ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 листопада 2018 року справа №812/1778/18
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Компанієць І.Д. (суддя-доповідач),
суддів Арабей Т.Г., Ястребової Л.В.,
розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Приватного підприємства "ЛУГАВТОГАЗ" на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2018 року у справі № 812/1778/18 (головуючий І інстанції І.О. Свергун) за позовом Державної екологічної інспекції у Луганській області до Приватного підприємства "ЛУГАВТОГАЗ" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач просив застосувати до приватного підприємства ЛУГАВТОГАЗ заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинки експлуатації:
- технологічного обладнання стаціонарної газозаправної установи - УЗСГ-01, розташованої за адресою вул. Жовтнева, буд. 28, смт. Новоайдар, Луганська область, 93500, експлуатація якої пов'язана з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, передбаченого ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря ;
- артезіанської свердловини для видобування підземної води, обладнаної електронасосом, розташованої за адресою вул. Жовтнева, буд. 28, смт. Новоайдар, Луганська область, 93500 до отримання дозволу на спеціальне водокористування, передбаченого статтями 44, 49 Водного кодексу України.
В обґрунтування зазначив, що під час проведення позапланової перевірки встановлено факт експлуатації технологічного обладнання УЗСГ-01 пов'язаного з викидами забруднюючих речовин а атмосферне повітря стаціонарних джерел, без дозволу спеціального уповноваженого органу виконавчої влади. Вказаний факт є порушенням вимог ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .
Також, при огляді території АГЗП ПП ЛУГАВТОГАЗ виявлено артезіанську свердловину для видобування підземної води, обладнану електронасосом, видобуток підземної води здійснюється без дозволу не спеціальне водокористування, що ж порушенням ст. 49 Водного кодексу України.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2018 року позов задоволено.
Застосовано до приватного підприємства "Лугавтогаз" (93500, Луганська область, Новоайдарський район, смт Новоайдар, вул. Жовтнева, буд. 28, код ЄДРПОУ 36901796) заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді тимчасового зупинення експлуатації:
- технологічного обладнання стаціонарної газозаправної установки - УЗСГ-01, розташованої за адресою: вул. Жовтнева, буд. 28, смт Новоайдар, Луганська область, 93500, експлуатація якої пов'язана з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря, до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, передбаченого статтею 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря";
- артезіанської свердловини для видобування підземної води, обладнаної електронасосом, розташованої за адресою: вул. Жовтнева, буд. 28, смт Новоайдар, Луганська область, 93500, до отримання дозволу на спеціальне водокористування, передбаченого статтями 44, 49 Водного кодексу України.
Не погодившись з судовим рішенням, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, неповне та необ'єктивне з'ясування всі обставин у справі, просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Обґрунтування апеляційної скарги.
Представник відповідача не був ознайомлений з матеріалами справи, у зв'язку з чим не мам можливості належним чином підготуватися до судового засідання.
ПП ЛУГАВТОГАЗ до позапланової перевірки було зроблено все можливе і проведені необхідні заходи для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Зазначив, що діяльність з видобування підземної води підприємством не здійснюється і ніколи не здійснювалась.
Суд першої інстанції не врахував, що відповідач виконує всі можливі дії, задля виконання припису, узгодження інвентаризації та не могло знати про існування свердловин для видобування підземної води, яка нібито знаходиться на території відповідача.
Сторони про дату та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, відповідно до ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
ПП "Лугавтогаз" (ІПН 36901796) зареєстрований як юридична особа 28.01.2010 року, місцезнаходження юридичної особи: Луганська область, Новоайдарський район, смт. Новоайдар, вул. Октябрська, 28 (арк. спр. 59-64).
На підставі наказу від 10.04.2018 № 78/01-01-04, направлення від 10.04.2018 № 160/01-03-19 на проведення позапланової перевірки з метою перевірки звернення гр. ОСОБА_1 від 03.04.2018 № А-19 позивачем у період з 12.04.2018 по 13.04.2018 проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ПП "Лугавтогаз", за результатами якої складено акт № 84 (арк. спр. 8-23).
За висновками акту встановлено факт експлуатації технологічного обладнання УЗСГ-01, пов'язаного з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарних джерел без дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади, що є порушенням вимог статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".
При огляді території АГЗП ПП "Лугавтогаз" виявлено артезіанську свердловину для видобування підземної води, обладнану електронасосом, видобуток підземної води здійснюється без дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням статті 49 Водного Кодексу України. Від підписання акта перевірки керівник (директор) ПП "Лугавтогаз" відмовився, акт надіслано відповідачу листом від 16.04.2018 № 9340601358202.
13.04.2018 позивачем відносно керівника (директора) ПП "Лугавтогаз" ОСОБА_2 складено протоколи про адміністративне правопорушення № 000322 та № 000323, відповідно до яких під час проведення позапланової перевірки встановлено порушення статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" та статті 49 Водного Кодексу України.
Постановою від 13.04.2018 № 000323 Інспекцією накладено на ОСОБА_2 адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 136 грн (арк. спр. 28-30).
16.04.2018 позивачем винесено припис щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства № 84, яким ПП "Лугавтогаз" приписано:
1) розробити план організаційно-технічних заходів щодо усунення виявлених порушень природоохоронного законодавства. Копію наказу з визначенням осіб, відповідальних за виконання кожного пункту припису та надати на адресу Державної екологічної інспекції у Луганській області, що є порушенням ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", термін виконання - 10 днів після отримання припису;
2) визначити спеціально-відведені місця для розміщення відходів, розробити схему місць розміщення відходів, що є порушенням ст. 17, ст. 33 Закону України "Про відходи", термін виконання - до 16.06.2018;
3) надати договори на передачу побутових та промислових відходів спеціалізованим підприємствам, що є порушенням ст. 17 Закону України "Про відходи", термін виконання - до 16.06.2018;
4) забезпечити ведення типової форми первинної облікової документації № 1-ВТ "Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари", що є порушенням ст. 17 Закону України "Про відходи", "Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари", затвердженого наказом Мінприроди України від 07.07.2008 № 342, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 09.09.2008 за № 824/1551, термін виконання - до 16.06.2018;
5) розробити, затвердити та узгодити відповідно до законодавства реєстрові карти об'єктів утворення, оброблення і утилізації відходів, що є порушенням ст. 17, ст. 27 Закону України "Про відходи", термін виконання - до 16.06.2018;
6) забезпечити складання статистичної звітності щодо поводження з відходами за встановленою формою №1-відход (річна), що є порушенням ст. 17 Закону України "Про відходи", термін виконання - до 16.06.2018;
7) отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на технологічне обладнання (стаціонарна газозаправна установка УЗСГ-01), що експлуатується при відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та надати на адресу Інспекції копію відповідного дозволу, завірену належним чином, що є порушенням ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", термін виконання - до 16.06.2018;
8) надати інформацію завірену належним чином про фактичний викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (г/сек) та фактичний час роботи викидів (годин) технологічного обладнання (стаціонарна газозаправна установка УЗСГ-01) з 12.04.2018 року до моменту усунення порушення з підтвердженням у вигляді лабораторних досліджень (вимірювань), журналу обліку робочого часу технологічного обладнання, тощо, що є порушенням ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", термін виконання - до отримання відповідного дозволу;
9) не допускати викид забруднюючих в атмосферне повітря стаціонарними джерелами без відповідного документу дозвільного характеру, що є порушенням ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", термін виконання - з 12.04.2018 до моменту усунення порушення;
10) отримати дозвіл на спеціальне водокористування на виявлену артезіанську свердловину для видобування підземної води та надати на адресу Інспекції копію відповідного дозволу, завірену належним чином, що є порушенням ст. 49 Водного Кодексу України, термін виконання - до 16.06.2018;
11) обладнати пристроєм вимірювання об'єму видобутої підземної води (лічильником) виявлену артезіанську свердловину для видобування підземної води, що експлуатується на території ПП "Лугавтогаз", що є порушенням ст. 44 Водного Кодексу України, Постанови КМУ від 08.10.2012 № 963 "Про затвердження Порядку державного обліку артезіанських свердловин облаштування їх засобами вимірювання об'єму видобутих підземних вод", термін виконання - до 16.06.2018;
12) надати на адресу державної екологічної інспекції у Луганській області довідку щодо кількості видобутої підземної води без дозволу на спеціальне водокористування з артезіанської свердловини за період з 12.04.2017 до моменту усунення порушення (отримання дозволу), що є порушенням ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", термін виконання - протягом 10 днів з моменту отримання дозволу на спеціальне водокористування (арк. спр. 24-25).
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідачем вчинено порушення вимог ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. ст. 17, 27, 33 Закону України "Про відходи", ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", ст. ст. 44, 49 Водного кодексу України, а отже необхідно застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду.
Оцінка суду.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 № 454/2011 Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України.
Згідно з пп. 15 п. 5 вказаного Положення Держекоінспекція України для виконання покладених на неї завдань має право: приймати рішення про обмеження чи зупинення (тимчасово) діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин, за винятком суб'єктів підприємницької діяльності (інвесторів), що провадять свою діяльність відповідно до законодавства про угоди щодо розподілу продукції.
Пунктом 1 Положення про державну екологічну інспекцію в Автономній республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України № 429 від 04.11.2011 визначено, що Державна екологічна інспекція в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі -Держекоінспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспекції України і їй підпорядковується.
Відповідно до пп. 6.14 п. 6 цього Положення Держекоінспекція для виконання покладених на неї завдань має право: приймати рішення про обмеження чи зупинення (тимчасово) діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин, за винятком суб'єктів підприємницької діяльності (інвесторів), що провадять свою діяльність відповідно до законодавства про угоди щодо розподілу продукції.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
За приписами частини п'ятої, частини одинадцятої статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Плановий чи позаплановий захід щодо суб'єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.
Абзацом 3, 4 частини першої статті 6 Закону № 877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланового заходу є: перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю); звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
Частиною шостою статті 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості:
- дату складення акта;
- тип заходу (плановий або позаплановий);
- форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо);
- предмет державного нагляду (контролю);
- найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід;
найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства (частина восьма статті 7 Закону № 877-V).
Положеннями статті 20-2 Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища, зокрема, належить:
- організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема: про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля; про використання та охорону земель; про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов тощо.
- обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин;
- складання протоколів про адміністративні правопорушення та розгляд справ про адміністративні правопорушення, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом;
- пред'являти претензії про відшкодування збитків і втрат, заподіяних державі в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища;
- одержання безоплатно в установленому порядку необхідних для виконання покладених на нього завдань інформації, документів і матеріалів від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, фізичних осіб;
- надання обов'язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб'єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням.
Положеннями статті 11 Закону України" Про охорону атмосферного повітря", зокрема, передбачено, що для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до першої групи, суб'єкту господарювання, об'єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Статтею 17 Закону України "Про відходи" визначено обов'язки суб'єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами.
Суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами, зокрема, зобов'язані:
запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; забезпечувати приймання та утилізацію використаних пакувальних матеріалів і тари, в яких знаходилася продукція цих підприємств, установ та організацій - суб'єктів господарської діяльності, або укладати угоди з відповідними організаціями на їх збирання та утилізацію; визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров'я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища; на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку; здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обґрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають утилізації; не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах; здійснювати контроль за станом місць чи об'єктів розміщення власних відходів; надавати місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища інформацію про відходи та пов'язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи; забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами; відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України;
Відповідно до статті 33 Закону України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).
На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів.
Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.
Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об'єкти повинні використовуватися лише для відходів, заявлених на одержання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
Відповідно до статті 44 Водного кодексу України водокористувачі, окрім іншого, зобов'язані: здійснювати засобами вимірювальної техніки, у тому числі автоматизованими, облік забору та використання вод, контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об'єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об'єктів у контрольних створах, а також подавати відповідним органам звіти в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законодавчими актами; здійснювати спеціальне водокористування лише за наявністю дозволу; своєчасно сплачувати збори за спеціальне водокористування та інші збори відповідно до законодавства.
Згідно зі статтею 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для гоподарсько- побутових лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.
Статтею 49 Водного кодексу України передбачено, що спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.
Отже, обов'язковою умовою для спеціального водокористування є наявність спеціального дозволу, здійснення засобами вимірювальної техніки обліку забору та використання вод; для експлуатації технологічного обладнання пов'язаного з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарних джерел, є дозвіл спеціального уповноваженого органу виконавчої влади; у сфері поводження з відходами суб'єктів господарської діяльності зобов'язаний визначати спеціально відведені місця для розміщення відходів, вести статистичну звітність щодо поводження з відходами.
Відповідач, як суб'єкт господарської діяльності, повинен був дотримуватись вищезазначених положень діючого законодавства.
Матеріали справи свідчать, що відповідачем вживались заходи щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства визначених в приписі від 16.04.2018 № 84, а саме:
- укладено договір від 01.03.2018 № 115-2018 на інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин у атмосферне повітря; розробку документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для одержання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; супровід та отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (арк. спр. 73-75).
- 27.07.2018 ПП "Лугавтогаз" у газеті "Вісник Новоайдарщини" оприлюднило оголошення з інформацією для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;
- підготовлено звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на ПП "Лугавтогаз" (арк. спр. 122-137);
- 23.04.2018 ПП "Лугавтогаз" надіслано на адресу Інспекції лист № 30/1, в якому, зокрема, повідомлено, що про існування свердловини для видобування підземної води, яка знаходиться за адресою розташування АГЗП чи поза її межами невідомо, діяльність з видобування підземної моди підприємством не здійснюється та ніколи не здійснювалась (арк. спр. 42).
Отримано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №4423155100-34 від 10.10.2018 року.
07.05.2018 на адресу позивача надіслано лист № 32 щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, в якому перелічені всі порушення, зазначені в приписі від 16.04.2018 № 84 (арк. спр. 44-46).
Посилання апелянта, що відповідач виконує всі можливі дії, задля виконання припису суд не бере до уваги, оскільки зазначені обставини не можуть бути підставою для відмови у задоволенні позовних вимог, оскільки на час розгляду справи по суті відповідачем не надано доказів виконання пунктів припису Державної екологічної інспекції у Луганській області від 16.04.2018 № 84, а саме:
- не розроблено план організаційно-технічних заходів щодо усунення виявлених порушень природоохоронного законодавства. Копію наказу з визначенням осіб, відповідальних за виконання кожного пункту припису не надано на адресу Державної екологічної інспекції у Луганській області;
- не отримано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на технологічне обладнання (стаціонарна газозаправна установка УЗСГ-01), що експлуатується при відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та не надано на адресу Інспекції копію відповідного дозволу, завірену належним чином;
- не надано інформацію, завірену належним чином, про фактичний викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (г/сек) та фактичний час роботи викидів (годин) технологічного обладнання (стаціонарна газозаправна установка УЗСГ-01) з 12.04.2018 року до моменту усунення порушення з підтвердженням у вигляді лабораторних досліджень (вимірювань), журналу обліку робочого часу технологічного обладнання, тощо;
- не надано доказів того, що не допускається викид забруднюючих в атмосферне повітря стаціонарними джерелами без відповідного документу дозвільного характеру;
- не отримано дозвіл на спеціальне водокористування на виявлену артезіанську свердловину для видобування підземної води та не надано на адресу Інспекції копію відповідного дозволу;
- не обладнано пристроєм вимірювання об'єму видобутої підземної води (лічильником) виявлену артезіанську свердловину для видобування підземної води, що експлуатується на території ПП "Лугавтогаз";
- не надано на адресу державної екологічної інспекції у Луганській області довідку щодо кількості видобутої підземної води без дозволу на спеціальне водокористування з артезіанської свердловини за період з 12.04.2017 до моменту усунення порушення (отримання дозволу).
Посилання апелянта, що представник відповідача не був ознайомлений з матеріалами справи, у зв'язку з чим не мам можливості належним чином підготуватися до судового засідання, суд до уваги не приймає, оскільки зазначене не спростовує порушення відповідачем вимог ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. ст. 17, 27, 33 Закону України "Про відходи", ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", ст. ст. 44, 49 Водного кодексу України.
Посилання апелянта, що діяльність з видобування підземної води підприємством не здійснюється і ніколи не здійснювалася, суд також бере до уваги, оскільки при отриманні акта перевірки та припису відповідач не зазначив у цих документах будь-яких зауважень щодо виявлених фактів.
На час розгляду справи виявлені під час перевірки порушення ПП "Лугавтогаз" не усунені та мають місце, що є порушенням вимоги природоохоронного законодавства.
Будь-яких документів дозвільного характеру на момент розгляду справи відповідачем також не надано.
Суд зазначає, що оцінці підлягає наявність або відсутність правопорушень на час розгляду справи судом першої інстанції.
Отримання відповідачем на час апеляційного розгляду дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря не спростовує висновків суду першої інстанції.
Крім цього, суд зазначає, що тимчасове зупинення експлуатації технологічного обладнання УЗСГ-01 передбачено до отримання відповідного дозволу. Отже, отримання цього дозволу фактично скасовує зупинення експлуатації за фактом виконання.
З урахуванням викладеного, суд першої інстанції зробив правильний висновок, , що відповідачем вчинено порушення вимог ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. ст. 17, 27, 33 Закону України "Про відходи", ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", ст. ст. 44, 49 Водного кодексу України, а отже позовні вимоги про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді тимчасового зупинення експлуатації: технологічного обладнання стаціонарної газозаправної установки - УЗСГ-01 до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, передбаченого статтею 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря"; артезіанської свердловини для видобування підземної води, обладнаної електронасосом до отримання дозволу на спеціальне водокористування, передбаченого статтями 44, 49 Водного кодексу України підлягають задоволенню.
За приписами пункту 1 частини 1 статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Приватного підприємства "ЛУГАВТОГАЗ" на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2018 року у справі № 812/1778/18 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2018 року у справі № 812/1778/18 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 27 листопада 2018 року.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення.
Повне судове рішення складено та підписано 27 листопада 2018 року.
Головуючий суддя І.Д. Компанієць
Судді Т.Г. Арабей
Л.В. Ястребова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2018 |
Оприлюднено | 28.11.2018 |
Номер документу | 78121456 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні