Справа № 766/13190/16-ц
н/п 2/766/2665/18
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2018 року Херсонський міський суд Херсонської області у складі:
головуючого-судді Прохоренко В.В.,
секретар Красновський В.І.,
за участю представника позивача ОСОБА_1,
прокурора Гончарової О.В.,
представників відповідачів ОСОБА_2, ОСОБА_3,
представника третьої особи ОСОБА_4,
розглянувши у підготовчому судовому засіданні в залі суду в м. Херсоні в порядку загального провадження цивільну справу за позовом керівника Херсонської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Антонівської селищної ради Херсонської області до Херсонської обласної державної адміністрації, ОСОБА_5, треті особи: державна інспекція сільського господарства в Херсонській області, товариство з обмеженою відповідальністю Херсон ОСОБА_6 , фермерське господарство Антонівське про визнання в частині незаконними розпоряджень голови Херсонської обласної державної адміністрації, визнання в частині недійсним договору оренди земельної ділянки та вилучення і повернення земельних ділянок,
встановив:
Позивач звернувся до суду із позовом до Херсонської обласної державної адміністрації, ОСОБА_5, треті особи: державна інспекція сільського господарства в Херсонській області, товариство з обмеженою відповідальністю Херсон ОСОБА_6 , фермерське господарство Антонівське про визнання в частині незаконними розпоряджень голови Херсонської обласної державної адміністрації, визнання в частині недійсним договору оренди земельної ділянки та вилучення і повернення земельних ділянок.
В підготовчому судовому засіданні представник третьої особи заявив клопотання про закриття провадження у справі, посилаючись на ту обставину, що обов'язки за договором оренди від 28.12.2012 року № 651010004001165 виконує ФГ Антонівське з моменту - реєстрації фермерського господарства як юридичної особи, позов у вказаній справі має розглядатись за правилами господарського судочинства.
Представником відповідача ОСОБА_2 було заявлено клопотання про закриття провадження у справі, оскільки спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.
Представник відповідача ОСОБА_3 підтримала клопотання, вважали, що даний спір необхідно розглядати в порядку господарського судочинства.
Сторона позивача заперечували проти задоволення клопотання, вважали, що даний спір необхідно розглядати в порядку цивільного судочинства.
Розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації 01.06.2012 року № 390 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки" надано громадянину ОСОБА_5 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки орієнтовною площею 1201,0 га зі складу земель запасу сільськогосподарського призначення, розташованих на території Антонівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона, для ведення фермерського господарства.
Розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації від 28.12.2012 № 995 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок, надання в оренду земельних ділянок та встановлення розміру орендної плати за користування ними" затверджено громадянину ОСОБА_6 проект землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельних ділянок загальною площею 1201,0075 га зі складу земель запасу сільськогосподарського призначення, розташованих на території Антонівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона, для ведення фермерського господарства.
В подальшому на підставі вищевказаних розпоряджень між Херсонською обласною державною адміністрацією та ОСОБА_5 укладено договір оренди земельної ділянки від 28.12.2012 року, який зареєстровано в управлінні держкомзему у м. Херсоні про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди здійснено запис № 651010004001165 від 28.12.2012 року.
Відповідно до вказаного договору ОСОБА_5 надано в оренду 17 земельних ділянок, які є не єдиним масивом для ведення фермерського господарства загальною площею 1201,0075 га в тому числі земельні ділянки: № 15 (кадастровий номер 6510165300:02:001:0441) площею 65,7072 га, № 16 (кадастровий номер 6510165300:02:001:0442) площею 23,6983 га та №17 (кадастровий номер 6510165300:02:001:0443) площею 40,7178 га, загальною площею 130,1233 га .
06.02.2013 року ОСОБА_5 здійснив державну реєстрацію Фермерського господарства "Антонівське" ЄДРПОУ 38594471.
Прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі Антонівської селищної ради з цивільним позовом до фізичної особи про визнання в частині незаконними розпоряджень голови Херсонської обласної державної адміністрації, визнання в частині недійсним договору оренди земельної ділянки та вилучення і повернення земельних ділянок , укладеного між відповідачем і місцевим органом виконавчої влади, та про зобов'язання повернути цю земельну ділянку у зв'язку з невиконанням орендарем вимог законодавства щодо її цільового використання.
Частиною 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України установлено, що юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Статтею 20 ГПК визначено особливості предметної та суб'єктної юрисдикції господарських судів, якими уточнено коло спорів, що розглядаються господарськими судами, та встановлено, що господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв'язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов'язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці; справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов'язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
Особливості участі прокурора в розгляді справ визначено статтею 45 ЦПК України, статтею 29 ГПК України у редакції, чинній на час звернення до суду (статтею 56 ЦПК України та статтею 53 ГПК України у редакції Закону № 2147-VIII відповідно), за змістом положень яких у разі прийняття судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Так, прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі Антонівської селищної ради з цивільним позовом до фізичної особи про визнання в частині незаконними розпоряджень голови Херсонської обласної державної адміністрації, визнання в частині недійсним договору оренди земельної ділянки та вилучення і повернення земельних ділянок , укладеного між відповідачем і місцевим органом виконавчої влади, та про зобов'язання повернути цю земельну ділянку у зв'язку з невиконанням орендарем вимог законодавства щодо її цільового використання.
Згідно із частиною першою статті 1 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.
Відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах Закон України Про фермерське господарство є спеціальним нормативно-правовим актом.
Право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. Для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради (частина перша статті 5, частина перша статті 7 Закону України Про фермерське господарство ).
Після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб (стаття 8 згаданого Закону).
Тобто, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов'язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов'язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.
Зі змісту положень статті 12 Закону України Про фермерське господарство вбачається, що земельні ділянки, які використовуються фермерським господарством на умовах оренди, входять до складу земель фермерського господарства.
З комплексного аналізу норм статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону України Про фермерське господарство можна зробити висновок, що після укладення договору тимчасового користування землею, у тому числі на умовах оренди, фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов'язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.
Оскільки фермерські господарства є юридичними особами, їхні земельні спори з іншими юридичними особами, у тому числі з центральним органом виконавчої влади, який реалізує політику у сфері земельних відносин, щодо користування земельними ділянками, наданими із земель державної або комунальної власності, підвідомчі господарським судам.(правова позиція Верховного Суду викладена постанову від 13.03.2018 року у справі №348/922/16-ц).
Враховуючи викладене вище, той факт, що між ОСОБА_5 і Антонівською селищною радою укладено договір оренди земельної ділянки з метою ведення фермерського господарства на підставі Закону України Про фермерське господарство . Після державної реєстрації цього договору 06.02.2013 року ОСОБА_5 засновано фермерське господарство, яке зареєстроване як юридична особа. Тобто у правовідносинах користування спірною земельною ділянкою відбулася фактична заміна орендаря і обов'язки землекористувача земельної ділянки перейшли до фермерського господарства з дня його державної реєстрації, а тому сторонами у спірних правовідносинах мають бути юридичні особи.
За таких обставин, суд прийшов до висновку, що спір виник між суб'єктами господарювання і такий спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.
Керуючись, ст. ст. 56, 255, 258, 259, 260 ЦПК України, ст. ст. 4, 20 ГПК України, на підставі ЗУ Про фермерське господарство , суд,
ухвалив:
Провадження у справі за позовом керівника Херсонської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Антонівської селищної ради Херсонської області до Херсонської обласної державної адміністрації, ОСОБА_5, треті особи: державна інспекція сільського господарства в Херсонській області, товариство з обмеженою відповідальністю Херсон ОСОБА_6 , фермерське господарство Антонівське про визнання в частині незаконними розпоряджень голови Херсонської обласної державної адміністрації, визнання в частині недійсним договору оренди земельної ділянки та вилучення і повернення земельних ділянок закрити.
Роз'яснити позивачу, що він має право звернутися за захистом порушеного права в порядку господарського судочинства.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Апеляційного суду Херсонської області протягом п'ятнадцяти днів з дня її складення.
Відповідно до Перехідних положень Цивільного процесуального кодексу України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через Херсонський міський суд Херсонської області.
Суддя: В.В. Прохоренко
Суд | Херсонський міський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2018 |
Оприлюднено | 25.11.2018 |
Номер документу | 78070993 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Херсонський міський суд Херсонської області
Прохоренко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні