ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 листопада 2018 року справа №812/99/18
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Геращенка І.В., суддів: Арабей Т.Г., Міронової Г.М.,
розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 5 лютого 2018 року (головуючий І інстанції Пляшкова К.О., повний текст складений 09.02.2018 року у м. Сєвєродонецьку Луганської області) у справі № 812/99/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Інтегралл до Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення від 04.12.2017 року № 0035591308,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Інтегралл (далі - ТОВ Інтегралл ) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС у Луганській області (далі - ГУДФС у Луганській області), в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення № 0035591308 від 04.12.2017 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, а саме: застосування штрафу в сумі 11186,69 грн. за період з 29.07.2014 року до 25.11.2015 року; штрафу в сумі 199873,36 грн за період з 03.03.2015 року до 17.11.2017 року; нарахування пені в сумі 194612,52 грн. (а.с. 3-4).
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 5 лютого 2018 року зазначений позов ТОВ Інтегралл задоволений: визнано протиправним та скасовано рішення ГУДФС у Луганській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 04.12.2017 року № 0035591308, яким до ТОВ Інтеграл застосовано штраф у розмірі 11186,69 грн за період з 29.07.2014 року до 25.11.2015 року; штраф у розмірі 199873,36 грн за період з 03.03.2015 року до 17.11.2017 року; нарахована пеня у розмірі 194612,52 грн. (а.с. 96-99).
Відповідач не погодився з рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій посилався на порушення норм матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим просив скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. В обґрунтування доводів посилався на відсутність підстав звільнення позивача від сплати єдиного внеску, у зв'язку з ненаданням останнім сертифікату Торгово-промислової палати України про підтвердження форс-мажорних обставин (а.с. 105-106).
Сторони в судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ТОВ Інтегралл зареєстровано в якості юридичної особи, код ЄДРПОУ 31255865, місцезнаходження юридичної особи: 92703, Луганська область, Старобільський район, місто Старобільськ (а.с. 14).
До 13 січня 2015 року місцезнаходженням юридичної особи ТОВ Інтеграл було: 94620, Луганська область, місто Антрацит, селище міського типу Щотове, вулиця Стаханова, будинок 36, що підтверджено копією виписки з ЄДР серії ААА № 278616 (а.с. 9).
У період з 13 січня 2015 року до 29 травня 2015 року місцезнаходженням юридичної особи ТОВ Інтеграл було: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Орджонікідзе, будинок 10, що підтверджено копіями виписок з ЄДР станом на 15.01.2015 року та 05.06.2015 року, позивач перебував на обліку у ДПІ у м. Краматорську ГУ Міндоходів у Донецькій області як платник єдиного внеску (а.с. 11, 12).
Рішенням ГУ ДФС у Луганській області від 04.12.2017 року № 0035591308 за несвоєчасну сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до ТОВ Інтеграл застосовано штраф у розмірі 11186,69 грн за період з 29.07.2014 року до 25.11.2015 року; штраф у розмірі 199873,36 грн. за період з 03.03.2015 року до 17.11.2017 року та нарахована пеня - 194612,52 грн (а.с. 5).
Дослідженням інтегрованої картки ТОВ Інтеграл (а.с. 57-70) та розрахунку штрафної санкції за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску до рішення від 04.12.2017 № 0035591308 (а.с. 6-7) встановлено таке:
- єдиний внесок, нарахований 16.07.2014 року у сумі 111866,90 грн, сплачено:
08.10.2015 року у сумі 36372,70 грн., із затримкою 437 днів, за що застосовано штраф у сумі 3637,27 грн. (10%), нарахована пеня у сумі 15894,88 грн.;
25.11.2015 року у сумі 75494,20 грн., із затримкою 485 днів, за що застосовано штраф у сумі 7549,42 грн. (10%), нарахована пеня у сумі 36614,68 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 19.02.2015 року у сумі 130005,20 грн., сплачено:
25.11.2015 року у сумі 94505,80 грн., із затримкою 268 днів, за що застосовано штраф у сумі 18901,16 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 25327,56 грн.;
13.01.2016 року у сумі 35499,40 грн., із затримкою 317 днів, за що застосовано штраф у сумі 7099,88 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 11253,31 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 20.04.2015 року у сумі 131803,10 грн., сплачено 13.01.2016 року, із затримкою 260 днів, за що застосовано штраф у сумі 26360,62 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 34268,80 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 19.05.2015 року у сумі 76931,70 грн., сплачено:
13.01.2016 року у сумі 52697,50 грн., із затримкою 230 днів, за що застосовано штраф у сумі 10539,50 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 12120,43 грн.;
02.02.2016 року у сумі 24234,20 грн., із затримкою 250 днів, за що застосовано штраф у сумі 4846,84 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 6058,55 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 18.08.2015 року у сумі 87163,45 грн., сплачено 02.02.2016 року, із затримкою 158 днів, за що застосовано штраф у сумі 17432,69 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 13771,83 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 11.09.2015 року у сумі 90098,45 грн., сплачено 02.02.2016, із затримкою 127 днів, за що застосовано штраф у сумі 18019,69 грн (20%), нарахована пеня у сумі 11442,50 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 16.10.2015 року у сумі 80224,35 грн., сплачено:
02.02.2016 року у сумі 48503,90 грн., із затримкою 97 днів, за що застосовано штраф у сумі 9700,78 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 4704,88 грн.;
03.02.2016 року у сумі 31720,45 грн, із затримкою 98 днів, за що застосовано штраф у сумі 6344,09 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 3108,60 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 13.11.2015 року у сумі 82629,55 грн., сплачено:
03.02.2016 року у сумі 68279,55 грн., із затримкою 65 днів, за що застосовано штраф у сумі 13655,91 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 4438,17 грн.;
02.03.2016 року у сумі 14350,00 грн, із затримкою 93 днів, за що застосовано штраф у сумі 2870,00 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 1334,55 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 18.12.2015 року у сумі 82459,80 грн., сплачено 02.03.2016 року, із затримкою 65 днів, за що застосовано штраф у сумі 16491,96 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 5359,89 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 19.01.2016 року у сумі 78283,25 грн., сплачено 02.03.2016 року, із затримкою 34 днів, за що застосовано штраф у сумі 15656,65 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 2661,63 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 20.02.2016 року у сумі 56563,95 грн., сплачено 02.03.2016 року, із затримкою 2 дні, за що застосовано штраф у сумі 7312,79 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 73,13 грн;
- єдиний внесок, нарахований 13.04.2016 року у сумі 34400,00 грн., сплачено 07.06.2016 року, із затримкою 40 днів, за що застосовано штраф у сумі 6880,07 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 1376,01 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 18.05.2016 року у сумі 33803,65 грн., сплачено 07.06.2016 року, із затримкою 8 днів, за що застосовано штраф у сумі 6760,73 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 270,43 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 16.06.2017 року у сумі 11026,80 грн., сплачено 17.11.2017 року, із затримкою 141 день, за що застосовано штраф у сумі 2205,36 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 1554,78 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 18.07.2017 року у сумі 11806,95 грн., сплачено 17.11.2017 року, із затримкою 112 днів, за що застосовано штраф у сумі 2361,39 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 1322,38 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 16.08.2017 року у сумі 11836,20 грн., сплачено 17.11.2017 року, із затримкою 81 день, за що застосовано штраф у сумі 2367,24 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 958,73 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 06.09.2017 року у сумі 10339,50 грн., сплачено 17.11.2017 року, із затримкою 50 днів, за що застосовано штраф у сумі 2067,90 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 516,97 грн.;
- єдиний внесок, нарахований 06.10.2017 року у сумі 9990,55 грн., сплачено 17.11.2017 року, із затримкою 18 днів, за що застосовано штраф у сумі 1998,11 грн. (20%), нарахована пеня у сумі 179,83 грн.
Спірним у справі є правомірність застосування до позивача штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску спірним рішенням від 04.12.2017 року № 0035591308.
Згідно п. 1 ч.1 статті 4 Закону України від 08.07.2010 року № 2464-VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 2464-VI) платниками єдиного внеску є роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
За приписами п. 1 ч.2 статті 6 Закону № 2464-VI платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Частиною восьмою статті 9 Закону № 2464-VI встановлено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
У відповідності до частини дванадцятої статті 9 цього Закону єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов'язаннями із сплати єдиного внеску зобов'язань із сплати податків, інших обов'язкових платежів, передбачених законом, або зобов'язань перед іншими кредиторами зобов'язання із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов'язаннями, крім зобов'язань з виплати заробітної плати (доходу).
Приписами статті 25 Закону № 2464-VI встановлено, що рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов'язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами.
За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум. У редакції вказаної норми, що діяла до 01.01.2015, розмір штрафу складав 10 відсотків несплачених або несвоєчасно сплачених сум.
На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Водночас, пунктом 9-4 розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2464-VI визначено, що платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.
Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.
Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу.
Так, Указом Президента України від 14.04.2014 № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення Антитерористичної операції на території Донецької і Луганської областей.
Тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення визначає Закон України від 02.09.2014 № 1669-VII Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції (далі - Закон № 1669-VII), абзацом 2 статті 1 якого визначено, що територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14.04.2014 № 405/2014.
Згідно з положеннями статті 2 Закону № 1669-VII на час проведення антитерористичної операції забороняється нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами та договорами позики з 14.04.2014 громадянам України, які зареєстровані та постійно проживають або переселилися у період з 14.04.2014 з населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, а також юридичним особам та фізичним особам - підприємцям, що провадять (провадили) свою господарську діяльність на території населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція.
Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція та від 02 грудня 2015 року № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України територію Донецької та Луганської областей, у тому числі й місто Краматорськ, місто Антрацит, Старобільський район, віднесено до території проведення антитерористичної операції.
Як установлено судом, місцезнаходженням ТОВ Інтеграл у спірний період є територія, віднесена до переліку де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14.04.2014 року № 405/2014.
Таким чином, ТОВ Інтеграл , як платник єдиного внеску, у спірному періоді перебував на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводилась антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14.04.2014 року № 405/2014, звільнений від відповідальності за невиконання обов'язків платника єдиного внеску, визначених частиною другою статті 6 Закону № 2464-VI, зокрема, щодо своєчасної сплати єдиного внеску.
Посилання відповідача на відсутність у позивача сертифікату Торгово-промислової палати України про підтвердження форс-мажорних обставин, як на обов'язкову умову для звільнення від відповідальності за несвоєчасну сплату єдиного внеску, суд апеляційної інстанції вважає необґрунтованими, з огляду на таке.
Статтею 10 Закону № 1669-VII визначено, що протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
Разом з тим, пункт 9-4 розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2464-VI, як спеціальна норма законодавства, не пов'язує звільнення платника єдиного внеску від відповідальності, штрафних та фінансових санкцій з наявністю сертифікату Торгово-промислової палати України.
Суд вважає, що єдиною законодавчо визначеною умовою для звільнення платника єдиного внеску від відповідальності, штрафних та фінансових санкцій, пені за невиконання вимог законодавства щодо своєчасної сплати єдиного внеску, є факт перебування відповідного платника на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, віднесених до переліку населених пунктів, де проводилась антитерористична операція.
З огляду на встановлені обставини та норми наведених законів, якими регулюються спірні відносини, в їх сукупності, суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції про те, що в спірний період діяла імперативна норма щодо незастосування штрафних та фінансових санкцій, передбачених Законом №2464 за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення АТО, якщо платник перебуває на обліку в органах доходів і зборів, розташованих в зоні проведення АТО, внаслідок чого спірне рішення відповідача було протиправним на дату його прийняття та підлягає скасуванню.
Аналогічна правова позиція наведена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.11.2018 року у зразковій справі № 812/292/18.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції розглянув справу з дотриманням норм матеріального та процесуального права, підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ч.5 ст.250, ст.310, п.1 ч.1 ст.315, ст.316, ст. ст. 321, ст.322, ч.1 ст.325, ст. ст. 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 5 лютого 2018 року у справі № 812/99/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Інтегралл до Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення від 04.12.2017 року № 0035591308 - залишити без змін.
Повний текст постанови складений 21 листопада 2018 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя-доповідач І.В. Геращенко
Судді: Т.Г. Арабей
Г.М. Міронова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2018 |
Оприлюднено | 23.11.2018 |
Номер документу | 78021772 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні