Рішення
від 16.11.2018 по справі 140/2332/18
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 листопада 2018 року ЛуцькСправа № 140/2332/18

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Волдінера Ф. А.,

суддів Ксензюка А.Я., Плахтій Н.Б.,

при секретарі судового засідання Журомській І.М.,

за участі представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Ківерцівської районної у Волинській області організації Політичної партії Громадський рух Народний контроль до Ківерцівської районної виборчої комісії Волинської області про скасування рішення та відповідних додатків до нього,

ВСТАНОВИВ:

Ківерцівська районна у Волинській області організація Політичної партії Громадський рух Народний контроль звернулася з позовом до Ківерцівської районної виборчої комісії Волинської області про скасування рішення Ківерцівської районної виборчої комісії та відповідних додатків до нього, яке оформлено протоколом №3 з додатками №1 і №2 від 10.11.2018 року.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 15.11.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі та вирішено справу розглядати і вирішувати колегією у складі трьох суддів, також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву до 10 год. 00 хв. 16 листопада 2018 року.

Позовні вимоги обґрунтовано наступним.

09 листопада 2018 року було проведено засідання Ківерцівської районної виборчої комісії, на якому сформували списки осіб, котрі входять до складу Ківерцівської міської виборчої комісії шляхом жеребкування та затверджено протоколом №2 від 09 листопада 2018 року. Однак, 10 листопада 2018 року Ківерцівською районною виборчою комісією було скликано засідання, на якому розглядалось питання щодо уточнення складу Ківерцівської міської виборчої комісії. Згідно протоколу №3 Ківерцівської районної виборчої комісії від 10 листопада 2018 року було проведено повторне жеребкування, в результаті якого змінився склад Ківерцівської міської виборчої комісії.

Позивач вважає, що протокол №3 від 10 листопада 2018 року Ківерцівської районної виборчої комісії складений з порушенням вимог Закону України Про місцеві вибори та Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії №228 від 05 вересня 2015 року.

Позивач вказує, що всупереч приписам вказаних нормативних актів, відповідачем не було повідомлено всіх заінтересованих осіб про проведення засідання 10 листопада 2018 року, а саме - суб'єкта подання кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій - Ківерцівську районну у Волинській області організацію Політичної партії Громадський рух Народний контроль та, зокрема, кандидата до складу - ОСОБА_3; при проведенні засідання не було встановлено кворуму; в оскаржуваному протоколі належним чином не відображений порядок денний; в оскаржуваному протоколі не зазначено осіб котрі присутні та які запрошенні; оскаржуваний протокол не підписаний всіма присутніми на засіданні членами комісії та не скріплений печаткою.

Крім того, позивач звертає увагу на те, що згідно з пунктами 9.1 та 9.6 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 вказаного Порядку. Ківерцівською районною виборчою комісією оприлюднено лише протоколи №2 від 09 листопада 2018 року та №3 від 10 листопада 2018 року, не зважаючи на те, що при прийнятті рішення на засіданні комісії складається відповідна постанова. Також, згідно пункту 12.3 вказаного Порядку в протоколі засідання виборчої комісії повинні бути відображенні зміст та номер постанови, протоколу чи акта, які були прийнятті або складені на засіданні комісії. Відповідачем не було дотримано вказаних вимог.

Зважаючи на вищевикладене, позивач просить суд скасувати рішення Ківерцівської районної виборчої комісії та відповідні додатки до нього, яке оформлено протоколом №3 від 10 листопада 2018 року з додатками №1 і №2 від 10 листопада 2018 року.

Відповідачем відзив на позовну заяву надано не було. 16 листопада 2018 року відповідачем через канцелярію суду копії протоколів з додатками, які наявні у матеріалах справи. Також на електронну адресу суду 16 листопада 2018 року надійшли від відповідача копії постанови Центральної виборчої комісії від 06 вересня 2015 року №230 про формування складу, обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (міст обласного значення та міста Києва), районних у місті Києві виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, та додатку №40 до цієї постанови, відповідно до якої, склад Ківерцівської районної виборчої комісії становить 13 членів; а також роздруковану з офіційного сайту Центральної виборчої комісії інформацію, згідно якої, станом на 16 листопада 2018 року склад Ківерцівської районної виборчої комісії становить 15 членів.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала з підстав, викладених у позові.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнала та пояснила, що засідання Ківерцівської районної виборчої комісії 10 листопада 2018 року було проведено з тих, підстав, що на засіданні комісії 09 листопада 2018 року було помилково відхилено трьох представників місцевих організацій політичних партій в участі у жеребкування, а тому з метою виправлення цієї помилки виникла необхідність провести засідання комісії з метою повторного жеребкування.

Також представник відповідача пояснила, що про проведення засідання Ківерцівської районної виборчої комісії 10 листопада 2018 року не повідомлялись жодні політичні партії, а протокол №3 від 10 листопада 2018 року не вивішувався на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши доводи позивача та відповідача у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв'язку доказів у їхній сукупності, встановив наступне.

На засіданні Ківерцівської районної виборчої комісії, яке відбулось 09 листопада 2018 року, було сформовано склад Ківерцівської міської виборчої комісії та Тростянецької сільської виборчої комісії, що підтверджується наявним в матеріалах справи протоколом №2 засідання Ківерцівської районної виборчої комісії від 09 листопада 2018 року (надалі - Протокол №2 від 09 листопада 2018 року) та додатками до нього за №№1, 2. Відповідно до додатку №1 до складу Ківерцівської міської виборчої комісії, серед інших, шляхом жеребкування було включено представника Політичної партії Громадський рух Народний контроль ОСОБА_3

Також судом встановлено, що 10 листопада 2018 року Ківерцівською районною виборчою комісією було проведено засідання на якому було проведено повторне жеребкування щодо включення до складу Ківерцівської міської виборчої комісії кандидатур від місцевих організацій політичних партій. За результатами цього жеребкування було повторно сформовано склад Ківерцівської міської виборчої комісії в частині включення до її складу представників від місцевих організацій політичних партій, що мають право на включення до складу територіальних виборчих комісій за результатами жеребкування. Про що було складено протокол №3 засідання Ківерцівської районної виборчої комісії від 10 листопада 2018 року (надалі - Протокол №3 від 10 листопада 2018 року) та додатки до нього за №1, яким визначено склад Ківерцівської міської виборчої комісії, що пройшли шляхом жеребкування та №2, яким визначено склад Ківерцівської міської виборчої комісії. При цьому до складу Ківерцівської міської виборчої комісії представника Політичної партії Громадський рух Народний контроль включено не було, як такого, що не пройшов жеребкування.

Про проведення засідання відповідач не повідомляв жодні політичні партії. Протокол №3 від 10 листопада 2018 року не вивішувався на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення.

Вказані обставини підтверджуються наявними в матеріалах справи доказами та не заперечуються представниками учасників справи.

Змістом спірних правовідносин є порядок формування територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів та дотримання прав місцевих організацій політичних партій щодо участі в таких виборчих комісіях.

Спірні правовідносини врегульовані Законом України Про місцеві вибори від 14 липня 2015 року №595-VIII (надалі - Закон №595), яким визначено основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост, а також прийнятим відповідно до цього закону та з метою забезпечення належної організації роботи виборчих комісій з місцевих виборів Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії №228 від 05 вересня 2015 року (надалі - Порядок №228).

Порядок формування складу територіальних виборчих комісій встановлено статтею 22 Закону №595. Приписами вказаної норми, зокрема визначено наступне.

Склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій партій з урахуванням обмежень, встановлених частиною другою статті 12 цього Закону, у кількості не менше 9 і не більше 18 осіб. Право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають: 1) місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання; 2) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії.

До складу територіальної виборчої комісії обов'язково включаються кандидатури, запропоновані суб'єктами подання, зазначеними у пункті 1 частини другої цієї статті.

Кандидатури від місцевих організацій партій - по одній кандидатурі від місцевої організації однієї політичної партії, зазначених у пункті 2 частини другої цієї статті, включаються до складу територіальних виборчих комісій за результатами жеребкування, що проводиться виборчою комісією, яка формує склад відповідної територіальної виборчої комісії, у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, перед формуванням складу комісії.

Районні територіальні виборчі комісії формують склад міських (крім міст, зазначених у частинах четвертій, п'ятій та восьмій цієї статті), сільських, селищних територіальних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за 42 дні до дня виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити районні організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті.

З наявного в матеріалах справи копії свідоцтва про реєстрацію структурного утворення політичної партії від 27 серпня 2015 року за №521 вбачається, що Ківерцівська районна у Волинській області організація Політичної партії Громадський рух Народний контроль (надалі - позивач) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці (Ківерцівський район Волинської області) місцева організація політичної партії. Відтак, позивач законодавчо наділений правом бути представленим в складі відповідної територіальної виборчої комісії через свого представника.

Зважаючи на те, що Політична партія Громадський рух Народний контроль не входить до складу Верховної ради України, то її місцева організація має право на участь в складі територіальної виборчої дільниці лише за результатами жеребкування.

Частиною другою статті 27 Закону №595 встановлено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.

Відповідно до частини четвертої статті 27 Закону №595, засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії.

З протоколу №3 від 10 листопада 2018 року вбачається, що на засіданні Ківерцівської районної виборчої комісії 10 листопада 2018 року були присутні дев'ять членів комісії. З наданих відповідачем документів вбачається, що склад Ківерцівської районної виборчої комісії станом на 16 листопада 2018 року складає 15 членів. Отже засідання проведене 10 листопада 2018 року повноважним складом комісії.

Частиною одинадцятою статті 27 Закону №595 визначено, що на засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати.

Водночас частиною тринадцятою статті 27 Закону №595 встановлено, що виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти і протоколи виборчої комісії за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, складаються у випадках та у кількості примірників, встановлених цим Законом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії.

Таким чином, Законом №595 розмежовано протокол засідання виборчої комісії, який підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії та протокол комісії про встановлення наслідків певних дій вчинених комісією в процесі поточної діяльності, який підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії.

Відтак доводи позивача щодо порушення відповідачем вимог законодавства в частині непідписання протоколу №3 від 10 листопада 2018 року всіма членами виборчої комісії та незасвідчення його печаткою виборчої комісії не заслуговує на увагу, оскільки в даній справі оскаржується саме протокол засідання Ківерцівської районної виборчої комісії.

Також суд не бере до уваги доводи позивача про те, що в протоколі №3 від 10 листопада 2018 року відсутня інформація про встановлення кворуму на засіданні, не зазначено осіб, котрі були присутні та які були запрошені, а також доводи щодо відсутності відомостей про голосування членами комісії за порядок денний, оскільки такі недоліки є дефектами форми і, на думку суду, не впливають на зміст оскаржуваного протоколу.

Відповідно до приписів частин чотирнадцятої, п'ятнадцятої статті 27 Закону №595, рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: 1) найменування комісії; 2) найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; 3) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 4) посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; 5) резолютивну частину.

Рішення виборчої комісії підписується головуючим на засіданні. Зміст та номер рішення повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії.

Рішення виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення не пізніше ранку наступного дня після дня його прийняття.

Із зазначеними приписами кореспондуються положення пункту 9 Порядку №228, відповідно до яких, за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку.

Виходячи зі змісту зазначених норм рішення районної виборчої комісії з питань порядку денного ухвалюється шляхом оформлення окремого документу - постанови. При цьому така постанова повинна бути вмотивованою та містити посилання на відповідні положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення. Зміст та номер постанови повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії.

З протоколу №3 від 10 листопада 2018 року вбачається, що єдиним питанням порядку денного на засіданні виборчої комісії було уточнення складу Ківерцівської міської виборчої комісії. При цьому оскаржуваний протокол не містить посилань на відповідне рішення у формі постанови.

Таким чином, рішення про проведення повторного жеребкування та внесення змін до складу Ківерцівської міської виборчої комісії за результатами повторного жеребкування було прийняте відповідачем протокольно без оформлення окремого документу шляхом складання протоколу №3 від 10 листопада 2018 року та відповідних додатків до нього, ще є істотним порушенням вимог Закону №595 та прийнятого відповідно до нього Порядку №228.

Крім того, згідно з частиною п'ятою статті 27 Закону №595, засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний. З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.

Судом встановлено, що відповідачем про проведення 10 листопада 2018 року засідання не було повідомлено жодну політичну партію, що на думку суду є грубим порушенням вимог чинного законодавства України, що регулює спірні правовідносини.

Приписами частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не надано суду достатніх та належних доказів на підтвердження правомірності оскаржуваного рішення.

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов переконливого висновку, що рішення Ківерцівської районної виборчої комісії про уточнення складу Ківерцівської міської виборчої комісії винесене шляхом складання протоколу №3 від 10 листопада 2018 року та додатків №№1, 2 до нього, було прийняте відповідачем з істотними порушеннями вимог чинного законодавства України, а відтак є протиправним та підлягає до скасування, а позов - до задоволення.

Відповідно до частини дев'ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Позивачем при поданні позову судовий збір сплачено не було.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Підпунктом 1 пункту 3 частини другої статті 4 цього ж закону визначено, що ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб; фізичною особою - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Оскільки позивач, Ківерцівська районна у Волинській області організація Політичної партії Громадський рух Народний контроль , не являється фізичною особою, то у даній справі належить до застосування ставка судового збору встановлена для суб'єкта владних повноважень, юридичної особи або фізичної особи-підприємця - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2018 рік з 01 січня 2018 року встановлено прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 1 762,00 грн.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, судовий збір в розмірі 1 762,00 грн. належить стягнути з Ківерцівської районної виборчої комісії Волинської області на користь Державного бюджету України.

Керуючись статтями 241-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України та на підставі Закону України Про місцеві вибори , суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Ківерцівської районної виборчої комісії винесене шляхом складання протоколу №3 від 10 листопада 2018 року та додатків №1 №2 до нього.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Ківерцівської районної виборчої комісії Волинської області (45200, Волинська область, Ківерцівський район, місто Ківерці, вулиця Шевченка, будинок 6, код ЄДРПОУ 33980629) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1 762 (тисяча сімсот шістдесят дві) гривні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня його проголошення.

Головуючий суддя Ф.А. Волдінер

Судді Н.Б. Плахтій

ОСОБА_4

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2018
Оприлюднено19.11.2018
Номер документу77907039
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/2332/18

Рішення від 16.11.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Постанова від 12.09.2018

Адмінправопорушення

Немирівський районний суд Вінницької області

Науменко С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні