РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа №766/22883/17
Пров. №2/766/4147/18
09 листопада 2018 року м. Херсон
Херсонський міський суд Херсонської області в складі:
головуючого судді Ус О.В.,
секретар судового засідання Неменко Ю.М.,
з участю представника позивача ОСОБА_1,
розглянув у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Херсоні в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовною заявою Державної екологічної інспекції у Херсонській області до ОСОБА_2 про стягнення збитків, заподіяних державі порушенням земельного законодавства,-
ВСТАНОВИВ:
Державна екологічна інспекція у Херсонській області 28.12.2017 року звернулось до суду з позовом про стягнення збитків, заподіяних державі порушенням земельного законодавства з відповідача ОСОБА_2, мотивуючи позов тим, що 22-24.03.2017 р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Херсонської області за результатами позапланової перевірки встановлено, що ОСОБА_2 порушено правило використання земель, а саме використання земель не за цільовим призначенням - земельної ділянки площею 0,0846 га (кадастровий номер 6520381400:03:001:0008) із земель водного фонду, яка розташована за межами населеного пункту с. Дніпровське Дніпровської сільської ради Білозерського району для сінокосіння. На момент перевірки, зазначена земельна ділянка використовується не за призначенням, зайнятими об'єктами: частина будинку, тротуарними доріжками, одноповерховою спорудою, дерев'яною альтанкою. Своїми протиправними діями ОСОБА_2 порушено п. 9 ч. 1 ст. 35 Закону України "Про охорону земель", п. а ч. 1 ст. 96 Земельного Кодексу України. Внаслідок вказаних порушень державі нанесені збитки в розмір 26402,10 грн., які відповідачем не відшкодовано, та яку позивач просить стягнути з відповідача. Окрім того, просить стягнути на свою користь судові витрати у вигляді суми сплаченого судового збору в сумі 1600,00 грн.
Ухвалою судді Херсонського міського суду Херсонської області від 05.02.2018 року відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання.
Відповідно до розпорядження керівника апарату Херсонського міського суду Херсонської області від 24.09.2018 року у зв'язку з тим, що суддя Гаврилов Д.В. не може продовжувати розгляд справи, у зв'язку із закінченням строку дії повноважень судді, відповідно до п.2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду призначено повторний автоматизований розподіл судової справи №766/22883/17.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.09.2018 р., головуючим у справі визначена суддя Ус О.В.
Ухвалою судді Херсонського міського суду Херсонської області від 28.09.2018 року справу прийнято до провадження судді Ус О.В. в порядку спрощеного позовного провадження та призначено перше судове засідання щодо розгляду справи по суті на 16.10.2018 року.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила їх задовольнити. Проти винесення заочного рішення не заперечувала.
Відповідач в судове засідання повторно не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини не явки суду не відомі, відзив до суду не подавав.
Відповідно до ст. 280 ЦПК України у разі неявки в судове засідання відповідача, який належним чином повідомлений про час і місце судового засідання і від якого не надійшло повідомлення про поважність причин неявки, відповідач не подав відзив, суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів, якщо позивач не заперечує проти такого вирішення справи.
Відповідно до ч. 4 ст. 223 ЦПК України у разі повторної неявки в судове засідання відповідача, повідомленого належним чином, суд вирішує справу на підставі наявних у ній даних чи доказів (постановляє заочне рішення).
Суд, ухвалив, проводити розгляд справи за відсутності відповідача.
Суд, заслухав вступне слово представника позивача, дослідив матеріали справи, вважає позов таким, що підлягає задоволенню за наступних підстав.
Судом встановлено, що старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища державної екологічної інспекції у Херсонській області складено протокол №7817 від 27.03.2017 року про адміністративне правопорушення відносно відповідача ОСОБА_2 за ознаками ст. 53 КУпАП. В протоколі зазначено, що 22.03.2017 р. о 13-20 год. встановлено порушення правил використання земель, а саме використання земель не за цільовим призначенням - земельної ділянки площею 0,0846 га (кадастровий номер 6520381400:03:001:0008) із земель водного фонду, яка розташована за межами населеного пункту с. Дніпровське Дніпровської сільської ради Білозерського району для сінокосіння (розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 20.02.2017 р. №89 затверджено проект землеустрою), на момент перевірки фактично зайнята під частиною будинку, тротуарними доріжками, спорудою на фундаменті, дерев'яною альтанкою, що є порушенням ст. 35 Закону України "Про охорону земель". З вказаним протоколом ОСОБА_2 ознайомлений, про що міститься його особистий підпис у протоколі (арк. справи 19).
Постановою старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища державної екологічної інспекції у Херсонській області ОСОБА_3 №03-10/68 від 27.03.2017 року, ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53 КУпАП та накладено стягнення у вигляді штрафу у розмірі 340,00 грн. Копію постанови отримано ОСОБА_2, про що свідчить його особистий підпис (арк. справи 20).
28.03.2017 року старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища державної екологічної інспекції у Херсонській області складено припис №02-12/41 про усунення порушень, встановлених під час позапланової перевірки. З яким ОСОБА_2 особисто ознайомлений 28.03.2017 р. (арк. справи 16).
Згідно листа відділу Держгеокадастру у Білозерському районі Херсонської області від 07.04.2017 року №8-2105-99.3-191/2-17, за відомостями Державного земельного кадастру, земельна ділянка площею 0,0846 га, що розташована по вул. Глинище, 16 за межами с. Дніпровське Дніпровської сільської ради Білозерського району Херсонської області, кадастровий номер 6520381400:03:001:0008, відноситься до земель державної власності, категорія земель - землі водного фонду, цільове призначення - для сінокосіння. Крім того, повідомлено, що у відділі не зберігається Проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки в оренду ОСОБА_2, а також правовстановлюючі документи на право оренди (арк. справи 18).
У відповідності до розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням від 19.05.2017 року, розмір шкоди склав 26402,10 грн. (арк. справи 17).
Статтею 6 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища передбачено, що кожний громадянин України має право в тому числі на здійснення загального та спеціального використання природних ресурсів. При цьому, ст.10 даного Закону передбачено, що екологічні права громадян забезпечуються обов'язком центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій здійснювати технічні та інші заходи для запобігання шкідливому впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище; здійсненням державного та громадського контролю за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища; невідворотністю відповідальності за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Крім того, у ст.12 даного Закону визначено, обовязок громадян компенсувати шкоду, заподіяну забрудненням та іншим негативним впливом на навколишнє природне середовище.
Згідно ст. 20 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища та Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженим указом Президента України від 13.04.2011 №454/2011, Державна екологічна інспекція є центральним органом виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Держекоінспекція України здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади,підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами законодавства щодо охорони, утримання і використання зелених насаджень; складає протоколи про адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення у випадках, передбачених законом; розраховує розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, та пред'являє претензії; передає до прокуратури, органів досудового слідства та органів дізнання матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки злочину. Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи, в тому числі в областях.
У відповідності до п. 9 ч. 1 ст. 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку.
Статтею 56 Закону України "Про охорону земель" передбачено, що юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 211 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.
Відповідно до ч. 4 ст. 68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Статтею 69 даного Закону передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Оскільки судом встановлено, що відповідачем ОСОБА_2 дійсно було допущено порушення норм п. 9 ч. 1 ст. 35 Закону України "Про охорону земель", п. а ч. 1 ст. 96 Земельного Кодексу України, а саме використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, внаслідок чого державі було заподіяну шкоду, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обгрунтовані та такі, що підлягають задоволенню.
Крім того, в силу ст. 141 ЦПК України, з відповідача підлягає стягненню на користь позивача 1600 грн. 00 коп. в рахунок відшкодування витрат по оплаті судового збору.
Підстави для негайного виконання судового рішення відсутні.
Заходи забезпечення позову судом не застосовувалися.
Рішення в повному обсязі складене 12 листопада 2018 року.
Керуючись ст.ст. 11, 14, 16, 526, 530, 611, 615, 1050, 1054, 1055 ЦК України, ст.ст. 141, 258, 259, 264-265, 280-282 ЦПК України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву Державної екологічної інспекції у Херсонській області до ОСОБА_2 про стягнення збитків, заподіяних державі порушенням земельного законодавства - задовольнити в повному обсязі.
Стягнути з ОСОБА_2 (ІНФОРМАЦІЯ_1, зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_2, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) на користь Державної екологічної інспекції у Херсонській області (місцезнаходження: м.Херсон, пров. Козацький, 10) заподіяні державі збитки в розмірі 26402,10 грн. (двадцять шість тисяч чотириста дві гривні десять копійок), шляхом перерахування вказаної суми до фонду охорони навколишнього природного середовища Дніпрянської селищної ради (р/р №33119331700021, МФО 852010, ККД 24062100, ЄДРПОУ 37949011, у УДКСУ у Білозерському районі).
Стягнути з ОСОБА_2 (ІНФОРМАЦІЯ_1, зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_2, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) на користь Державної екологічної інспекції у Херсонській області (місцезнаходження: м.Херсон, пров. Козацький, 10, р/р35217069081000, в УДКСУ України в м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 38044149) судовий збір в розмірі 1600 (одну тисячу шістсот) грн. 00 коп.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача.
Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
СуддяОСОБА_4
Суд | Херсонський міський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2018 |
Оприлюднено | 13.11.2018 |
Номер документу | 77783967 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Херсонський міський суд Херсонської області
Ус О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні