П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 822/1335/18
Головуючий у 1-й інстанції: Лабань Г.В.
Суддя-доповідач: Курко О. П.
12 листопада 2018 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Курка О. П.
суддів: Боровицького О. А. Совгири Д. І.
за участю:
секретаря судового засідання: Черняк А.В.,
представника відповідача: Августенюка О.М.,
представників третьої особи: Франчука О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області та ОСОБА_4 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 17 липня 2018 року (м. Хмельницький) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Комісії з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України у Хмельницькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Центрально-Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України про зобов'язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
в березні ОСОБА_4 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Комісії з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України у Хмельницькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Центрально-Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України про зобов'язання вчинити дії.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 17 липня 2018 року адміністративний позов задоволено частково, а саме: зобов'язано комісію з ліквідації Державної пенітенціарної служби України в Хмельницькій області видати довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_4 за нормами чинними станом на 01.01.2017 за посадою першого заступника начальника управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Хмельницькій області; в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивач та відповідач подали апеляційні скарги.
Позивач в апеляційній скарзі просив скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позову та задовольнити позов в повному обсязі.
Представник відповідача в апеляційній скарзі просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позову позивачу в повному обсязі.
В судовому засіданні представник відповідача та представники третьої особи доводи апеляційної скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області підтримали в повному обсязі та за обставин викладених в ній просили суд задовольнити ії, рішення суду першої інстанції - скасувати та відмовити у задоволенні позову позивачу в повному обсязі.
Позивач в судове засідання не з'явився. Разом з тим, 09 листопада 2018 року на адресу суду надійшло клопотання представника позивача про розгляд справи без його участі. Враховуючи положення частини 3 статті 194 КАС України, де вказано, що учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності, суд вирішив провести розгляд справи за відсутності позивача.
Протокольною ухвалою колегія суддів відмовила у задоволенні клопотання позивача про зупинення провадження по даній справі.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу ОСОБА_4 необхідно залишити без задоволення, а апеляційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції - скасуванню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що ОСОБА_4 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Хмельницькій області та отримує пенсію на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-ХІІ (далі - Закон № 2262-ХІІ).
19.01.2018 позивач звернувся до Головного управління ПФУ в Хмельницькій області та Центрально-Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України із заявою про вчинення дій щодо проведення перерахунку його пенсії на підставі Постанови №1036 за нормами, чинними станом на 01.01.2017 року.
Листом від 30.01.2018 №169/Л-8 Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області відмовило позивачу щодо такого перерахунку мотивуючи тим, що Постановою №1036 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2016 № 1294" не визначені умови, порядок та розміри перерахунку пенсій у зв'язку із підвищенням грошового забезпечення.
31.01.2018 управління Державної пенітенціарної служби в Хмельницькій області в особі комісії з ліквідації повідомило, що від Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області списки пенсіонерів для перерахунку пенсії не надходили.
Комісія з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби в Хмельницькій області листом від 02.02.2018 №24/17 повідомила, що за наслідками розгляду заяви позивача звернулась з запитом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про надання списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.
Позивач, не погоджуючись з діями відповідачів, звернувся до суду з цим позовом.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що підставою для перерахунку раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України.
Колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до ст.63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" №2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45.
Відповідно до Порядку №45 перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв'язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у п'ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.
Пенсійний фонд України повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.
Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1036 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294" внесено зміни у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 щодо врегулювання питання грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу міжрегіональних управлінь з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, установ виконання покарань та Державної кримінально-виконавчої служби.
Проаналізувавши норми Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", колегія суддів приходить до висновку, що Порядком встановлена наступна послідовність дій: Державна пенітенціарна служба повідомляє Пенсійний фонд України про наявність рішення Кабінету Міністрів України про зміну розміру грошового забезпечення; Пенсійний фонд України повідомляє відповідні структурні підрозділи Пенсійного фонду про підстави проведення перерахунку пенсій та необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку Головним управлінням Пенсійного фонду України; Головні управління Пенсійного фонду України складають відповідні списки та передають їх органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій, які готують відповідні довідки. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені зі служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Разом з тим, судом було встановлено, що вище вказаним Порядком процедуру дотримано не було, оскільки Голова комісії з ліквідації Державної пенітенціарної служби України листом від 12.01.2017 №4/4-83-Тл/2-17 проінформував Пенсійний фонд України про те, що Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 28.12.2016 № 1036 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294", якою з 1 січня 2017 року підвищено посадові оклади рядового та начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, однак Пенсійний фонд України не повідомив Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про підстави проведення перерахунку пенсій.
Аналогічної позиції дійшов Верховний Суд у своїй постанові від 27.02.2018 у справі № 211/1680/17.
При цьому, Порядком №45 та Постановою №1036 не передбачена видача довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за заявами отримувача пенсії.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання комісії з ліквідації Державної пенітенціарної служби України в Хмельницькій області видати довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_4 за нормами чинними станом на 01.01.2017 за посадою першого заступника начальника управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Хмельницькій області, колегія суддів зазначає наступне.
Судом встановлено, що постановою Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 № 348 "Про ліквідацію територіальних органів управління Державної пенітенціарної служби та утворення територіальних органів Міністерства юстиції" територіальні органи управління Державної пенітенціарної служби ліквідовані як юридичні особи публічного права, а правонаступниками визначені утворені міжрегіональні управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції.
Листом від 14.04.2017 №14417/6933-0-26-17/16 Міністерство юстиції України повідомило, що визначеними уповноваженими структурними підрозділами Міністерства юстиції України для підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України необхідних документів для призначення (перерахунку) пенсії для осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, які мають право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" є, зокрема, Центрально-Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції.
Отже, комісія з ліквідації управління Державної пенітенціарної служби України у Хмельницькій області не вправі видати довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача.
Також, колегія суддів зазначає, що враховуючи Рішення Конституційного суду України від 20.12.2016 № 7-рп/2016 "У справі за конституційним поданням ВСУ щодо відповідності Конституції України (конституційності) положення другого речення частини сьомої статті 43, першого речення частини першої статті 54 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", суд вважає необґрунтованою позовну вимогу про зобов'язання відповідача нарахувати та виплатити одноразово своєчасно недоотримані суми пенсії за минулий час без обмеження будь-яким строком, оскільки обов'язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб'єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Тому, вимога позивача про зобов'язання комісії з ліквідації Державної пенітенціарної служби України в Хмельницькій області видати довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_4 за нормами чинними станом на 01.01.2017 за посадою першого заступника начальника управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Хмельницькій області є безпідставною.
Оскільки, доводи апеляційної скарги позивача не ґрунтуються на вимогах законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга позивача не підлягає задоволенню. Разом з тим, апеляційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області підлягає задоволенню.
У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:
1) неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу ОСОБА_4 залишити без задоволення.
апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області задовольнити повністю.
Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 17 липня 2018 року - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову ОСОБА_4 в повному обсязі.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 14 листопада 2018 року.
Головуючий Курко О. П. Судді Боровицький О. А. Совгира Д. І.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2018 |
Оприлюднено | 15.11.2018 |
Номер документу | 77828092 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Курко О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні