Рішення
від 15.11.2018 по справі 280/4832/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 листопада 2018 року о 17 год. 55 хв.Справа № 280/4832/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Новікової І.В. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

14 листопада 2018 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області (далі - відповідач, Запорізька РВК), в якому позивач просить суд визнати протиправною та нечинною з моменту її прийняття постанову Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії , якою утворено Новоолександрівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області та сформовано склад цієї сільської виборчої комісії згідно додатку до постанови.

Ухвалою суду від 14.11.2018 відкрито спрощене позовне провадження у справі та прийнято рішення про об'єднання позовних вимог ОСОБА_1 до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області, які розглядаються в адміністративній справі №280/4832/18 з позовними вимогами ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області, третя особа: Запорізька районна організація політичної партії Всеукраїнське об'єднання «Батьківщина» , які розглядаються в адміністративній справі №280/4794/18.

Проте, ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 15.11.2018 по справі №280/4794/18 (суддя Лазаренко М.С.) відмовлено в об'єднанні справ №280/4832/18 та №280/4794/18, у зв'язку з тим, що у справі №280/4794/18 було розпочато розгляд адміністративної справи по суті.

Ухвалою суду від 15.11.2018 призначено судове засідання у справі №280/4832/18 на 15 годину 30 хвилин.

15 листопада 2018 року від представника позивача до суду надійшла заява про уточнення позовних вимог, в якій позовні вимоги викладено в наступній редакції - визнати протиправною та скасувати постанову Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії .

В обґрунтування вимог позивач зазначив, що Запорізькою районною виборчою комісією Запорізької області прийнято постанову від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії , якою утворено Новоолександрівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області та сформовано склад сільської виборчої комісії згідно додатку до постанови. Разом з тим, постановою ЦВК від 08.11.2018 №201 було внесено зміни до складу територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, сформованої постановою ЦВК від 06.09.2015 №230. Вказує, що згідно додатку 2 до постанови ЦВК від 08.11.2018 №201 достроково припинено повноваження члена Запорізької РВК - ОСОБА_4 та включено до складу цієї комісії - ОСОБА_5 Разом з тим, на засіданні Запорізької РВК взяло участь 10 осіб серед яких була ОСОБА_4 яка голосувала за ухвалення відповідного рішення, проте, зазначеного члена комісії було виключено з її складу. Вважає оскаржувану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Позивач підтримав заявлені позовні вимоги, а справу просив розглядати в порядку письмового провадження на підставі наявних в матеріалах справи доказах.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, подав до суду клопотання про розгляд справи без його участі.

Відповідно до ч.3 ст.194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів. Згідно ч.4 ст.229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Судом встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК) від 12 жовтня 2018 року №156 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року призначено на 23 грудня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-22.

Згідно додатку 6 (позиція 4) вищезазначеної постанови ЦВК на 23.12.2018 призначено перші вибори депутатів сільської ради та сільського голови Новоолександрівської сільської об'єднаної територіальної громади, пунктом 2 оголошено з 03.11.2018 початок виборчого процесу цих виборів.

Постановою ЦВК №163 від 19 жовтня 2018 року затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 (далі - Календарний план).

Згідно п.11 Календарного плану передбачено утворення сільських, селищних, міських комісій та формування їх складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів. Строк - не пізніше 42 днів до дня голосування (до 10.11.2018 включно), суб'єкт виконання - районна виборча комісія.

09 листопада 2018 року Запорізькою районною виборчою комісією Запорізької області прийнято постанову Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії №35, якою утворено Новоолександрівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області та сформовано склад сільської виборчої комісії згідно додатку до постанови.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами частини третьої статті 19 Закону України Про місцеві вибори виборчі комісії формуються (утворюються) і зобов'язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.

Відповідно до частини четвертої статті 27 Закону України Про місцеві вибори засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії.

Як вбачається з матеріалів справи на засіданні Запорізької РВК, яке проведено 09.11.2018 були присутні 10 осіб з числа складу виборчої комісії по списку (а.с.15), серед інших у списку присутніх членів комісії наявне прізвище ОСОБА_4

Судом встановлено, що до складу Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області входить 18 членів комісії.

З урахуванням вимог Закону України Про місцеві вибори засідання комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії, тобто 10 членів комісії.

Постановою ЦВК від 08.11.2018 №201 внесено зміни до складу територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, сформованого постановою ЦВК від 06.09.2015 №230.

Згідно додатку №2 до постанови ЦВК від 08.11.2018 №201 достроково припинено повноваження члена Запорізької РВК - ОСОБА_4 та включено до складу цієї комісії - ОСОБА_5.

Відповідно до частини першої статті 12 Закону України Про центральну виборчу комісію за результатами розгляду та обговорення на засіданні Комісії питання порядку денного Комісія ухвалює рішення у формі постанови.

Згідно частини першої статті 13 Закону України Про центральну виборчу комісію рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для виконання всіма суб'єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України.

Відповідно до пункту 9 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 05 вересня 2015 року №228 за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для всіх суб'єктів та інших учасників процесу.

З огляду на викладене вище, станом на 09 листопада 2018 року ОСОБА_4 була позбавлена статусу члена Запорізької районної виборчої комісії, а відтак була позбавлена права приймати участь у засіданнях виборчої комісії у якості члена комісії та брати участь у голосуванні на засіданні комісії.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 12 Закону України Про місцеві вибори суб'єктом виборчого процесу є виборча комісія, сформована (утворена) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів.

Відповідно до частини 6 статті 22 Закону України Про місцеві вибори районні територіальні виборчі комісії формують склад міських (крім міст, зазначених у частинах четвертій, п'ятій та восьмій цієї статті), сільських, селищних територіальних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за 42 дні до дня виборів.

За приписами частини 14 статті 27 Закону України Про місцеві вибори рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії.

Як встановлено судом під час розгляду справи, засідання виборчої комісії, проведене 09.11.2018 не було повноважним, оскільки на засіданні були присутні дев'ять членів виборчої комісії, тобто половина від усього складу комісії, а не більшість, як того вимагають приписи статті 27 Закону України Про місцеві вибори , з урахуванням того, що ОСОБА_4 не мала повноважень брати участь у голосуванні та не була членом комісії.

З огляду на викладене, та з урахуванням того, що оскаржуване рішення - постанова від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії прийнята неповноважним складом комісії, а відтак, прийнята не у спосіб та порядку, передбачені законом та підлягає визнанню протиправною.

Що стосується питання порушення прав саме позивача як виборця, суд зазначає, що відповідно до пункту 1 частини першої статті 12 Закону України Про місцеві вибори одним із суб'єктів виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є виборець.

Згідно частини другої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Відповідно до ч.1 ст.5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист…

Тобто позивач, як виборець, має право звернутись до суду за захистом своїх прав у відповідності до законодавства України.

А, з урахуванням того, що оскаржувана постанова прийнята не у спосіб та порядку, передбачені виборчим законом, вона є такою що порушує права суб'єктів виборчого процесу, що проходить відповідно до зазначеного виборчого закону.

Відповідно до частини першої та другої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Згідно з частиною першою статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір ставка судового збору за подання даного адміністративного позову складає 704 грн. 80 коп.

В свою чергу, позивачем під час подання адміністративного позову судовий збір сплачений не був.

Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

За приписами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, а судовий збір позивачем не сплачувався, то відповідно відсутні підстави для стягнення на користь позивача понесених судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області.

Керуючись ст.ст.246, 271, 272, 273 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (70452, Запорізька область, Запорізький район, с. Григорівка, вул. Советська, 7/1, ІПН НОМЕР_1) до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області (70452, Запорізька область, Запорізький район, с. Григорівка, вул. Радісна, 38, код ЄДРПОУ 34157224) про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії .

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду в дводенний строк з дня його постановлення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 15.11.2018.

Суддя І.В. Новікова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2018
Оприлюднено19.11.2018
Номер документу77912277
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4832/18

Постанова від 19.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 18.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Рішення від 15.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 14.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні