ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 1940/1825/18
23 листопада 2018 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мартиць О.І.
за участю: секретаря судового засідання Риндюк В.Т.
представника позивача фермерського господарства "Агровіта нова" Тараса В.М. довіреність від 03.09.2018
представника відповідача - Державної фіскальної служби України Олексюка Р.З. довіреність від 30.05.2018 №99-99-11-17/19/17
представника відповідача - Головного управління ДФС у Тернопільській області Олексюка Р.З. довіреність від 08.02.2018 №10/19/-00-10-02-12/2919
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом фермерського господарства "Агровіта нова" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
18.09.2018 до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява фермерського господарства "Агровіта нова" (надалі - ФГ "Агровіта нова") до Державної фіскальної служби України (надалі - ДФС), Головного управління ДФС у Тернопільській області, в якій позивач просить визнати рішення №615409/38868515 від 22 березня 2018 року про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправним та скасувати його і зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 30.11.2017 подану фермерським господарством "Агровіта нова".
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 13.12.2017 ФГ "Агровіта нова" подало для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 30.11.2017, складену на орендаря ТОВ "Лан-2017", реєстрацію якої 13.12.2017 було зупинено.
Позивач 19.03.2018 направив на адресу відповідача пояснення з підтверджуючими документами, проте рішенням комісії ДФС №615409/38868515 від 22.03.2018 позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №12 від 30.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування. Позивач не погоджується із спірним рішенням, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, що і стало причиною звернення до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою суду Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.09.2018 дану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено у справі судове засідання на 24.10.2018. 24.10.2018 відкладено розгляд справи на 05.11.2018, а 05.11.2018 оголошено перерву до 23.11.2018.
В судовому засіданні 23.11.2018 представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позові, відповіді на відзив від 05.11.2018 (арк.спр.62), уточненнях та доповненнях від 16.11.2018 (арк.спр.66-69), просив задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні 23.11.2018 проти позову заперечив, свою позицію виклав у відзиві на адміністративний позов від 23.10.2018, долученому до матеріалів справи (арк.спр.48-53). Зокрема, зазначив, що ФГ "Агровіта нова" надано для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 30.11.2017, на загальну суму 49210,00 грн. в тому числі податок на додану вартість 8201,67 грн. складену у зв'язку з наданням послуг з оренди трактора за травень-листопад 2017 код ДКПП 77.31 ТОВ "Лан-2017". Вказана податкова накладна була прийнята ДФС України, проте, реєстрацію зупинено, про що платнику податків в день зупинення, відповідно до пункту 12 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних було надіслано Квитанцію де визначено критерій оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування - "Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/PK зупинена. ПН/PK відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/PK в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 77.31" та запропоновано надати пояснення та /або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Після зупинення реєстрації податкової накладної ФГ "Агровіта нова" надало ряд документів для підтвердження господарської операції з надання в оренду трактора для ТОВ "Лан-2017", проте рішенням комісії регіонального рівня, а саме рішенням комісії Головного управління ДФС у Тернопільській області від 22.03.2018 за №615409/38868515 відмовлено у реєстрації податкової накладної №12 від 30.11.2017, при цьому у рішенні комісії зазначено підставу відмови: "ненадання платником податку копій документів, а саме розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків". З огляду на викладене, представник відповідача вважає, що оскаржене рішення №615409/38868515 від 22.03.2018 є законним, а тому правові підстави для задоволення позовних вимог ФГ "Агровіта нова" відсутні, відтак, просив суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, заслухавши пояснення учасників справи та дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.
Судом встановлено, що ФГ "Агровіта нова" (код ЄДРПОУ 38868515) є юридичною особою та перебуває на обліку у Збаразькій ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області (Підволочиське відділення) як платник податків, що підтверджується відомостями, які містяться у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (арк.спр.8).
01.10.2016 між ФГ "Агровіта нова" та ТОВ "ЛАН-2017" укладений договір оренди трактора №01/10 (надалі Договір оренди), згідно якого ФГ "Агровіта нова" зобов'язується надати в оренду ТОВ "ЛАН-2017" трактор "Біларус-892"(арк.спр.13-14).
Передача трактора в оренду підтверджується Актом приймання-передачі від 01.10.2016 до Договору оренди (арк.спр.15).
Додатковими угодами №1 від 03.10.2016 (арк.спр.16) та №2 від 01.11.2016 (арк.спр.18) внесені зміни до Договору оренди в частині додаткової передачі в оренду додаткового навісного та причіпного обладнання та зміни розміру орендної плати. Передача вказаного навісного та причіпного обладнання ТОВ "ЛАН-2017" підтверджується відповідними Актами приймання-передачі від 03.10.2016 (арк.спр.17) та 01.11.2016 (арк.спр.19).
Додатковою угодою №3 від 03.05.2017 до Договору оренди внесені зміни щодо розміру орендної плати за "об'єкт, що орендується"(арк.спр.20).
ФГ "Агровіта нова" вказаний трактор разом з агрегатом ґрунтообробним дисковим причепним орендує у товариства з обмеженою відповідальністю "Агронова трейдинг" на підставі Договору оренди трактора №3/10 від 03.10.2014 (арк.спр.24-25) та Додаткової угоди №3 від 30.10.2016 про зміну Договору оренди трактора №3/10 від 03.10.2014 (арк.спр.29). Решта навісного та причіпного обладнання є власністю ФГ "Агровіта нова".
Відповідно до Акта наданих послуг №10 від 30.10.2017 ФГ "Агровіта нова" надала послуги з оренди трактора за травень-листопад 2017 на загальну суму 49210,00 гри. в тому числі ПДВ в сумі 8201,67 грн. Контрагент здійснив оплату за надані послуги 10.09.2018 (арк.спр.22).
30.11.2017 ФГ "Агровіта нова" на підставі зазначених вище документів виписало на орендаря, ТОВ "ЛАН-2017", податкову накладну за №12 на суму ПДВ у розмірі 8201,67 грн.
13.12.2017 податкова накладна була направлена до ДФС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами обробки реєстрацію податкової накладної було зупинено, з наступних причин: "Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/PK зупинена. ПН/PK відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/PK в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 77.31" та запропоновано надати пояснення та /або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
19.03.2018 ФГ "Агровіта нова" надало до ДФС пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, реєстрацію якої зупинено, що підтверджується повідомленням щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операції по ПН/PK, реєстрація якої/го зупинено від 19.03.2018. До даного повідомлення додано документи, які підтверджують реальність здійснення позивачем господарських операції, зокрема:
- договір оренди трактора №01/10 від 01.10.2016 між ФГ "Агровіта Нова" та TOB "ЛАН-2017" з додатками (арк.спр.13-14);
- рахунок на оплату №12 від 30.11.2017 ТОВ "ЛАН-2017"(арк.спр.21);
- акт наданих послуг №10 від 30.11.2017 між ФГ "Агровіта Нова" та TOB "ЛАН-2017"(арк.спр.22);
- наказ №1 -к від 06.09.2013 про призначення директора (арк.спр.23);
- договір оренди трактора №3/10 від 03.10.2014 з TOB "Агронова трейдинг" з додатками (арк.спр.24-25);
- акт №16 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 31.05.2017 TOB "Агронова трейдинг"(арк.спр.32);
- акт №19 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 30.06.2017 TOB "Агронова трейдинг"(арк.спр.33);
- акт №22 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 31.07.2017 TOB "Агронова трейдинг"(арк.спр.34);
- акт №25 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 31.08.2017 TOB "Агронова трейдинг"(арк.спр.35);
- акт №28 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 30.09.2017 TOB "Агронова ідинг"(арк.спр.36);
- акт №31 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 31.10.2017 TOB "Агронова
трейдинг(арк.спр.37)";
- акт №34 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 30.11.2017 TOB "Агронова трейдинг"(арк.спр.38);
- виписки банку за 06.11.2017 AT "Укрсиббанк" про оплату TOB "Агронова
трейдинг"(арк.спр.39);
- табель обліку використання робочого часу за листопад 2017 (арк.спр.40);
- перелік об'єктів основних засобів власних і орендованих (арк.спр.41) ;
- лист №05/18 від 05.03.2018 (арк.спр.42).
Позивач вважає, що ним були надані усі належні документи, вичерпний перелік яких наведений наказом Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017 "Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", що діяв на момент подачі документів.
Рішенням комісії Головного управління ДФС у Тернопільській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №615409/38868515 від 22.03.2018 (арк.спр.12) позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №12 від 30.11.2017 з підстав надання платником податку копій документів, а саме розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Позивач, не погодившись з рішенням відповідача №615409/38868515 від 22.03.2018, звернувся до адміністративного суду з даним позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Статтями 61, 67 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) встановлено, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статей 8, 9 КАС України усі учасники адміністративного процесу є рівними перед законом і судом, а розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а суд згідно з статтею 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
При цьому, порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (надалі - Порядок №1246), податкова накладна є електронним документом, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку№1246 (в редакції, чинній на час прийняття спірного рішення) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні приписи наведені у підпункті 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як слідує з квитанції від 13.12.2017 про зупинення реєстрації податкової накладної №12 від 30.11.2017, вона містять інформацію про те, що "ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД:77.31. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК"(арк.спр.10).
Так, пункт 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків наказу №567 містить у собі визначення двох різних критеріїв: моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями: 1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 % загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється); 2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI ПК України стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі; 3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).
Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" затверджено:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації;
- Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації .
Відповідно до пункту 12 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно пункту 13 вказаного Порядку у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
За нормами пункту 14 Порядку перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг). (пункт 15 Порядку)
Згідно пункту 16. Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів (пункт 18 Порядку).
Відповідно до пункту 19 Порядку комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про:
реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. (пункт 20 Порядку)
За положеннями пункту 21 Порядку підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Згідно пункту 23 Порядку комісією регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.
Комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 цього Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується. (пункт 24 Порядку)
Відповідно до пункту 26 Порядку якщо комісією центрального рівня у визначений пунктом 24 цього Порядку строк не прийнято інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, рішення комісії регіонального рівня набирає чинності з дня, наступного після закінчення строку, визначеного пунктом 24 цього Порядку, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку. (пункт 27 Порядку)
Згідно пункту 28. Порядку податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
протягом п'яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень;
протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.
Позивачем в ході розгляду справи належним чином підтверджено реальність здійснення операцій щодо надання послуг з оренди трактора за травень-листопад 2017 на підставі якої сформовано податкову накладну №12 від 30.11.2017 шляхом надання первинних документів, що були досліджені судом.
Зокрема, надано: - договір оренди трактора №01/10 від 01.10.2016 між ФГ "Агровіта Нова" та TOB "ЛАН-2017" з додатками (арк.спр.13-14);
- рахунок на оплату №12 від 30.11.2017 ТОВ "ЛАН-2017"(арк.спр.21);
- акт наданих послуг №10 від 30.11.2017 між ФГ "Агровіта Нова" та TOB "ЛАН-2017"(арк.спр.22);
- наказ №1 -к від 06.09.2013 про призначення директора (арк.спр.23);
- договір оренди трактора №3/10 від 03.10.2014 з TOB "Агронова трейдинг" з додатками (арк.спр.24-25);
- акт №16 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 31.05.2017 TOB "Агронова трейдинг"(арк.спр.32);
- акт №19 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 30.06.2017 TOB "Агронова трейдинг"(арк.спр.33);
- акт №22 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 31.07.2017 TOB "Агронова трейдинг"(арк.спр.34);
- акт №25 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 31.08.2017 TOB "Агронова трейдинг"(арк.спр.35);
- акт №28 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 30.09.2017 TOB "Агронова ідинг"(арк.спр.36);
- акт №31 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 31.10.2017 TOB "Агронова
трейдинг(арк.спр.37)";
- акт №34 здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 30.11.2017 TOB "Агронова трейдинг"(арк.спр.38);
- виписки банку за 06.11.2017 AT "Укрсиббанк" про оплату TOB "Агронова
трейдинг"(арк.спр.39);
- табель обліку використання робочого часу за листопад 2017 (арк.спр.40);
- перелік об'єктів основних засобів власних і орендованих (арк.спр.41);
- лист №05/18 від 05.03.2018 (арк.спр.42).
З огляду на викладене, суд зазначає, що податкова накладна видана в межах операції, яка є об'єктом оподаткування, за наявності передбачених законодавством документів, достатніх для підтвердження господарської операції, податкова накладна подана для реєстрації у встановлений пунктом 201.10 статті 201 ПК України строк.
При цьому, ПК України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов'язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період.
Відтак, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків.
Відповідно до підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
а) прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов'язання ДФС зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв'язку із чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленої позивачем вимоги щодо зобов'язання зареєструвати податкову накладну №12 від 30.11.2017 у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Керуючись статтями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов фермерського господарства "Агровіта нова" (місцезнаходження: вул. Польова 1, село Нове село, 47811, код ЄДРПОУ 38868515) до Державної фіскальної служби України (місцезнаходження: пл. Львівська, 8, м. Київ-53, 04655, код ЄДРПОУ 39292197), Головного управління ДФС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, 46021, код ЄДРПОУ 39403535) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, 46021, код ЄДРПОУ 39403535) за №615409/38868515 від 22.03.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних
Зобов'язати Державну фіскальну службу України (місцезнаходження: пл. Львівська, 8, м. Київ-53, 04655, код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати податкову накладну від 30.10.2017 №12, подану фермерським господарством "Агровіта нова" (місцезнаходження: вул. Польова 1, село Нове село, 47811, код ЄДРПОУ 38868515)
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань солідно з Головного управління ДФС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, 46021, код ЄДРПОУ 39403535) і Державної фіскальної служби України (місцезнаходження: пл. Львівська, 8, м. Київ-53, 04655, код ЄДРПОУ 39292197) на користь фермерського господарства "Агровіта нова" (місцезнаходження: вул. Польова 1, село Нове село, 47811, код ЄДРПОУ 38868515) сплачений судовий збір в розмірі 1762 (одну тисячу сімсот шістдесят дві) грн. 00 (нуль) коп. згідно платіжного доручення №357 від 17 вересня 2018 року. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 27 листопада 2018 року.
Головуючий суддя Мартиць О.І.
копія вірна:
Суддя Мартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2018 |
Оприлюднено | 28.11.2018 |
Номер документу | 78120408 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні