Рішення
від 28.11.2018 по справі 2240/3194/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2240/3194/18

РІШЕННЯ

іменем України

28 листопада 2018 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просить: 1) визнати протиправною та скасувати відмову Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, викладену у листі від 04.05.2018 за №М- 5628/0-3902/0/95-18, якою відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, орієнтовною площею 1,6 га з метою подальшої передачі безкоштовно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Вовча Гора Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області; 2) зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надати ОСОБА_1 дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, орієнтовною площею 1,6 га з метою подальшої передачі безкоштовно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Вовча Гора Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.

В обґрунтування позовних вимог вказує про те, що наявність меморандуму про співпрацю при здійсненні заходів щодо передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність об'єднаних територіальних громад не може слугувати перешкодою щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, оскільки у відповідності до Земельного кодексу України розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є лише першим етапом процесу оформлення земельної ділянки у власність. Отже, відповідач відмовив у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з підстави, що не передбачена законодавством. У зв'язку з цим, наявні підстави про задоволення позовної вимоги про зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

Відповідно до ухвали від 28.09.2018 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 29.10.2018 (арк. спр. 2-3).

Ухвалою від 29.10.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 28.11.2018 (арк. спр.45).

12.10.2018 до суду поступив Відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач в задоволенні позову просить відмовити. Вказує, що на графічному матеріалі, доданому позивачем до клопотання, зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, яке накладається на дві зареєстровані у державному земельному кадастрі земельні ділянки, а саме на: 1) земельну ділянку з кадастровим номером 6825055500:09:004:0001 площею 18,1247 га, яка проінвентаризована для передачі в комунальну власність Чорноострівської об'єднаної територіальної громади; 2) земельну ділянку з кадастровим номером 6825055500:09:005:0018 площею 12 га, яка перебуває в оренді ОСОБА_2 згідно договору оренди № 36 від 05.12.2014 року, цільове призначення для ведення фермерського господарства. Стосовно форми відмови, то Земельний кодекс України не передбачає чіткого документу, яким має бути здійснена відмова у задоволенні клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Пункт 8 Положення про Головне управління Держгеокадастру, згідно якого управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно - розпорядчого характеру, не носить імперативний характер (арк. спр. 35-38).

Представник позивача подав до суду заяву від 28.11.2018, в якій позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить розглянути справу без його участі.

Представником відповідача 29.10.2018 було подано клопотання, згідно якого просить розглянути справу в письмовому провадженні (арк. спр. 57).

Відповідно до ч.3 ст.194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

З'ясувавши обставини, на які сторони покликаються як на підставу своїх вимог так і заперечень, оцінивши докази по справі, суд приходить до таких висновків, враховуючи наступне.

23.04.2018 року позивач звернулась до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з заявою (котра зареєстрована 25.04.2018), в якій просила надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, орієнтовною площею 1,6 га з метою подальшої передачі безкоштовно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Вовча Гора Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області (арк. спр. 10).

Листом від 04.05.2018 за №М-5628/0-3902/0/95-18 відповідачем було повідомлено, що згідно укладених меморандумів про співпрацю при здійсненні заходів щодо передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність об'єднаних територіальних громад (ОТГ) між Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області та об'єднаними територіальними громадами від 08.02.2018 року, на території Хмельницького району проводяться роботи по інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з метою їх передачі в комунальну власність об'єднаних територіальних громад (ОТГ) з визначеними в державному і земельному кадастрі кадастровими номерами. Також названим листом рекомендовано позивачу після проведення передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність та реєстрації права комунальної власності об'єднаних територіальних громад (ОТГ), звернутись з відповідним клопотанням до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених ст.122 Земельного кодексу України (арк. спр. 13).

Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру.

Пунктом 7 зазначеного Положення визначено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до п. 8 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, затвердженого Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308 (далі - Положення №308), Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.

Підпунктом 11 п. 10 Положення №308, начальник Головного управління підписує накази Головного управління.

Отже, начальник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області приймає рішення у формі наказу, що визначено Положенням №308.

Частиною 9 ст. 118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідач у Відзиві на позов вказує, що ЗК України не визначено в якій формі вирішується питання відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а Положення не вказує про імперативність прийняття наказу, чому суд дає критичну оцінку, враховуючи вищенаведене і таке.

На Заяву від 23.04.2018 про затвердження проекту землеустрою начальник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області був наданий лист від 04.05.2018 за №М-5628/0-3902/0/95-18, що не відповідає підпункту 11 п.10 Положення №308 і ч. 9 ст. 118 ЗК України. Сумніви відповідача, як оформляти рішення з посиланням на ч. 9 ст. 118 ЗК України, спростовуються змістом цієї статті, а форму рішення визначено підпунктом 11 п. 10 Положення №308 - наказ.

Аналогічна правова позиція вказана у п. 26-27 постанови Верховного Суду від 20.09.2018 по справі №804/5597/15.

Відтак, відповідач не вирішив загадану заяву позивача по суті, чим порушив вимоги ч. 2 ст. 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п. "в" ч. 3 ст. 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених вказаним Кодексом.

Пунктом "б" ч. 1 ст. 121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 га.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою вказаної статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно з ч. 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення, зокрема, особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_2 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до абз.1 ч.7 ст. 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 20.09.2018 по справі №804/5597/15 та від 23.11.2018 по справі №П/811/601/18.

Меморандум про співпрацю при здійсненні заходів щодо передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність об'єднаних територіальних громад, на який посилається Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, не є нормативно-правовим актом, що врегульовує порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності громадянам, а лише затверджує роботи по інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з метою їх передачі в комунальну власність об'єднаних територіальних громад (OTГ) з визначеними в державному земельному кадастрі кадастровими номерами.

Крім того, пояснення відповідачем проведенням робіт по інвентаризації земель не є передачею її у власність, а тому надання дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення такої земельної ділянки у власність не заборонено законом.

При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає прийняття позитивного рішення про надання її у власність, оскільки процес передачі земельної ділянки громадянам у власність є стадійним, зокрема, першою стадією якого є надання уповноваженим органом дозволу на розробку проекту землеустрою, що свідчить про відсутність у відповідача підстав для встановлення будь-яких обмежень у надані дозволу на розробку проекту землеустрою іншій особі при дотриманні нею вимог вказаних статей ЗК України.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18 вересня 2018 року по справі №806/5106/15.

Отже, відповідач відмовив позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з підстави, що не передбачена законодавством.

При цьому наведеними вище положеннями чинного законодавства чітко визначені як підстави, порядок, строки, процедура надання відповідачем дозволу зацікавленим громадянам на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, так і чітко визначені для відповідача порядок, строки, відповідна процедура та підстави для відмови у наданні такого дозволу, а так само і форма прийнятих відповідних рішень.

Суд звертає увагу на те, що у Відзиві на позов відповідач вказує про те, що бажане у заяві позивача місце розташування земельної ділянки накладається, зокрема, на зареєстровану у державному земельному кадастрі земельну ділянку з кадастровим номером 6825055500:09:005:0018 площею 12 га, яка перебуває в оренді, та надає відповідний графічний матеріал (арк. спр. 28). Однак вказана обставина, з посиланням на належні та достатні докази, не була зазначена в якості підстави для відмови позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. У випадку встановлення накладення земельних ділянок відповідач повинен це врахувати при прийнятті рішення по заяві позивача, і прийняти рішення згідно закону.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача, є зобов'язання відповідача повторно розглянути заяву про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, з прийняттям вмотивованого рішення.

Аналогічна правова позиція також викладена у постановах Верховного Суду від 20.09.2018 по справі №804/5597/15 та від 23.11.2018 по справі №П/811/601/18.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, суд, з урахуванням вищевказаних правових позицій Верховного Суду та встановлених обставин у справі, приходить до висновку, що суб'єкт владних повноважень, який заперечує проти позову, не довів, що діяв у межах закону при розгляді заяви, адже не вирішив її згідно вимог ЗК України, а висновки цього листа протиправні, що підтверджено доказами, які перевірено судом. З урахуванням встановленого у цій справі, слід зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повторно розглянути подану позивачем заяву та прийняти рішення відповідно до вимог статті 118 ЗК України, тому адміністративний позов задовольняється частково.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем при зверненні до суду з позовом сплачено 704,80 грн. судового збору, тому такі витрати підлягають стягненню на його користь.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправним вирішення Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області заяви ОСОБА_1 від 23.04.2018 листом від 04.05.2018 за №М-5628/0-3902/0/95-18, та висновки цього листа.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, орієнтовною площею 1,6 га з метою подальшої передачі безкоштовно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Вовча Гора Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, та прийняти рішення відповідно до вимог статті 118 Земельного кодексу України.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 704,80 (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 28 листопада 2018 року

Позивач:ОСОБА_1 (вул. Герцена, 10, каб. 33, м.Хмельницький, Хмельницька область,29001 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1, м.Хмельницький, Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39767479)

Головуючий суддя ОСОБА_3

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2018
Оприлюднено30.11.2018
Номер документу78189873
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2240/3194/18

Ухвала від 04.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 10.01.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Рішення від 28.11.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 29.10.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 28.09.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні