СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 листопада 2018 р. Справа №1840/3645/18
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гелета С.М.
за участю секретаря судового засідання - Мороз Т.М.
представника відповідача Бороденко В.М., представника 3-ї особи Краснощоков В.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Меркурій і К" до Сумської районної державної адміністрації, 3-тя особа Сумська обласна державна адміністрація про зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Товариства з обмеженою відповідальністю "Меркурій і К" (далі - позивач, ТОВ Меркурій і К ) звернулося до суду з позовною заявою до Сумської районної державної адміністрації Сумської області, в якій просить зобов'язати Сумську районну державну адміністрацію (далі - відповідач, Сумська РДА) прийняти рішення про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,9843 га, яка розташована по вулиці Грушевського, 16 в селі Косівщина Сумського району за межами населеного пункту (кадастровий номер 5924783800:05:005:0721), категорія: землі рекреаційного призначення, цільове призначення - для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення (07.01).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у травні 2018 позивач звернувся до Сумської районної державної адміністрації Сумської області із заявою, в якій просив продати земельну ділянку площею 0,9843 га, яка розташована по вулиці Грушевського, 16 в селі Косівщина Сумського району. Відповідач відмовив у продажу такої земельної ділянки, посилаючись на те, що вона знаходиться в межах села Косівщина, що спростовується довідкою органу Держгеокадастру. ТОВ "Меркурій і К" вдруге звернулось до відповідача, який вдруге відмовив у продажу земельної ділянки, посилаючись на те, що розпорядниками земель рекреаційного призначення є обласні державні адміністрації. Не погодившись із такими висновками Сумської районної державної адміністрації, позивач звернувся до суду.
В судове засідання представник позивача не з'явився, справу просить розглянути без участі представника товариства.
Відповідач подав суду відзив, у якому проти позовних вимог заперечує та зазначив, що на даний час у Сумській РДА відсутні повноваження щодо розгляду таких заяв, враховуючи те, що такі повноваження є у Сумської обласної державної адміністрації. Зазначає, що земельна ділянка відносно якої позивач просить провести експертну грошову оцінку не призначено для потреб будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району.
Представник 3-ї особи Сумської обласної державної адміністрації (далі - Сумська ОДА) проти позову заперечує, звертав увагу на те, що розпорядником земельної ділянки є саме Сумська ОДА, згідно інформації із Публічної кадастрової карти земельна ділянка перебуває на праві постійного користування у іншої особи, а саме ПАТ Сумихімпром .
Ухвалою від 27.09.2018 відкрито провадження, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін. В судовому засіданні 11.10.2018 судом було задоволено клопотання представника відповідача та залучено до участі у справі в якості 3-ї особи Сумську обласну державну адміністрацію.
Дослідивши матеріали справи, доводи, наведені сторонами у заявах по суті справи, оцінивши надані докази у їх сукупності, суд задовольняє позовні вимоги частково, виходячи із наступного.
Земельна ділянка перебувала в оренді у позивача згідно договору від 11.09.2007р. укладеному між ТОВ Меркурій і К та Сумською районною державною адміністрацією. Відповідно до даного договору дана земельна ділянка була надана в строкове платне користування для організації культурного відпочинку населення (обслуговування бази відпочинку), яка знаходиться на території Косівщинської сільської ради.
На даний час на зазначеній земельній ділянці за позивачем зареєстровано готельно-ресторанний комплекс, що підтверджується витягом із Дрежавного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
Судом встановлено, що позивач звернувся до Сумської РДА із заявою від 14.05.2018 в якій просив продати ТОВ Меркурій і К земельну ділянку площею 0,9843 га, яка розташована по вулиці Грушевського, 16 в селі Косівщина Сумського району за межами населеного пункту, кадастровий номер 5924783800:00:005:0721, категорія земельної ділянки : землі рекреаційного призначення, цільове призначення земельної ділянки : для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення (07.01).
Після розгляду даної заяви Сумська РДА листом від 29.05.2018 №1652 Про надання інформації рекомендувала підприємству звернутися до власника земельної ділянки - Косівщинської сільської ради, оскільки дана земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту згідно інформації міськрайонного управління у м.Сумах та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області.
В судовому засіданні представник відповідача не заперечувала ту обставину, що дані висновки Сумська РДА надала помилково, дійсно дана земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту, але така відмова була обґрунтована в зв'язку із відповідною інформацією в довідці управління ГУ Держгеокадастру в Сумській області.
В подальшому після отримання від позивача інформації про те, що земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту с.Косівщина Сумського району, відповідач надіслав лист від 07.08.2018 №1176/08-2689 Про надання інформації в якому зазначив, що розпорядниками земель рекреаційного призначення державної власності є обласні державні адміністрації, а тому рекомендував підприємству звернутися до Сумської обласної державної адміністрації.
Суд не погоджується із такими висновками відповідача, виходячи із наступного.
Обґрунтовуючи не розгляд по суті поданої заяви від 14.05.2018 відповідач в листі від 07.08.2018 №1176/08-2689 посилається на те, що розпорядниками земель рекреаційного призначення державної власності є обласні державні адміністрації в зв'язку із тим, що дані землі є землями рекреаційного призначення, відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України, а тому він не є уповноваженим органом при розгляді заяви по суті.
Разом із тим, ст. 122 Земельного кодексу України визначає повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування.
Так, відповідно до ч. 3 ст. 122 ЗК України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в) індивідуального дачного будівництва.
Жодним чином ст. 122 ЗК України не обмежує право районної державної адміністрації надати у користування чи власність земельну ділянку у зв'язку із тим, що категорія землі - є землями рекреаційного призначення. Даною нормою передбачено повноваження розпорядження земельними ділянками у зв'язку із призначенням використання, а не у зв'язку із тим, що земельна ділянка землями рекреаційного призначення.
Крім того, право на розпорядження спірною земельною ділянкою саме Сумською РДА підтверджується фактом укладення договору оренди земельної ділянки у 2007 році, укладеного із позивачем, повноваження якої також були визначені ст. 122 Земельного кодексу України, в редакції аналогічної на час розгляду заяви у 2018 році.
В судовому засіданні представник відповідача зазначив, що дана заява не може бути задоволена, оскільки відповідно до Програми економічного та соціального розвитку Сумського району на 2018р., затверджена рішенням Сумської районної ради 7 скликання 22.12.2017, не передбачено наявність спірної земельної ділянки та розташованого на ній готельно-ресторанного комплексу, позивач не надав доказів суду відповідності побудованих об'єктів до об'єктів, пов'язаних із обслуговуванням жителів територіальної громади району та доказів відповідності будівництва вказаного об'єкту програмі соціально-економічного, культурного розвитку району, в статуті позивача відсутні відомості про те, що метою його діяльності є обслуговування жителів територіальної громади району.
Слід зазначити, що відповідно до ч. 2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин
В даному випадку, причиною не розгляду заяви позивача по суті стала та обставина, що спірна земельна ділянка є землями рекреаційного призначення, а тому підлягає розгляду Сумською ОДА. Дані висновки визнані судом необґрунтованими, такими, що не підтверджуються нормами Земельного кодексу України в зв'язку із відсутністю таких підстав у Земельному кодексі України. Жодних інших обставин при розгляді заяви, поданої 14.05.2018 відповідачем не зазначалося у відповідях, відповідачем не досліджувалося.
Таким чином, суд вважає вийти за межі позовних вимог у відповідності до ч. 2 ст. 9 КАС України та зобов'язати Сумську районну державну адміністрацію повторно розглянути заяву товариства з обмеженою відповідальністю "Меркурій і К" від 14.05.2018.
Разом із тим, вимоги позивача щодо зобов'язання Сумську районну державну адміністрацію прийняти рішення про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,9843 га, яка розташована по вулиці Грушевського, 16 в селі Косівщина Сумського району за межами населеного пункту (кадастровий номер 5924783800:05:005:0721), категорія: землі рекреаційного призначення, цільове призначення - для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення (07.01) задоволенню не підлягають, враховуючи те, що право продажу земельної ділянки належить виключно власнику земельної ділянки, заява позивача не розглянута по суті, враховуючи те, що Сумська РДА неправомірно відмовила в розгляді в зв'язку із відсутністю у неї повноважень, з підстав, викладених як у листі від 29.05.2018 №1652 так і у листі від 07.08.2018 №1176/08-2689.
Стосовно посилання представника 3-ї особи на те, що земельна ділянка перебуває у постійному користування ВАТ Сумихімпром , суд зазначає, що дані обставини не були підставою при розгляді звернення підприємства 14.05.2018, а кадастрові номери, зазначені представником 3-ї особи, взагалі відрізняються між собою, а тому такі твердження визнаються судом не обґрунтованими.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати в розмірі 1762грн. грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Меркурій і К" до Сумської районної державної адміністрації, 3-тя особа Сумська обласна державна адміністрація про зобов'язання вчинити дії - задовольнити частково.
Зобов'язати Сумську районну державну адміністрацію повторно розглянути заяву товариства з обмеженою відповідальністю "Меркурій і К" від 14.05.2018
В задоволенні інших вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань сумської районної державної адміністрації Сумської області (м.Суми, вул. Іллінська,97,і.к. 04057864) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Меркурій і К" (м.Суми, пров.Дачний,13,і.к. 35068298) суму судового збору в розмірі 1762 грн.
Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 27.11.2018
Суддя С.М. Гелета
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2018 |
Оприлюднено | 28.11.2018 |
Номер документу | 78120176 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні