Постанова
від 25.12.2008 по справі 2-а-30/2008
НОВОГРОДІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

2-а-30/2008

ПОСТАНОВА

 ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

25 грудня 2008 року     Новогродівський міський суд Донецької області

в складі: головуючого судді Пархоменко О.Ф.

при секретарі Пригода О.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Новогродівка адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Новогродівського міського управління праці та соціального захисту населення про визнання неправомірної бездіяльності та стягнення недоплаченої суми допомоги при народженні дитини та по щомісячним виплатам допомоги по догляду за дитиною до трьох років,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Новогродівського міського управління праці та соціального захисту населення про визнання неправомірної бездіяльності та стягнення недоплаченої суми допомоги при народженні дитини та по щомісячним виплатам допомоги по догляду за дитиною до трьох років,  вказуючи на те,  що 20.09.2007 року вона народила дочку ОСОБА_2,  в зв'язку з чим знаходиться у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Відповідачем їй було призначено допомогу при народженні дитини у розмірі 8500 грн. та щомісячну допомогу по догляду за дитиною досягнення нею трирічного віку в розмірі 130, 64 грн.,  з листопада 2007 року по теперішній час.  Вказана допомога передбачена діючим законодавством України,  згідно постанови КМУ "Про деякі питання призначення і виплати допомоги сім'ям з дітьми" від 11.01.2007 року №13 та постанови КМУ "Питання виплати застрахованим особам допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку" від 16.01.2007 року №32. Зазначені виплати нараховані відповідно до  ст. 101 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" і це надає Кабінету Міністрів України право встановлювати розміри соціальних виплат,  які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати,  в абсолютних сумах у межах асигнувань,  передбачених за відповідними бюджетними програмами,  в зв'язку з чим застосовувались розміри виплат державної допомоги сім'ям з дітьми,  визначені Кабінетом Міністрів України.  ст. 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,  зумовленими похованням" від 18.01.2001 року передбачено,  що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі,  що встановлюється правлінням Фонду,  але не менше розміру прожиткового мінімуму,  встановленого законом.  Статтею 71 Закону України "про державний бюджет України на 2007 рік " від 19.12.2007 року було зупинено на 2007 рік дію статті 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,  зумовленими похованням",  статті 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми". Рішенням Конституційного суду України від 09.07.2007 року положення  ст. 56 вказаного закону було визнано неконституційним.  Таким чином,  в період з серпня 2007 року по липень 2008 року їй повинна бути нарахована та сплачена допомога при народженні дитини в розмірі 10463 грн. 80 коп. (463 грн. (прожитковий мінімум для дітей віком до 6 років) х 22, 6 ) Тобто вона недоотримала 1963 грн. 80 коп. (10463, 80 грн. - 8500 грн.). Також згідно вказаного рішення Конституційного суду допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.  ст. 62 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" встановлено прожитковий мінімум для дітей до 6 років: з 01.10.2007 року - 470 грн.; з 01.01.2008 року -526 грн.,  з 01.04.2008 року - 538 грн.,  з 01.07.2008 року - 540 грн.,  з 01.10.2008 року - 557 грн. Тобто в період з листопада 2007 року по жовтень 2008 року вона недоотримала допомогу в сумі 3012 грн. 14 коп.3 розрахунку: за листопад 470 грн. -140, 05 грн. = 329, 95 грн. за грудень 470 грн. - 144, 10 грн. = 325, 90 грн,  з 01.01.2008 року - 526 грн.,  з 01.04.2008 року -538 грн.,  з 01.07.2008 року - 540 грн.,  з 01.10.2008 року - 557 грн. Загальна сума недоплати по допомоги при народженні дитини та по допомозі по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку склала 4975 грн. 94 коп. Вона зверталась до відповідача з приводу перерахунку вказаних виплат,  але їй було відмовлено. Просить визнати бездіяльність відповідача протиправною,  зобов'язаний відповідача зробити перерахунок допомоги при народженні дитини та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку,  стягнути з відповідача 4975 грн. 94 коп. недоплату по вказаним допомогам та зобов'язати відповідача в подальшому виплачувати їй щомісячну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірах,  який дорівнює прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

В попереднє судове засідання позивач надала заяву про зміну позовних вимог,  в зв'язку з тим,  що Рішенням Конституційного суду України від 09.07.2007 року положення  ст. 56 вказаного закону було визнано неконституційним,  вона вважає,  що їй недораховано щомісячні виплати за листопад та грудень 2007 року і одноразова допомога при народженні дитини. Позивач просить визнати дії Новогродівського міського управління праці та соціального захисту населення неправомірними,  зобов'язати відповідача зробити перерахунок її допомоги при народженні дитини та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та зобов'язати відповідача сплатити недоплачену допомогу при народженні дитини в розмірі 1963 грн. 80 коп. та 542грн.98коп. недоплаченої допомоги по щомісячним виплатам по нагляду за дитиною за 2007 рік та зобов'язати відповідача в подальшому виплачувати їй щомісячну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірах,  який дорівнює прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

В судове засідання позивачка надала заяву,  в якій підтримала змінені позовні вимоги,  просить позов задовольнити та слухати справу в її відсутності.

Представник УПСЗН в судове засідання не з'явився,  надав заяву,  в якій просить слухати справу в його відсутності. Надав суду заперечення,  в якому з позовом не погодився,  просить відмовити у його задоволенні. Відповідно  ст. 56 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми",  Закону України " Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,  зумовленими народженням та похованням" допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку здійснюється за рахунок коштів відповідної субвенції з державного бюджету місцевими бюджетами. Позивачка звернулася за призначенням державної допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до трьох років. З листопада 2007 року їй було призначено допомогу при народженні дитини в розмірі 3400 грн. та щомісячну 425 грн. з 01.10.2007 року по 30.09.2008 року,  а також по догляду за дитиною до трьох років в розмірі 130, 64 грн. з 01.10.2007 року по 31.12.2007 року; 144, 10 грн. з 01.01.2008 року по 20.09.2010 року.

Дослідивши матеріали справи,  суд вважає позов обґрунтованим та таким,  що підлягає задоволенню.

Судом встановлено,  що позивачка 20.09.2007 року народила дочку ОСОБА_2,  в зв'язку з чим звернулася до відповідача за призначенням допомоги при народженні дитини,  в зв'язку з чим їй було призначено зазначену допомогу в розмірі 8500 грн.,  одноразово 3400 грн. за листопад 2007 року та 425 грн. щомісячно з 01.10.2007 року по 30.09.2008 року,  а також по догляду за дитиною до трьох років в розмірі 130, 64 грн. з 01.10.2007 року по 31.12.2007 року; 144, 10 грн. з 01.01.2008 року по 20.09.2010 року. Допомогу вона почала отримувати з листопада 2007 року.

Зазначені  виплати  були  нараховані  відповідно  до   ст. 101   Закону  України  "Про Державний бюджет України на 2007 рік",  яка надає Кабінету Міністрів України право встановлювати розміри соціальних виплат,  які відповідно до законодавств визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати,  в абсолютних сумах у межах асигнувань,  передбачених за відповідними бюджетними програмами,  в зв'язку з чим застосовувались розміри виплат державної допомоги сім'ям з дітьми,  визначені Кабінетом Міністрів України. Це право Кабінету Міністрів України надано в зв'язку з тим,  що п.14  ст. 71 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" на 2007 рік зупинено дії  ст. 12,  ч. 1  ст. 15 та п.3 розділу 8 "Прикінцеві положення Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми".

Зупинення дії положень законів,  якими визначено права і свободи громадян,  їх зміст та обсяг,  є обмеженням прав і свобод і може мати місце лише у випадках,  передбачених Основним Законом України. У статті 64 Конституції України вичерпно визначено такі випадки,  а саме передбачено,  що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод людини із зазначенням строку дії цих обмежень,  та визначено ряд прав і свобод,  які не можуть бути обмежені за жодних обставин.

Внаслідок зупинення на певний час дії чинних законів України,  якими встановлено пільги,  компенсації чи інші форми соціальних гарантій,  відбувається фактичне зниження життєвого рівня громадян,  який не може бути нижчим від встановленого законом прожиткового мінімуму (частина третя статті 46 Конституції України),  та порушується гарантоване у статті 48 Конституції України право кожного на достатній життєвий рівень.

Відповідно до частини третьої статті 22,  статті 64 Конституції України право громадян на соціальний захист,  інші соціально-економічні права можуть бути обмежені,  у тому числі зупиненням дії законів (їх окремих положень),  лише в умовах воєнного або надзвичайного стану на певний строк.

Закон України " Про державну допомогу сім'ям з дітьми" із змінами і доповненнями на липень 2007 року відповідно до Конституції України встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім'ї,  її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім'ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Статтею 3 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" передбачено,  що право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за цим Законом має особа (один з батьків дитини,  усиновитель,  опікун,  баба,  дід або інший родич),  яка фактично здійснює догляд за дитиною.

Відповідно до  ст. 12 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" допомога при народжені дитини надається у сумі,  кратній 22, 6 розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років,  встановленого на день народження дитини. Виплата допомоги здійснюється одноразово у дев'ятикратному розмірі прожиткового мінімуму при народженні дитини,  решта - протягом наступних 12 місяців у порядку,  встановленому Кабінетом Міністрів України.

Статтею 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" передбачено,  що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Закон України " Про державну допомогу сім'ям з дітьми" є спеціальним законом,  що регулює правовідносини,  пов'язані з призначенням та виплатою державної допомоги на неповнолітніх дітей. Умови призначення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку не передбачає обмежень чи особливих умов або розподілу осіб,  що мають право на отримання такої допомоги на застрахованих чи не застрахованих осіб.

Статтею 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,  зумовленими похованням" від 18.01.2001 року передбачено,  що право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку має застрахована особа (один із батьків дитини,  усиновитель,  баба,  дід,  інший родич або опікун),  яка фактично здійснює догляд за дитиною.

Статтею 43 Закону передбачено,  що допомога по догляду за дитиною до осягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі,  що встановлюється правлінням

Фонду,  але не менше розміру прожиткового мінімуму,  встановленого законом.

Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,  зумовленими похованням" є загальним,  тому до спірних правовідносин слід застосовувати норми спеціального закону,  яким є Закон України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми".

Статтею 1 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" встановлено,  що порядок призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми та перелік документів,  необхідних для призначення допомоги за цим Законом,  встановлюється КМУ. При цьому,  вказаною статтею функції щодо встановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку,  КМУ не делеговані.

Відповідно до  ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Пунктом 1 частини 1  ст. 92 Конституції України передбачено,  що виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина,  гарантії цих прав і свобод.

За частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування,  їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі,  в межах повноважень та у спосіб,  що передбачені Конституцією та Законами України.

Пунктом 5 постанови Пленуму Верховного суду України №9 від 01.11.1996 року визначено,  якщо при розгляді справи буде встановлено,  що нормативно-правовий акт,  який підлягав застосування,  не відповідає чи суперечить законові,  суд зобов'язаний застосувати закон,  який регулює ці правовідносини.

Відповідно до  ст. 56 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" від

19.12.2006     року №489 допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку

відповідно до Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" та Закону України

"Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою

працездатності та витратами,  зумовленими народженням та похованням" здійснюється за

рахунок коштів відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам - у розмірі,

що дорівнює різниці між 50 % прожиткового мінімуму,  встановленого для працездатних

осіб,  та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні

шість місяців,  але не менше 90 грн. для незастрахованих осіб та не менше 23% прожиткового

мінімуму,  встановленого для працездатних осіб,  для застрахованих осіб,  у порядку,

встановленому КМУ.

 ст. 71 Закону України "Про державний бюджет на 2007 рік" від 19.12.2006 року №489 було зупинено на 2007 рік дію статті 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,  зумовленими похованням",   ст.  15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми".

Рішенням Конституційного суду України №6-рп/2007 від 09.07.2007 року у справі про соціальні гарантії громадян були визнані такими,  що не відповідають Конституції України (є неконституційними)  ст.  ст. 56,  71 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" від 19.12.2006 року №489,  втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним судом України цього Рішення,  тобто з 09.07.2007 року. Рішення Конституційного суду України є обов'язковим до виконання на території України,  остаточними,  не можуть бути оскаржені та мають преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами,  які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів,  що визнані неконституційними.

Згідно абзацу другого статті 152 Конституції України закони,  інші правові акти або їх окремі положення,  що визнані неконституційними,  втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним  Судом  України  рішення  про  їх  неконституційність.   Таким  чином,   з

09.07.2007     року була відновлена дія  ст.  ст. 12,  15 Закону України "Про державну допомогу

сім'ям з дітьми",  що допомога при народжені дитини надається у сумі,  кратній 22, 6 розміру

прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років,  встановленого на день народження

дитини,  як і допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у

розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Законом України "Про державний бюджет України на 2007 рік"  ст. 62 передбачено прожитковий мінімум для дітей віком до 6 років з 01.04.2007 року 463 грн.,  а тому сума допомоги позивачу при народжені дитини,  яка нараховувалася та сплачувалася після зазначеного рішення Конституційного суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007 року,  повинна складати 10463, 80 грн. (463 х 22, 6),  одноразово у дев'ятикратному розмірі прожиткового мінімуму при народженні дитини (463 х 9 = 4167),  решта 10463, 80 - 4167 = 6296, 40 грн.,  протягом наступних 12 місяців 6296, 40 : 12 = 524, 70 грн. щомісячно.

Таким чином,  відповідач зобов'язаний відповідно до діючого законодавства донарахувати та сплатити позивачу ОСОБА_1 недоплачену суму допомоги при народжені дитини в розмірі 1963 грн. 80 коп. (10463, 80 - 8500 (сплачена сума на червень 2008 року).

Вимоги позивачки в частині перерахунку допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 13.11.2007 року по 31 грудня 2007 року підлягають задоволенню виходячи з розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

За цей час відповідач повинен був нарахувати та сплатити позивачу допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в сумі: 752 грн.,  з наступного розрахунку: 282 грн. за 18 днів листопада та 470 грн.за грудень) = 752грн.,  хоча фактично виплатив допомогу за цей час в сумі 209 грн. 02 коп. (78, 38 грн. за листопад + 130, 64 грн. за грудень),  а тому сума недоплати за період з 13.11.2007 року по 31 грудня 2007 року складає 542 грн.98коп.( 752 грн._209, 02грн.)

Згідно  ст. 4 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" передбачено,  що покриття витрат на виплату державної допомоги сім'ям з дітьми здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України у вигляді субвенцій до місцевих бюджетів.

Керуючись  ст.  ст. 9,  11,  12,  86,  159,  160,  162,  163,  186 КАС України,  Конституцією України,  Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми",  рішенням Конституційного суду України №6-рп/2007 від 09.07.2007 року,  суд,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позовом ОСОБА_1 до Новогродівського міського управління праці та соціального захисту населення - задовольнити.

Визнати бездіяльність Новогродівського міського управління праці та соціального захисту населення м. Новогродівка Донецької області щодо не перерахунку допомоги при народженні дитини та часткового не перерахунку щомісячних виплат допомоги по догляду за дитиною до трьох років відносно ОСОБА_1 - неправомірними.

Зобов'язати Новогродівське міське управління праці та соціального захисту населення м. Новогродівка Донецької області здійснити виплату ОСОБА_1 недоплаченої суми допомоги при народженні дитини в розмірі 1963 грн.80 коп.3а рахунок коштів Державного бюджету України за кодом тимчасової функціональної класифікації видатків 090304 «Допомога при народженні дитини» КЕКВ 1341 МФО 834016 ОКПО 30562039 р/с 35415012003262 в Селидівському відділенні ДКУ в Донецькій області.

Зобов'язати Новогродівське міське управління праці та соціального захисту населення м. Новогродівка Донецької області здійснити виплату ОСОБА_1 недоплаченої суми допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трьох років в розмірі 542грн.98коп.3а рахунок коштів Державного бюджету України за кодом тимчасової функціональної класифікації видатків 090303 «Допомога по догляду за дитиною до трьох років» КЕКВ 1341 МФО 834016 ОКПО 30562039 р/с 35414013003262 в Селидівському відділенні ДКУ в Донецькій області.

Постанова може бути оскаржена до Апеляційного адміністративного суду Донецької області через Новогродівський міський суд Донецької області шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження протягом 10 днів з дня проголошення постанови і подачею апеляційної скарги на неї протягом 20 днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

Постанову виготовлено в нарадчій кімнаті.

СудНовогродівський міський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення25.12.2008
Оприлюднено09.02.2010
Номер документу7782201
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-30/2008

Постанова від 22.01.2008

Адміністративне

Стахановський міський суд Луганської області

Попков О.Г.

Ухвала від 07.05.2010

Адміністративне

Шумський районний суд Тернопільської області

Томчук Світлана Володимирівна

Ухвала від 24.06.2008

Адміністративне

Жашківський районний суд Черкаської області

Томашевський В.М.

Рішення від 10.06.2008

Цивільне

Червоногвардійський районний суд м.Макіївки

Рассуждай В.Я.

Постанова від 25.12.2008

Адміністративне

Новогродівський міський суд Донецької області

Пархоменко О.Ф.

Постанова від 06.02.2008

Адміністративне

Оболонський районний суд міста Києва

Борисова О.В.

Постанова від 18.07.2008

Адміністративне

Березанський районний суд Миколаївської області

Мадай С.І.

Ухвала від 22.02.2008

Адміністративне

Голосіївський районний суд міста Києва

Іваненко Ю.Г.

Ухвала від 12.02.2008

Адміністративне

Смілянський міськрайонний суд Черкаської області

Зайончковська І.А.

Постанова від 29.01.2008

Адміністративне

Великоновосілківський районний суд Донецької області

Дрюк П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні