cv.ua (а.с. 36), однак суд звертає увагу, що вказаний веб-сайт є загальним інтернет - ресурсом усіх територіальних громад Чернівецької області та містить лише інформацію для ознайомлення з адресами відповідних територіальних громад. При цьому, на вказаному веб-сайті відсутня можливість та архів публікації рішень сільських рад, а тому суд не бере до уваги вказані доводи прокурора в якості підстави для визнання протиправним та скасування рішення 22 сесії 7 скликання Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області від 04.09.2017 р. №168.
Водночас, судом встановлено, що відповідно до листа Рухотинської сільської ради Хотинського району Чернівецької області №158 від 19.06.2018 року, рішення сесії сільської ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки ОСОБА_1 було вивішено на стенді в сільській раді, що відповідає вимогам Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 року №2939-VI, щодо порядку оприлюднення актів індивідуальної дії.
Таким чином, рішення 22 сесії 7 скликання Рухотинської сільської ради Хотинського району від 04.09.2017 р. №168 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки" є протиправним та підлягає скасуванню з підстав порушення вимог Земельного кодексу України про передачу в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності за результатами проведення земельних торгів.
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Прокурор довів суду правомірність заявлених вимог, а тому позов підлягає задоволенню повністю.
У відповідності до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У зв'язку із відсутністю таких витрат питання щодо повернення судових витрат судом не вирішується.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 72, 73, 77, 90, 241, 250 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення 22 сесії 7 скликання Рухотинської сільської ради Хотинського району від 04.09.2017 р. №168 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки".
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Найменування сторін:
позивач: Кельменецька місцева прокуратура Чернівецької області (вул. Сагайдачного, 39-б, смт. Кельменці, Чернівецька область, 60100);
відповідач: Рухотинська сільська рада Хотинського району Чернівецької області (код ЄДРПОУ 04416944, с. Рухотин, Хотинський район, Чернівецька область, 60005).
Суддя Т.М. Брезіна
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2018 |
Оприлюднено | 13.11.2018 |
Номер документу | 77761778 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні