ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №813/3193/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2018 року
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого - судді Хоми О.П.,
з участю секретаря судового засідання Павлішевського М.В.,
з участю представників: позивача ОСОБА_1, відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Асоціація інженерних підприємств до Головного управління ДФС у Львівській області про скасування податкового повідомлення-рішення,
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю Асоціація інженерних підприємств (далі - ТзОВ Асоціація інженерних підприємств ) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Львівській області (далі - ГУ ДФС у Львівській області), в якому просить скасувати податкове повідомлення-рішення №0100601221 від 24.04.2018.
В обґрунтування позовних вимог посилається на безпідставність та невідповідність нормам чинного законодавства та фактичним обставинам справи висновків контролюючого органу, викладених в акті перевірки від 23.03.2018 №759/13-01-12-21/38369881, на підставі яких прийнято податкове повідомлення-рішення №0100601221 від 24.04.2018. Оскаржуване податкове повідомлення - рішення не відповідає встановленим законом вимогам до такого рішення, а саме не містить посилання на конкретну норму Податкового кодексу України, на підставі якої платнику податків нараховано штрафні санкції. Всупереч абзацу 7 пункту 58.1 статті 58 Податкового кодексу України контролюючим органом до оскаржуваного рішення не додано розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Стверджує про те, що реєстрація податкових накладних здійснена з дотриманням граничних строків, передбачених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Оскільки протягом операційного дня контролюючим органом не було надіслано квитанції про прийняття/неприйняття податкових накладних, то такі накладні вважаються зареєстрованими в день їх фактичного надсилання. При цьому, несвоєчасність доставлення до ДФС податкових накладних є наслідком технічної помилки в роботі електронного кабінету. Додатково зазначив, що підставою для відмови у прийнятті податкових накладних в електронному вигляді може бути лише не дотримання вимог їх формування у відповідності до податкового законодавства України. Окрім цього, призначення та проведення камеральної перевірки, за результатами якої було прийняте оскаржуване податкове повідомлення-рішення, здійснювалось поза межами встановлених податковим законодавством граничних строків для проведення такої перевірки. Відповідачем також порушено строк направлення акта перевірки.
Відповідач позову не визнав з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, суть яких полягає відповідності податкового повідомлення-рішення ГУ ДФС у Львівській області від 24.04.2018 №0100601221 вимогам законодавства. Твердження позивача щодо відсутності розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є безпідставними, про що свідчить Додаток до податкового повідомлення рішення. Щодо здійснення позивачем реєстрації податкових накладних з дотриманням граничних строків, відповідач зазначає, що відповідно до абзацу 9 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Так, згідно з квитанціями про реєстрацію ТзОВ Асоціація інженерних підприємств податкових накладних/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, податкові накладні зареєстровані з порушенням терміну реєстрації. Первинні податкові накладні, що були направлені позивачем для реєстрації до Єдиного реєстру податкових накладних 15.11.2017, не були прийняті, про що позивачу було надіслано квитанції. Підставою неприйняття таких податкових накладних стало те, що вони були подані після закінчення операційного дня.
Щодо здійснення призначення та проведення камеральної перевірки поза межами встановлених податковим законодавством граничних строків для проведення такої перевірки, зазначає, що відповідно до пункту 76.3. статті 76 Податкового кодексу України камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання. Оскільки дана камеральна перевірка була проведена за період з березня 2017 року по лютий 2018 року, граничні строки для проведення такої перевірки дотримано. Вважає вимоги позивача необґрунтованими та просить відмовити в задоволені позовних вимог в повному обсязі.
Ухвалою суду від 23.07.2018 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі.
13.08.2018 (вх. № 25400) Головним управлінням ДФС у Львівській області подано відзив на позовну заяву, 21.08.2018 представником позивача подано відповідь на відзив (вх.26111).
30.08.2018 (вх. 27050) представником відповідача подано додаткові пояснення до відзиву.
Ухвалою суду від 11.09.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
Суд, з'ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Позивач - ТзОВ Асоціація інженерних підприємств , зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності - юридична особа за кодом ЄДРПОУ 38369881.
ГУ ДФС у Львівській області проведено камеральну перевірку ТзОВ Асоціація інженерних підприємств з питань дотримання вимог пункту 192.1 статті 192, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.
Результати перевірки оформлено актом від 23.03.2018 №759/13-01-12-21/38369881.
Як зазначено у акті, перевіркою встановлено порушення ТзОВ Асоціація інженерних підприємств статті 192, статті 120-1, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, яке полягає у порушенні граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних:
- до 15 календарних днів на суму ПДВ - 80 197, 39 грн;
- від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ - 0 грн;
- від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ - 1888, 27 грн;
- на 61 і більше календарних днів на суму ПДВ - 438 грн.
Позивач подав заперечення на акт перевірки від 23.03.2018 №759/13-01-12-21/38369881.
24.04.2018 за №15212/13-01-12-21/38369881 ГУ ДФС у Львівській області надано відповідь про залишення без змін висновків акту перевірки, а заперечення ТзОВ Асоціація інженерних підприємств - без задоволення.
24.04.2018 на підставі висновку акта камеральної перевірки ГУ ДФС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення №0100601221, яким до позивача застосовано штраф на загальну суму 8 666, 83 грн, в тому числі: 7 925, 14 грн за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 7 9250, 88 грн; 175, 20 грн за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 1 888, 27 грн; 175, 20 грн за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 61 і більше календарних днів на суму ПДВ 438 грн.
Позивач оскаржив податкове повідомлення-рішення в адміністративному порядку.
Рішенням ДФС України від 10.07.2018 за №22983/6/99-99-11-03-01-25 податкове повідомлення-рішення від 24.04.2018 №0100601221 залишено без змін, а скаргу ТзОВ Асоціація інженерних підприємств - без задоволення.
Акт від 23.03.2018 №759/13-01-12-21/38369881 не містить жодних відомостей щодо періоду, за який проводилася камеральна перевірка.
З наявної у акті перевірки таблиці видно, що вона містить відомості стосовно 65 податкових накладних, датованих періодом виписки з 16.10.2017 по 24.01.2018, та зареєстрованих у період з 17.11.2017 по 20.02.2018.
Водночас, в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні вказано, що таке прийнято за даними Єдиного реєстру податкових накладних за звітній період листопад 2017 року.
У зв'язку з чим позивач стверджує про те, що перевірка стосувалася своєчасності реєстрації податкових накладних у вказаному податковому повідомленні - рішенні періоді, тобто у листопаді 2017 року.
Позивач заперечує порушення строків реєстрації 44 податкових накладних, всі з яких було складено та подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних своєчасно: 15.11.2017 до 23:00.
На обґрунтування таких доводів позивачем подано звіти, сформовані відповідно до наказу Міністерства доходів і зборів України №729 від 29.11.2013 Про затвердження Формату (стандарту) електронного документа звітності суб'єктів господарювання та Опису довідників, що публікуються з Форматом (стандартом) електронного документа звітності суб'єктів господарювання , всім податковим накладним, щодо порушення терміну реєстрацій яких до позивача засновані штрафні санкції,з присвоєнням окремих номерів звіту в періоді (значення елемента C_DOC_CNT).
Так, присвоєно наступні номери звіту в періоді: для податкової накладної №86 від 16.10.2017 - №235; для податкової накладної №87 від 16.10.2017- №236; для податкової накладної №88 від 17.10.2017 - №245; для податкової накладної №89 від 17.10.2017 - №246; для податкової накладної №90 від 17.10.2017 - №247; для податкової накладної №94 від 19.10.2017 - №266; для податкової накладної №95 від 19.10.2017 - №267; для податкової накладної №98 від 20.10.2017 - №269; для податкової накладної №99 від 23.10.2017 - №271; для податкової накладної №100 від 24.10.2017 - №272; для податкової накладної №102 від 25.10.2017 - №274: для податкової накладної №103 від 25.10.2017 - №275; для податкової накладної №104 від 25.10.2017 - №276;ь для податкової накладної №107 від 26.10.2017- №278; для податкової накладної №108 від 26.10.2017 - №279; для податкової накладної №109 від 30.10.2017- №283; для податкової накладної №110 від 31.10.2017 - №284; для податкової накладної №124 від 19.10.2017 - №248; для податкової накладної №125 від 19.10.2017 - №249; для податкової накладної №126 від 19.10.2017 року - №250; для податкової накладної №127 від 19.10.2017 - №251; для податкової накладної №128 від 19.10.2017 - №252; для податкової накладної №129 від 19.10.2017 - №253; для податкової накладної №130 від 19.10.2017 - №254; для податкової накладної №131 від 19.10.2017 - №255; для податкової накладної №132 від 19.10.2017 - №256; для податкової накладної №133 від 19.10.2017 - №257; для податкової накладної №134 від 19.10.2017 - №258; для податкової накладної №135 від 19.10.2017 - №259; для податкової накладної №136 від 19.10.2017 - №260; для податкової накладної №137 від 19.10.2017 - №261;для податкової накладної №138 від 19.10.2017 - №262; для податкової накладної №139 від 19.10.2017 - №263; для податкової накладної №140 від 19.10.2017 - №264; для податкової накладної №144 від 30.10.2017 - №282; для податкової накладної №147 від 16.10.2017 - №238; для податкової накладної №148 від 16.10.2017 - №239; для податкової накладної №149 від 16.10.2017 - №240; для податкової накладної №150 від 16.10.2017 - №241; для податкової накладної №151 від 16.10.2017- №242; для податкової накладної №152 від 16.10.2017 - №243;для податкової накладної №153 від 16.10.2017- №237; для податкової накладної №154 від 16.10.2017- №244; для податкової накладної №155 від 31.10.2017 року - №285.
Направлення ТзОВ Асоціація інженерних підприємств до ДФС України 44 вищевказаних податкових накладних 15.11.2017 підтверджено інформацією вкладки Журнал повідомлень в програмі Соната 0.2.3.1 : податкова накладна №86 від 16.10.2017 (номер звіту в періоді 235) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:36 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №87 від 16.10.2017 ( номер звіту в періоді 236) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:41 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №88 від 17.10.2017 (номер звіту в періоді 245) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:54 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №89 від 17.10.2017 (номер звіту в періоді 246) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:48 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №90 від 17.10.2017 (номер звіту в періоді 247) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:47:55 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №94 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 266) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:23 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №95 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді267) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:49:05 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №98 від 20.10.2017 (номер звіту в періоді 269) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:47:50 год. (прийнята та зареєстрована 16.11.2017); податкова накладна №99 від 23.10.2017 (номер звіту в періоді 271) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:06 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №100 від 24.10.2017 (номер звіту в періоді 272) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:49:02 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №102 від 25.10.2017 (номер звіту в періоді 274) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:03 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №103 від 25.10.2017 (номер звіту в періоді 275) успішно відправлена 15.11. 2017 о 22:47:58 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №104 від 25.10.2017 (номер звіту в періоді 276) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:09 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №107 від 26.10.2017 (номер звіту в періоді 278) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:40 год. (прийнята та зареєстрована 16.11.2017); податкова накладна №108 від 26.10.2017 (номер звіту в періоді 279) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:47:59 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №109 від 30.10.2017 (номер звіту в періоді 283) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:10 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №110 від 31.10.2017 (номер звіту в періоді 284) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:55 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №124 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 248) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:49 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №125 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 249) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:27 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №126 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 250) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:30 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №127 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 251) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:33 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №128 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 252) успішно відправлена 15.11. 2017 о 22:48:15 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №129 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 253) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:49:03 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №130 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 254) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:47:53 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №131 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 255) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:01 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №132 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 256) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:13 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №133 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 257) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:57 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №134 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 258) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:58 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №135 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 259) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:16 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №136 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 260) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:26 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №137 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 261) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:49:00 (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №138 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 262) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:24 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №139 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 263) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:46 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №140 від 19.10.2017 (номер звіту в періоді 264) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:49:06 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №144 від 30.10.2017 (номер звіту в періоді 282) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:35 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №147 від 16.10.2017 (номер звіту в періоді 238) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:47:49 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №148 від 16.10.2017 (номер звіту в періоді 239) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:43 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №149 від 16.10.2017 (номер звіту в періоді 240) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:19 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №150 від 16.10.2017 (номер звіту в періоді 241) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:07 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №151 від 16.10.2017 (номер звіту в періоді 242) успішно відправлена 15.11. 2017 о 22:48:32 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №152 від 16.10.2017 (номер звіту в періоді 243) успішно відправлена 15.11. 2017 о 22:48:45 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №153 від 16.10.2017 (номер звіту в періоді 237) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:51 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №154 від 16.10.2017 (номер звіту в періоді 244) успішно відправлена 15.11.2017 о 22:48:18 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017); податкова накладна №155 від 31.10.2017 року (номер звіту в періоді 285) успішно відправлена 15.11. 2017 о 22:48:52 год. (прийнята та зареєстрована 17.11.2017).
Позивачем до матеріалів справи долучено повідомлення про отримання звітності, відправником якого зазначено Єдине вікно подання електронних документів ДФС України, згідно яких вищезазначені податкові накладні доставлено до ДФС України 15.11.2017 до 23:00 год, тобто протягом операційного дня.
Після отримання таких накладних ДФС України склала квитанції про виявлені помилки: документ не може бути прийнятим з посиланням на пункт 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції Постанови КМУ від 26.04.2017 року №341), операційний день для реєстрації документів триває щодня з 0 до 23 години, згідно яких податкові накладні не прийнято.
При цьому, як видно із вказаних квитанцій, такі надіслано після 23:00 год.
В подальшому позивачем 17.11.2017 повторно направлено такі накладні до Єдиного реєстру податкових накладних, які податковим органом прийнято 17.11.2017, реєстрація зупинена.
Предметом оскарження є податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Львівській області від 24.04.2018 №0100601221.
При вирішенні спору суд керувався наступним.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - Податковий кодекс).
Види перевірок визначено статтею 75 Податкового кодексу, відповідно до пункту 75.1. якої контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Згідно до підпункту 75.1.1. пункту 75.1. статті 75 Податкового кодексу камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов'язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.
Порядок проведення камеральної перевірки встановлено статтею 76 Податкового кодексу і полягає у такому.
Пунктом 76.3 статті 76 Податкового кодексу, визначено, що камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання. Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.
Одним із доводів позивача про протиправність податкового повідомлення-рішення від 24.04.2018 №0100601221 є те, що з огляду на вказаний у ньому звітний період - листопад 2017 року, застосовано штрафні санкції за порушення строків реєстрації податкових накладних інших звітних періодів: грудень 2017 року та січень-лютий 2018 року.
Суд приймає до уваги такі доводи позивача з огляду на таке.
Податкове повідомлення-рішення від 24.04.2018 №0100601221 складено відповідачем за формою Н .
Відповідно до Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 28.12.2015 № 1204, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 січня 2016 р. за №124/28254 (далі - Порядок № 1204), податкове повідомлення-рішення за формою Н складається відповідним структурним підрозділом контролюючого органу за порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 Кодексу (додаток 13).
У додатку 13 до Порядку № 1204 міститься взірець податкового повідомлення-рішення форми Н .
Серед обов'язкових реквізитів вказаної форми передбачено посилання на акт перевірки (номер, дата складання) та/або дані Єдиного реєстру податкових накладних за звітний період.
Як встановлено судом, податкове повідомлення-рішення від 24.04.2018 №0100601221 містить посилання на акт перевірки від 23.03.2018 №759/13-01-12-21/38369881 та дані Єдиного реєстру податкових накладних за звітний період - листопад 2017 року.
Вказане свідчить, що саме листопад 2017 року є тим періодом, за який проводилася камеральна перевірка своєчасності реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
За відсутності у акті перевірки від 23.03.2018 №759/13-01-12-21/38369881 відомостей про період, за який проводилася камеральна перевірка, та вказаного у податковому повідомленні-рішенні форми Н звітного періоду - листопад 2017 року, нарахування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у грудні 2017 року та січні-лютому 2018 року є протиправним.
Твердження відповідача про те, що камеральна перевірка проводилася за період листопад 2017 року - лютий 2018 року жодним чином не підтверджена належними доказами та суперечить відомостям щодо звітного періоду, вказаного у податковому повідомленні-рішенні від 24.04.2018 №0100601221.
Доводи позивача про порушення строків проведення перевірки є безпідставними з огляду на положення пункту 76.3 статті 76 Податкового кодексу, тому судом до уваги не беруться.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації; операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
Операційний день триває з 0 до 23-ї години (пункт 3 Порядку №1246).
Згідно з пунктом 7 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі до ДФС здійснюється їх розшифрування, перевіряється електронний цифровий підпис, визначається відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, та у разі відсутності причин для відмови проводиться їх реєстрація.
Відповідно до пункту 9 Порядку №1246 причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є: 1) наявність помилок під час заповнення податкової накладної; 2) відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; 3) факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; 4) порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); 5) порушення вимог, установлених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України.
Пунктом 12 Порядку №1246 закріплено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
У пункті 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку №1246).
Відповідно до пункту 15 Порядку №1246 в квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Відповідно до пункту 42-1.10 статті 42-1 Податкового кодексу платник податків звільняється від відповідальності у разі, коли у роботі електронного кабінету виявлена технічна та/або методологічна помилка і така помилка визнана технічним адміністратором та/або методологом електронного кабінету або її існування підтверджено рішенням суду. У такому разі штрафні санкції та пеня, передбачені цим Кодексом, за порушення податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що спричинені технічною та/або методологічною помилкою у роботі електронного кабінету, не застосовуються, підстави для притягнення платника податків та/ або його посадових осіб до адміністративної, кримінальної відповідальності відсутні.
Системний аналіз викладених норм Податкового кодексу і Порядку №1246 дає підстави стверджувати, що особа повинна подати податкові накладні до ДФС України протягом операційного дня, який триває з 0 до 23 год. При цьому на ДФС України покладено обов'язок по надісланню квитанцію про прийняття/ неприйняття податкової накладної або її зупинення. У випадку, якщо така квитанція платнику податків не надіслана, накладні вважаються зареєстрованими в реєстрі в силу приписів Податкового кодексу
Судом встановлено, що 44 податкові накладні, порушення граничних термінів реєстрації яких заперечує позивач, направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних протягом операційного дня 15.11.2017, що підтверджується наданим позивачем скріншотом робочого столу з програми Соната 0.2.3.1 та повідомленнями про надіслання податкової накладної до ДФС України.
Вказане свідчить про дотримання ТзОВ Асоціація інженерних підприємств законодавчо визначеного строку направлення таких податкових накладних на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
15.11.2017 після отримання таких накладних ДФС України складено квитанції про виявлені помилки: документ не може бути прийнятим з посиланням на пункт 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (у редакції Постанови КМУ від 26.04.2017 року №341), операційний день для реєстрації документів триває щодня з 0 до 23 години, згідно яких податкові накладні не прийнято. При цьому, як вбачається із вказаних квитанцій, такі сформовано 15.11.2017 після закінчення операційного дня.
Таким чином, судом встановлено, що позивач виконав всі залежні від нього дії для своєчасної реєстрації 44 податкових накладних протягом операційного дня 15.11.2017, натомість розгляд питання щодо їх реєстрація було здійснено з порушенням граничного терміну з незалежних від платника податку причин, що унеможливило реєстрацію таких податкових накладних в межах встановленого законом граничного терміну їх реєстрації.
Відповідно до правової позиції, висловленої Верховним Судом в постанові від 18.01.2018 у справі № 804/5153/17 (№ К/9901/728/17) у разі вчинення платником податку з метою своєчасної реєстрації податкової накладної всіх необхідних дій, проте її реєстрація була здійсненна з порушенням граничного терміну з незалежних від платника податку причин, то в такому разі відсутні підстави для застосування штрафу за порушення граничних термінів реєстрації податкової накладної.
Отже, саме внаслідок дій контролюючого органу, що виразились у надісланні позивачу квитанції про неприйняття 44 податкових накладних після завершення операційного дня (15.11.2017 після 23 год. 00 хв.), позивач був позбавлений можливості зареєструвати податкові накладні 15.11.2017 до 23 год. 00 хв.
Крім того, фактично реєстрація податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, це результат дій двох сторін - платника та контролюючого органу.
Згідно з положеннями Порядку №1246 фактично сама реєстрація - це дії з боку ДФС - у вигляді надсилання квитанції, що підтверджує реєстрацію.
Обов'язками платника, згідно цього ж Порядку, фактично є правильне оформлення та своєчасне надіслання накладних.
Отже, платник не може нести відповідальність за ті дії, обов'язку з проведення яких законодавством на нього не покладено.
Неналежне виконання позивачем вимог податкового законодавства стосовно своєчасності реєстрації податкової накладної відбулось з вини відповідача, що виключає протиправність дій платника податків, та як наслідок, притягнення його до відповідальності. Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовила протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій спірним податковим повідомленням-рішенням. А тому, відсутні підстави для притягнення позивача до відповідальності у вигляді штрафу.
Доводи позивача про порушення строків направлення акта перевірки та не надіслання розрахунку штрафних санкцій до оскарженого податкового повідомлення-рішення не впливають на висновок суду щодо відсутності у контролюючого органу правових підстав для застосування до позивача штрафних санкцій на підставі статті 120-1 Податкового кодексу за порушення вимог статті 201 цього Кодексу.
Відповідно до вимог частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем не подано належних доказів правомірності прийняття податкового повідомлення-рішення від 24.04.2018 № НОМЕР_1.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Перевіривши оскаржуване повідомлення-рішення ГУ ДФС у Львівській області від 24.04.2018 № НОМЕР_1, суд дійшов переконання, що таке прийнято відповідачем без урахування вимог Податкового кодексу та з порушенням передбачених статтею 2 КАС України принципів, тому його слід визнати протиправним та скасувати.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС у Львівській понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору в сумі 1 762, 00 грн, сплаченого платіжним дорученням від 17.07.2018 №534.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в :
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Асоціація інженерних підприємств (місцезнаходження: вул. Антонича, 20 в, м. Львів, 79049, код ЄДРПОУ 38369881) до Головного управління ДФС у Львівській області (місцезнаходження: вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ 39462700) про скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Львівській області від 24.04.2018 № НОМЕР_1.
Стягнути з Головного управління ДФС у Львівській області (місцезнаходження: вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ 39462700) за рахунок бюджетних асигнувань в користь Товариства з обмеженою відповідальністю Асоціація інженерних підприємств (місцезнаходження: вул. Антонича, 20 в, м. Львів, 79049, код ЄДРПОУ 38369881) 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн 00 к. судових витрат
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне судове рішення складено 28 листопада 2018 року.
Суддя О.П. Хома
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2018 |
Оприлюднено | 29.11.2018 |
Номер документу | 78154151 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Хома Олена Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні