Рішення
від 26.11.2018 по справі 1540/3316/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 1540/3316/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 листопада 2018 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Танцюри К.О.,

за участю секретаря Орленко А.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Одесі справу за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Великодолинської загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду(контролю),-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДСНС України в Одеській області звернулось до суду з адміністративним позовом до Великодолинської загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання Великодолинської загальноосвітньюї школи I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області зупинити роботу приміщень за адресою: Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт. Великодолинське, вул. Мізікевича, 66 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, зазначених в акті перевірки №9 від 12.04.2018р.

В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначив, що у період 10.04.201р. по 12.04.2018 р. головним фахівцем Овідіопольського РС ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Разуваєвим Б. В. у присутності директора Великодолинської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 ОСОБА_3 здійснено позапланову перевірку Великодолинської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2, розташованої за адресою: 67833, Одеська обл., Овідіопольський район, селище міського типу Великодолинське, вул.Мізікевича 66, під час якої перевірено: будівлі та приміщення Великодолинської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт № 9 від 12.04.2018р. Позивач зазначив, що перевіркою встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 50.12.2014р., зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015р. за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та ряд порушень встановлених під час перевірки є такими, що впливають на ризик - виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Позивач наголосив, що будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на акт № 9, який 12.04.2018р. вручений директору ОСОБА_3, не надходило та що подальша робота школи з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей.

Представник позивача, посилаючись на обґрунтування викладені у позовній заяві, просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою суду від 20.07.2018р. відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження.

05.09.2018р. до суду від Великодолинської загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області надійшов відзив на адміністративний позов, згідно якого відповідач не погоджується із позовними вимогами Головного управління ДСНС України в Одеській області, зазначивши, що внаслідок недофінансування деякий час не оновлювались засоби протипожежної сигналізації та сповіщення, встановлення захисту від атмосферної електрики (захист від блискавки), обробка дерев'яних поверхонь будівель, але керівництвом відповідача робиться все можливе для того щоб усунути виявлені під час перевірки недоліки. Разом з тим, відповідачем проведено ряд заходів щодо усунення виявлених порушень, а саме: територію у повному обсязі забезпечено відповідними знаками безпеки (фотодокази додаються); посадові особи та працівники пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки; сходова клітина очищена від сторонніх предметів; вирішується питання щодо відокремлення бібліотеки, архіву від приміщень іншого призначення протипожежними перегородками із заповненням прорізів дверима (розробляється план та вартість вказаних робіт); вирішується питання щодо проведення вогнезахисного обробляння дерев'яних елементів горищних покриттів (направлено відповідне клопотання до управління освіти, культури та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт, копія додається); вирішується питання щодо встановлення механізму розкриття, розсування, зняття грат під час перебування в приміщені людей (розробляється план та вартість вказаних робіт); вирішується питання щодо обладнання сходових кліток, внутрішніх сходів, коридорів, проходів та інших шляхів евакуації евакуаційним освітленням (розробляється план та вартість вказаних робіт, на сьогодні шляхи евакуації обладнані покажчиками Вихід та стрілками); електрощити оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (фотодокази додаються); проведено замір опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (договір від 20.02.2017 р. №65 про профілактичні лабораторні вимірювання електрообладнання закладів освіти); вирішується питання щодо проведення технічного обслуговування пожежних кран-комплекгів (направлено відповідне клопотання до управління освіти, культури та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт, копія додається); вирішується питання щодо перевірки будівель від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (направлено відповідне клопотання до управління освіти, культури та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт); вирішується питання щодо обладнання приміщення системою протипожежного захисту (направлено відповідне клопотання до управління освіти, культури та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт); вирішується питання щодо проведення ідентифікації об'єкта підвищеної небезпеки (направлено відповідне клопотання до управління освіти, культури та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт); заборонено в приміщеннях закладу використання елктрочайників; приміщення забезпечені первинними засобами пожежогасіння (протягом навчального 2017-2018 років придбано 10 вогнегасників та планується у вересні 2018 року придбання ще 5 вогнегасників); вирішується питання щодо ремонту пожежного резервуару (направлено відповідне клопотання до управління освіти, культури та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт). Таким чином, на думку відповідача, вищевказане спростовує твердження позивача, щодо халатного ставлення відповідача до пожежної безпеки. Також, відповідач зазначає, що вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи. При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення об'єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки відповідач вважає крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу житло та/або здоров'ю людей, а не лише можливості виникнення пожежі. Крім того, відповідач вважає, що позивачем не надано доказів того, що перелічені в акті перевірки порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створюють реальну загрозу житло та здоров'ю людей, а усунення цих порушень вимагає вжиття заходів реагування у вигляді повного припинення використання будівель та споруд з метою проведення будь-якої діяльності.

Ухвалою суду від 17.09.2018р. задоволено клопотання представників позивача та відповідача про зупинення провадження по справі для надання їм часу для примирення, зупинено провадження по адміністративній справі для надання часу представникам позивача та відповідача для примирення.

Ухвалою суду від 18.10.2018р. клопотання представників позивача та відповідача про продовження строку зупинення провадження по справі - задоволено та продовжено строк зупинення провадження по справі до 20.11.2018р.

Ухвалою суду від 20.11.2018р. поновлено провадження у справі, при цьому судом встановлено, що сторони не досягли примирення.

19.11.2018р. до суду від представника Великодолинської загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області надійшло клопотання про розгляд справи без участі відповідача за наявними матеріалами справи, посилаючись на відсутність фінансування та неможливість виконання умов примирення позивача.

Заслухавши пояснення представника позивача та дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

У період з 10.04.2018 р. по 12.04.2018 р. Головним управлінням ДФС в Одеській області проведена позапланова перевірка Великодолинської загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за адресою Овідіопольський район, смт. Великодолинське, Станційна 66, за результатами якої складено акт №9 (а.с. 7-12).

Під час перевірки встановлено порушення Великодолинською загальноосвітньою школою I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області приписів Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 30 грудня 2014 року №1417, Постанови КМУ від 11 липня 2002 р. №956 Про ідентифікацію та декларування безпеки об'єктів підвищеної небезпеки, Кодексу цивільного захисту України , Постанови КМУ Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту від 10 березня 2017 р. №138, а саме:

1. територію та приміщення не забезпечено у повному обсязі відповідними знаками безпеки;

2. посадовими особами та працівниками не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;

3. сходову клітину не очищено від стронніх предметів (сейфів);

4. не відокремлено у відповідності з вимогами п. 4.13 та 4.14 ДБН В. 1.1-7-2002 пожежонебезпечні та технічні приміщення (бібліотеку, архів) від приміщень іншою призначення протипожежними перегородками I- го типу із заповненням прорізів дверима 2-го типу з нормованою межею вогнестійкості не менше 30 хв.;

5. не проведено вогнезахисну обробку дерев'яних елементів горищних покриттів (крокви, лати), які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Роботи, пов'язані з проектуванням вогнезахисту та вогнезахисним оброблянням, виконуються суб'єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію на такий вид робіт;

6. у разі необхідності встановлення на вікнах приміщень, де перебувають люди, грат останні не розкриваються, розсуватися або знімаються. Під час перебування в цих приміщеннях людей грати мають бути відчинені (зняті);

7. сходові клітки, внутрішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не обладнано евакуаційним освітленням із світловим покажчиком Вихід ;

8.електрощити, групові електрощитки в навчальному закладі не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);

9. не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.

10. не проведено технічне обслуговування пожежних кран-комплектів у початковій школі на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти повинні постійно бути справними і доступними для використання.

11.не виконано перевірку захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ;

12.приміщення не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В2.5.-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

13. не проведено ідентифікацію об'єкта підвищеної небезпеки(газової котельні);

14. використовуються в приміщеннях навчального закладу електрочайники, виняток спеціально обладнані приміщення;

15. територію, споруди, приміщення, не забезпечено в повній мірі первинними засобами пожежогасіння (сертифікованими вогнегасниками);

16. пожежний резервуар на території навчального закладу невідремонтований;

17. не забезпечено дотримання вимог законодавства щодо утримання, використання захисної споруди цивільного захисту.

Постановою Овідіопольського РС ГУ ДСНС України в Одеській області №004806 від 12.04.2018р., директора Великодолинської загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_3 притягнуто до адміністративної відповідальності за порушення Правил пожежної безпеки України (а.с.15).

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами 1-3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України визначено, що забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях. Забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.

Частиною 1 ст.66 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Пунктом 12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Частиною 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Відповідно до ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Під час з'ясування офіційних обставин справи судом встановлено, що Великодолинською загальноосвітньою школою I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області усунуто деякі встановлені під час перевірки порушення, зокрема, територію школу забезпечено відповідними знаками безпеки, про що свідчать надані відповідачем фотодокази (а.с.44-45); посадові особи та працівники пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки, про що свідчать Свідоцтва навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Одеської області від 19.10.2017р. та журнал реєстрації інструктажів з питань пожежної безпеки Великодолинської загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області (а.с. 49-58); сходова клітина очищена від сторонніх предметів (а.с.44); заборонено в приміщеннях закладу використання електрочайників, про що свідчить наказ Великодолинської загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області від 31.08.2018р. (а.с.70); приміщення забезпечені первинними засобами пожежогасіння та електрощити оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (а.с.47).

Разом з тим, щодо інших встановлених під час перевірки порушень, суд не приймає до уваги посилання представника відповідача на те, що ними виконуються усі заходи для усунення встановлених порушень, а тому відсутні підстави для зупинення роботи вказаного приміщення.

Так, розроблення планів та вартості робіт щодо встановлення механізму розкриття, розсування, зняття грат під час перебування в приміщені людей, вирішення питань пожежної безпеки зокрема, щодо перевірки будівель від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, щодо обладнання приміщення системою протипожежного захисту, щодо проведення ідентифікації об'єкта підвищеної небезпеки, щодо проведення технічного обслуговування пожежних кран-комплексів та щодо ремонту пожежного резервуару шляхом звернення до управління освіти, культури та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт не свідчить про їх усунення та не усуває ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що може спричинити загрозу життю за здоров'ю людей.

З характеру порушень, встановлених перевіркою та викладених в акті перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №9, вбачається, що вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров'ю людей у процесі самої пожежі.

Доказів того, що виявлені під час перевірки порушення пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту усунуто відповідачем у повному обсязі до суду не надано.

Суд зазначає, що при такому становищі учні, вчителі та інші працівники Великодолинської загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров'ю через невиконання керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління ДСНС України в Одеській області -задовольнити.

Застосувати до Великодолинської загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області(код ЄДРПОУ 34312150, 67833, Одеська обл., Овідіопольський р-н., смт.Великодолинське, вул. Мізікевича,66) заходи реагування у сфері державного нагляду(контролю).

Зобов'язати Великодолинську загальноосвітню школу I-III ступенів №2 Овідіопольського району Одеської області(код ЄДРПОУ 34312150, 67833, Одеська обл., Овідіопольський р-н., смт. Великодолинське, вул. Мізікевича,66) зупинити роботу приміщень за адресою: Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт. Великодолинське, вул.Мізікевича, 66 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, зазначених в акті перевірки №9 від 12.04.2018р.

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення виготовлено 26.11.2018р.

Суддя К.О. Танцюра

.

Дата ухвалення рішення26.11.2018
Оприлюднено27.11.2018
Номер документу78085410
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1540/3316/18

Постанова від 10.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 11.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 26.11.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 20.11.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 18.10.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 17.09.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 20.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 10.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні