Рішення
від 20.11.2018 по справі 918/562/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд Рівненської області

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" листопада 2018 р. м. Рівне Справа № 918/562/18

Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Марач В.В., за участю секретаря судового засідання Ярощук О.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні матеріали справи

за позовом Виконавчий комітет Вараської міської ради

до Товариство з обмеженою відповідальністю "Артхаус Вараш"

про врегулювання розбіжностей по пункту 2.4.1. Договору № 2/2018 та абзацу 4 Розрахунку величини пайової участі, що є невід"ємною частиною Договору

за участю представників сторін:

від позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2

від відповідача - ОСОБА_3, ОСОБА_4

ВСТАНОВИВ:

Виконавчий комітет Вараської міської ради (далі по тексту Позивач, Виконавчий комітет) звернувся в господарський суд Рівненської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Артхаус Вараш" (далі по тексту Відповідач, Товариство, ТОВ "Артхаус Вараш" в якому просить врегулювати розбіжності по пункту 2.4.1 Договору від 18.07.2018 року № 2/2018 про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Вараш Рівненської області та абзац 4 Розрахунку величини пайової участі, що є невід'ємною частиною Договору та викласти їх в редакції, запропонованій виконавчим комітетом Вараської міської ради Рівненської області, а саме:

2.4.1. Внести на відповідний рахунок Одержувача кошти пайової участі у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4, відповідно до розрахунку, який є невід'ємною частиною даного Договору та встановлених строків (графіку):

1) 520691 грн. (п'ятсот двадцять тисяч шістсот дев'яносто одна гривня 00 копійок);

Загальна сума коштів пайової участі становить 520,691 тис, грн. 00 коп., яка повинна бути сплачена до здачі об'єкта в експлуатацію;

абзац 4 Розрахунку: Розмір пайової участі для ТОВ Артхаус Вараш у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4 при будівництві об'єкта - багатоповерховий житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення в м-н. Перемоги, м. Вараш, Рівненської обл. становить:

1)Загальна площа квартир складає 2555,0 кв.м.;

2)Загальна площа нежитлових приміщень - 598,79 кв.м.,

(відповідно до техніко-економічних показників об'єкта будівництва: Багатоповерховий житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення в м-н. Перемоги, м. Вараш ;

3) Разом п.1) + п.2)= 2555,0 + 598,79 = 3153,79 кв.м. коштує 14796,948 тис. грн.;

4) 2555,0 кв.м. коштує 11987,545 тис. грн.;

5) 598,79 кв.м. коштує 2809,402 тис. грн.;

6) 11987,545 х 2% = 239,751 тис. грн.;

7) 2809, 402 х 10% = 280,940 тис, грн.

8) 239,751 + 280,940 = 520,691 тис. грн.

і повинна бути сплачена до здачі об'єкта в експлуатацію.

Свої вимоги Позивач мотивує наступним. Відповідно до Декларації про початок виконання будівельних робіт РВ №083163611563, зареєстрованої 26.12.2016 року в УДАБІ у Рівненській області, товариство з обмеженою відповідальністю Артхаус Вараш офіційно розпочало будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення в м-ні Перемога м. Вараш Рівненської області.

Листом від 12.06.2018 року Відповідач, який є замовником Об'єкта будівництва та на виконання ч. 5 ст. 30 та ст. 40 ОСОБА_5 України Про регулювання містобудівної діяльності звернувся до виконавчого комітету Вараської міської ради з пропозицією укладення договору про пайову участь у розвиток інфраструктури м. Вараш Рівненської області.

Листом від 21.06.2018 року № 1083/02.3-28/05 виконавчий комітет Вараської міської ради Рівненської області повідомив Відповідача про те, що поданих документів недостатньо для проведення розрахунку пайової участі - технічний паспорт не відповідає інструкції про технічну інвентаризацію житлових будинків, відсутня документація щодо початку робіт і їх закінчення.

Листом від 06.07.2018 року ТОВ Артхаус Вараш привів у відповідність та долучив копії документів, необхідних для проведення розрахунку пайової участі.

На основі поданих ТОВ Артхаус Вараш документів, а саме: технічного паспорта на багатоповерховий житловий будинок з вбудовано-прибудованим приміщенням громадського призначення в м-ні Перемога м. Вараш, Декларації про початок виконання робіт та зведеного кошторисного розрахунку вартості об'єкта будівництва, відділом майна комунальної власності міста виконавчого комітету Вараської міської ради проведені розрахунки розміру пайової участі для ТОВ Артхаус Вараш у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4. На основі поданих розрахунків був підготовлений проект Договору від 18.07.2018 року № 2/2018 про пайову участь у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4.

Листом від 23.07.2018 року №1269/02.3-28/05 направлено Відповідачу для погодження Договір та Розрахунок величини пайової участі в 2-х примірниках. Листом від 31.07.2018 року ТОВ Артхаус Вараш направило виконавчому комітету Вараської міської ради Протокол розбіжностей до Договору № 2/2018 від 18.07.2018 року про пайову участь у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4, в якому бажає змінити п. 2.4.1 Договору та абз. 4 Розрахунку. Такими діями Відповідач, при укладені Договору, бажає змінити величину пайової участі з 520 691 грн. до 295 938,96 тис. грн., розрахувавши її так:

2555,0 кв.м (загальна площа квартир) + 598,79 кв. м. (загальна площа нежитлових приміщень) = 3153,79 кв. м. загальною кошторисною вартістю 14 796 948 грн.

14 796 948 грн. (загальна кошторисна вартість) х 2 % = 295 938,96 грн.

Даний розрахунок ТОВ Артхаус Вараш Позивач вважає таким, що не відповідає ч. 6 ст. 40 ОСОБА_5 України Про регулювання містобудівної діяльності та п. 3.1 Порядку, так як Відповідач визначає суму пайової участі лише за коефіцієнтом 2%, але при цьому забуваючи про наявність в будинку нежитлових приміщень площею 598,79 кв.м., вартістю 2 809 402 грн., до яких повинен застосовуватись коефіцієнт 10% при нарахуванні пайової участі. Відповідно до додатку Б ДБН B.2..2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення , нежитлове приміщення це приміщення в структурі, житлового будинку, що не відноситься до житлового фонду, та є самостійним, об'єктом цивільно-правових відносин.

Ухвалою суду від 23 серпня 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Відповідач надав суду відзив на позов в якому проти вимог Позивача заперечив пославшись на те, що в розрахунку до даного договору Відповідач неправомірно відокремлює нежитлові приміщення площею 598,79 кв.м. як окремий об'єкт і визначає пайову участь, застосовуючи 10% від вартості об'єкта будівництва і при цьому, Відповідачем не досліджено призначення даних приміщень, не взято до уваги, що в зазначену площу можуть входити також площі загального користування. Крім того Відповідач посилається на те, що з урахуванням чинних норм закону, 10% пайової часті нараховується на нежитлові будівлі та споруди, в даній статті не зазначено можливість застосування зазначеного відсотку до нежитлових приміщень як невід'ємної частини житлового будинку. ОСОБА_5 України Про регулювання містобудівної діяльності містить імперативну вимогу щодо граничної межі відсотку пайової участі у розвитку інфраструктури міста і не може бути змінена внутрішнім положенням Ради. Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Позивач надав суду відповідь на відзив Відповідача в якому зазначає про те, що відповідно до ч. 6 ст. 40 ОСОБА_5 України Про регулювання містобудівної діяльності , граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати:

1) 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для нежитлових будівель та споруд;

2) 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для житлових будинків.

Розмір пайової участі, встановлений у Порядку не перевищує граничний розмір пайової участі, зазначений у законодавстві, та становить, для об'єктів будівництва:

- виробничого призначення промислових підприємств - 10%;

- призначення яких є фінансові і страхові компанії, нотаріальні контори, агенства нерухомості та інші адміністративні приміщення - 10%;

- призначення яких є кафе, ресторани та інші об'єкти торгівлі - 10%;

- призначення яких є готелі, мотелі, перукарні, ательє, лазні, сауни, хімчистки -10%;

- призначення яких є індивідуальні житлові будинки більше 300 кв.м. загальної площі -2 %;

- багатоповерхові житлові будинки - 2 % ;

- будівлі АЗС всіх типів - 10 %

- індивідуальні гаражі - 0.5%

- що не ввійшли до зазначеного переліку - 5%.

Розмір пайової участі ТОВ Артхаус Вараш у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4 при будівництві об'єкта - багатоповерховий житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення в м-ні Перемоги, м. Вараш розрахований виходячи із загальної площі квартир та загальної площі нежитлових приміщень.

Ухвалою суду від 24 жовтня 2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представники Позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю з мотивів наведених у позовній заяві.

Представники Відповідача проти позовних вимог заперечили з мотивів наведених у відзиві.

Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками судового процесу, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши обставини на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, безпосередньо дослідивши докази у справі, господарський суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню. При цьому господарський суд керувався наступним.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 40 ОСОБА_5 України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього ОСОБА_5.

Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Згідно ч. 3 ст. 40 зазначеного ОСОБА_5 пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Відповідно до ч.ч. 5 та 6 ст. 40 ОСОБА_5 величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.

У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об'єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.

Встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати: 1) 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для нежитлових будівель та споруд; 2) 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для житлових будинків.

Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками (ч. 8 ст. 40 ОСОБА_5).

Згідно ч. 9 ст. 40 ОСОБА_5 договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію. Істотними умовами договору є: 1) розмір пайової участі; 2) строк (графік) сплати пайової участі; 3) відповідальність сторін. Невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.

Відповідно до приписів вищевказаного ОСОБА_5 Кузнецовською міською радою Рівненської області 01.03.2013 року прийнято рішення №752 щодо затвердження Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі замовника у розвитку інфраструктури м. Кузнецовськ Рівненської області. 27.04.2016 року Кузнецовською міською радою Рівненської області прийнято рішення № 247 Про внесення змін до рішення Кузнецовської міської ради від 01.03.2013 року №752 Про затвердження Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі замовника у розвитку інфраструктури м. Кузнецовськ Рівненської області.

Відповідно до Постанови Верховної ради України від 19.06.2016 року № 1377-VIII Про перейменування окремих населених пунктів та районів м. Кузнецовськ Рівненської області перейменовано на м. Вараш Рівненської області. Відповідно до рішення Кузнецовської міської ради від 06.04.2017 року № 611 Про перейменування Кузнецовської міської ради та її виконавчого комітету назву органу місцевого самоврядування змінено з Кузнецовська міська рада на Вараську міську раду, а виконавчий комітет перейменовано на виконавчий комітет Вараської міської ради, відповідно.

Відповідно до Декларації про початок виконання будівельних робіт РВ №083163611563, зареєстрованої 26.12.2016 року в УДАБІ у Рівненській області, товариство з обмеженою відповідальністю Артхаус Вараш офіційно розпочало нове будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення (надалі Об'єкт будівництва) в м-ні Перемога м. Вараш Рівненської області. Відповідно до зазначеної Декларації Об'єкту будівництва, згідно з Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000, присвоєно код 1122.1. - Будинки багатоповерхові масової забудови.

Листом від 12.06.2018 року Відповідач, який є замовником Об'єкта будівництва, на виконання ч. 5 ст. 30 та ст. 40 ОСОБА_5 України Про регулювання містобудівної діяльності , звернувся до виконавчого комітету Вараської міської ради з пропозицією укладення договору про пайову участь у розвиток інфраструктури м. Вараш Рівненської області.

Листом від 21.06.2018 року № 1083/02.3-28/05 виконавчий комітет Вараської міської ради Рівненської області повідомив Відповідача про те, що поданих документів недостатньо для проведення розрахунку пайової участі - технічний паспорт не відповідає інструкції про технічну інвентаризацію житлових будинків, відсутня документація щодо початку робіт і їх закінчення.

Листом від 06.07.2018 року ТОВ Артхаус Вараш привів у відповідність та долучив копії документів, необхідних для проведення розрахунку пайової участі.

Рішенням міської ради № 247 від 28.04.2016 Про внесення змін до рішення Кузнецовської міської ради від 01.03.2013 №752 Про затвердження Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі замовника у розвитку інфраструктури м. Кузнецовськ затверджено типовий договір про пайову участь та розрахунок величини пайової участі.

Відповідно ч. 9 ст. 40 ОСОБА_5 України Про регулювання містобудівної діяльності , невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту (далі по тексту Розрахунок), аналогічні положення містяться в п. 5.6 Порядку.

На основі поданих ТОВ Артхаус Вараш документів, а саме: технічного паспорта на багатоповерховий житловий будинок з вбудовано-прибудованим приміщенням громадського призначення в м-ні Перемога м. Вараш, Декларації про початок виконання робіт та зведеного кошторисного розрахунку вартості об'єкта будівництва, вдділом майна комунальної власності міста виконавчого комітету Вараської міської ради проведені розрахунки розміру пайової участі для ТОВ Артхаус Вараш у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4.

На основі поданих розрахунків Позивачем був підготовлений проект Договору від 18.07.2018 року № 2/2018 про пайову участь (надалі Договір) у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4.

Згідно Розрахунку, який є невід'ємною частиною Договору № 2/2018 від 18.07.2018 року про пайову участь у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4, розмір пайової участі визначено Позивачем за формулою: ПУ = (ЗКВБ - Вз - Вбм - Вім) х 10% (або інша кількість відсотків), у якій:

ПУ - пайова участь;

ЗКВБ - загальна кошторисна вартість будівництва;

Вз - витрати, пов'язані з придбанням та виділенням земельної ділянки;

Вбм - витрати, пов'язані із звільненням будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, що включають також вартість придбання знесеного майна;

Вім - витрати на влаштування внутрішньо- та позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій;

10 % (або інша кількість відсотків) - відсоток від вартості будівництва, визначений згідно з пунктом 3.1 цього Положення.

Відповідно до зазначеного Позивачем здійснено розрахунок розміру пайової участі для ТОВ Артхаус Вараш у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4 наступним чином:.

Загальна площа житлових квартир - 2 555 кв.м., вартість якої 11 987 545 грн.

Загальна площа нежитлових приміщень - 597,79 кв.м., вартість якої 2 809 402 грн.

Разом - 2 555 + 598,79 = 3153,79 кв.м.

Загальна вартість 11 987 545 + 2 809 402 = 14 796 948 грн.

Загальна кошторисна вартість об'єкта будівництва становить 14 796 948 грн..

Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста при будівництві об'єкта - багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення по м-ні Перемоги у м. Варані, для ТОВ Артхаус Вараш , розрахований Позивачем, становить:

- 11987,545 тис. грн (кошторисна вартість житлової частини будинку) х 2% = 239 751 грн.

- 2809,402 тис. грн (кошторисна вартість нежитлових приміщень) х 10% = 280,940 тис. грн.

Загальний розмір пайової участі ТОВ Артхаус Вараш у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4 при будівництві об'єкта - багатоповерховий житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення в м-ні Перемоги, м. Вараш розрахований Позивачем виходячи із загальної площі квартир та загальної площі нежитлових приміщень становить: 239, 751 тис. грн + 280,940 тис. грн. = : 520, 691 тис. грн.

Дана сума зазначена Позивачем в п. 2.4.1. Договору № 2/2018 від 18.07.2018 року про пайову участь у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4 та абз. 4 Розрахунку величини пайової участі.

На основі поданих розрахунків Позивачем був підготовлений проект Договору від 18.07.2018 року № 2/2018 про пайову участь у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4. Листом від 23.07.2018 року № 1269/02.3-28/05 направлено Відповідачу для погодження Договір та Розрахунок величини пайової участі в 2-х примірниках.

Листом від 31 липня 2018 року ТОВ Артхаус Вараш направило виконавчому комітету Вараської міської ради Протокол розбіжностей до Договору № 2/2018 від 18.07.2018 року про пайову участь у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4, в якому зменшує суму пайової участі, яка була визначена Позивачем в п. 2.4.1 Договору та абз. 4 Розрахунку, та вказує загальну суму коштів пайової участі 295 938,96 грн, розрахувавши її так:

2555,0 кв.м. (загальна площа квартир) + 598,79 кв.м. (загальна площа нежитлових приміщень) = 3153,79 кв. м. загальною кошторисною вартістю 14 796 948 грн.

14 796 948 грн. (загальна кошторисна вартість) х 2 % = 295 938,96 грн..

Вважаючи, що даний розрахунок ТОВ Артхаус Варані не відповідає ч. 6 ст. 40 ОСОБА_5 України Про регулювання містобудівної діяльності та п. 3.1 Порядку, так як Відповідач визначає суму пайової участі лише за коефіцієнтом 2%, але при цьому не бере до уваги наявність в будинку нежитлових приміщень площею 598,79 кв.м., вартістю 2 809 402 грн., до яких повинен застосовуватись 10% при нарахуванні пайової участі, Позивач просить врегулювати вказані розбіжності в судовому порядку.

Частиною 2 ст. 181 ГК України передбачено, що проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках. Частина 4 названої статті встановлює, що за наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцяти денний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.

Отже, сторона, яка отримала оферту у вигляді проекту договору, не згодна з окремими його умовами, але мас намір, врегулювавши розбіжності, укласти договір, вона поряд з підписанням договору складає протокол розбіжностей. Протокол виконується у двох екземплярах, які разом з договором направляються оференту. При ньому в тексті договору робиться застереження, про підписання договору з протоколом розбіжностей.

Тобто, сторона, яка одержала проект договору, може, виявивши свою волю на укладення запропонованого їй договору, викласти свою редакцію окремих умов останнього чи доповнити договір певними умовами шляхом вкладання протоколу розбіжностей. Прийняття запропонованого проекту договору із зауваженням є акцептом на інших умовах, а відтак укладання договору переходить до стадії протоколу розбіжностей.

Відповідно до ч.5 ст.181 ГК України, сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов'язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони. Відповідно до ч. 7 та 8 вказаної статті, якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні або такого, укладення якого є обов'язковим для сторін на підставі закону, або сторона - виконавець за договором, що в установленому порядку визнаний монополістом на певному ринку товарів (робіт, послуг), яка одержала протокол розбіжностей, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими. У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся).

Отже, проект договору та протокол розбіжностей є доказами щодо вжиття заходів досудового врегулювання господарського спору, вони є свідченням існування спору, котрий виник при укладенні договору, і який сторони передають на вирішення господарського суду. Тобто, предметом розгляду у суді в даному випадку є розбіжності, що залишилися неврегульованими між сторонами, а саме по пункту 2.4.1 Договору від 18.07.2018 року № 2/2018 про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Вараш Рівненської області та абзац 4 Розрахунку величини пайової участі, що є невід'ємною частиною Договору.

Врегульовуючи розбіжності між сторонами по пункту 2.4.1 Договору від 18.07.2018 року № 2/2018 про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Вараш Рівненської області та абзац 4 Розрахунку величини пайової участі, що є невід'ємною частиною Договору, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 173 Господарського кодексу України, господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.

У відповідності до ч. 3 ст. 179 ГК України укладання господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Статтею 187 ГК України передбачено, що спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору. Примусовий порядок укладання господарських договорів за рішенням суду регулюється ст. 187 ГК України та ст. 648 Цивільного кодексу України.

Виходячи зі змісту вказаних норм і принципу свободи договору, переддоговірні спори поділяються на спори про спонукання до укладення договору, якщо одна із сторін ухиляється від його укладання, та на спори з умов договору, коли сторони не врегулювали розбіжності щодо його умов. Можливість розгляду судом цих спорів обумовлюється обов`язковістю договору (за державним замовленням, на підставі правового акту органів державної влади чи місцевого самоврядування та інших випадках, встановлених законом).

Як зазначалось раніше відповідно до ст. 40 ОСОБА_5 "Про регулювання містобудівної діяльності" замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених ч. 4 цієї статті. Відповідно до ОСОБА_5 України "Про регулювання містобудівної діяльності" 13.04.2011 Кабінетом Міністрів України прийнято постанови № 461 "Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів" та № 466 "Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт", якими спрощено дозвільні процедури у будівництві, зокрема скорочено перелік документів, необхідних для отримання дозволу на виконання будівельних робіт, терміни видачі такого дозволу та запроваджено декларативний принцип щодо виконання будівельних робіт і прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів.

Статтею 40 ОСОБА_5 "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього ОСОБА_5. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Таким чином, відповідач, як замовник об'єкта будівництва, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м.Вараш Рівненської області та укласти з позивачем договір про пайову участь.

Строк визначений вказаним законом для укладення договору пайової участі у 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію, встановлений саме для добровільного виконання стороною вказаного обов'язку, і невиконання такого зобов'язання не звільняє замовника від укладення договору, адже невиконання замовником обов'язку передбаченого законом не може надавати йому переваг перед замовником, що виконав вимоги закону.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі № 922/6409/15.

Відповідно до ст. 236 Господарського процесуального кодексу України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, у відповідача в силу прямої вказівки закону виник обов`язок щодо укладення договору про пайову участь замовників будівництва у створені і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Вараш Рівненської області.

Однак, суд не погоджується з позицією позивача, відносно розміру пайової участі у розвитку інфраструктури м. Вараш Рівненськоїобласті, а саме 520, 691 тис. грн..

Згідно ч. 5 ст. 40 ОСОБА_5 України "Про регулювання містобудівної діяльності" величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури).

Частиною 6 ст. 40 ОСОБА_5 України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань для житлових будинків не може перевищувати 4 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта.

В розрахунку величини пайової участі, який є додатком 1 до договору про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Вараш Рівненської області, розбіжності до якого просить врегулювати позивач, зазначено, що замовник здійснює перерахування до місцевого бюджету м. Вараш коштів у розмірі 520, 691 тис. грн., які розраховані виходячи із загальної площі квартир та загальної площі нежитлових приміщень (239, 751 тис. грн. + 280,940 тис. грн. = : 520, 691 тис. грн.). Згідно проектно-кошторисної документації, наданої Позивачу товариством "Артхаус Вараш", загальна кошторисна вартість об'єкта будівництва становить 14 796 948 грн.. При цьому спір стосовно загальної кошторисної вартості об'єкта будівництва між сторонами відсутній.

Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста при будівництві об'єкта - багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення по м-ні Перемоги у м. Варані, для ТОВ Артхаус Вараш , розрахований Позивачем, становить:

- 11987,545 тис. грн. (кошторисна вартість житлової частини будинку) х 2% = 239 751 грн.

- 2809,402 тис. грн. (кошторисна вартість нежитлових приміщень) х 10% = 280,940 тис. грн.

Однак, як вбачається з Декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованої 26.12.2016 за №РВ 083163611563 найменування будівництва: Багатоповерховий житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення в м-ні "Перемога" м. Вараш; вид будівництва: нове будівництво; код об'єкта згідно з Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000 - 1122.1.

Державний класифікатор будівель та споруд (ДК БС), затверджений і введений в дію наказом Держстандарту України від 17.08.2000 №507, є складовою частиною Державної системи класифікації та кодування техніко-економічної та соціальної інформації. Класифікатор розроблено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.06.98 р. № 971 ( 971-98-п ) "Про Програму реформування державної статистики на період до 2002 року". ДК БС призначено для використання органами центральної та місцевої виконавчої та законодавчої влади, фінансовими службами, органами статистики та всіма суб'єктами господарювання (юридичними та фізичними особами) в Україні. Використання ДК БС забезпечує умови для вирішення таких завдань:

- виконання комплексу облікових функцій щодо будівельної діяльності в рамках робіт з державної статистики, включаючи статистику цін на будівельну продукцію;

- проведення робіт з перепису, оцінки та переоцінки вартості і стану будівель та споруд;

- проведення зіставлення національних статистичних даних щодо продукції будівництва з даними Статистичної комісії Європейського Союзу (Євростату) та ООН;

- проведення соціологічних досліджень з питань будівництва, забезпечення житлом і різними послугами населення України;

- розроблення аналітичних показників та прогнозування інвестицій в економіку України.

Об'єктами класифікації в ДК БС є будівлі виробничого та невиробничого призначення та інженерні споруди різного функціонального призначення.

Споруди - це будівельні системи, пов'язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт.

Будівлі - це споруди, що складаються з несучих та огороджувальних або сполучених (несуче-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для проживання або перебування людей, розміщення устаткування, тварин, рослин, а також предметів.

До будівель відносяться: житлові будинки, гуртожитки, готелі, ресторани, торговельні будівлі, промислові будівлі, вокзали, будівлі для публічних виступів, для медичних закладів та закладів освіти та т. ін.

Інженерні споруди - це об'ємні, площинні або лінійні наземні, надземні або підземні будівельні системи, що складаються з несучих та в окремих випадках огороджувальних конструкцій і призначені для виконання виробничих процесів різних видів, розміщення устаткування, матеріалів та виробів, для тимчасового перебування і пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів та т. ін. Інженерні споруди класифікуються в основному за інженерним задумом, що визначається цільовим призначенням об'єкта.

До інженерних споруд відносяться: транспортні споруди (залізниці, шосейні дороги, злітно-посадкові смуги, мости, естакади тощо), трубопроводи та комунікації, дамби, комплексні промислові споруди, спортивні та розважальні споруди та т. ін. Одиницею класифікації в класифікаторі в основному є окрема будівля чи інженерна споруда (будинок, дорога, трубопровід тощо). Для комплексних будівель, що складаються з декількох будівель, кожна будівля може класифікуватися окремо. Якщо, наприклад, комплекс професійно-технічного навчального закладу складається з будинку для навчання та гуртожитку, то будинок для навчання в цьому випадку буде позначений кодом 1263, тоді як гуртожиток слід позначити кодом 1130. Проте, якщо дані не деталізовані чи

відсутні, то комплекс відносять до класифікаційного угруповання за кодом 1263.

Як констатовано вище, будівлі класифікуються за їх функціональним призначенням. Будівлі, що використовуються або запроектовані для декількох призначень (комбіноване житло, готель і контора), повинні бути ідентифіковані за однією класифікаційною ознакою відповідно до головного призначення. Головне призначення

повинне бути визначене таким чином:

- обчислюється відсоткове співвідношення площ різних за призначенням приміщень будівлі в складі повної загальної площі з віднесенням цих приміщень згідно з їх призначенням чи використанням до відповідного класифікаційного угруповання;

- потім будівля класифікується за методом "згори - донизу".

Будівлю спочатку відносять до розділу (один розряд коду), що охоплює всю чи більшу частку всієї її загальної площі. Далі їх відносять до підрозділу (два розряди коду) - житлові будівлі, нежитлові будівлі за найбільшою питомою вагою площі в цій будівлі. Наступним кроком визначається група (три розряди коду) за найбільшою часткою всієї загальної площі в межах підрозділу. Нарешті, вибирається належність будівлі до класу (чотири розряди коду) за найбільшою часткою всієї загальної площі в межах групи.

ДК БС побудовано за ієрархічним методом класифікації з використанням послідовної системи кодування. Кожна позиція у ДК БС містить п'ятизначний цифровий код і назву відповідних класифікаційних угруповань.

Код об'єкта будівництва в м-ні "Перемога" м.Вараш Рівненська область, згідно з Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000 - 1122.1, про що зазначено в Декларації про початок виконання будівельних робіт РВ №083163611563, зареєстрованої 26.12.2016 року в УДАБІ у Рівненській області.

Відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000 розділ 1 це Будівлі, підрозділ 11 - Будівлі житлові, група 112 - Будинки з двома та більше квартирами, належність будівлі до класу (чотири розряди коду) 1122 - Будинки з трьома та більше квартирами, підклас 1122.1 це Будинки багатоквартирні масової забудови.

Таким чином, враховуючи код об'єкта будівництва в м-ні "Перемога" м.Вараш Рівненська область, який зазначено в Декларації про початок виконання будівельних робіт, даний об'єкт, за класифікацією Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, відноситься до будівель житлових.

Відтак розрахунок величини пайової участі для ТОВ "Артхаус Вараш" у розвитку інфраструктури м.Вараш Рівненської області при будівництві об'єкта - багатоповерховий житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення в м-н. Перемоги, м. Вараш, має розраховуватися від загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта як для житлових будинків, без врахування витрат на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій та з застосуванням коефіцієнту 2%, який встановлено Додатком №1 до рішення Кузнецовської міської ради №244 від 28.04.2016 року (п.3.1. розділу 3 - багатоповерхові житлові будинки).

Отже, з огляду на зазначене вище, суд констатує, що розрахунок величини пайової участі для ТОВ "Артхаус Вараш" у розвитку інфраструктури м.Вараш Рівненської області при будівництві об'єкта - багатоповерховий житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення в м-н. Перемоги, м. Вараш розраховано правильно саме Відповідачем, і, відповідно, розбіжності по пункту 2.4.1 Договору від 18.07.2018 року № 2/2018 про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Вараш Рівненської області та абзац 4 Розрахунку величини пайової участі, що є невід'ємною частиною Договору, підлягають викладенню в редакції, запропонованій Відповідачем. Посилання Позивача в даному випадку на Додаток Б ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення є безпідставним, так як в даному додатку наводяться терміни і визначення понять, в.т.ч. нежитлового приміщення, а не здійснюється класифікація будівель за їх функціональним призначенням. це приміщення в структурі, житлового будинку, що не відноситься до житлового фонду, та є самостійним, об'єктом цивільно-правових відносин. В то й же час суд зазначає, що класифікація будівель за їх функціональним призначенням передбачена саме в Державному класифікаторі будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженому і введеному в дію наказом Держстандарту України від 17.08.2000 №507.

Державні будівельні норми (ДБН), на які посилається Позивач, поширюються на проектування нових і реконструкцію житлових будинків з позначкою рівня підлоги верхнього поверху до 73,5 м (як правило, до 25 поверхів включно при висоті поверху 2,8 м): одноквартирні та багатоквартирні, у тому числі спеціалізовані квартирні житлові будинки для осіб похилого віку і сімей з інвалідами та гуртожитки. Вказані норми не регламентують умови заселення житла різних форм власності та володіння, а також форми володіння нежитловими приміщеннями, розташованими у житловому будинку, які визначаються правовими, нормативними та методичними документами, чинними на території України.

У відповідності до пункту 4 частини 2 статті 129 Конституції України основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.

Згідно із ч. 2-3 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов'язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Поняття і види доказів викладені у статті 73 ГПК України, згідно якої доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов'язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов'язків щодо доказів (ст. 74 ГПК України).

Згідно з ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною 1 статті 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

У відповідності до ст. 78 ГПК України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (ст. 79 ГПК України).

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що розбіжності по пункту 2.4.1 Договору від 18.07.2018 року № 2/2018 про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Вараш Рівненської області та абзац 4 Розрахунку величини пайової участі, що є невід'ємною частиною Договору, підлягають викладенню в редакції, запропонованій Відповідачем.

На підставі ст.129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на Відповідача, так як спір виник внаслідок його неправильних дій.

Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Виконавчого комітету Вараської міської ради задоволити частково.

2. Врегулювати розбіжності по пункту 2.4.1 Договору від 18.07.2018 року №2/2018 про пайову участь у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4 та абзац 4 Розрахунку величини пайової участі, що є невід'ємною частиною Договору та викласти їх в наступній редакції:

п..2.4.1. Внести на відповідний рахунок Одержувача кошти пайової участі у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4, відповідно до розрахунку, який є невід'ємною частиною даного Договору та встановлених строків (графіку):

1) 295938,96 (двісті дев'яносто п'ять тисяч дев'ятсот тридцять вісім гривень 96 копійок);

Загальна сума коштів пайової участі становить 295938,96 грн., яка повинна бути сплачена до здачі об'єкта в експлуатацію;

абзац 4 Розрахунку величини пайової участі, що є невід'ємною частиною Договору:

Розмір пайової участі для ТОВ Артхаус Вараш у розвитку інфраструктури міста ОСОБА_4 при будівництві об'єкта - багатоповерховий житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення в м-н Перемоги, м.Вараш, Рівненської обл.. становить:

1) 3агальна площа квартир складає 2555,0 кв.м;

2) 3агальна площа нежитлових приміщень - 598,79 кв.м; (відповідно до техніко-економічних показників об'єкта будівництва: Багатоповерховий житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення в м-ні Перемоги, м.Вараш );

3) Разом п.1) + п.2) = 2555,0+598,79=3153,79 кв.м. коштує 14796,948 тис.грн.;

4) 14796,948 х 2% = 295938,96 грн. і повинна бути сплачена до здачі об'єкта в експлуатацію.

3. В решті позову відмовити в задоволенні.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Артхаус Вараш" (34400, Рівненська область, м. Вараш, мікрорайон ОСОБА_4, 22, код ЄДРПОУ 40885530) на користь Виконавчого комітету Вараської міської ради (34400, Рівненська область, м. Вараш, майдан Незалежності, 1, код ЄДРПОУ 03315879) судовий збір в сумі 1762 грн.00 коп..

5. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення через господарський суд, що прийняв рішення або безпосередньо до апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без »повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 30 листопада 2018 року.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua .

Суддя Марач В.В.

Дата ухвалення рішення20.11.2018
Оприлюднено30.11.2018
Номер документу78214703
СудочинствоГосподарське
Сутьврегулювання розбіжностей по пункту 2.4.1. Договору № 2/2018 та абзацу 4 Розрахунку величини пайової участі, що є невід"ємною частиною Договору

Судовий реєстр по справі —918/562/18

Судовий наказ від 27.12.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Рішення від 20.11.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 24.10.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 09.10.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 23.08.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні