ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2018 р.м. ХерсонСправа № 540/2124/18 Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 (далі-позивач) звернувся до суду із адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (далі - відповідач), в якому просить зобов'язати відповідача зарахувати до страхового стажу для перерахунку пенсії період роботи з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року в міському комунальному підприємстві "Цюрупинськтеплокомуненерго" та здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1
Ухвалою від 16.10.2018 року відкрите спрощене провадження, справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у період з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року позивач працював на посадах начальника котелень, заступника начальника по експлуатації котелень, головного інженера на МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго". Унаслідок не виконання МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" обов'язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений страхового стажу за час роботи на вказаному підприємстві у період з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року. Із записів у трудовій книжці позивача вбачається, що з 01.10.2002 року по 02.12.2009 останній працював на зазначеному підприємстві. 03.09.2018 року позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії, в якій просив врахувати відповідний період (з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року) при перерахунку пенсії. Листом від 17.09.2018 року відповідач повідомив, що стаж роботи з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року не може бути враховано, оскільки підприємство-роботодавець не сплачувало за цей період страхових внесків. Позивач не погоджується із таким висновком відповідача та вважає відмову незаконною, а тому просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
01.11.2018 року відповідач надіслав відзив на позовну заяву, відповідно до якого ГУ ПФУ в Херсонській області не погоджується з вимогами позивача, з огляду на наступне. Посилаючись на приписи статті 24 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", відповідач вважає безпідставними вимоги позивача, оскільки згідно Індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 відсутня позначка про сплату страхових внесків по страхувальнику код - 30142481 МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" за період з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року, в зв'язку з чим відсутні підстави для зарахування страхового стажу за даний період. Із наведених підстав просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 263 КАС України визначено, що суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи, зокрема, щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Згідно із ч.ч. 2, 3 ст. 263 КАС України справи, визначені частиною першою цієї статті, суд розглядає у строк не більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Заявами по суті справи є позов та відзив.
Таким чином, суд розглядає адміністративну справу у письмовому провадженні без повідомлення її учасників.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
Відповідно до трудової книжки ОСОБА_1 НОМЕР_2, позивач з 01.10.2002 року по 02.12.2009 року працював в МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго", в тому числі в період з 16.01.2004 року по 02.12.2012 року працював на посаді головного інженера (записи № 18 та № 19).
Сторонами не заперечується та обставина, що МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" не сплачувало за позивача страхові внески до Пенсійного фонду України за період з 01.12.2017 року по 02.12.2009 року.
03.09.2018 року позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням до страхового стажу періоду роботи з 01.12.2017 року по 02.12.2009 року, оскільки пенсіонер не може бути позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за порушення законодавства страхувальником.
17.09.2018 року листом № 588/Л-99-1 відповідач, посилаючись на ст. 24 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" повідомив, що через відсутність факту сплати страхових внесків роботодавцем за вказаний період відсутні підстави для врахування його до пенсійного стажу.
Не погоджуючись із такою позицією відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи даний спір, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставин та положення законодавства.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року № 1058-ІV (далі - Закон № 1058-ІV) страховий стаж - це період, протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом, і за який сплачено страхові внески.
Положення Закону № 1058-ІV суд застосовує в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин.
За приписами ст. 113 Закону №1058 держава створює умови для функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування і гарантує дотримання законодавства з метою захисту майнових та інших прав і законних інтересів осіб стосовно здійснення пенсійних виплат.
Статтею 14 Закону № 1058-ІV передбачено, що страхувальниками відповідно до цього Закону є роботодавці, зокрема, підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством.
Платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону (ч. 1 ст. 15 Закону № 1058-ІV).
Згідно із ч. 2 ст. 17 Закону № 1058-ІV страхувальник зобов'язаний: вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та зберігати ці дані протягом п'яти років після припинення їх сплати на паперових носіях та в електронному вигляді; подавати звітність територіальним органам Пенсійного фонду у строки, в порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом; нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески.
Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески (ч. 2 ст. 20 Закону № 1058-ІV).
За правилами статті 106 Закону № 1058-ІV у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків страхувальники зобов'язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею. Суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.
Таким чином, обов'язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків Законом № 1058-ІV покладено на страхувальника, тобто роботодавця.
Із наведеного слідує, що обов'язок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків до Пенсійного фонду покладено на МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго".
Як вбачається із архівної довідки архівного сектору Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області № 04-09/А-198 від 22.08.2018 року, МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" у період з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року здійснював нарахування позивачу заробітної плати, а також утримував страхові внески.
Позивач у період з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року працював у МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго", що підтверджується також копією трудової книжки.
Отже, страхувальник МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" у період з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року фактично не виконав обов'язку щодо слати до Пенсійного фонду України страхових внесків за застраховану особу ОСОБА_1
Дана обставина, на думку відповідача, позбавляє позивача права на зарахування до пенсійного стажу періоду роботи з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року.
Суд вважає безпідставним такий висновок відповідача, оскільки обов'язок сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України покладено на страхувальника, відтак, унаслідок невиконання МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" свого обов'язку позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року, що порушує права позивача та суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.
Вказаний висновок узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 24.05.2018 року у справі № 490/12392/16-а та постанові від 01.11.2018 року у справа № 199/1852/15-а.
Отже, суд зазначає, що наявність заборгованості МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" перед Пенсійним фондом України по страховим внескам, та відсутність факту перерахування страхових внесків роботодавцем, не може бути підставою для відмови у зарахуванні періоду роботи позивача до страхового стажу, оскільки відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, в якому працює застрахована особа.
Таким чином суд вважає обґрунтованими вимоги позивача про зобов'язання відповідача зарахувати до страхового стажу для перерахунку пенсії період роботи позивача у МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року.
При вирішенні питання щодо здійснення перерахунку пенсії, суд враховує наступне.
Згідно із ч. 4 ст. 45 Закону № 1058-IV перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п'ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки, зокрема, у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.
Частиною 5 статті 45 Закону № 1058-IV визначено, що документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.
Судом встановлено, що ОСОБА_2 звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії 03.09.2018 року.
Відповідач у відзиві зазначає, що оскільки позивач звернувся із заявою не за формою, встановленою законодавством, то така заява не є підставою для перерахунку стажу.
Суд не бере до уваги наведені твердження відповідача, оскільки відповідач у відповіді від 17.09.2018 року не повернув позивачу заяву, роз'яснивши при цьому порядок звернення ОСОБА_1 з посиланням на норму законодавства, а надав відповідь по суті звернення.
Згідно із ч.1 та 2 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.
Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Таким чином, метою та завданням адміністративного судочинства, зокрема, є повний та ефективний захист прав, свобод та охоронюваних законом інтересів особи, яка звернулась з відповідним позовом до суду.
Відтак, зважаючи на приписи статті 5 КАС України, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивача є зобов'язання відповідача здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1, починаючи з 03.09.2018 року.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч. 2 ст. 77 КАС України).
Позивач належними доказами підтвердив правомірність своїх вимог.
Натомість надані відповідачем докази не дають суду підстави для висновку про необґрунтованість позову.
За таких обставин суд задовольняє позовні вимоги у повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню з Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області за рахунок його бюджетних асигнувань пропорційно до задоволених вимог.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Зобов'язати Головне Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057; 73005, м. Херсон, вул. 28 Армії, 6) зарахувати ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1, АДРЕСА_1) до страхового стажу для перерахунку пенсії роботу в міському комунальному підприємстві "Цюрупинськтеплокомуненерго" за період з 01.12.2007 року по 02.12.2009 року та здійснити перерахунок пенсії, починаючи з 03.09.2018 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057; 73005, м. Херсон, вул. 28 Армії, 6) на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1, АДРЕСА_2) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Кисильова О.Й.
кат. 10.2.4
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2018 |
Оприлюднено | 19.11.2018 |
Номер документу | 77908580 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Кисильова О.Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні