Постанова
від 28.11.2018 по справі 820/2123/18
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2018 р. м. ХарківСправа № 820/2123/18 Харківський апеляційний адміністративний суд

у складі колегії:

головуючого судді: Жигилія С.П.

суддів: Перцової Т.С. , Спаскіна О.А.

за участю: секретаря судового засідання - Ващук Ю.О.

представника позивача - Авраменка Є.О.

представника відповідача - Лютянського М.Я.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС України у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 31.05.2018р. (суддя Котеньов О.Г.; м. Харків; повний текст рішення складено 08.06.2018) по справі № 820/2123/18

за позовом Харківського професійного електротехнічного ліцею

до Головного управління ДФС України у Харківській області, Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області

про скасування вимоги та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

Харківський професійний електротехнічний ліцей (далі по тексту - позивач) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби України у Харківській області (далі по тексту - відповідач1, ГУДФСУ у Харківській області), Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області (далі по тексту - відповідач2, Східна ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківської області), в якому просив суд:

- скасувати рішення Основ'янської ОДПІ м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 06.07.2015 №0020551703, від 24.10.2015 №0027491702, від 22.01.2016 №0003331702, від 15.03.2016 №0000751303, від 24.05.2016 №0011021301, від 18.07.2016 №0021251301, від 22.08.2016 №0026361301, від 03.11.2016 №0036681301;

- скасувати рішення ГУ ДФС у Харківській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 02.01.2018 №0000031316;

- скасувати вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2018 № Ю 13897-25 ГУ ДФС у Харківській області.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 31 травня 2018 року адміністративний позов Харківського професійного електротехнічного ліцею - задоволено.

Скасовано рішення Основ'янської ОДПІ м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 06.07.2015 №0020551703, від 24.10.2015 №0027491702, від 22.01.2016 №0003331702, від 15.03.2016 №0000751303, від 24.05.2016 №0011021301, від 18.07.2016 №0021251301, від 22.08.2016 №0026361301, від 03.11.2016 №0036681301.

Скасовано рішення Головного управління ДФС у Харківській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 02.01.2018 №0000031316.

Скасовано вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2018 № Ю 13897-25 Головного управління ДФС у Харківській області.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби України у Харківській області (код ЄДРПОУ 39599198, вул. Пушкінська, буд.46, м. Харків, 61057) на користь Харківського професійного електротехнічного ліцею (пр. Гагаріна, буд.11, м. Харків, 61001, код ЄДРПОУ 02547731) судовий збір у сумі 7056 (сім тисяч п'ятдесят шість) грн 36 коп.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області (вул. Бекетова, буд.1, м. Харків, 61007, код ЄДРПОУ 39858581) на користь Харківського професійного електротехнічного ліцею (пр. Гагаріна, буд.11, м. Харків, 61001, код ЄДРПОУ 02547731) судовий збір у сумі 2169 (дві тисячі сто шістдесят дев'ять) грн 86 коп.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головним управлінням ДФС у Харківській області подано апеляційну скаргу в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 31 травня 2018 року та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги відповідач вказує, що при перевірці дотримання позивачем вимог щодо своєчасності сплати єдиного внеску по строку нарахування сум єдиного внеску згідно картки особового рахунку встановлено, що по підприємству виявлений факт несвоєчасності сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску, чим порушено ч. 8 ст. 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску не загальнообов'язкове державне соціальне страхування .

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому він, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції, що в період з 05.12.2017 по 11.12.2017 працівниками Головного управління ДФС у Харківській області проведено документальну планову виїзну перевірку Харківського професійного електротехнічного ліцею з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати усіх, передбачених Податковим кодексом України податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи за період з 01.01.2014 по 04.12.2017, з питань перевірки єдиного внеску за період 01.01.2011 по 04.12.2017.

За результатами перевірки ГУ ДФС у Харківській області 08.12.2017 складений акт про результати документальної планової виїзної перевірки № 2936/20-40-14-08-11/0257731 (далі - Акт) та прийнято рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 02.01.2018 № 0000031316 у загальному розмірі 166836,14 грн.

У ході зазначеної перевірки виявлено, що 26.03.2015 навчальним закладом помилково перерахований єдиний внесок у сумі 29611,50 грн та 3586,70 грн на рахунки, на які сплачується утримання з податку на доходи найманих працівників. Дані суми обліковувались на рахунках коду класифікації доходів бюджету 11010100 (податок на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами) до 17.11.2016, а 17.11.2016р повернуто помилково сплачений єдиний внесок у загальній сумі 33198,20 грн. на рахунки ліцею. Інших порушень не виявлено.

Після повернення помилково перерахованих коштів на рахунок ліцею 26 листопада 2016 року їх направлено на сплату єдиного соціального внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

2 лютого 2018 Головним управлінням ДФС у Харківській області року підготовлено вимогу про сплату боргу (недоїмки) від № Ю-13897-25 на суму 303587 грн 77 коп. (штраф - 123215,35грн., пеня - 43620,82 грн., недоїмка - 136751, 60 грн.).

Зазначена недоїмка виникла за рахунок винесених рішень про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, а саме:

від 06.07.2015 № 0020551703 у загальному розмірі 13478,97 грн (штраф - 13047,40 грн, пеня - 431,57 грн) за період з 21.04.2015 до 25.06.2015;

від 24.10.2015 № 0027491702 у загальному розмірі 24417,31 грн (штраф - 21813.73 грн, пеня -2603,58 грн) за період з 21.07.2015 до 09.10.2015;

від 22.01.2016 № 0003331702 у загальному розмірі 24337,85 грн (штраф - 22647,66 грн, пеня - 1690,19 грн) за період з 21.10.2015 до 11.12.2015;

від 15.03.2016 № 0000751303 у загальному розмірі 12337,85 грн (штраф - 10555,91 грн, пеня - 1781,94 грн.) за період з 22.12.2015 до 19.02.2016;

від 24.05.2016 № 0011021301 у загальному розмірі 16814,23 грн (штраф - 13276,58 грн, пеня - 3537,65 грн) за період з 21.01.2016 до 05.04.2016;

від 18.07.2016 № 0021251301 у загальному розмірі 32121,04 грн (штраф - 23279,75 грн, пеня - 8841,29 грн) за період з 23.02.2016 до 30.06.2016;

від 22.08.2016 № 0026361301 у загальному розмірі 11780,63 грн (штраф - 9361,0 грн, пеня - 2419,63 грн) за період з 21.05.2016 до 15.08.2016;

від 03.11.2016 № 0036681301 у загальному розмірі 9369,61 грн (штраф - 6527,56 грн, пеня - 2842,05 грн) за період з 22.06.2016 до 30.09.2016.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки позивачем фактично було здійснено необхідні дії для повного та своєчасного виконання свого податкового обов'язку, то помилкове зазначення рахунку на який такий податок сплачується під час сплати суми грошового зобов'язання не є достатньою правовою підставою для висновку про несплату необхідної суми грошового зобов'язання у визначений строк, а відтак і для застосування штрафних (фінансових) санкцій. Таким чином, оскільки помилкове перерахування позивачем коштів не вплинуло на виконання обов'язку платника зі сплати єдиного внеску до бюджету, застосування до позивача штрафу і пені є неправомірними.

Колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції, з таких підстав.

Відповідно до ст.9 Закону України від 08.07.2010 р. № 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (далі по тексту - Закон № 2464-VI) платники єдиного внеску зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця.

Днем сплати єдиного внеску вважається, у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів, - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів.

У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом.

Відповідно до п.10 ст.25 Закону №2464-VI на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа органу доходів і зборів у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.

Відповідно до п.3 ст.1 Закону №2464-VI недоїмка - сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.

Згідно п.п.5,6 ст.9 Закону №2464-VI сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів для його зарахування.

Для зарахування єдиного внеску в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та його територіальних органах відкриваються в установленому порядку небюджетні рахунки відповідному органу доходів і зборів. Зазначені рахунки відкриваються виключно для обслуговування коштів єдиного внеску.

Статтею 25 Закону № 2464-VI визначено, що за рахунок сум, що надходять від платника єдиного внеску погашаються суми недоїмки, штрафних санкцій та пені у порядку календарної черговості їх виникнення. У разі якщо платник має несплачену суму недоїмки, штрафів та пені, сплачені ним суми єдиного внеску зараховуються в рахунок сплати недоїмки, штрафів та пені у порядку календарної черговості їх виникнення.

За змістом ч.1 ст. 43 Бюджетного кодексу України при виконанні державного бюджету і місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів. Державна казначейська служба України, діяльність якої спрямовується і координується через Міністра фінансів України, забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України.

Відповідно до приписів ч.5 ст.45 Бюджетного кодексу України податки і збори (обов'язкові платежі) та інші доходи державного бюджету визнаються зарахованими до державного бюджету з дня зарахування коштів на єдиний казначейський рахунок державного бюджету України.

Крім цього, пунктом 22.4 статті 22 Закону України від 5 квітня 2001 року № 2346-ІІІ ,,Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" визначено, що при використанні розрахункового документа ініціювання переказу вважається завершеним з моменту прийняття банком платника розрахункового документа на виконання.

Суд першої інстанції належним чином дослідив надані сторонами докази та встановив, що у вересні 2016 року головним бухгалтером Харківського електротехнічного ліцею самостійно в електронному кабінеті платників податків виявлено помилково перераховані кошти єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за березень 2015 року в сумі 33783,11 грн на рахунку зі сплати податку на доходи з фізичних осіб з найманих працівників.

За зверненням навчального закладу Східною об'єднаною державною податковою інспекцією м. Харкова Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області проведена документальна перевірка сплати податку на доходи з фізичних осіб з найманих працівників, якою підтверджено факт помилково перерахованих коштів.

Після повернення помилково перерахованих коштів на рахунок ліцею, одразу ж їх направлено на сплату єдиного соціального внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Зазначене вище підтверджується у складеному ГУ ДФС у Харківській області Акті про результати документальної планової виїзної перевірки № 2936/20-40-14-08-11/0257731 від 08 грудня 2017 року.

Як встановлено судом, штрафні санкції спірними рішеннями нараховано контролюючим органом за порушення, допущене позивачем починаючи з липня 2015 року, оскільки під час сплати ЄСВ за березень 2015 року внески перераховані на рахунки коду класифікації доходів бюджету 11010100 (податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами).

На правильні рахунки та у повному обсязі ЄСВ сплачений у листопаді 2016 року, внаслідок чого у навчального закладу по ЄСВ виникла заборгованість, натомість, на рахунках, на які сплачується утримання з податку на доходи найманих працівників обліковувалась переплата, що і стало підставою винесення спірних рішень.

Позивач оскаржив в адміністративному порядку вимогу про сплату недоїмки, складної на підставі оскаржуваних рішень. За результатами розгляду скарги на вимогу про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу рішенням від 14.12.2016 №275 Головним управлінням ДФС у Харківській області скаргу залишено без задоволення, а вимогу залишено без змін.

Таким чином, недоїмка виникла не за рахунок несплати єдиного внеску, а за рахунок попередньо оскаржених в адміністративному порядку рішень ДФМ про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, починаючи з 06.07.2015.

Загальна сума ЄСВ, що належала до сплати сплачена повністю, що підтверджується наведеною у відзиві таблицею зведених сум нарахованого єдиного внеску, та не заперечується відповідачем.

З огляду на встановлені у справі обставини, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про безпідставність застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податку, оскільки помилкове зазначення неправильного рахунку отримувача коштів не є правовою підставою для висновку про несплату необхідної суми податку у визначений законодавством строк. Допущена позивачем помилка не спричинила настання будь-яких негативних наслідків або збитків для відповідного бюджету, й, до того ж, в подальшому була самостійно виявлена та усунута позивачем, а кошти спрямовані за належністю.

Слід зазначити, що правова позиція стосовно сплати обов'язкових платежів (зборів) вже висловлювалась у постанові Верховного Суду України від 16 червня 2015 року у справі №21-377а15, відповідно до якої здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми грошового зобов'язання до державного бюджету в строк, встановлений пунктом 57.1 статті 57 ПК України, має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. Відтак дії, які не містять ознак бездіяльності платника податків при сплаті узгодженої суми грошового зобов'язання, не можуть бути підставою для застосування штрафів, передбачених пунктом 126.1 статті 126 ПК України. Крім того, Верховний Суд України зазначив, що для підтвердження факту несплати узгодженої суми грошового зобов'язання необхідно встановити, що у визначений законодавством строк, платник податків не вчиняв дії, спрямовані на перерахування узгодженої суми грошового зобов'язання до Державного бюджету.

Аналогічної правової позиції дотримується й Верховний Суд, зокрема у постановах від 12 червня 2018 року у справі №826/1/16 (К/9901/28108/18), від 17 січня 2018 року у справі №2а-2686/09/2670 (К/9901/2649/18), від 01 серпня 2018 року у справі №813/2487/17 (К/9901/4079/17), від 01 жовтня 2018 року у справі №813/3782/17 (№ К/9901/50347/18).

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, в адміністративному процесі, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень тягар доказування правомірності своїх рішень, дій чи бездіяльності покладається на відповідача - суб'єкта владних повноважень, який повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, що можуть бути використані як докази у справі.

Колегія суддів дійшла висновку, що зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності позовні вимоги позивача підлягають задоволенню, судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.

Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС України у Харківській області залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 31.05.2018 по справі № 820/2123/18 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя (підпис)С.П. Жигилій Судді (підпис) (підпис) Т.С. Перцова О.А. Спаскін Повний текст постанови складено 03.12.2018.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2018
Оприлюднено04.12.2018
Номер документу78267317
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/2123/18

Ухвала від 05.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 28.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Постанова від 28.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 03.09.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 15.08.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 16.07.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 16.07.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 31.05.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

Рішення від 31.05.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні