Постанова
від 15.11.2018 по справі 815/1329/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 листопада 2018 р.м. ОдесаСправа № 815/1329/18

Категорія: 6.1 Головуючий в 1 інстанції: Аракелян М. М. П'ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді - Єщенка О.В.

суддів - Димерлія О.О.

- Коваля М.П.

За участю: секретаря - Недашковської Я.О.

представника апелянта - Беци Н.М. (наказ від 21.02.2013 року)

представника апелянта - Оськіна М.Д. (ордер від 15.11.2018 року)

представника відповідача - Стефановської О.А. (довіреність від 20.02.2018 року)

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Платон-М на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 червня 2018 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Платон-М до Виконавчого комітету Одеської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю Платон-М звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради Про демонтаж тимчасових споруд від 28.02.2018 року №88 в частині включення до Переліку тимчасових споруд, що підлягають демонтажу у п. 2 Розділу: Приморський район - ПП Платон-М (вул. Новощіпний ряд, 25А (ряд тимчасових споруд та пересувна тимчасова споруда/протиправно розміщені (розміщуються без паспортів прив'язки та укладених договорів)).

В обґрунтування позову зазначено, що рішення відповідача про демонтаж тимчасових споруд прийнято без урахування тієї обставини, що позивач провадить свою господарську діяльність (ярмарки) на підставі та у місці, визначених у відповідних договорах, розпоряджень міського голови щодо організації розміщення торгових об'єктів. Водночас, відповідач у своєму рішенні не наводить правових підстав для демонтажу вказаного об'єкту торгівлі, не зазначає, які саме правила Закону порушено позивачем під час провадження господарської діяльності, а отже це рішення є необґрунтованим та підлягає скасуванню.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12 червня 2018 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

В апеляційній скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю Платон-М , посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати судове рішення та прийняти нове про задоволення позову у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, додатковою угодою від 07.04.2011 року у зв'язку із припиненням господарської діяльності підприємця ОСОБА_5 всі права та обов'язки, передбачені договором від 01.10.2010 року №1, передано ТОВ Платон-М .

Так, за договором від 01.10.2010 року №12 підприємець ОСОБА_5 бере на себе зобов'язання упорядкувати територію виставково-торгового майданчику, який знаходиться за адресою: м. Одеса, Новощіпний ряд, 25-а.

КП Горзелентрест бере на себе обов'язки надати у користування майданчик загальною площею 2000 кв.м. згідно схематичного плану, який знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Новощіпний ряд, 25-а, для розміщення зразків продукції з метою залучення клієнтів.

Пунктом 5.1 визначено, що договір набирає чинності з моменту підписання та діє до 31.12.2021 року.

Також, 07.04.2011 року між ТОВ Платон-М та КП Міськзелентрест укладено договір з організації та проведення ярмарко-виставкової діяльності №18Т11, за яким КП Міськзелентрест надає ТОВ Платон-М право на організацію та проведення постійної діючої ярмарки - виставки відповідно до розпорядження Одеського міського голови від 27.09.2007 року №1033-01р Про створення постійно діючих ярмарок з відповідними змінами, внесеними згідно розпорядження від 15.12.2009 року №2309-01р та розпорядження від 01.10.2010 року №2026-01р, а ТОВ Платон-М приймає на себе обов'язки сплатити встановлену цим договором плату та здійснити заходи з організації та проведення постійно діючої ярмарки - виставки у м. Одесі за адресою: м. Одеса, Новощіпний ряд, 25-а, Преображенський парк з боку вул. Мечникова.

Згідно із п.п. 2.2, 2.3 вказаного Договору ТОВ Платон-М має право розташовувати та території ярмарки-виставки споруди та павільйони, необхідні для здійснення торгівлі та надання послуг.

В обов'язок КП Міськзелентрест покладається надання за актом приймання-передачі необхідної для проведення ярмарки-виставки площадки - торгівельний майданчик, розташований за адресою: м. Одеса, Новощіпний ряд, 25-а, Преображенський парк з боку вул. Мечникова, забезпечити ТОВ Платон-М доступ до інженерних комунікацій (водовідведення, водопостачання, електричні мережі).

Пунктами 6.1, 6.2 визначено, що договір набирає чинності з моменту його підписання та діє до 31.12.2021 року.

Зі змісту позовної заяви вбачається, що з моменту укладення цього договору ТОВ Платон-М використовує територію ярмарки за вказаною адресою для розміщення виставкових зразків.

18.01.2018 року Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради проведено обстеження тимчасових споруд ТОВ Платон-М за адресою: м. Одеса, Новощіпний ряд, 25а.

За результатом вказаного обстеження працівниками Управління складено акт, за висновком якого ряд ТС та пересувна ТС за товарною спеціалізацією - роздрібна торгівля розміщені за вказаною адресою з порушенням п. 6.1 Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності в м. Одесі, затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року №3961-VI, а саме без укладення договору на право тимчасового користування місцями для розміщення ТС, укладений з Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради, та паспорту прив'язки ТС, виданого Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради.

На підставі виявлених порушень позивачу внесено припис від 18.01.2018 року №013820, яким наданий термін у строк до 20.01.2018 року демонтувати тимчасові споруди.

Рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 28.02.2018 року №88, відповідно до п.п. 2 п. б ст. 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , п. 16 Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у місті Одесі, затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року №3961-VІ, на підставі приписів Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради, вирішено доручити Управлінню розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради: вжити заходів із демонтажу тимчасових споруд, у тому числі, що належить ПП Платон-М ., за адресою вул. Новощіпний ряд, 25а (п. 2 Додатку до рішення); у 5-ти денний термін з дати набрання чинності цього рішення надати приписи суб'єктам господарювання щодо проведення ними демонтажу тимчасових споруд власними силами за власний рахунок; у разі не проведення своєчасного демонтажу суб'єктами господарювання, демонтувати відповідні тимчасові споруди за рахунок міського бюджету з наступним відшкодуванням суб'єктами господарювання видатків на демонтаж, евакуацію та охорону на штрафному майданчику.

На виконання рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 28.02.2018 року №88 Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради виданий ТОВ Платон-М припис від 05.03.2018 року із вимогою демонтувати тимчасову споруду за адресою: м. Одеса, вул. Новощіпний ряд, 25а, у строк до 10.03.2018 року.

Не погоджуючись із рішенням відповідача, посилаючись на його безпідставність і невідповідність вимогам чинного законодавства, позивач звернувся до суду із цим позовом, в якому ставиться питання про його скасування в частині, що стосується визначених обов'язків позивача.

Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції виходив з того, що розміщення позивачем тимчасових споруд для провадження господарської діяльності з недотриманням установлених правил знайшло своє підтвердження під час розгляду справи, відповідач, приймаючи оскаржуване за цим позовом рішення, діяв обґрунтовано, на підставі вимог закону та у межах своїх повноважень, а отже обставин для скасування рішення суб'єкта владних повноважень не вбачається.

Колегія суддів висновки суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову вважає правильними, з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 4 ст. 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 року №3038-VI розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Так, механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності визначає Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року №244.

Відповідно до п.п. 1.3 п. 1 Порядку від 21.10.2011 року №244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Згідно із п.п. 2.1, 2.2, 2.3 п. 2 Порядку від 21.10.2011 року №244 підставою для розміщення ТС є паспорт прив'язки ТС.

Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив'язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

Відповідно до п.п. 2.6 п. 2 Порядку від 21.10.2011 року №244 для оформлення паспорта прив'язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив'язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб'єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб'єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України"; технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

За правилами п.п. 2.20, 2.21 п. 2 Порядку від 21.10.2011 року №244 визначено, що встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив'язки.

Вказані норми Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року №244 кореспондуються із приписами Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м. Одесі, затверджених Рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року №3961-VI, які регулюють питання розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та елементів вуличної торгівлі на території міста Одеси, пунктом 6.1 яких визначено, що підставою для розміщення ТС в межах м. Одеси є паспорт, який надається Управлінням та договір з Уповноваженим органом, а саме згідно п. 1.4 Правил такими органами відповідно є управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради, виконавчий орган Одеської міської ради, визначений Одеською міською радою для регулювання діяльності з дотримання фізичними та юридичними особами Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у місті Одесі; управління архітектури та містобудування Одеської міської ради, виконавчий орган Одеської міської ради, який виконує функції та задачі у сфері діяльності з розміщення та експлуатації ТС, покладені на нього чинним законодавством та цими Правилами.

Слід зазначити, що згідно із п.п. 15.1 п. 15 Правил від 09.10.2013 року №3961-VI заходи з контролю за дотриманням фізичними та юридичними особами вимог, встановлених законодавством у сфері встановлення, розміщення та експлуатації ТС та елементів торгівлі, здійснюється Уповноваженим органом в межах відповідно покладених на нього повноважень, завдань та функцій в порядку, встановленому цими Правилами.

Відповідно до п.п. 15.4 п. 15 Правил від 09.10.2013 року №3961-VI за результатами проведених Уповноваженим органом інвентаризації та/або обстеження, складається акт, у якому фіксуються виявлені порушення. За наслідками розгляду акту фіксації та доданих до нього матеріалів Уповноважений орган вправі здійснити наступні дії: звернутися до особи, якою допущено порушення встановленого порядку розміщення та експлуатації ТС та елементу торгівлі з приписом про усунення порушень у визначений Уповноваженим органом термін; звернутись до особи, що порушує вимоги цих Правил з приписом про демонтаж протиправно розміщених ТС та елементів торгівлі; звертатись до інших органів, уповноважених здійснювати контроль за додержанням законодавства про благоустрій населених пунктів.

Вказані правила Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 року №3038-VI, Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року №244, щодо розміщення тимчасових споруд для провадження господарської діяльності почали діяти відповідно з 12.03.2011 року, 12.12.2011 року.

Наведені норми встановлені на місцевому рівні з 01.11.2013 року з оприлюдненням Рішення Одеської міської ради №3961-VI від 09.10.2013 року в газеті Думська площа №41-42.

Таким чином, з прийняттям цих актів розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності має відбуватись з дотриманням відповідних правил, в тому числі, установлених на місцевому рівні.

Обов'язковою умовою, за якою у суб'єкта господарювання виникає право на розміщення тимчасової споруди є одержання паспорту прив'язки тимчасової споруди та укладання договору на право тимчасового користування місцями для розташування ТС, видані Управлінням та Уповноваженим органом.

Разом з цим, наявність чи відсутність в діях суб'єкта господарювання порушень вимог щодо розміщення тимчасової споруди встановлюється на підставі відповідного висновку Уповноваженого органу, за наслідками інвентаризації чи обстеження, результати яких фіксуються у відповідному акті органу контролю.

Таким чином, заходи з контролю за дотриманням суб'єктом господарювання включає сукупність дій, вчинених Уповноваженим органом для забезпечення правил розміщення тимчасових споруд у відповідній місцевості.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для висновків про допущення позивачем порушень правил розміщення тимчасових споруд стали матеріали обстеження уповноваженими органами об'єкту торгівлі, в тому числі фотофіксація об'єкту, акти обстеження, припис про демонтаж об'єкту у визначений строк, а також відсутність відомостей про видачу позивачу паспорту прив'язки на розміщення тимчасової споруди і укладення відповідного договору.

Отже, як показали обставини справи, проведення обстеження об'єкту та виявлені порушення підтверджено належними доказами.

Водночас, як не заперечується позивачем, розміщення тимчасової споруди для провадження господарської діяльності відбулось згідно договору від 01.10.2010 року №12 (з рахуванням додаткової угоди від 07.04.2011 року) щодо упорядкування території виставково-торгового майданчику, договору від 07.04.2011 року №18Т11 про передачу площадки - торгівельного майданчику для проведення ярмарки-виставки за адресою: м. Одеса, Новощіпний ряд, 25-а, Преображенський парк з боку вул. Мечникова.

Паспорт прив'язки тимчасових споруд та договору на право тимчасового користування місцями для розташування ТС позивач не оформляв, із відповідними заявами до компетентних органів не звертався, в тому числі і на момент розгляду справи в суді, чим допустив порушення п. 6.1 Правил від 09.10.2013 року №3961-VI.

На думку колегії суддів, зазначені обставини безумовно ініціюють орган контролю реагувати на виявлені порушення суб'єктом господарювання, у тому числі шляхом видання приписів із терміном для самостійного усунення порушень закону, а у разі не виконання законних вимог, є всі підстави для видання акту про демонтаж незаконно розміщеного об'єкту.

Разом з цим, судом першої інстанції надано вірну правову оцінку доводам позивача та правильно враховано, що всі його посилання на угоди з комунальною установою та розпорядження Одеського міського голови Про створення постійно діючих ярмарок від 27.09.2007 року №1033-01р лише підтверджують узгодженість передачі майданчика для можливості організації ярмарки та не звільняють суб'єкта господарювання від обов'язку дотримуватись правил розміщення тимчасових споруд, які використовуються в діяльності підприємства.

Водночас, судом першої інстанції вірно враховано, що розпорядження Одеського міського голови Про створення постійно діючих ярмарок від 27.09.2007 року №1033-01р скасоване розпорядженням Одеського міського голови від 17.08.2016 року №815, а отже правомірність розміщення тимчасових споруд має ґрунтуватись на вищенаведених приписах законодавства.

Також, необґрунтованими є посилання представника позивача на технічну помилку в Переліку тимчасових споруд, що підлягають демонтажу (Додаток до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради) щодо неналежної організаційно-правової форми позивача, оскільки допущення описки не спростовує наявності порушень ТОВ Платон-М щодо розміщення спірних тимчасових споруд та не дає підстав вважати, що рішення виконавчого комітету Одеської міської ради не відповідає чинному законодавству.

При цьому, колегія суддів враховує, що уповноважений орган за результатом розгляду фіксації виявлених порушень обрав спосіб для їх усунення шляхом видання припису про демонтаж тимчасової споруди, тобто діяв відповідно до приписів п. п.п. 15.4 п. 15 Правил від 09.10.2013 року №3961-VI.

Відповідно до пп. 2 п. б ч. 1 ст. 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, транспорту, зв'язку, за технічним станом, використанням та утриманням інших об'єктів нерухомого майна усіх форм власності, за належними, безпечними і здоровими умовами праці на цих підприємствах і об'єктах; прийняття рішень про скасування даного ними дозволу на експлуатацію об'єктів у разі порушення нормативно-правових актів з охорони праці, екологічних, санітарних правил, інших вимог законодавства.

Враховуючи викладене, оскільки виявлені порушення суб'єктом господарювання підтверджені належними доказами, позивачем не заперечується тієї обставини, що розміщення об'єкту для провадження господарської діяльності розміщено без оформлення паспорту прив'язки тимчасової споруди і укладення договору з уповноваженим органом, в тому числі вказані дії не вчинені позивачем і на момент розгляду справи в суді, чим спростовуються його доводи про відсутність можливості привести вказаний об'єкт у відповідність до місцевих правил, колегія суддів вважає, що у відповідача були всі підстави для прийняття оскаржуваного рішення та обставин для його скасування не вбачається.

З огляду на наведене, оскільки висновки суду відповідають нормам законодавства, що регулюють спірні правовідносини, та обставинам справи, а доводи апеляційної скарги цих висновків не спростовують, колегія суддів приходить до висновку, що судове рішення відповідно до вимог ст. 316 КАС України підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 139, 308, 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Платон-М - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 червня 2018 року - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено та підписано 15.11.2018 року.

Головуючий-суддя: О.В. Єщенко

Судді: О.О. Димерлій

М.П. Коваль

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2018
Оприлюднено16.11.2018
Номер документу77858914
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/1329/18

Постанова від 15.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 15.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 18.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 31.07.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 20.06.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 18.04.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 03.04.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні