Справа № 2240/2769/18
РІШЕННЯ
іменем України
27 листопада 2018 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Лабань Г.В.
за участю:секретаря судового засідання Вересняк А.А. представника позивача: ОСОБА_1, представника третьої особи: ОСОБА_2 розглянувши адміністративну справу за позовом Хмельницької міської ради до КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Державний реєстратор КП "Подільський Реєстраційний центр"Сахновецької сільської ради ОСОБА_3 , Приватне мале підприємство "Марися" про скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Хмельницька міська рада звернулася до Хмельницького окружного адміністративного суду із позовом до КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області, в якому просила скасувати рішення державного реєстратора КП "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області ОСОБА_4 про державну реєстрацію права приватної власності на кафе-магазин площею 172,1 кв.м за ПМП "Марися", індексний номер 40717774 від 19.04.2018.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що державний реєстратор КП "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області ОСОБА_4 здійснила державну реєстрацію права приватної власності на кафе-магазин площею 172,1 кв.м за ПМП "Марися". Зазначена реєстрація була проведена на підставі укладеного між ТОВ "ВІП" та ПМП "Марися" 16.10.2003 договору купівлі-продажу кафе-магазину площею 172,1 кв.м, що знаходиться за адресою: Вінницьке шосе, 1, м. Хмельницький.
Позивач вважає, що таке рішення підлягає скасуванню, оскільки державний реєстратор в порушення вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" не перевірила факт виникнення та переходу прав на майно (кафе-магазину площею 172,1 кв.м, що знаходиться за адресою: Вінницьке шосе, 1, м. Хмельницький) за ТОВ "ВІП", а згідно повідомлення Хмельницького БТІ, яке станом на 2003 рік проводило державну реєстрацію права власності на об'єкти нерухомого майна, згідно даних архіву таке право власності за ТОВ "ВІП" не було зареєстроване.
Враховуючи викладене, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою суду від відкрив провадження у справі №2240/2769/18 та призначив її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін в судове засідання. Разом з тим, суд залучив в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державний реєстратор КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради ОСОБА_3, мале приватне підприємство "Марися" та зобов'язав учасників справи надати суду належним чином завірені документи.
Ухвалами суду від 21.09.2018, 01.10.2018 та 17.10.2018 суд повторно витребував у сторін документи та відповідно до ухвали суду від 01.10.2018 за невиконання ухвал суду від 15.08.2018 та від 21.09.2018, за не повідомлення про неможливість подати докази, суд застосував до КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради у сумі трьох розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Ухвалою від 07.11.2018 суд зупинив провадження по справі №2240/2769/18 до вирішення іншим суддею клопотання представника ПМП "Марися" про відвід головуючої по справі судді Лабань Г.В.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 07.11.2018 суддя Шевчук О.П. у задоволенні заяви представника третьої особи про відвід судді Лабань Г.В. по справі 822/2769/18 відмовив. Вказана ухвала суду набрала законної сили 07.11.2018. Враховуючи те, що відпали обставини, які були підставою для зупинення провадження у справі, тому провадження по справі №822/2769/18 суд поновив, відповідно до ухвали від 08.11.2018.
Разом з тим, ухвалою від 27.11.2018 суд відмовив у задоволенні клопотання представника третьої особи ПМП "Марися" про закриття провадження у справі та продовжив розгляд справи.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала, просила позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача та третя особа - Державний реєстратор КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради в судове засідання не з'явилися, подали суду клопотання про розгляд справи без їх участі. Відповідач, у визначений судом строк, відзив на адміністративний позов не подав, державний реєстратор надав пояснення по справі, в яких вказав, що проведення вказаних вище реєстраційних дій за ПМП "Марися" здійснене на підставі договору купівлі-продажу від 16.10.2003. Оскільки законодавством передбачений вичерпний перелік підстав для відмови у проведенні державної реєстрації прав та їх обтяжень, державний реєстратор, здійснюючи державну реєстрацію права приватної власності на кафе-магазин площею 172,1 кв.м за ПМП "Марися, діяла відповідно до чинного законодавства, відтак вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Представник третьої особи ПМП "Марися", в судовому засіданні проти заявленого позову заперечив та пояснив, що проведення реєстрації права власності на приміщення кафе-магазину за ПМП "Марися" здійснено на підставі договору купівлі-продажу від 16.10.2003. Даний договір відповідає усім вимогам, тому проведена реєстрація є законною, тому вважає позов безпідставним та просив у задоволенні позову.
Заслухавши вступне слово учасників справи, з'ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, та дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову з наступних підстав.
Суд встановив, що Державний реєстратор КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради ОСОБА_3 провела державну реєстрацію на об'єкт нерухомого майна - кафе-магазин площею 172, 1 кв.м. за ПМП "Марися".
Підставою реєстрації зазначено договір купівлі-продажу від 16.10.2003, укладений між продавцем - ТОВ "ВІП" та покупцем ПМП "Марися".
Вважаючи зазначене рішення державного реєстратора протиправним, позивач звернувся за захистом своїх прав, свобод та інтересів до суду із даним адміністративним позовом.
Досліджуючи спірні правовідносини, суд виходив з наступного.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і спрямовані на забезпечення визнання та захисту державою таких прав, регулює Закон України від 01.07.2004 №1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" з наступними змінами та доповненнями (далі - Закон №1952-IV), постанова Кабінету Міністрів України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень " від 25.12.2015 №1127.
Відповідно до ч.1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон №1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ч.3 ст.3 цього Закону права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.
Згідно п.6 постанови КМУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень " від 25.12.2015 №1127 (далі - Порядок) визначено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб'єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком.
Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав (п.7 Порядку).
Відповідно до п.12 Порядку розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на таке майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав.
Під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов'язково використовує відомості з Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ до яких передбачено законодавством, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів.
Державний реєстратор у разі наявності в нього паперових носіїв інформації (реєстрових книг, реєстраційних справ, ведення яких здійснювали підприємства бюро технічної інвентаризації) використовує також відомості, які містяться на відповідних носіях інформації.
За результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації (п.18 Порядку).
Відповідно до п.40 Порядку державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та цим Порядком.
Статтею 27 Закону №1952-IV визначені підстави для державної реєстрації прав. Так, частиною 1 визначено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі, зокрема укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката.
Так, суд встановив, що державний реєстратор КП "Подільський реєстраційний центр" ОСОБА_4 прийняла рішення про державну реєстрацію права приватної власності на кафе-магазин площею 172,1 кв.м за ПМП "Марися", індексний номер 40717774 від 19.04.2018.
Вказане рішення було прийняте на підставі підставі укладеного між ТОВ "ВІП" та ПМП "Марися" 16.10.2003 договору купівлі-продажу кафе-магазину площею 172,1 кв.м, що знаходиться за адресою: Вінницьке шосе, 1, м. Хмельницький, копія якого знаходиться в матеріалах справи.
За приписами ч.1 ст.22 Закону №1952-IV документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Частиною 1 ст.24 цього ж Закону встановлено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:
1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону;
2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою;
3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом;
4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження;
5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями;
6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно;
7) заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;
8) після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав;
9) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;
10) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі;
11) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав;
12) заявника, який звернувся із заявою про державну реєстрацію прав, що матиме наслідком відчуження майна, внесено до Єдиного реєстру боржників.
Відповідно до ч.3 ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;
наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1.01.2013, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
4) під час проведення реєстраційних дій обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.
Таким чином, в обов'язок державного реєстратора входить перевірка факту виникнення та переходу прав на майно.
Разом з тим, Тимчасове положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затверджене наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 №7/5 (далі - Положення) (яке діяло на момент укладання договору купівлі-продажу) визначає порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно в Україні і спрямоване на забезпечення визнання та захисту цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна, активізації інвестиційної діяльності.
Положення діє на всій території України і є обов'язковим для виконання громадянами, міністерствами, іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами й організаціями незалежно від форм власності.
Відповідно до п.1.3 Положення реєстрацію прав власності на нерухоме майно здійснюють комунальні підприємства бюро технічної інвентаризації (далі - БТІ).
Пунктом 1.4 передбачено, що реєстрація прав власності на нерухоме майно - це внесення запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно у зв'язку з виникненням, існуванням або припиненням права власності на нерухоме майно, що здійснюється БТІ за місцезнаходженням об'єктів нерухомого майна на підставі правовстановлювальних документів, коштом особи, що звернулася до БТІ.
Обов'язковій реєстрації прав підлягає право власності на нерухоме майно фізичних та юридичних осіб, у тому числі іноземців та осіб без громадянства, іноземних юридичних осіб, міжнародних організацій, іноземних держав, а також територіальних громад в особі органів місцевого самоврядування та держави в особі органів, уповноважених управляти державним майном.
Реєстрації підлягають права власності тільки на об'єкти нерухомого майна, будівництво яких закінчено та які прийняті в експлуатацію у встановленому порядку, за наявності матеріалів технічної інвентаризації, підготовлених тим БТІ, яке проводить реєстрацію права власності на ці об'єкти.
Не підлягають реєстрації тимчасові споруди, а також споруди, не пов'язані фундаментом із землею (п.п.1.6, 1.7).
Тобто, на момент укладення договору купівлі-продажу від 16.10.2003 між продавцем - ТОВ "ВІП" та покупцем ПМП "Марися" щодо об'єкту нерухомого майна - кафе-магазину площею 172, 1 кв.м по Вінницькому шосе, 1, м. Хмельницький, обов'язково повинна була бути реєстрація права власності на вказаний об'єкт за продавцем - ТОВ "ВІП".
Проте, як встановив суд, згідно повідомлення Хмельницького БТІ від 14.05.2018 №709864 згідно даних архіву таке право власності за ТОВ "ВІП" не було зареєстроване.
Отже, як встановив суд, жодних дій щодо перевірки факту виникнення та переходу прав на майно державним реєстратором КП "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради - Старокостянтинівського району Хмельницької області ОСОБА_4 вчинено не було, наслідком чого стало недотримання і невиконання процедури державної реєстрації виключно на підставі вимог закону, що зводить нанівець законність всієї процедури державної реєстрації.
Відтак, протиправні дії суб'єкта владних повноважень призвели до грубого порушення порядку оформлення права власності, та права територіальної громади міста Хмельницького в особі Хмельницької міської ради. При цьому, в даному випадку мають місце незаконні дії державного реєстратора, як суб'єкта, наділеного владними функціями приймати рішення про державну реєстрацію прав.
Аналогічна позиція викладена у постанові ОСОБА_5 Верховного Суду у від 05.06.2018 у справі № 804/20728/14.
Згідно ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу. Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, суд зазначає, що є усі підстави вважати, що прийняття Державним реєстратором КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області ОСОБА_4 спірного рішення про державну реєстрацію права приватної власності на кафе-магазин площею 172,1 кв.м за ПМП "Марися", індексний номер 40717774 від 19.04.2018 відбулося всупереч вимогам чинного законодавства, у зв'язку з чим позовні вимоги про скасування такого рішення є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов Хмельницької міської ради до КП "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області про скасування рішення задовольнити.
Скасувати рішення державного реєстратора КП "Подільський реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області ОСОБА_4, індексний номер 40717774 від 19.04.2018, про державну реєстрацію права приватної власності на кафе-магазин площею 172,1 кв.м за приватним малим підприємством "Марися".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 30 листопада 2018 року
Позивач:Хмельницька міська рада (вул. Гагаріна, 3, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 33332218) Відповідач: КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області (вул. Софіївська, 3/1, м. Старокостянтинів, Хмельницька область, 31101 , код ЄДРПОУ - 40460764) Треті особи:Приватне мале підприємство "Марися" (вул. Валі Котика, 1, м. Хмельницький, 29000, код ЄДРПОУ - 14178865) , - Державний реєстратор КП "Подільський Реєстраційний центр" Сахновецької сільської ради ОСОБА_3 (вул. Центральна, 13, с. Сахнівці, Старокостянтинівський район, Хмельницька область, 31134)
Головуючий суддя ОСОБА_6
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2018 |
Оприлюднено | 02.12.2018 |
Номер документу | 78227100 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні