РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2018 року справа № 2340/3518/18
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого - судді: Тимошенко В.П.,
за участю секретаря судового засідання: Мельникової О.М.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
04.09.2018 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) з позовом до Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області (вул. Нова, с. Софіївка, Золотоніський р-н, 19721, ідентифікаційний код 34223548), в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 30.08.2018 №2 "Про відкликання депутата Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, яку було обрано в одномандатному виборчому окрузі №2 шляхом само висування".
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржувана постанова суперечить вимогам чинного законодавства України. Софіївська сільська виборча комісія приймаючи оскаржувану постанову діяла необґрунтовано (без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення), не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 10.09.2018 прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у адміністративній праві, прийнято рішення про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Відповідач позов не визнав, проти заявленого позову заперечив, 01.10.2018 надав суду письмовий відзив на позов та зазначив, що за наслідками перевірки та оцінки отриманих 21.08.2018 від офіційного представника ініціативної групи зі збору підписів виборців с. Софіївка про відкликання депутатів Софіївської сільської ради за народною ініціативою матеріалів щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою, Софіївською сільською виборчою комісією Золотоніського району Черкаської області правомірно прийнято оскаржуване рішення.
Ухвалою суду від 23.10.2018 зобов'язано відповідача надати суду завірені належним чином списки виборців с. Софіївка Золотоніського району в одномандатному виборчому окрузі №2.
Ухвалою суду від 25.10.2018 вдруге зобов'язано відповідача надати суду завірені належним чином списки виборців с. Софіївка Золотоніського району в одномандатному виборчому окрузі №2.
Ухвалою суду від 29.10.2018 клопотання представника позивача від 29.10.2018 вх. 25837/18 про повернення йому позовної заяви з доповненими підставами та предметом позову від 29.10.2018 з додатками та клопотання про залучення третьої особи на стороні відповідача задоволено. Повернуто позивачу позовну заяву з доповненими підставами та предметом позову від 29.10.2018 вх. 25786/18 з додатками. Повернуто позивачу клопотання про залучення третьої особи на стороні відповідача від 29.10.2018 вх. 25785/18.
Представник позивача 14.11.2018 надав суду клопотання, в якому просить розглянути справу без його участі, на задоволенні позову наполягав.
14.11.2018 Софіївська сільська виборча комісія Золотоніського району явку свого представника в судове засідання не забезпечила, хоча про дату, час та місце розгляду справи відповідач був повідомлений належним чином.
Заслухавши пояснення позивача, представників сторін (у попередніх судових засіданнях), розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив таке.
Фактичні обставини справи.
Позивачка, ОСОБА_1 обрана депутатом Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області за результатами голосування в одномандатному виборчому окрузі № 2 на чергових виборах депутатів, що відбулися 25 жовтня 2015 року.
31.07.2018 відбулася позачергова 28-а сесія Софіївської сільської ради VІІ скликання, на якій було прийняте рішення №1 Про дострокове припинення повноважень сільського голови , і позивачка приймала безпосередню участь у прийнятті даного рішення, що стало в подальшому однією із підстав ініціювання її відкликання як депутата сільської ради.
10 серпня 2018 року в селі Софіївка відбулися збори виборців, на яких розглядалося питання про відкликання депутатів Софіївської сільської ради за народною ініціативою.
Рішенням цих зборів виборців, оформленого протоколом від 10.08.2018, вирішено відкликати 9 депутатів Софіївської сільської ради виборців 9-ти одномандатних виборчих округів, як таких, що не виправдали довіри виборців, допустивши дії, які не гідні депутатської етики, прийнявши незаконне, антинародне рішення та невиконання без поважних причин депутатських обов'язків на виборчих округах щодо звітування перед виборцями (а.с. 23 на звороті).
13.08.2018 офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_2 передано повідомлення про те, що відбулися збори виборців по відкликанню депутатів за народною ініціативою до Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області, в тому числі і щодо позивачки ( а.с. 18).
21 серпня 2018 року о 13 годині 06 хвилин відповідно до акту прийому-передачі заступником голови Софіївської СВК Диренко О.М. від ОСОБА_2, офіційного представника ініціативної групи виборців села Софіївка отримано такі документи: протокол зборів виборців села Софіївка з додатками на 31 аркуші; підписні листи №№1-9, в якому зібрані підписи на відкликання за народною ініціативою 9-ти депутатів Софіївської сільської ради, в тому числі і позивачки (підписний лист №2).
22 серпня 2018 року об 11.10 год в с. Софіївка відбулося засідання Софіївської СВК, за наслідками якого прийняте протокольне рішення про прийняття до розгляду матеріалів щодо відкликання депутатів Софіївської сільської ради, від ініціативної групи зі збору підписів виборців с. Софіївка про відкликання депутатів Софіївської сільської ради за народною ініціативою, та розпочати їх перевірку; вирішили направити запити до Держреєстру виборців Золотоніської РДА для перевірки підписних листів (вибірково), а також призначити перевірку окремих підписних листів членами СВК ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 За дане рішення проголосували одноголосно 6 членів СВК.
23.08.2018 відповідач звернувся з листом № 2 до відділу ведення державного реєстру виборців Золотоніської РДА Черкаської області з проханням здійснити перевірку достовірності відомостей Державного реєстру виборців, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів Софіївської сільської ради. В додатку до даного листа наданий список виборців у кількості 27 чоловік.
30.08.2018 на адресу відповідача надійшов лист від відділу ведення державного реєстру виборців Золотоніської РДА Черкаської області, в якому зазначено, що правові та організаційні засади ведення Державного реєстру виборців врегульовано Законом України Про Державний реєстр виборців , відповідно до частини другої статті 2 якого база даних Реєстру, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані Реєстру, можуть використовуватися лише для цілей, передбачених статтею 26 Закону, перелік яких є вичерпним. Тому використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, не передбачено, потребує внесення відповідних змін до закону. А використання персональних даних Реєстру для інших цілей, крім зазначених у статті 26 Закону, можливе виключно за рішенням суду.
Далі, судом з'ясовано, що 30.08.2018 відбулося засідання Софіївської СВК в порядку денному якого значилися такі питання:
1. Про ознайомлення членів Софіївської СВК з частиною 4 ст. 25 та ст. 28 Закону України Про місцеві вибори ;
2. Про прийняття присяги новопризначеними членами Софіївської СВК;
3. Про відкликання депутатів Софіївської СВК за народною ініціативою;
4. Про відмову у відкликанні депутата Софіївської сіьлської ради ОСОБА_7 обраної в одномандатному виборчому окрузі за народною ініціативою.
За наслідками засідання відповідача 30.08.2018 прийнято спірне рішення №2 "Про відкликання депутата Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, яку було обрано в одномандатному виборчому окрузі №2 шляхом самовисування".
03.09.2018 відповідачем за наслідками засідання комісії прийнято постанову № 10 про призначення проміжних виборів депутатів Софіївської сілської ради Золотоніського району Черкаської області у одномандатних виборчих округах № 1, № 2, № 4, № 5, № 6, № 10, № 11, № 12 на 28 жовтня 2018 року. Дане рішення не оскаржувалось.
Дані постанови опубліковані у громадсько-політичній газеті Вісник Золотоніщини в номерах № 36 від 06.09.2018 та № 7 від 13.09.2018 № 37 відповідно.
Надаючи оцінку спірному рішенню в контексті позовних вимог, суд врахував таке.
Спеціальним законом, що визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради є Закон України Про статус депутатів місцевих рад ( далі - Закон №93-IV).
Статтею 2 Закону №93-IV передбачено, що депутат місцевої ради - це представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу. Депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Статтею 5 Закону №93-IV визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: 1) його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку;
Обов'язки депутата місцевої ради у виборчому окрузі передбачені статтею 10 закону:
1) підтримувати зв'язок з виборцями, відповідною територіальною громадою, трудовими колективами і громадськими організаціями, які висунули його кандидатом у депутати місцевої ради, а також колективами інших підприємств, установ, організацій, незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території;
2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців;
3) брати участь у громадських слуханнях з питань, що стосуються його виборчого округу, в організації виконання рішень ради та її органів, доручень виборців, у масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування на території громади або виборчого округу;
4) вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні;
5) визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення.
Депутат місцевої ради, який не виправдав довір'я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку ( частина 2 статті 10 Закону №93-IV).
Обов'язки депутата місцевої ради у раді та її органах передбачені у статті 18 Закону №93-IV. Так, депутат місцевої ради зобов'язаний:
1) додержуватися Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, регламенту ради та інших нормативно-правових актів, що визначають порядок діяльності ради та її органів;
2) брати участь у роботі ради, постійних комісій та інших її органів, до складу яких він входить, всебічно сприяти виконанню їх рішень;
3) виконувати доручення ради, її органів, сільського, селищного, міського голови чи голови ради; інформувати їх про виконання доручень.
Порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульовано Розділом V Закону №93-IV.
Так, статтею 37 даного закону передбачені підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Суд зауважує, що в оскаржуваному рішенні відсутні будь-які посилання на підстави, передбачені у вищенаведеній статті. Натомість у відзиві відповідача зазначено, що 10.08.2018 під-час прийняття рішення про внесення пропозиції щодо відкликання 9-ти депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району за народною ініціативою у зв'язку з тим, що вони не виправдали довіри виборців, допустивши дії, не гідні статусу депутата, взявши участь у прийнятті незаконного рішення (про дострокове припинення повноважень сільського голови), при цьому доручення на розгляд питання про дострокове припинення повноважень сільського голови у депутатів не було, тобто думка виборців депутатами проігнорована, що є порушенням п.1 ч. 1 ст. 8 та п. 4 ч. 1 ст. 10 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та не виконали без поважних причин обов'язки депутата на виборчому окрузі щодо звіту перед виборцями.
У протоколі зборів виборців с. Софіївка Золотоніського району Черкаської області від 10.08.2018 у виступах головуючого ОСОБА_50. (депутата Золотоніської районної ради), секретаря зборів, депутата сільської ради - ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_4 тощо анонсувалися грубі порушення 9-ма депутатами процедури дострокового припинення повноважень сільського голови ОСОБА_11 відповідно до норм Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ігнорування думки своїх виборців, порушення особистих та трудових прав сільського голови ОСОБА_11, порушення прав депутатів, яких не запросили на сесію, заподіяно шкоди інтересам громади через штучне створення ситуації недієздатності сільської ради, також порушення норм депутатської етики та відмовлено виборцям у звіті про діяльність депутатів.
Суд зауважує, що фактичні підстави ініціювання відкликання депутатів зазначені і відомі, натомість в жодному документі не зазначені юридичні підстави, передбачені статтею 37 Закону №93-IV.
Далі, суд надає оцінку діям відповідача відповідно до критеріїв ч. 2 ст. 2 КАС України у контексті дотримання ним приписів статті 38-41 Закону №93-IV.
Так, відповідно до частини першої статті 38 Закону №93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Частиною 2 даної статті Закону №93-IV визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше: 1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.
Частиною 3 даної статті Закону №93-IV передбачено, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: 1) сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб.
Судом з'ясовано, що 10 серпня 2018 року в селі Софіївка в приміщенні сільського будинку культури відбулися збори виборців, на яких розглядалося питання про відкликання депутатів Софіївської сільської ради за народною ініціативою. Збори розпочалися об 11 годині 03 хвилини і закінчилися о 13 годині 05 хвилин. Відповідно до протоколу, складеного за наслідками цих зборів, присутні були 141 виборець села Софіївка Золотоніського району, керівники та представники Золотоніської райдержадміністрації і Золотоніської районної ради, представники ЗМІ ( не зазначені, які саме), представники Гельмязівської та Піщанської територіальних громад.
Головуючого зборів обрали ОСОБА_12 (депутат Золотоніської районної ради), секретарем зборів - ОСОБА_8, лічильна комісія - ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15
На зборах виступили по першому питанню порядку денного про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району за народною ініціативою у зв'язку з тим, що вони не виправдали довіри виборців, допустивши дії, не гідні статусу депутата, взявши участь у прийнятті незаконного рішення та не виконали без поважних причин обов'язки депутата на виборчому окрузі, - ОСОБА_8, секретар зборів, депутат (виступ на а.с. 19-21), ОСОБА_10, ОСОБА_4, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_3, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_11, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_1, ОСОБА_24, ОСОБА_13, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28
За наслідками виступів головуючим зборів ОСОБА_12 була внесена пропозиція в тому числі щодо відкликання депутата Софіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою у зв'язку з тим, що вона не виправдала довіри виборців, допустивши дії не гідні статусу депутата, взявши участь у прийнятті незаконного, антинародного рішення, яке не відповідає волі громадян, порушує права громадян та відмовилася звітувати перед своїми виборцями про причини і підстави його прийняття. Голосували за-108, проти - 0, утрималося - 0, не голосували - 33. Рішення прийнято.
По другому питанню порядку денного про затвердження кількісного та персонального складу ініціативної групи для збирання підписів виборців про відкликання депутатів Софіївської сільської ради, обрання офіційного представника ініціативної групи та про затвердження форми підписного листа прийнято рішення зборами та обрано членів ініціативної групи у кількості 11 чоловік та офіційним представником - ОСОБА_2
Аналізуючи перший етап відкликання депутата за народною ініціативою - збори виборців, внесення пропозиції, створення ініціативної групи та обрання офіційного представника, затвердження форми підписного листа, суд наголошує, що такі дії по відкликанню депутата за народною ініціативою повинні відбуватися в конкретному окрузі, в даному випадку в одномандатному окрузі № 2, в якому обрано 25 жовтня 2015 року позивачку - ОСОБА_1 (25 голосів виборців).
Відповідно до рішення Софіївської сільської виборчої комісії № 1 від 14.09.2015 (додаток № 1), наданого на вимогу суду, одномандатний виборчий округ № 2 охоплює такі межові адреси: с. Софіївка, вул. Черкаський шлях (№№ 1-39 (непарні) (а.с.115).
Таким чином збори по ініціюванню відкликання депутата повинні були проходити в конкретному окрузі, і висувати таку пропозицію повинен був виборець округу № 22. Так і створення ініціативної групи повинно відбуватися в конкретному окрузі, і склад її - саме із виборців цього округу.
Натомість, в порушення статті 38 закону збори відбувалися щодо внесення пропозиції про відкликання 9-ти депутатів від дев'яти округів одночасно в сільському будинку культури із складенням однакових документів на всіх дев'ять депутатів.
Щодо присутніх на зборах виборців 10.08.2018 у кількості 141 чоловік, то із пояснень позивачки та аналізу цього списку виборців округу № 2 були присутні лише 7 виборців (порядкові номери у списку №19 - ОСОБА_29, № 26 - ОСОБА_30, № 30 - ОСОБА_31, №32 - ОСОБА_32, № 47 - ОСОБА_33, № 100 - ОСОБА_34, № 111 - ОСОБА_35 ( а.с. 25-35).
Також в порушення абзацу 2 частини 3 статті 38 даного Закону №93-IV за наслідками голосування за пропозицію про відкликання депутата місцевої ради на зборах виборців 10.08.2018 була утворена одна ініціативна групи для збирання підписів виборців не конкретного виборчого округу (№22) у кількості 11 членів, а утворена одна ініціативна група для збирання підписів по всіх дев'яти одномандатних виборчих округах, по яким проголосована пропозиція про їх відкликання.
Щодо аналізу складу ініціативної групи на предмет відповідності абзацу 2 частини 3 статті 38 Закону №93-IV, то із 11 членів затвердженого зборами виборців 10.08.2018 списку ініціативної групи жодного виборця з одномандатного округу № 2 немає, що підтверджується уточненим списком виборців на звичайній виборчій дільниці № 710225 (а.с.169-182).
Так, до ініціативної групи для збирання підписів виборців про відкликання депутатів Софіївської сільської ради увійшли такі особи: ОСОБА_8, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_15, ОСОБА_39, ОСОБА_2, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43 (а.с. 24).
Також в порушення частини 3 статті 38 даного закону відповідачем не перевірялися чи повідомлялися регіональні та/або місцеві засоби масової інформації не пізніше як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Надані відповідачем повідомлення на адресу редакції газети Златокрай та Вісник Золотоніщини суд оцінює критично і не бере до уваги, оскільки дані листи підписані ініціативною групою 07.08.2018, яка фізично не була утворена в даний проміжок часу, та дані копії листів не передавалися відповідно до ОСОБА_35 прийому-передачі від 13.08.2018 та 21.08.2018, і не були предметом розгляду на засіданнях комісії 22.08.2018 та 30.08.2018 при винесенні оскаржуваної постанови.
Також, в порушення вимоги ч. 4 статті 38 даного закону в додатку до протоколу про перелік учасників зборів, не зазначено жодного власного імені та жодного по батькові, а лише ініціали 141 учасника.
Далі судом встановлено, що 13.08.2018 відповідно до частини1 статті 39 даного закону офіційний представник ініціативної групи повідомив виборчу комісію про факт проведення зборів та створення ініціативної групи. У свою чергу відповідач вчасно 14.08.2018 повідомив про даний факт місцеву раду та депутата - позивачку ОСОБА_1 (а.с. 73-74).
21 серпня 2018 року о 13 год. 06 хв в с. Софіївка відповідно до ОСОБА_35 прийому-передачі заступником голови Софіївської СВК ОСОБА_3 отримано від офіційного представника ініціативної групи виборців с. Софіївка ОСОБА_2 протокол зборів виборців від 10.08.2018, підписні листи №№ 1-9, зокрема і підписний лист № 2 щодо позивачки ( а.с. 64).
22 серпня 2018 року Софіївська сільська виборча комісія на своєму засідання, яке розпочалося об 11 год. 10 хв., в с. Софіївка за участю семи членів комісії, вирішила прийняти протокольне рішення про прийняття до розгляду матеріалів щодо відкликання дев'яти депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, від ініціативної групи зі збору підписів виборців с. Софіївка, та розпочати їх перевірку, направити запит до Держреєстру виборців Золотоніської РДА для перевірки підписних листів (вибірково), а також призначити перевірку окремих підписних листів членами сільської виборчої комісії ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6
На вимогу суду надати письмові документи про результати роботи трьох членів сільської виборчої комісії ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, яких комісія уповноважила здійснити перевірку окремих підписних листів, відповідач жодних доказів не надав.
30 серпня 2018 року Софіївська сільська виборча комісія на своєму засідання, яке розпочалося об 11 год. 23 хв., за участю дев'яти членів, запрошені за засідання: ОСОБА_11, ОСОБА_44, ОСОБА_25, ОСОБА_45, ОСОБА_8; кореспондент газети (не зазначається в протоколі якої) - ОСОБА_46, дільничний інспектор - ОСОБА_51, було вирішено затвердити проект постанови про відкликання депутата Софіївської сільської ради ОСОБА_47 за народною ініціативою, яку було обрано в одномандатному виборчому окрузі №12 шляхом самовисування; проголосували за - 9, проти - 0, утрималися - 0.
За наслідками засідання комісії було прийняте спірне рішення №2 "Про відкликання депутата Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, яку було обрано в одномандатному виборчому окрузі №2 шляхом самовисування" (а.с.79).
Суд наголошує, що статтею 41 Закон №93-IV передбачено алгоритм вчинення дій територіальної виборчої комісії щодо дотримання вимог статей 38-41 даного закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Так після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Частиною 2 статті 41 Закон №93-IV передбачено, що голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів;….
Частиною 3 статті 41 Закону №93-IV передбачено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа , а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;
2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;
3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;
4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;
5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.
Частиною 4 статті 41 Закон №93-IV визначено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:
1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;
2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;
3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону;
4) які не відповідають встановленій формі.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Судом з'ясовано, що на виконання протокольного рішенням від 22 серпня 2018 року комісія вирішила звернутися до Держреєстру виборців Золотоніської РДА листом від 23.08.2018 № 2 про здійснення перевірки достовірності відомостей Деравного реєстру виборців, що містяться в підписних листах Софіївської сільсьокї ради про таких громадян згідно з додатком. До листа доданий список виборців села Софіївка у кількості 27 осіб із зазначенням прізвища, імені та по батькові, дати народження, адреси проживання.
29.08.2018 (вхідна комісії 30.08.2018) відділом ведення державного реєстру виборців Золотоніської РДА надана відповідь, згідно з текстом якої використання бази даних Реєстру, для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, не передбачено (а.с. 72).
Також суд зауважує, що відповідачем не вживалися заходи щодо залучення правоохоронних органів для вибіркової перевірки їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості), натомість протокольним рішенням від 22.08.2018 уповноважили трьох своїх членів здійснити таку функцію, що не передбачено даним законом.
Щодо аналізу змісту та форми підписного листа суд зазначає таке.
Підписний лист № 2 містить інформацію, що підписи в цьому листі збираються в межах округу № 22 (вул. Садова, Молодіжна) с. Софіївка Золотоніського району членом ініціативної групи ОСОБА_48, яка проживає в АДРЕСА_2, не працююча за відкликання депутата Софіївської сільської ради ОСОБА_1, що набула депутатські повноваження 06.11.2015, на вибори йшла шляхом самовисування та є безпартійною.
Відповідно до абзацу 2 частини 3 та частини 4 статті 40 Закону №93-IV встановлені вимоги до форми та змісту підписного листа, де зазначено, що підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.
Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
З огляду на відсутність у підписному листі власних імен і по батькові виборців, які підтримали вимогу щодо відкликання депутата, суд вважає підписний лист №2 складений з порушеннями даного закону, зокрема пункту 1 частин 3-4 статті 41 даного закону, що відповідач проігнорував.
Відповідно до ч. 5 ст. 41 Закону №93-IV якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
В ч. 6 ст. 41 Закону №93-IV зазначено, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Із аналізу приписів статті 38 Закону №93-IV суд приходить до висновку, що право вносити пропозицію про відкликання депутат місцевої радим за народною ініціативою мають громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу - в даному випадку округу №22; рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб, до складу ініціативної група для збирання підписів також повинні бути включені виборці відповідного округу №2.
Натомість відповідач в порушення вимог статей 38-41 Закону №93-IV прийняв документи від ініціативної групи, яка утворена єдина на всі дев'ять одномандатних виборчих округів.
Як вже було зазначено, перевірці підлягало дотримання процедури внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, повідомлення комісії про створення ініціативної групи, дотримання процедури збирання підписів на підтримку такої пропозиції, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.
Таким чином, з урахуванням встановлених судом обставин справи та проаналізованих положень Закону України Про статус депутатів місцевих рад суд дійшов висновку, що аргументи позивача підтверджуються матеріалами справи, не спростовані відповідачем, підстав для прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради у комісії не було. Крім того, документи, що підлягали обов'язковій перевірці, комісією не досліджувались. Отже, висновки комісії не ґрунтуються на повно та всебічно перевірених обставинах, що мають значення для прийняття такого рішення.
Також суд зауважує, що закон не вимагає зазначати у рішенні про відкликання депутата місцевої ради підстави його відкликання, передбачені статтею 37 даного закону.
Натомість судом з'ясовано, що фактичні підстави відкликання даного депутата зазначалися у протоколі зборів виборців від 10.08.2018, а саме …у зв'язку з тим, що вона не виправдала довіри виборців, допустивши дії не гідні статусу депутата, взявши участь у прийнятті незаконного, антинародного рішення, яке не відповідає волі громадян, порушує права громадян та відмовилася звітувати перед своїми виборцями про причини і підстави його прийняття.
В судовому засіданні представник відповідача ОСОБА_3 пояснив, що такі фактичні обставини підпадають під дію пункту 3 частини 1 статті 37 Закону №93-IV, а саме невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що Софіївською сільською виборчою комісією Золотоніського району Черкаської області не дотримано порядок та умови процедури внесення пропозиції про відкликання депутата Софіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою під час прийняття постанови від 30.08.2018 № 2, що порушує право позивача як депутата місцевої ради на представлення інтересів територіальної громади і прийняття від її імені рішень, порушення прав виборців від виборчого округу № 2, що у свою чергу порушує право жителів територіальної громади села Софіївка на участь у місцевому самоврядуванні, що є основою сталого розвитку України як держави.
Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю, а постанова Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 30.08.2018 року №2 "Про відкликання депутата Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, яку було обрано в одномандатному виборчому окрузі №2 шляхом самовисування" визнанню протиправною та скасуванню.
За приписами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, сплачений позивачем судовий збір у розмірі 704,80 грн. підлягає стягненню на користь позивача з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань цього суб'єкта владних повноважень.
Керуючись статтями 14, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати постанову Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 30.08.2018 №2 "Про відкликання депутата Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, яку було обрано в одномандатному виборчому окрузі №2 шляхом само висування".
Стягнути з бюджетних асигнувань Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області (вул. Нова, с. Софіївка, Золотоніський район, Черкаська область, 19721, ідентифікаційний код 34223548) на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) судовий збір у розмірі 704 (сімсот чотири) грн 80 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.П. Тимошенко
Повний текст рішення складений та підписаний 22.11.2018.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2018 |
Оприлюднено | 27.11.2018 |
Номер документу | 78074927 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні