П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 822/1608/18
Головуючий у 1-й інстанції: Салюк П.І.
Суддя-доповідач: Іваненко Т.В.
08 листопада 2018 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Іваненко Т.В.
суддів: Франовської К.С. Кузьменко Л.В.
за участю:
секретаря судового засідання: Бондаренко С.А.,
представників сторін,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року (м. Хмельницький) у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Ярославського дошкільного навчального закладу ясла-садок "Дзвіночок" про застосування заходів реагування,
В С Т А Н О В И В :
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Ярославського дошкільного навчального закладу ясла-садок "Дзвіночок" в якому просило суд: застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи Ярославського дошкільного навчального закладу ясла-садок "Дзвіночок", розташованого за адресою: Хмельницька область, Летичівський район, с. Ярославка, вул. Центральна, 3, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті складеному за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №15 від 19 квітня 2018 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що посадовими особами позивача, з метою додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівель та споруд було здійснено позапланову перевірку Ярославського дошкільного навчального закладу ясла-садок "Дзвіночок".
За результатами проведеної позапланової перевірки Ярославського дошкільного навчального закладу ясла-садок "Дзвіночок" складений акт перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №15 від 19 квітня 2018 року, яким встановлено ряд порушень, які на переконання позивача, створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Оскільки відповідачем не усунено виявлені в ході проведення перевірки недоліки, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 12 липня 2018року у задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2, Хмельницький, Хмельницька область, 29000, код ЄДРПОУ 38662200) до Ярославського дошкільного навчального закладу ясла-садок "Дзвіночок" (вул. Центральна, 3, Ярославка, Летичівський район, Хмельницька область, 31512, код ЄДРПОУ 38795463) про застосування заходів реагування - відмовлено.
В судовому засіданні представники позивача вимоги апеляційної скарги підтримали, просили її задовольнити.
Представник відповідача заперечив щодо апеляційної скарги, просив залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення з таких підстав.
Судом встановлено, що на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області від 02 квітня 2018 року №213 у період з 16 квітня 2018 року по 19 квітня 2018 року, посадовими особами позивача, з метою додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівель та споруд було здійснено позапланову перевірку Ярославського дошкільного навчального закладу ясла-садок "Дзвіночок".
За результатами проведеної перевірки складений акт перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №15 від 19 квітня 2018 року.
Згідно вказаного акту перевірки позивачем відображено ряд порушень, а саме:
п.1. На об'єкті не встановлено відповідним документом. (наказом, інструкцією то що) протипожежний режим (п.3. розділ II НАПБ А.01.001-2014);
п.2. Територія об'єкта, а також будівля та приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности" (п.8. розділ II НАПБ А. 01.001-2014);
п.3. Посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у над звичайних ситуаціях". (п. 16. розділ II НАПБ А. 01.001-2014);
п.4. Не відкориговані плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі, (п.5, розділ II НАПБ А. 01.001-2014);
п.5. З'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. (п.1.6. розділ IV НАПБ A. 01.001-2014);
п.6. Не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання. (п.1.20. розділ IV НАПБ А.01.001-2014);
п.7. З'єднувальні коробки не закрито кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів. (п.1.7 розділ IV НАПБ А.01.001-2014);
п.8. Дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (п.2.5. розділ III НАПБ А.01.001-2014);
п.9. Заклад не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН B.2.5-56:2014"Системи протипожежного захисту" (п.1.2. розділ V НАПБ А.01.001- 2014);
п.10. Над дверима евакуаційних виходів не встановлено світлові покажчики "ВИ ХІД" білого кольору на зеленому фоні, підключені до джерела живлення аварійного (евакуаційного) освітлення, (п.2.32. розділ III НАПБ А.01.001-2014);
п.12. Пожежний щит не обладнано первинними засобами пожежегасіння згідно норм належності, (п.3.11 розділ V НАПБ А.01.001-2014);
п.13. Об'єкт не забезпечено первинними засобами пожежегасіння згідно норм належності (вогнегасники), (п.3.6 розділ V НАПБ А.01.001-2014);
п.14. Перевірку пристроїв блискавкозахисту не виконано відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд", (п.1.21 розділ IV НАПБ А.01.001-2014);
п.15. Переносні вогнегасники не розміщено шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення. (п.3.10 розділ V НАПБ А.01.001-2014);
п.16. Не забезпечено працівників закладу засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, (cт. 20 КЦЗУ, cт. 2 Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту, затвердженого постановою КМУ від 19 серпня 2002 року №1200);
п.17. Групові електрощитки не оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (п.1.16 розділ IV НАПБ А.01.001-2014).
Складений акт перевірки вручений під розписку завідувачу Ярославського дошкільного навчального закладу ясла-садок "Дзвіночок" Ковалю А.А.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення подальшої експлуатації закладу є крайнім заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об'єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а тому позовні вимоги щодо повного зупинення експлуатації дошкільного навчального закладу не є достатньо обґрунтованими для вжиття таких заходів. Ярославським дошкільним навчальним закладом ясла-садок "Дзвіночок" більша частина недоліків зазначених в акті перевірки виконані, окрім тих, які потребують виділення коштів з бюджету, що підтверджує той факт, що адміністрацією дошкільного навчального закладу здійснено дії по усуненню більшості недоліків виявлених під час проведення перевірки з 16 по 19 квітня 2018 року.
Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Кабінет Міністрів України розпорядженням від 20.09.2017 року №643 Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки погодитися з пропозицією Міністерства внутрішніх справ щодо проведення Державною службою з надзвичайних ситуацій у жовтні - грудні 2017 року позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної та комунальної форми власності, а також приватної форми власності - у разі письмового звернення суб'єктів господарювання.
Згідно ч. 1 ст. 3 Закону України Про об'єкти підвищеної небезпеки державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки, здійснюють уповноважені законами органи влади, в тому числі центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи (у разі утворення), до відання яких відповідно до закону віднесені питання: державного нагляду (контролю) у сферах пожежної і техногенної безпеки.
Згідно ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Згідно ч. 1 ст. 6, ч. 1, ч. 2, ч.ч. 5 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави. Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання.
Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України Про об'єкти підвищеної небезпеки , суб'єкт господарської діяльності зобов'язаний вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і довкілля від їх впливу.
Відповідно до ст. 2 Кодексу цивільного захисту України запобігання виникненню надзвичайних ситуацій - комплекс правових, соціально-економічних, політичних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації на основі даних моніторингу, експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацію або пом'якшення її можливих наслідків. Засоби протипожежного захисту - технічні засоби, призначені для запобігання, виявлення, локалізації та ліквідації пожеж, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних факторів пожежі. Засоби цивільного захисту - протипожежна, аварійно-рятувальна та інша спеціальна техніка, обладнання, механізми, прилади, інструменти, вироби медичного призначення, лікарські засоби, засоби колективного та індивідуального захисту, які призначені та використовуються під час виконання завдань цивільного захисту.
Пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов'язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Відповідно до ч. 1 ст. 20, ч. 1, ч. 6 ст. 55, ч. 2 ст. 58 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов'язків суб'єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об'єктах суб'єкта господарювання; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики. Забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів. Обов'язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму. Основними завданнями пожежної охорони є: 1) забезпечення пожежної безпеки; 2) запобігання виникненню пожеж та нещасним випадкам під час пожеж; 3) гасіння пожеж, рятування населення, а також надання допомоги у ліквідації наслідків інших надзвичайних ситуацій.
Згідно ст. 66, ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Поряд з тим, згідно пунктів 11, 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Згідно ст. 70 вищевказаного Кодексу, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів зокрема є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Актом № 15 від 19.04.2018 року, після проведення перевірки Ярославського дошкільного навчального закладу ясла-садок "Дзвіночок", встановлено недоліки в організації пожежної, техногенної та цивільної безпеки, зокрема: заклад не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН B.2.5-56:2014"Системи протипожежного захисту"; з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки; не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; з'єднувальні коробки не закрито кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів та інше.
Вищевказані в акті № 15 від 19.04.2018 року порушення є недоліками в організації експлуатації будівлі Ярославського дошкільного навчального закладу ясла-садок "Дзвіночок", та є підставою для звернення уповноваженого органу до суду з позовом про застосування заходів реагування.
Колегія суддів зазначає, що як на час розгляду справи в суді першої інстанції, так і до суду апеляційної інстанції, доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, не було надано.
Дослідивши відзив до позову, подані до суду апеляційної інстанції копію договору №131/1493 про надання послуг з монтажу пожежної сигналізації, копію договору №125 про надання послуг з вогнезахисного оброблення дерев'яних конструкцій горищного приміщення, суд встановив, що Ярославським дошкільним навчальним закладом ясла-садок "Дзвіночок" частина порушень зазначених в акті перевірки усунута, однак ці заходи не є достатніми для виконання вимог пожежної безпеки, а тому не може слугувати для відмови у задоволенні позовних вимог.
Натомість залишились неусунутими такі порушення: з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; заклад не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН B.2.5-56:2014"Системи протипожежного захисту"; над дверима евакуаційних виходів не встановлено світлові покажчики "ВИХІД" білого кольору на зеленому фоні, підключені до джерела живлення аварійного (евакуаційного) освітлення; не забезпечено працівників закладу засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин.
Колегія суддів вказує, що зупинення експлуатації будівлі відповідача є пропорційною та повною мірою реагування з огляду на виявлені порушення. Задля збереження безпеки та здоров'я дітей, працівників та відвідувачів Ярославського дошкільного навчального закладу ясла-садок "Дзвіночок" необхідно зупинити експлуатацію будівлі до повного усунення порушень.
Суд першої інстанції не врахував вищевказаних обставин та дійшов помилкового висновку про відмову у задоволенні позову.
Згідно з ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи.
Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області задовольнити.
Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року у справі 822/1608/18 скасувати та прийняти нове рішення, яким позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи Ярославського дошкільного навчального закладу ясла-садок "Дзвіночок", розташованого за адресою: Хмельницька область, Летичівський район, с. Ярославка, вул. Центральна, 3, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті складеному за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №15 від 19 квітня 2018 року.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 13 листопада 2018 року.
Головуючий Іваненко Т.В. Судді Франовська К.С. Кузьменко Л.В.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2018 |
Оприлюднено | 15.11.2018 |
Номер документу | 77797220 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Іваненко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні