Справа № 344/6306/18
Провадження № 2/344/3057/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ЗАОЧНЕ
08 листопада 2018 року м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області в складі:
головуючої судді Пастернак І.А.
секретаря Кріцак Г.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом Івано-Франківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення збитків за період з 01.01.2016 року по 20.09.2017 року в розмірі 6 773,01 грн., стягнення 1 762,00 грн. витрат по оплаті судового збору,-
В С Т А Н О В И В :
Представник Івано-Франківської міської ради звернувся до Івано-Франківського міського суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення збитків за період з 01.01.2016 року по 20.09.2017 року в розмірі 6 773,01 грн., стягнення 1 762,00 грн. витрат по оплаті судового збору, в обґрунтування якого зазначив, що 29.06.2016 року інспекторами самоврядного контролю управління земельних відносин виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради проведено обстеження земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 на предмет дотримання вимог земельного законодавства - наявності правовстановлюючих документів на земельну ділянку, у відповідності до вимог ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Положення про здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель в м. Івано-Франківську, затвердженого рішенням сесії Івано-Франківської міської ради від 28.08.2014 року № 1508-47. Впроцесі підготовки документів до обстеження, збору необхідної інформації та проведення обстеження земельної ділянки, встановлено наступне: земельна ділянка використовується для обслуговування торгового комплексу. За адресою: АДРЕСА_1 знаходиться двоповерхове нежитлове приміщення "Г" подібної форми. На верхній частині фасаду розміщено вивіску "Торговий центр "Гранд".
Земельна ділянка, на якій розташований обєкт нерухомого майна не сформована, згідно публічної кадастрової карти України, кадастровий номер не присвоєний. Відповідно до план-схеми земельної ділянки, виконаної ТОВ "НВП "ГІС", площа земельної ділянки, на якій розташований об"єкт нерухомості становить 0,1810 га.
Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно( номер довідки 61009414 від 09.06.2016 року) співвласниками нерухомого майна( торгового комплексу) є: №1) ПП "Орлікана" (код ЄДРПОУ 35765719), №2) ОСОБА_1 (ідентифікаційний код:НОМЕР_1), №3) ТОВ "Насолода - ІФ" (код ЄДРПОУ 13654743), №4) ТОВ "Торгово-виробнича фірма "Жако" (код ЄДРПОУ 22193666).
04.07.2016 року Департаментом комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради надсилалось відповідачу клопотання з вимогою укласти договір земельної ділянки між Івано-Франківською міською радою та ОСОБА_1 та здійснити сплату за користування земельною ділянкою за минулий період із розрахунку договору оренди, який мав би бути укладений на час користування. Проте таке клопотання залишалось проігнорованим.
Також Департаментом комунальних ресурсів неодноразово надсилалось відповідачу повідомлення для участі в засіданні комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, проте такі повідомлення були проігноровані відповідачем, що зумовило затвердження 20.09.2017 року акту про визначення збитків власнику землі. Згідно з даним актом, затвердженим рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 20.09.2017 року № 871, сума неодержаного територіальною громадою м. Івано-Франківська доходу визначається збитками, які нанесені міській раді за час фактичного використання земельної ділянки ОСОБА_1 на АДРЕСА_1 площею 0,181 га (частка 0,056) становить 6 773,01 грн. Розрахунок суми зроблено за період з 01.01.2016 року по 20.09.2017 року.
24.10.2017 року відповідачу було надіслано повідомлення-претензію № 1288/01-18/19-в із вимогою добровільного відшкодування збитків шляхом укладення договору про відшкодування територіальній громаді збитків.
Відповідач у добровільному порядку не сплатив зазначеної суми. Зважаючи на ці положення, новий власник земельної ділянки не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до вимог законодавства. ОСОБА_1 набувши право власності на об"єкт нерухомості, розташовоного на спірній ділянці, належним чином не оформив правовідносини щодо користування земельною ділянкою.
Представник позивача зазначає, що протиправна поведінка відповідача виражається у користуванні земельною ділянкою без належних правовстановлюючих документів та не внесення плати за таке використання, що має наслідком неотримання цієї плати міською радою, оскільки розмір збитків, нарахований як орендна плата, могла би бути отримана Івано-Франківською міською радою при передачі земельної ділянки в оренду. У зв"язку з цим міська рада як власник позбавлена права користуватись земельною ділянкою через протиправну поведінку відповідача. На підставі наведеного просив суд стягнути з ОСОБА_1 на користь Івано-Франківської міської ради кошти в сумі 6 773,01грн. та 1762 грн. судового збору.
Представник позивача позовні вимоги підтримав з мотивів, викладених в заяві, просив позов задоволити в повному обсязі, не заперечив щодо заочного розгляду справи (а.с. 48).
Відповідач в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив. Хоча про час та місце розгляду спраив повідомлявся належним чином, що підтверджується матеріалами справи (а.с.45-47).
З урахуванням положень ст.280 ЦПК України, суд ухвалив провести заочний розгляд справи.
Дослідивши письмові матеріали справи, судом встановлено, що між сторонами виник спір та склалися правовідносини з приводу відшкодування шкоди, завданої використанням землі без правовстановлюючих документів.
Земельні правовідносини, зокрема пов'язані із користуванням землею, регулюютьсяКонституцією України,Земельним кодексом України,Законом України "Про оренду землі",Цивільним кодексом України, іншими Законами України, постановами Кабінету Міністрів України у випадках, передбачених законом, а також договором оренди землі.Стаття 13 Конституції України, серед іншого визначає, що земля, яка знаходяться в межах території України, є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією. В силу приписівстатті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до статей 125та 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно доЗакону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". При цьому, право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.Відповідно до частини другоїстатті 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов'язані з орендою землі, єЗакон України "Про оренду землі" від 06.10.1998 р. з наступними змінами (далі -Закон № 161-XIV).
Відповідно до вимогст. 34 Закону № 161-XIV у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог.У разі невиконання орендарем обов'язку щодо умов повернення земельної ділянки орендар зобов'язаний відшкодувати орендодавцю завдані збитки.
За приписамист. 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно дозаконує правомірними.
Судом встановлено такі факти та відповідні їм правовідосини.
Актом №27 обстеження земельної ділянки від 29.06.2016 року встановлено, повідомлення про проведення обстеження в період з 20.06.2016 року по 30.06.2016 року направлялось землекористувачу ПП "Орлікана" рекомендованим листом від 08.06.2016 року. В процесі підготовки документів до обстеження, збору необхідної інформації та проведення обстеження встановлено наступне. Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об"єктів нерухомого майна (номер довідки 61009414 від 09.06.2016 року) співвласниками нерухомого майна( торгового комплексу) є: №1) ПП "Орлікана" (код ЄДРПОУ 35765719), №2) ОСОБА_1 (ідентифікаційний код:НОМЕР_1), №3) ТОВ "Насолода - ІФ" (код ЄДРПОУ 13654743), №4) ТОВ "Торгово-виробнича фірма "Жако" (код ЄДРПОУ 22193666)(а.с.31-34). За адресою АДРЕСА_1 знаходиться двоповерхове нежитлове приміщення "Г" подібної форми. На верхній частині фасаду розміщено вивіску "Торговий центр "Гранд". Згідно публічно-кадастрової карти України земельна ділянка не сформована, кадастровий номер земельної ділянки відсутній. На день проведення обстеження в Департаменті комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради відсутня інформація про наявність документів на право користування даною земельною ділянкою зокрема, що стосується укладеного договору оренди земельної ділянки(а.с.6-8).
04.07.2016 року Департаментом комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради на адресу відповідача було надіслано клопотання з вимогою укласти договір оренди земельної ділянки та здійснення плати за користування земельною ділянкою за минулий період з розрахунку договору оренди, який мав бути укладений на час користування (а.с.9, 10).
Крім цього листами Департаменту комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради від 07.08.2017 року, 12.09.2017 року повідомленням від 24.10.2017 року відповідач неодноразово запрошувався на засідання комісії з визначення та відшкодування територіальній громаді м. Івано-Франківська збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок комунальної власності з порушенням законодавства для надання пояснень щодо оформлення права землекористування, добровільне відшкодування збитків та вжиття заходів щодо оформлення орендних відносин з міською радою (а.с.18-24).
Згідно зі статтею 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.
За загальним правилом, передбаченим ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
За приписами ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Земельний кодекс України та інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин є спеціальними до правовідносин щодо відшкодування збитків землевласникам та землекористувачам, у тому числі у вигляді неодержаних ними доходів.
Відповідно до ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки (пункт д частини першої статті 156 ЗК України).
За змістом статті 157 ЗК України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
З аналізу наведених норм вбачається, що користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.
Згідно з пунктом 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284 власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні, зокрема, неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Відповідно до пункту 3 Порядку відшкодуванню підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. При цьому неодержаний доход це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Розміри збитків, у тому числі неодержані доходи згідно пунктом 2 Порядку, визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
Отже, системний аналіз зазначених норм матеріального права дозволяє зробити висновок, що у випадку неукладення договору оренди, суперфіцію або інших правочинів як правових підстав для користування земельною ділянкою з вини користувача настають правові наслідки, передбачені статтею 157 ЗК України та Порядком. (Правовий висновок Верховного Суду України від 14 вересня 2016 року у справі №6-2588цс15).
Як вбачається з інформації ДПІ в м. Івано-Франківську, ОСОБА_1(інд.к. НОМЕР_1) земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 протягом 2013-2016 років не декларував та не сплачував за користування нею (а.с.15-17).
Відповідно до Акту про визначення збитків власнику землі від 20.09.2017 року, затвердженого рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 19.10.2017 року №871 та розрахунку збитків заподіяних внаслідок використання земельних ділянок комунальної власності з порушенням законодавства, використання субєктом господарювання, сума недоодержаного територіальною громадою м. Івано-Франківська доходу визначається збитками, які нанесені міській раді за час фактичного використання земельної ділянки ОСОБА_1.(інд.к. НОМЕР_1) на АДРЕСА_1 площею 0,181 га та становить 6 773,01 грн. (а.с.25-27).
Отже, відповідач, як власник нерухомості, має право на користування земельною ділянкою, на якій розміщена нерухомість, власником якої він є, однак договір оренди не уклав, хоча фактично користувався належною позивачу земельною ділянкою без правовстановлюючих документів.
Таким чином, у зв'язку з бездіяльністю відповідача, який на протязі тривалого часу, не здійснював дій щодо отримання відповідного документа, що посвідчує його право користування земельною ділянкою, що призвело до безоплатного користування ним земельною ділянкою, територіальній громаді м. Івано-Франківська в особі Івано-Франківської міської ради було завдано збитків, які полягають в неотриманні орендної плати за землю.
Судом встановлено, що договір про добровільне відшкодування збитків відповідач не уклав, збитки в добровільному порядку не відшкодував.
Аналізуючи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що заявлені позивачем вимоги знайшли своє підтвердження в судовому засіданні та підлягають задоволенню в повному обсязі.
На підставі вимог ст. 141 ЦПК України, судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1600 грн., понесені позивачем при подачі позову до суду підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст. 22 ЦК України, ст.ст. 125, 126, 152,157, 206 Земельного Кодексу України, керуючись ст.ст. 12, 13, 77-82, 206, 263-265, 268, 280-282 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов Івано-Франківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення збитків за період з 01.01.2016 року по 20.09.2017 року в розмірі 6 773,01 грн., стягнення 1 762,00 грн. витрат по оплаті судового збору - задоволити.
Стягнути з ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, індентифікаційний номер НОМЕР_1, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_2 на користь Івано-Франківської міської ради, що знаходиться за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Грушевського, 21, код ЄДРПОУ 33644700, збитки за період з 01.01.2016 року по 20.09.20107 року в сумі 6 773 (шість тисяч сімсот сімдесят три) гривні 01 копійка.
Стягнути з ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, індентифікаційний номер НОМЕР_1, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_2 на користь Івано-Франківської міської ради, що знаходиться за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Грушевського, 21, код ЄДРПОУ 33644700, судовий збір в розмірі 1 762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривні.
Заочне рішення може бути переглянуте Івано-Франківським міським судом за письмовою заявою відповідача.
Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом 30 днів з дня його проголошення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом тридцяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Довідка: повний текст рішення виготовлено 19.11.2018 року.
Суддя Пастернак І.А.
Суд | Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2018 |
Оприлюднено | 20.11.2018 |
Номер документу | 77928338 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Пастернак І. А.
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Пастернак І. А.
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Пастернак І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні