Рішення
від 26.11.2018 по справі 540/2071/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 листопада 2018 р.м. ХерсонСправа № 540/2071/18 11 год. 55 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Морської Г.М.,

при секретарі: Кованій В.А.,

за участю:

представника позивача - ОСОБА_1,

представника відповідача - ОСОБА_2,

відповідача - ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЭП" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, Державного кадастрового реєстратора міжрегіонального управління у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим та м. Севастополі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_3, третя особа - Херсонська міська рада про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ДЭП" (далі-позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі-відповідач-1), третя особа-Херсонська міська рада, в якому просить визнати протиправним дії відповідача щодо державної реєстрації земельної ділянки (кадастровий номер 6510136900:01:001:2230) в Державному земельному кадастрі та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки (кадастровий номер 6510136900:01:001:2230) в Державному земельному кадастрі, шляхом закриття поземельної книги із скасуванням кадастрового номера земельної ділянки.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що підставою для здійснення державної реєстрації земельної ділянки площею 2,632 га за кадастровим номером 6510136900:01:001:2230 стали Рішення Херсонської міської ради від 28.04.2017 № 681 про дозвіл ОСОБА_4 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 2,7000 га, по Миколаївському шосе, 5-й км та Рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1442, яким останній залишає за ОСОБА_4 право на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки, орієнтовною площею 2,700 га, по Миколаївському шосе, 5 км. Ділянка 0,8 га вважається комунальною, та фактично, залишається у користуванні ОСОБА_4 Оскільки рішення Херсонської міської ради від 28.04.2017 № 681 скасоване рішенням суду у справі №821/660/18, а дію рішення від 05.06.2018 року № 1442 зупинено, позивач вважає що відсутні підстави для реєстрації відповідної земельної ділянки. Вказані обставини стали підставою звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою від 05.10.2018р. вказаний позов залишено без руху, позивачу наданий строк на усунення недоліків. Ухвала виконана, недоліки позову усунуті.

Ухвалою суду від 09.10.2018р. провадження у справі відкрите, розгляд справи призначений за правилами спрощеного позовного провадження 02.11.2018р. о 11год. 00хв..

Ухвалою суду від 02.11.2018р. залучено до участі у справі державного кадастрового реєстратора Міжрегіонального управління у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_3 (далі-відповідач-2) в якості співвідповідача, розгляд справи відкладений на 21.11.2018р.

21 листопада 2018р. розгляд справи не відбувся у зв'язку з перебуванням судді на лікарняному. Судове засідання призначене на 26.11.2018р.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов з підстав викладених у ньому.

Відповідач в судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Зокрема, зазначив, що здійснив реєстрацію земельної ділянки на підставі, у спосіб та у відповідності до вимог чинного законодавства. Звернув увагу на те, що про наявність рішення Херсонського окружного суду від 03.08.2018 у справі № 821/660/18 під час здійснення реєстрації земельної ділянки йому нічого не було відомо. Оскільки згідно з вимогами законодавства державному кадастровому реєстратору заборонено вимагати для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених Законом України Про Державний земельний кадастр , за результатами розгляду поданих документів, не виявивши підстав для відмови у державній реєстрації земельної ділянки, відповідачем була проведена державна реєстрація земельної ділянки з присвоєнням їй кадастрового номеру 6510136900:01:001:2230.

Представник відповідача також заперечувала проти позову, просила відмовити в його задоволенні, посилаючись на те, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Третя особа в судове засідання не забезпечила явку представника, жодних пояснень щодо позову або відзиву не надано.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи та проаналізувавши норми чинного законодавства судом встановлено наступне.

28.04.2017 року Херсонською міською радою прийнято рішення № 681 "Про дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок суб'єктам господарювання та громадянам", відповідно до якого наданий дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок, у зв'язку з набуттям права власності на об'єкти нерухомого майна ОСОБА_4 - орієнтовною площею 2,7000 га, із земель постійного користування ТОВ "Южная топливная компания", по Миколаївському шосе, 5 км, під розміщення складів та АЗС.

Вказане рішення Херсонської міської ради оскаржене Товариством з обмеженою відповідальністю "ДЭП" в судовому порядку.

Відповідно до рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1442 "Про дозвіл суб'єктам господарювання на розроблення документації із землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок та внесення змін до рішення міської ради від 28.04.2017 № 681" внесено зміни до пункту 1.1 рішення міської ради від 28.04.2017 № 681 про дозвіл ОСОБА_4 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 2,7000 га, по Миколаївському шосе, 5-й км, під розміщення складів та АЗС, а саме: замість "із земель постійного користування ТОВ "Южная топливная компания" читати "із земель постійного користування ТОВ "Южная топливная компания" та земель комунальної власності".

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 01.08.2018р. зупинено дію рішення Херсонської міської ради "Про дозвіл суб'єктам господарювання на розроблення документації із землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок та внесення змін до рішення міської ради від 28.04.2017 № 681" від 05.06.2018 року № 1442 (справа №821/660/18).

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 03.08.2018р. у справі №821/660/18 визнане протиправним та скасоване рішення Херсонської міської ради № 681 від 28.04.2017 року, в частині надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок, у зв'язку з набуттям права власності на об'єкти нерухомого майна: ОСОБА_4 - орієнтовною площею 2,7000 га, із земель постійного користування ТОВ "Южная топливная компания", по Миколаївському шосе, 5 км, під розміщення складів та АЗС.

Рішення суду набрало законної сили 07.09.2018р.

10 вересня 2018р. ОСОБА_4 в режимі он-лайн подана заява про державну реєстрацію спірної земельної ділянки з доданими документами. Вказаній заяві автоматично присвоєно номер ЗВ-9703526202018.

За результатами перевірки документів державним кадастровим реєстратором Міжрегіонального управління у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_3 проведена державна реєстрація земельної ділянки з присвоєнням їй кадастрового номеру 6510136900:01:001:2230 та сформовано витяг з Державного земельного кадастру від 19.09.2018 № НВ - 6504181552018.

Вказані дії державного кадастрового реєстратора позивач вважає протиправними, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини суд враховує наступні обставини та приписи законодавства.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно зі статтею 3 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Державний земельний кадастр базується на основних принципах, серед яких об'єктивність, достовірність та повнота відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

Частиною третьою статті 5 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.

Згідно з частиною першою статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до частини четвертої статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державний кадастровий реєстратор:

здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства;

формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг;

здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні;

присвоює кадастрові номери земельним ділянкам;

надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні;

здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі;

передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Відповідно до частин першої та другої статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" 3. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою:

особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи;

власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи;

органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

Частина четверта статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачає, що для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:

заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;

оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;

документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.

Частиною 5 статті 5 цього ж Закону передбачено, що забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.

Відповідно до часини шостої статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:

розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;

подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;

невідповідність поданих документів вимогам законодавства;

знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Згідно з пунктом 57 статті 25 Закону України "Про Державний земельний кадастр" поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156-2 цього Порядку.

Відповідно до частини третьої статті 5 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Кабінет Міністрів України постановою від 17 жовтня 2012 року №1051 затвердив Порядок ведення Державного земельного кадастру (далі по тексту - Порядок №1051).

Згідно з пунктами 4 Порядку №1051 ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. До складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.

Пунктами 31, 32 Порядку №1051 визначено, що документами Державного земельного кадастру, які створюються під час його ведення, є: 1) індексні кадастрові карти (плани) України, Автономної Республіки Крим, областей, районів, міст, селищ, сіл; 2) індексні кадастрові карти (плани) кадастрової зони і кварталу; 3) кадастрові карти (плани) Автономної Республіки Крим, областей, районів, міст, селищ, сіл, інші тематичні карти (плани), перелік яких встановлюється цим Порядком; 4) поземельні книги. Документи Державного земельного кадастру є його складовими частинами, які створюються, відображаються та змінюються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

Відповідно до пункту 49 Порядку №1051 поземельна книга ведеться за формою згідно з додатком 8 під час державної реєстрації земельної ділянки, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки (в тому числі у разі їх поділу чи об'єднання, а також відновлення їх меж) відповідно до пунктів 107-137 цього Порядку.

Пунктами 50, 51, 53, 57 Порядку №1051 визначено, що дата відкриття Поземельної книги є датою державної реєстрації земельної ділянки. Номером Поземельної книги є кадастровий номер земельної ділянки. Внесення відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі є внесенням відомостей до Державного земельного кадастру. Поземельна книга в паперовій формі відкривається шляхом роздрукування за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відповідної Поземельної книги в електронній (цифровій) формі. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156-2 цього Порядку.

Згідно з пунктом 60 Порядку №1051 запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.

Пунктом 61 Порядку №1051 передбачено, що скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги.

Згідно з пунктом 107 Порядку №1051 державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49 - 54 цього Порядку.

За змістом пункту 109 вказаного Порядку державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.

Відповідно до пункту 105 Порядку №1051 підставою для відмови у внесенні до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про обмеження у використанні земель, безпосередньо встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно- правовими актами, є:

подання документів, передбачених підпунктом 2 пункту 104 цього Порядку, не в повному обсязі;

невідповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 70 цього Порядку.

Аналіз наведених судом вище норм законодавства дає підстави для наступних висновків: державний реєстратор у разі надання передбачених законодавством документів зобов'язаний зареєструвати земельну ділянку та може відмовити у реєстрації лише у разі вичерпних випадків; скасування запису у Поземельній книзі та закриття Поземельної книги у зв'язку із скасуванням державної реєстрації земельної ділянки здійснюється, зокрема, на підставі судового рішення.

Судом встановлено, що про скасування Рішення Херсонської міської ради від 28.04.2017 № 681, яким наданий дозвіл ОСОБА_4 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 2,7000 га, по Миколаївському шосе, 5-й км державного кадастрового реєстратора повідомлено не було, а в силу встановлених норм чинного законодавства останній позбавлений права вимагати додаткові документи. Крім того, суд звертає увагу, що ані Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, ані державний кадастровий реєстратор ОСОБА_3 не були учасниками справи №821/660/18.

Таким чином, суд доходить до висновку про наявність підстав скасування державної реєстрації земельної ділянки (кадастровий номер 6510136900:01:001:2230) в Державному земельному кадастрі, здійсненої 19.09.2018р., державним кадастровим реєстратором Міжрегіонального управління у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_3.

Щодо протиправності дій відповідача суд зазначає, що вчинення дій суб'єктом владних повноважень є способом реалізації наданої останньому компетенції та являє собою процес реалізації наданих законом функцій суб'єкту владних повноважень. Проаналізувавши вищевикладені норми чинного законодавства, судом встановлено, що відповідач діяв в межах наданих йому повноважень. Крім того, самі по собі дії не тягнуть за собою будь-яких правових наслідків для особи. Правові наслідки для позивача створює запис, тобто наявна державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

З огляду на вказане, суд зазначає, що вимоги позивача в частині визнання дій відповідачів протиправними не підлягають задоволенню через відсутність порушення його прав діями відповідачів, а обраний позивачем спосіб захисту в цій частині не відповідає об'єкту порушеного права і є надлишковим.

До того ж скасування державної реєстрації земельної ділянки є достатнім заходом для захисту порушених прав позивача.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1, 2, 3 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Статтею 77 КАС України, встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, суд на підставі оцінки наявних у справі матеріалів та доказів у їх сукупності дійшов до висновку про часткове задоволення позову.

Частиною 3 статті 139 КАС України визначено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив :

Адміністративний позов задовольнити частково.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки (кадастровий номер 6510136900:01:001:2230) в Державному земельному кадастрі, здійсненої 19.09.2018р., державним кадастровим реєстратором Міжрегіонального управління у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_3.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЭП" (код ЄДРПОУ 32928112) понесені ним витрати по сплаті судового збору в розмірі 881,00 грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 30 листопада 2018 р.

Суддя Морська Г.М.

кат. 6.3

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.11.2018
Оприлюднено02.12.2018
Номер документу78226860
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2071/18

Рішення від 26.11.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 02.11.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 09.10.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 05.10.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні