Рішення
від 15.11.2018 по справі 826/1170/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Київ

15 листопада 2018 року №826/1170/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Літвінової А.В., при секретарі судового засідання Огнивому Д.П., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомГромадської організації "Український юридичний союз" до державної податкової інспекції у Дніпровському районі головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві провизнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії, ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Громадська організація "Український юридичний союз" звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, в якому просить суд:

- визнати неправомірними дії Державної податкової інспекції у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, що виражаються у відмові у внесенні Громадської організації "Український юридичний союз" до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій;

- зобов'язати Державну податкову інспекцію у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві включити Громадську організацію "Український юридичний союз" до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Позовні вимоги мотивовано тим, що установчі документи Громадської організації "Український юридичний союз" повністю відповідають вимогам, встановленим для неприбуткових організацій для включення їх до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, проте, контролюючий орган при прийнятті рішення про включення позивача до відповідного реєстру, звернув увагу лише на письмову форму Статуту організації, а не на його зміст, де власне було зазначено, що кошти та інше майно організації використовуються для виконання статутних завдань відповідно до закону та статуту організації.

Відповідач надав суду письмові заперечення на позовну заяву, в яких зазначив, що за результатами розгляду установчих документів позивача виявлено невідповідність вимогам підпункту 134.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а саме: установчі документи організації не передбачають, що доходи (прибуток) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, у зв'язку з чим прийнято рішення про відмову від 30.11.2016 №1499710/26-53-12-05-08.

Відповідно до пункту 10 частини першої Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства в редакції Закону України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів № 2147-VIII від 03.10.2017, справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Громадська організація "Український юридичний союз" зареєстрована як громадська організація 13.09.2010, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію об'єднання громадян від 13.09.2010 №0225-2010 Г.О.

Згідно з рішенням Державної податкової інспекції у Дніпровському районі міста Києва від 17.12.2010 №113 на підставі абзацу б підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7Закону України Про оподаткування прибутку підприємств та реєстраційної заяви Громадська організація "Український юридичний союз" внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

За посиланням позивача, 01.09.2016 до Громадської організації "Український юридичний союз" надійшов лист Державної податкової інспекції у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, у якому було вказано, що для включення до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій необхідно надати докази того, що установчі документи організації відповідають нормам пункту 4 статті 133 Податкового кодексу України.

На адресу контролюючого органу 02.11.2016 надійшли пояснення позивача (вих. від 02.10.2016 №19) щодо відповідності установчих документів Громадської організації "Український юридичний союз" нормам пункту 4 статті 133 Податкового кодексу України.

За результатами розгляду вказаних пояснень Державна податкова інспекція у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві листом від 30.11.2016 №14997/10/26-53-12-05-08 повідомила позивача про виявлення невідповідності установчих документів (статуту) вимогам, встановленим підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а саме: установчі документи неприбуткової організації не передбачають, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Виходячи із зазначеного, на думку відповідача, Громадська організація "Український юридичний союз" не може бути включена до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, у зв'язку із порушенням підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та запропоновано позивачу привести до 01.01.2017 установчі документи у відповідність до зазначених вимог та подати копії приведених у відповідність установчих документів.

Громадська організація "Український юридичний союз", не погоджуючись із таким рішенням контролюючого органу, звернулась до суду з даним позовом.

Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.

Регулювання відносин, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначає Податковий кодекс України.

Так, 13.08.2015 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" від 17.07.2015 року №652-VIII, яким зокрема статтю 133 Податкового кодексу України доповнено пунктом 133.4.

Так, відповідно до пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Підпункт 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України встановлює, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб;

установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;

внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Згідно з нормами пунктів 34, 35 підрозділу 4 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України установлено, що до затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - новий Реєстр неприбуткових установ та організацій) діє Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджене наказом Міністерства фінансів України №37 від 24.01.2013.

Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані до 01 січня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.

Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 01 січня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440 "Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру" відповідно до підпункту 133.4.5 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України затверджено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, та доручено Державній фіскальній службі протягом двох місяців з дня набрання чинності цією постановою забезпечити надіслання до неприбуткових підприємств, установ, організацій (далі - неприбуткова організація), включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України від 17 липня 2015 року №652-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" (крім неприбуткових організацій, установчі документи яких оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" та відповідають вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України), письмових запитів про надання у місячний строк з дня їх отримання відповіді щодо відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та завірених нею копій установчих документів організації.

У місячний строк з дня отримання відповіді на запит та завірених копій документів, зазначених в абзаці першому цього пункту, за результатами розгляду таких документів контролюючим органом:

у разі відповідності установчих документів вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а для житлово-будівельних кооперативів також наявності завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом, така організація включається до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій;

у разі невідповідності установчих документів вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а для житлово-будівельних кооперативів також відсутності завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом, таким організаціям надсилається відповідне повідомлення. Така організація не може бути виключена до 01 січня 2017 року з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Неприбуткові організації, включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, повідомлені про встановлення невідповідності установчих документів вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані привести до 01 січня 2017 року свої установчі документи у відповідність з вимогами, встановленими пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та у цей самий строк подати копії таких документів контролюючому органу.

Зазначені норми законодавства свідчать, що із запровадженням нових вимог до неприбуткових підприємств, установ та організацій до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій включаються лише ті установи та організації, які відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Так, щодо відповідності позивача вимогам пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, з матеріалів справи вбачається наступне:

- Громадська організація "Український юридичний союз" утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом;

- у пункті 7.4 Статуту Громадської організації "Український юридичний союз", затвердженого установчими зборами 06.09.2010 та зареєстрованого Головним управлінням юстиції у місті Києві 13..09.2010, зазначено наступне "Доходи або майно Організації не підлягають розподілу між її членами, посадовими особами та не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого члена Організації, її посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи)";

- у пункті 10.4 Статуту Громадської організації "Український юридичний союз" вказано, що "У разі ліквідації Організації її активи не можуть перерозподілятись між членами Організації і використовуються на виконання статутних завдань або на благодійні цілі, повинні бути передані іншій неприбутковій організації відповідного виду або зараховані до доходу бюджету";

- Громадську організацію "Український юридичний союз" було внесено до Реєстру неприбуткових установ та організації відповідно до рішення Державної податкової інспекції у Дніпровському районі міста Києва від 17.12.2010 №113;

- пунктом 7.2 Статуту Громадської організації "Український юридичний союз" передбачено, що кошти та інше майно організації не можуть перерозподілятись між її членами і використовуються для виконання статутних завдань відповідно до Закону та Статуту Організації.

Таким чином, з наведеного вбачається, що положення статуту Громадської організації "Український юридичний союз" в повній мірі узгоджуються із нормами підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, протилежного відповідачем під час розгляду справи не доведено.

Як свідчить лист відповідача 30.11.2016 №14997/10/26-53-12-05-08, підставою для відмови у включенні позивача до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій є невідповідність установчих документів вимогам, встановленим у підпункті 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а саме "установчі документи неприбуткової організації не передбачають, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами".

Разом з тим, суд звертає увагу, що підпункт 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України передбачає, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами; однак цей підпункт не встановлює обов'язкового дублювання вказаної правової норми в установчі документи неприбуткових підприємств та установ, а лише застерігає про напрями використання доходів (прибутків).

Крім того, у пункті 7.2 статуту позивача прямо вказано, що "... кошти та інше майно організації не можуть перерозподілятись між її членами і використовуються для виконання статутних завдань відповідно до Закону та Статуту Організації", що спростовує підстави відмови контролюючого органу у внесенні позивача до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, викладені у листі від 30.11.2016 №14997/10/26-53-12-05-08.

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що дії Державної податкової інспекції у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві щодо відмови у внесенні Громадської організації "Український юридичний союз" до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій не відповідають приписам Податкового кодексу України, а тому є протиправними.

Визначаючись, щодо позовної вимоги про зобов'язання відповідача включити Громадську організацію "Український юридичний союз" до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, суд виходить з наступного.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини право особи на суд передбачає можливість отримати не лише формальний захист (визнання і підтвердження порушених прав), але й фактичний захист (тобто дійсне й ефективне поновлення порушених прав).

За наявності визначених законом умов, обставин справи, у суду виникають підстави для ефективного захисту порушеного права позивача шляхом, зокрема, зобов'язання відповідача вчинити певні дії, спрямовані на відновлення порушеного права, або шляхом зобов'язання прийняти рішення. Це цілком узгоджується з положеннями Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно зі статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі "Чахал проти Об'єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

"Ефективний засіб правового захисту" у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.

Аналіз зазначених норм, у їх взаємозв'язку з нормами Кодексу адміністративного судочинства України, свідчить про те, що такі повноваження суд реалізує у разі встановленого факту порушення прав, свобод чи інтересів позивача, що зумовлює необхідність їх відновлення належним способом у тій мірі, у якій вони порушені. Зміст вимог адміністративного позову, як і, відповідно, зміст рішення, має виходити з потреби захисту саме порушених прав, свобод та інтересів у цій сфері.

За наведених вище обставин, суд приходить до висновку, що позовні в частині зобов'язання відповідача включити Громадську організацію "Український юридичний союз" до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, суд виходить з наступного. підлягають задоволенню.

При цьому суд наголошує, що вчинення таких дій прямо передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440 "Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру" та відповідає зазначеним вище критеріям ефективного юридичного захисту, гарантованого приписами Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також усні та письмові доводи сторін, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, що виражаються у відмові у внесенні Громадської організації "Український юридичний союз" до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій;

Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві включити Громадську організацію "Український юридичний союз" (код ЄДРПОУ 37293120) до Нового Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Стягнути з Державної податкової інспекції у Дніпровському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві (02094, м. Київ, бульвар Верховної Ради, 24-ю, код ЄДРПОУ 39469994) на користь Громадської організації "Український юридичний союз" (02160, м. Київ, вул. А. Малишка, буд. 21, кв 8, код ЄДРПОУ 37293120) понесені нею судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 3 200, 00 грн. (три тисячі двісті гривень).

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статями 292-297 Кодексу адміністративного судочинства України, із урахуванням положень пункту 15.5 Перехідних положень (Розділу VII) Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Літвінова А.В.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення15.11.2018
Оприлюднено16.11.2018
Номер документу77859516
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/1170/17

Ухвала від 30.08.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Літвінова А.В.

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Літвінова А.В.

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 14.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Постанова від 14.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Постанова від 14.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Постанова від 14.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні