Рішення
від 20.11.2018 по справі 914/1452/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.11.2018 Справа №914/1452/18

За позовом: Керівника Львівської місцевої прокуратури №2 в інтересах держави в особі:

позивача: Львівської міської ради, м. Львів,

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Актив , м. Львів,

про: внесення змін до договору оренди землі.

Суддя Козак І.Б.

Секретар судового засідання Гелеш Г.М.

Представники:

Прокурор: Леонтьєва Н.Т.,

Від позивача: Коржевич У.Ф. - представник,

Від відповідача: не з'явився.

На розгляд господарського суду Львівської області Керівником Львівської місцевої прокуратури №2 в інтересах держави в особі позивача Львівської міської ради подано позов до Товариства з обмеженою відповідальністю Актив про внесення змін до договору оренди землі.

Ухвалою суду від 09.08.2018р. відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 18.09.2018р.Рух справи відображено у відповідних ухвалах суду. Ухвалою суду від 09.10.2018р. закрито підготовче провадження, розгляд справи по суті призначено на 06.11.2018. 06.11.2018р. розпочато розгляд справи по суті. Розгляд справи відкладався на 20.11.2018р.

У судове засідання 20.11.2018р. прокурор та представник позивача з'явилися, заявлені позовні вимоги підтримали, просять суд внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 24.03.2010р. кадастровий №4610136300:02:005:0028 та викласти пункти 5, 9 цього договору оренди в наступній редакції:

п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1' 441' 939,20 грн. ;

п.9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 43' 258,18 грн. (сорок три тисячі двісті п'ятдесят вісім гривень вісімнадцять копійок) в рік, що становить 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок №33211812013003 ГУ ДКСУ у Львівській області, МФО 899998. Отримувач: міський бюджет для Залізничного району м. Львова, ЄДРПОУ 38007594. Код платежу 18010600 .

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що ухвалою Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова та встановлено, що ця нормативна грошова оцінка земель м. Львова вводиться у дію з 01.01.2017, а також покладено на орендарів земельних ділянок у м. Львові обов'язок внести зміни до договорів оренди землі у частині розрахунку орендної плати за землю.

Згідно з відомостями відділу у м. Львові ГУ Держгеокадастру у Львівській області у 2018 році нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий №4610136300:02:005:0028 становить 1' 441'939,20 грн.

Прокурор вважає, що ухвала Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Львова є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Представник відповідача у судові засідання 18.09.2018р., 16.10.2018р., 06.11.2018р. та 20.11.2018р. не з'явився, причин неприбуття не повідомив, вимог ухвал суду не виконав, відзиву на позов не подав. Поштові відправлення з ухвалами суду про відкриття провадження та відкладення розгляду справи по суті, надіслані відповідачу на адресу, вказану у Єдиному державному реєстрі ЮОФОП, 81030, Львівська обл., Яворівський р-н, с.Чернилява, вул.Польова, буд.1 , повернулися з відділення поштового зв'язку з відміткою за закінченням терміну зберігання .

Суд керувався ч.7 ст. 120 ГПК України, де зазначено, що учасники судового процесу зобов'язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв'язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Відтак, враховуючи обмеженість процесуальних строків розгляду цієї справи, суд вважає за можливе розглянути справу без участі представника відповідача та його відзиву на позов, в порядку ч.2 ст. 178 ГПК України, за наявними у справі доказами.

Суд, заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, з'ясувавши обставини, повно, всебічно і об'єктивно оцінивши докази, встановив наступне.

24.03.2010 між Львівською міською радою (орендодавцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю АКТИВ (орендар) укладено договір оренди землі за умовами якого орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку кадастровий №4610136300:02:005:0028 загальною площею 0,0780 га на вул. Шевченка, 87-а у м. Львові для обслуговування будівлі.

Договір було зареєстровано у Львівській міській раді 24.03.2010 за № З-1460, про що вчинено запис у книзі записів реєстрації Договорів оренди землі З-3.

Договір укладено на 10 років до 28.01.2020р. Сторони погодили, що після закінчення строку договору оренди орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору оренди повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8).

Згідно із п. 5 Договору оренди, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 517' 810,80 грн.

Відповідно до п. 9 Договору оренди, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 15' 534,34 грн. в рік, що становить 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Сторони договору підписали Акт приймання-передачі земельної ділянки.

Ухвалою Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова та встановлено, що ця нормативна грошова оцінка земель м. Львова вводиться у дію з 01.01.2017, а також покладено на орендарів земельних ділянок у м. Львові обов'язок внести зміни до договорів оренди землі у частині розрахунку орендної плати за землю.

Дана ухвала була оприлюднена в газеті Ратуша (число 25 (1792) 7-13 липня 2016 року), копія якої долучена прокурором до справи. Жодною із сторін не надано суду доказів, що дана ухвала втратила чинність чи скасована у встановленому законом порядку.

Згідно листа Відділу у м.Львові ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 06.06.2018р. №18-13-0.37-640/109-18, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий №4610136300:02:005:0028 у 2018 році становить 1' 441' 939,20 грн.

Прокурор вважає, що оскільки ухвала Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова є чинною і на сьогоднішній день визначено нову нормативну грошову оцінку орендованої відповідачем земельної ділянки, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, наявні підстави для внесення відповідних змін до договору оренди землі щодо розміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.

При прийнятті рішення суд виходив з наступного.

Між сторонами виникли правовідносини щодо внесення змін до договору, які стосуються розміну нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки та розміру орендної плати у зв'язку із тим, що Львівською міською радою було затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова.

Дані правовідносини врегульовано Законом України Про оренду землі , Законом України Про оцінку земель , нормами Глав 35, 53, 58 ЦК України, Главою 15 земельного кодексу України, Глави 20 Господарського кодексу України.

Відповідно до ст. 759 ЦК України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Як передбачено ст. 792 ЦК України, за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Відповідно до положень ст.93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до ст.13 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до положень ст.206 ЦК України, використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно зі ст.632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ст.288.5 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області

З системного аналізу наведених положень законодавства випливає, що основною метою укладання договору оренди земельної ділянки є отримання орендодавцем орендної плати у розмірі, не меншому, ніж встановлено законодавством.

Відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється й річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності.

За приписами статті 13, частини 1 статті 15 та статті 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Згідно з частиною 1 статті 23 цього ж Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

За змістом статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Як встановлено судом, ухвалою Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова та покладено на орендарів земельних ділянок у м. Львові обов'язок внести зміни до договорів оренди землі у частині розрахунку орендної плати за землю.

Дана ухвала є чинною, у встановленому законом порядку незаконною не визнавалась, та відповідно є обов'язковою для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Таким чином, впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01.01.2017 є підставою для зміни розміру орендної плати за договором оренди землі від 18.12.2009р. укладеним між позивачем та відповідачем.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 07.06.2018 у справі 922/518/14

В п. 36 договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку (ст. 30 ЗУ Про оренду землі).

Відповідно до п.13 вищезгаданого договору оренди землі, сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається відповідно до Закону України Про оренду землі та згідно з цим договором, зокрема у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відтак оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є обов'язковою підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами в договорі оренди землі.

Відповідно до ст.188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

З приводу надсилання пропозиції щодо зміни умов договору стороною, яка бажає внести такі зміни, іншій стороні, суд вважає за доцільне зазначити наступне.

Відповідно до п. 1 резолютивної частини Рішення КСУ від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Таким чином, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного Договору оренди землі є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому у випадку недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки, не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов Договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Частиною 1 статті 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 76 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи наведене, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи, відповідачем не спростовані, а тому підлягають до задоволення в повному обсязі.

У відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати прокурора по сплаті судового збору в сумі 1762,00 грн покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 10,12,20,73-76,79,123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 ГПК України, суд , -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задоволити повністю.

2. Внести зміни у договір від 24.03.2010р. оренди земельної ділянки кадастровий №4610136300:02:005:0028 загальною площею 0,0780 га на вул.Шевченка, 87-а у м. Львові, укладений між Львівською міською радою (79006, м.Львів, пл.Ринок,1, ідентифікаційний код 04055896) з Товариством з обмеженою відповідальністю Актив (81030, Львівська обл., Яворівський р-н, с.Чернилява, вул.Польова, буд.1, код ЄДРПОУ 32599757) шляхом викладення п.5 та п.9 Договору в наступній редакції:

п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1'441' 939,20 грн. ;

п.9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 43' 258,18 грн. (сорок три тисячі двісті п'ятдесят вісім гривень вісімнадцять копійок) в рік, що становить 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок №33211812013003 ГУ ДКСУ у Львівській області, МФО 899998. Отримувач: міський бюджет для Залізничного району м. Львова, ЄДРПОУ 38007594. Код платежу 18010600 .

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Актив (81030, Львівська обл., Яворівський р-н, с.Чернилява, вул.Польова, буд.1, код ЄДРПОУ 32599757) на користь Прокуратури Львівської області (79000, м.Львів, пр. Шевченка,17-19, ідентифікаційний код 02910031) 1762,00грн судового збору.

4. Відповідно до ч.1 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

5. Апеляційну скаргу на рішення суду можна подати в порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України.

6. Інформацію у справі, яка розглядається, можна отримати за такою веб-адресою: http://lv.arbitr.gov.ua.

Повний текст рішення складено та підписано 26.11.2018р.

Суддя Козак І.Б.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення20.11.2018
Оприлюднено27.11.2018
Номер документу78082347
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1452/18

Рішення від 20.11.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 06.11.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Рішення від 16.10.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 18.09.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 09.08.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні