Рішення
від 20.11.2018 по справі 1840/3734/18
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 листопада 2018 р. Справа № 1840/3734/18

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Соколова В.М.,

за участю секретаря судового засідання - Заіченко А.М.,

представника позивача - Зозулі Г.Ю.,

представників відповідача - Бублик О.Ю.,

- Кас'яненко В.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 1840/3734/18 за позовом Державного підприємства "Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" до Охтирської районної державної адміністрації, Управління агропромислового, економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації про зобов'язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Державне підприємство "Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (далі по тексту - позивач, ДП "Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою") звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Охтирської районної державної адміністрації (далі по тексту - відповідач-1, Охтирська РДА), Управління агропромислового, економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської РДА (далі по тексту - відповідач-2, Управління агропромекономрозвитку, архітектури та ЖКГ Охтирської РДА), в якому просить:

1. Скасувати висновок Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва Управління агропромекономрозвитку, архітектури та ЖКГ Охтирської РДА від 23.03.2018 №81 до Проекту землеустрою щодо встановлення меж зон санітарної охорони Малопавлівського водозабору цеху підготовки газу та цеху підготовки і стабілізації нафти Качанівського газопереробного заводу ПАТ Укрнафта , що розташований за межами населених пунктів на території Комишанської сільської ради Охтирського району Сумської області.

2. Зобов'язати Охтирську РДА розглянути Проект землеустрою щодо встановлення меж зон санітарної охорони Малопавлівського водозабору цеху підготовки газу та цеху підготовки і стабілізації нафти Качанівського газопереробного заводу ПАТ Укрнафта , що розташований за межами населених пунктів на території Комишанської сільської ради Охтирського району Сумської області з урахуванням обставин, встановлених судом у справі.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що ним розроблено Проект землеустрою щодо встановлення меж зон санітарної охорони Малопавлівського водозабору цеху підготовки газу та цеху підготовки і стабілізації нафти Качанівського газопереробного заводу ПАТ Укрнафта , надано його для погодження до Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва Управління агропромекономрозвитку, архітектури та ЖКГ Охтирської РДА. За результатами розгляду було надано висновок №81 від 23.03.2018 про відмову в погодженні проекту у зв'язку з відсутністю плану зонування та детального плану території, затверджених належним чином з посиланням на ст. 8 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Позивач вважає даний висновок протиправним та зазначає, що наданими на погодження проектними матеріалами не передбачається здійснення забудови земельної ділянки, а лише передбачається встановлення в натурі (на місцевості) меж зон санітарної охорони. У зв'язку з цим, відсутні будь-які обмеження у використанні земельної ділянки. зонування та детального плану території, затверджених належним чином з посиланням на ст. 8 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Позивач вважає даний висновок протиправним та зазначає, що наданими на погодження проектними матеріалами не передбачається здійснення забудови земельної ділянки, а лише передбачається встановлення в натурі (на місцевості) меж зон санітарної охорони та у зв'язку з цим обмежень у використанні земельної ділянки, як того вимагає чинне законодавство.

Ухвалою суду від 04.10.2018 відкрито провадження у справі, розгляд проводиться за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 23.10.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги та просила суд їх задовольнити.

Представники відповідачів у судовому засіданні проти задоволення позову заперечували з підстав, викладених у відзиві (а.с.78-80) та зазначили, що оскаржений висновок винесений правомірно та в межах чинного законодавства.

Суд, заслухавши представників сторін, перевіривши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.

У судовому засіданні встановлено, що ДП "Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" уклало з ПАТ "Укрнафта" договір про надання послуг №393 від 03.05.2017 (а.с.15-17), на виконання якого позивач розробив Проект землеустрою щодо встановлення меж зон санітарної охорони Малопавлівського водозабору цеху підготовки газу та цеху підготовки і стабілізації нафти Качанівського газопереробного заводу ПАТ "Укрнафта", що розташований за межами населених пунктів на території Комишанської сільської ради Охтирського району Сумської області (далі по тексту - Проект землеустрою) (а.с.18-69).

З метою отримання погодження Проект землеустрою було надано до Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва Управління агропромекономрозвитку, архітектури та ЖКГ Охтирської РДА, за результатами розгляду якого надано висновок №81 від 23.03.2018 про відмову в погодженні проекту у зв'язку з відсутністю плану зонування та детального плану території, затверджених належним чином, за межами населених пунктів на адміністративній території Комишанської сільської ради Охтирського району (а.с.14).

Задовольняючи позовні вимоги, суд виходить з наступного.

З матеріалів справи встановлено, що Качанівський газопереробний завод є філією ПАТ "Укрнафта", основною метою діяльності якого є переробка газу і підготовка нафти, підготовка та переробка газового конденсату, забезпечення споживачів продуктами переробки нафти та газу, виготовлення іншої продукції, що забезпечує потреби ринку енергоресурсів.

З метою забезпечення власних господарсько-питних, виробничих та протипожежних потреб ПАТ "Укрнафта" в 2016 році отримано Дозвіл на спеціальне водокористування Малопавлівським водозабором цеху підготовки газу та цеху підготовки і стабілізації нафти Качанівського газопереробного заводу. Видобуток підземної води здійснюється насосами зі свердловини глибиною 240,0 м., пробуреної у 2007 році. Після експлуатації видобутої підземної води здійснюється скид господарсько-побутових стічних вод на очисні споруди біологічної очистки, де стічні води проходять повну біологічну очистку, після очищення вода повертається у оборотну систему водозабезпечення підприємства; стічні води промислово-зливової каналізації відводяться на окремі очисні споруди, де очищуються та передаються на кустову насосну станцію для підтримки пластового тиску.

У зв'язку з видобуванням та експлуатацією підземних вод, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 1998 р. №2024 Про правовий режим зон санітарної охорони водних об'єктів Науково-дослідним і проектним інститутом ПАТ "Укрнафта" був розроблений Проект зон санітарної охорони (ЗСО) Малопавлівського водозабору цеху підготовки газу та цеху підготовки і стабілізації нафти Качанівського газопереробного заводу ПАТ "Укрнафта", яким визначаються зони санітарної охорони для забезпечення санітарно-епідеміологічної безпеки та охорони від випадкового або навмисного забруднення поверхневих чи підземних вод, а також прилеглих територій.

Відповідно до Проекту зон санітарної охорони зони санітарної охорони поділяються на три пояси:

- перший пояс (пояс суворого режиму) включає територію розміщення водозабору, майданчика водопровідних споруд і водопідвідного каналу;

- другий і третій пояси (пояси обмежень і спостережень) включають територію, що призначається для охорони джерел водопостачання від забруднення.

У кожному з трьох поясів зон санітарної охорони встановлюється спеціальний режим та визначається комплекс заходів спрямованих на недопущення погіршення якості води.

У відповідності до ст. 47 Закону України Про землеустрій з метою визначення в натурі (на місцевості) меж зон санітарної охорони розробляється відповідний проект землеустрою.

Виробничі потужності, основна, додаткова та допоміжна технічна інфраструктура (в т.ч. Малопавлівський водозабір цеху підготовки пазу та цеху підготовки і стабілізації нафти) Качанівського газопереробного заводу ПАТ "Укрнафта" розташовані на земельній ділянці, що перебуває в постійному користуванні ПАТ "Укрнафта" на підставі Державного акта на право постійного користування землею серії СМ №038, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №66. Земельну ділянку надано в користування ПАТ "Укрнафта" на підставі рішення Малопавлівської сільської ради від 24 лютого 2000 року для видобутку нафти і газу.

Надаючи правову оцінку матеріалам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 3 ст. 186 Земельного кодексу України проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів погоджуються в обов'язковому порядку територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та структурним підрозділом відповідної районної. Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері містобудування та архітектури.

Відповідач в обґрунтування відмови в погодженні Проекту землеустрою посилається на Закон України Про регулювання містобудівної діяльності (далі по тексту - Закон), а саме на ст. 8, яка визначає правові засади організації планування та забудови територій.

Так, згідно з ч. 3 ст. 8 Закону рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.

При цьому, наданими на погодження проектними матеріалами не передбачається здійснення забудови земельної ділянки (на земельній ділянці вже збудовані з отриманням дозвільних документів виробничі потужності та необхідна технічна інфраструктура для видобутку нафти і газу), а лише передбачається встановлення в натурі (на місцевості) меж зон санітарної охорони та у зв'язку з цим обмежень у використанні земельної ділянки, як того вимагає законодавство.

Рішення, в розумінні ч. 3 ст. 8 Закону, було прийнято ще в 2000 році в межах визначених законом повноважень Малопавлівською сільської радою при наданні земельної ділянки в постійне користування ПАТ "Укрнафта" для здійснення діяльності з видобутку нафти і газу, яка передбачає розміщення на земельній ділянці відповідної виробничої інфраструктури.

Відповідач посилається на відсутність плану зонування та детального плану території, затверджених належним чином, за межами населених пунктів на адміністративній території Комишанської сільської ради Охтирського району Сумської області, як підставу для відмови в погодженні Проекту землеустрою.

Відповідно до ст. 18 Закону план зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон), їх ландшафтної організації. Рішення про розроблення плану зонування території приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Відповідно до ст. 19 Закону детальний план території визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план території за межами населених пунктів розробляється відповідно до схеми планування території (частини території) району та/або області з урахуванням державних і регіональних інтересів. Розроблення детального плану території за межами населених пунктів та внесення змін до нього здійснюються на підставі розпорядження відповідної районної державної адміністрації.

Так, згідно з ч. 3 ст. 24 Закону відсутність плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, забороняє передачу (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб, і не є підставою для відмови в погодженні проекту землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж зон санітарної охорони, яким передача (надання) земельної ділянки у власність чи користування не передбачається. Земельна ділянки вже перебуває в постійному користуванні ПАТ "Укрнафта" на підставі Державного акта на право постійного користування: землею серії СМ №038, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №66.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Варто зазначити, що ДП "Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" раніше зверталося до відповідача для отримання погодження Проекту землеустрою. За результатами розгляду був наданий висновок від 07.03.2018 №52 (а.с.72) про відмову в погодженні проекту у зв'язку з відсутністю плану зонування та детального плану території, затверджених належним чином, за межами населених пунктів на адміністративній території Комишанської сільської ради Охтирського району, але з посиланням на ст.ст. 8, 16 та ч. 3 ст. 24 Закону (ч. 3 ст. 24 Закону передбачає заборону передачі (надання) земельних ділянок). У зв'язку з цим, позивачем на адресу відповідача було направлено лист від 15.03.2018 № 193/01-10 (а.с.70), за результатами розгляду якого Відповідачем було надано повторно висновок про відмову в погодженні проекту від 23.03.2018 №81, але із змісту висновку було виключено посилання на ст.16 та ч.3 ст.24 Закону (а.с.14).

Таким чином, відповідач у висновку №81 від 23.03.2018 не зазначив законних підстав для відмови у затвердженні Проекту землеустрою, що визначені Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За таких обставин, суд дійшов висновку про протиправність дій відповідача щодо відмови у затвердженні Проекту землеустрою.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

При поданні позову позивачем сплачено судовий збір в сумі 1762,00 грн. за платіжним дорученням №342 від 20.09.2018 (а.с.4).

Таким чином позивачу необхідно відшкодувати витрати зі сплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну по 881,00 грн.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Державного підприємства "Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" до Охтирської районної державної адміністрації, Управління агропромислового, економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації про зобов'язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати висновок Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва Управління агропромислового, економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації від 23.03.2018 №81 до Проекту землеустрою щодо встановлення меж зон санітарної охорони Малопавлівського водозабору цеху підготовки газу та цеху підготовки і стабілізації нафти Качанівського газопереробного заводу ПАТ Укрнафта , що розташований за межами населених пунктів на території Комишанської сільської ради Охтирського району Сумської області.

Зобов'язати Управління агропромислового, економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації (вул. Київська, буд. 1, м. Охтирка, Сумська область, 42700, код ЄДРПОУ 14023536) розглянути Проект землеустрою щодо встановлення меж зон санітарної охорони Малопавлівського водозабору цеху підготовки газу та цеху підготовки і стабілізації нафти Качанівського газопереробного заводу ПАТ Укрнафта , що розташований за межами населених пунктів на території Комишанської сільської ради Охтирського району Сумської області та прийняти рішення у відповідності до вимог чинного законодавства.

Стягнути на користь Державного підприємства "Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (вул. Герасима Кондратьєва, 25, м. Суми, 40000, код ЄДРПОУ 00704126) витрати зі сплати судового збору в сумі 881,00 грн. з державного бюджету за рахунок бюджетних асигнувань Охтирської районної державної адміністрації (вул. Київська, 1, м. Охтирка, Сумська область, 42700, код ЄДРПОУ 04058114).

Стягнути на користь Державного підприємства "Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (вул. Герасима Кондратьєва, 25, м. Суми, 40000, код ЄДРПОУ 00704126) витрати зі сплати судового збору в сумі 881,00 грн. з державного бюджету за рахунок бюджетних асигнувань Управління агропромислового, економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації (вул. Київська, буд. 1, м. Охтирка, Сумська область, 42700, код ЄДРПОУ 14023536).

Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 30.11.2018 року.

Суддя В.М. Соколов

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2018
Оприлюднено04.12.2018
Номер документу78256221
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1840/3734/18

Рішення від 20.11.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

Ухвала від 20.11.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

Рішення від 20.11.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

Ухвала від 20.11.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

Ухвала від 23.10.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

Ухвала від 04.10.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні