Рішення
від 10.05.2017 по справі 905/611/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м.Харків, пр.Науки, 5

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

10.05.2017 Справа № 905/611/17

Господарський суд Донецької області у складі судді Ніколаєвої Л.В.,

при секретарі судового засідання Паніній Я.М.,

розглянувши справу № 905/611/17

за позовом Публічного акціонерного товариства Комерційний банк Приватбанк

до відповідача ОСОБА_1 обласного благодійного фонду Духовність

про стягнення 12 239,58 грн.,

за участю представників:

від позивача: ОСОБА_2, за довіреністю №2319-К-О від 11.01.2017р.,

від відповідача: не з'явився,

Суть спору: ПАТ КБ Приватбанк звернулось до господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з ДОБФ Духовність 12 239,58 грн., з яких: з яких 4 083,08 грн. - борг за кредитом, 7 324,14 грн. - борг за відсотками, 591,92 грн. - борг по комісії, 240,44 грн. - пеня (з урахуванням заяви за вх. №13150/17 від 10.05.2017р. про зменшення позовних вимог).

Підставою позовних вимог є неналежне виконання відповідачем умов договору банківського обслуговування в частині повернення кредиту, сплати відсотків за користування кредитом та комісії за використання ліміту.

Відповідно до протоколу автоматичного розподілу судової справи між суддями від 15.03.2017р. для розгляду даної справи визначено суддю Ніколаєву Л.В.

Ухвалою суду від 20.03.2017р. порушено провадження по справі №905/611/17 та призначено розгляд справи на 24.04.2017р.

Ухвалою суду від 24.04.2017р. відкладено розгляд справи на 10.05.2017р.

Представник позивача у судовому засіданні 10.05.2017 підтримав позовні вимоги (з урахуванням заяви за вх. №13150/17 від 10.05.2017р. про зменшення позовних вимог) та просив суд їх задовольнити.

Відповідач у судові засідання не з'явився, відзив на позов і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову до суду не надав. При цьому про дату, час та місце судових засідань відповідач повідомлявся належним чином шляхом розміщення відповідних оголошень на електронній сторінці господарського суду Донецької області, яка міститься на офіційному веб-порталі Судова влада в Україні , з огляду на призупинення приймання та пересилання відділенням поштового зв'язку поштових відправлень на адресу відповідача: 83101, м. Донецьк, вул. Куйбишева, 31 А, що зазначена у ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та позивачем у позовній заяві. За таких обставин, господарський суд визнав за можливе вирішити справу за відсутністю відповідача та в силу вимог ст. 75 ГПК України за наявними у справі матеріалами.

На підставі ст. 85 ГПК України у судовому засіданні 10.05.2017р. за участю представника позивача оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив:

17.05.2012р. ДОБФ Духовність (клієнт, відповідач) звернувся до ПАТ КБ Приватбанк (банк, позивач) із заявою про відкриття поточного рахунку (разом з карткою зі зразками підписів і відбитка печатки) (заява), згідно з якою банк відкрив клієнту поточний рахунок №26008052710754.

У розділі 1 заяви передбачено, що банк за наявності вільних грошових ресурсів здійснює обслуговування кредитного ліміту клієнта за рахунок кредитних коштів в межах ліміту, про розмір якого банк повідомляє клієнту на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку банку та клієнта. Порядок встановлення, зміни ліміту, погашення заборгованості та розмір відсоткової ставки за користування кредитним лімітом регламентуються Умовами та Правилами надання банківських послуг та Тарифами банку, що розміщені в мережі інтернет на сайті http://www.privatbank.ua, які разом з цією анкетою(заявою) складають договір банківського обслуговування.

Клієнт погодився з Умовами та Правилами надання банківських послуг, у тому числі з Умовами та Правилами обслуговування за розрахунковим картками, що розміщені на сайті банку www.privatbank.ua, Тарифами банку, які разом з цією заявою та карткою зі зразками підписів та відбитка печатки складають договір банківського обслуговування, та зобов'язався виконувати умови, викладені в Умовах та Правилах надання банківських послуг, ОСОБА_3 - договорі банківського обслуговування у цілому. Відносини між банком та клієнтом можуть вирішуватися як шляхом підписання окремих договорів або додаткових угод до цього договору, так і шляхом обміну інформацією/узгодження щодо банківського обслуговування з клієнтом через web-сайт банку (http://www.privatbank.ua, http://client-bank.privat.ua або інший інтернет-/SMS-ресурс, зазначений банком).

У розділі 2 заяви передбачено, що Умови та Правила надання банківських послуг розміщені на офіційному сайті ОСОБА_3 www.privatbank.ua. Актуалізуються Умови та Правила надання банківських послуг не частіше 1 разу на місяць, з обов'язковою публікацією на сайті банку до 25-го числа місяця, що передує змінам. Усі клієнти повинні в обов'язковому порядку виконувати вимоги цього документа й ознайомлюватися із внесеними змінами. Крім інформації на сайті банку www.privatbank.ua, зміни ОСОБА_3 доводяться до відома клієнтів за допомогою банкоматів та/або терміналів самообслуговування та/або POS-терміналів (друкування інформації на чеках).

Вказана заява підписана клієнтом та банком, засвідчена їх печатками.

Згідно з п. 3.18.1.1. Умов та Правил надання банківських послуг (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви) та п. 3.2.1.1.1 Умов та Правил надання банківських послуг (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Умови та Правила) кредитний ліміт на поточний рахунок надається на поповнення оборотних коштів і здійснення поточних платежів клієнта, в межах кредитного ліміту. Техніко - економічне обґрунтування кредиту - фінансування поточної діяльності. Про розмір ліміту банк повідомляє клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку банку і клієнта. Банк здійснює обслуговування ліміту клієнта, що полягає у проведенні його платежів понад залишок коштів на поточному рахунку клієнта, при наявності вільних грошових ресурсів, за рахунок кредитних коштів в межах ліміту, шляхом дебетування поточного рахунку. При цьому утворюється дебетове сальдо.

Згідно з п. 3.18.1.3. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви) та п. 3.2.1.1.3 Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) кредит надається в обмін на зобов'язання клієнта з повернення кредиту, сплати відсотків та винагороди.

Відповідно до 3.18.1.5 Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви) та п. 3.2.1.1.5 Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), кредитним лімітом є сума грошових коштів, в межах якої банк здійснює оплату розрахункових документів клієнта понад залишок грошових коштів на його поточному рахунку. Ліміт розраховується відповідно до затвердженої внутрішньобанківської методикою на підставі даних про рух грошових коштів по поточному рахунку, платоспроможності, кредитної історії та інших показників відповідно до внутрішньобанківських нормативів та нормативів Національного банку України.

У п. 3.18.1.8. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви) та п. 3.2.1.1.8. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що проведення платежів клієнта у порядку обслуговування кредитного ліміту, проводиться банком протягом одного року з моменту підписання угоди про приєднання клієнта до Умов та правил надання банківських послуг (або у формі Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк /Інтернет клієнт банк, або у формі обміну паперовою або електронною інформацією, або в будь-якій іншій формі). При порушенні клієнтом будь-якого із зобов'язань, передбачених Умовами та правилами надання банківських послуг , банк на свій розсуд, має право змінити умови кредитування, встановивши інший термін повернення кредиту. При належному виконанні клієнтом зобов'язань, передбачених Умов та правил надання банківських послуг , за відсутності заперечень за місяць до закінчення терміну обслуговування ліміту, проведення платежів клієнта у порядку обслуговування ліміту може бути продовжено банком на той самий строк.

Відповідно до п. 3.18.1.11. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви) періодом безперервного користування кредитом є період часу, протягом якого безперервно існувало дебетове сальдо на поточному рахунку. Період безперервного користування кредитним лімітом на поточному рахунку - не більше 35 днів. Початком періоду безперервного користування кредитом вважається перший день, починаючи з якого безперервно існувало дебетове сальдо на поточному рахунку клієнта при закритті банківського дня. Зменшення або збільшення заборгованості за кредитом у цей період не впливають на зміну дати початку періоду безперервного користування кредитом. Датою закінчення періоду безперервного користування кредитом вважається день, по закінченні якого на поточному рахунку зафіксовано нульове дебетове сальдо. Аналогічні положення містяться у п. 3.2.1.1.11 Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

У п. п. 3.18.2.2., 3.18.2.2.2., 3.18.2.2.3., 3.18.2.2.5., 3.18.2.2.7. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви) встановлено, що клієнт зобов'язується сплатити відсотки за весь час фактичного користування кредитом згідно з п.п. 3.18.4.1., 3.18.4.2., 3.18.4.3.; виробляти погашення кредиту, одержаного у межах встановленого ліміту, не пізніше терміну закінчення періоду безперервного користування кредитом, встановленого п. 3.18.1.11.; повернути кредит у строки, встановлені п.п. 3.18.1.10, 3.18.2.3.4., 3.18.2.2.17.; сплатити банку винагороду відповідно до п. 3.18.4.4., 3.18.4.5., 3.18.4.6., 3.18.4.11. Аналогічні положення містяться у п. п. 3.2.1.2.2., 3.2.1.2.2.2., 3.2.1.2.2.3., 3.2.1.2.2.5. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

У п. 3.18.4.1 Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви) та п. 3.2.1.4.1. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що за користування кредитом в період з дати виникнення дебетового сальдо на поточному рахунку клієнта при закритті банківського дня клієнт сплачує відсотки, виходячи з процентної ставки, розмір якої залежить від терміну користування кредитом (диференційована процентна ставка).

За період користування кредитом з моменту виникнення дебетового сальдо до дати обнулення дебетового сальдо в одну з дат з наступного 20-го до 25-го числа місяця (далі - період, в який дебетове сальдо підлягає обнулінню ), розрахунок відсотків здійснюється за процентною ставкою у розмірі 0% річних від суми залишку непогашеної заборгованості. (п. 3.18.4.1.1 Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви)).

При необнуленні дебетового сальдо в одну з дат періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнулюванню, протягом 90 днів з останньої дати періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнуленню, клієнт сплачує банку за користування кредитом відсотки у розмірі 24% річних, починаючи з останньої дати періоду, в яку дебетове сальдо підлягало обнуленню. (п. 3.18.4.1.2 Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви)).

У разі непогашення кредиту впродовж 90 днів з дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнуленню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнуленню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання клієнта з погашення заборгованості вважаються порушеними. При порушенні клієнтом будь-якого з грошових зобов'язань клієнт сплачує банку відсотки за користування кредитом у розмірі 48% річних від суми залишку непогашеної заборгованості. (п. 3.18.4.1.3. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви)).

Відповідно до п. 3.2.1.4.1.3 Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) у разі непогашення кредиту впродовж 90 днів з дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнуленню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнуленню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання клієнта з погашення заборгованості вважаються порушеними. При порушенні клієнтом будь-якого з грошових зобов'язань клієнт сплачує банку відсотки за користування кредитом у розмірі 56% річних від суми залишку непогашеної заборгованості.

Розрахунок відсотків за користування кредитом проводиться щодня, починаючи з моменту утворення на поточному рахунку дебетового сальдо при закритті банківського дня, за кількість днів користування кредитними коштами, виходячи з 360 днів у році. Розрахунок відсотків проводиться до повного погашення заборгованості за кредитом, на суму залишку заборгованості за кредитом. День повернення кредиту в часовий інтервал нарахування відсотків не включається. Нарахування відсотків здійснюється в дату сплати (п. 3.18.4.9. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви) та п.3.2.1.4.9. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

Під непогашенням кредиту мається на увазі не виникнення на поточному рахунку нульового дебетового сальдо при закритті банківського дня (п.3.18.4.1.4. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви) та п. 3.2.1.4.1.4. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин)).

Клієнт сплачує банку винагороду за використання ліміту відповідно до п.п. 3.18.1.6., 3.18.2.3.2, 1-го числа кожного місяця у розмірі 0,9% від суми максимального сальдо кредиту, що існував на кінець банківського дня за попередній місяць, в порядку передбаченому Умовами та правилами надання банківських послуг. Клієнт доручає банку здійснювати списання винагороди зі своїх рахунків. Сплата винагороди здійснюється в гривні. У випадку, якщо кредит видається в іноземній валюті, винагорода сплачується в гривневому еквіваленті за курсом НБУ на дату сплати. При зміні ліміту протягом одного місяця більше одного разу: у випадку, якщо знову встановлений ліміт за величиною перевищує ліміт, встановлений раніше на поточний місяць згідно п.п. 3.18.1.6, 3.18.2.3.2, то банк може зажадати сплати винагороди від різниці між знову встановленим лімітом і раніше діючим лімітом. Термін сплати винагороди: не пізніше 3 днів з дати встановлення нового ліміту. У випадку, якщо знову встановлений ліміт за величиною менше ліміту, встановленого раніше на поточний місяць згідно п.п. 3.18.1.6, 3.18.2.3.2, то винагорода за знову встановлений на поточний місяць ліміт не сплачується (п. 3.18.4.4. Умов та правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви)). Аналогічні положення містяться у п. 3.2.1.4.4 Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

Зобов'язання виконуються в такій послідовності: кошти, отримані від клієнта, а також від інших уповноважених органів/осіб, для погашення заборгованості, насамперед спрямовуються для відшкодування витрат/збитків банку згідно з п.п. 3.18.2.2.16, 3.18.2.3.15, далі для погашення неустойки згідно розділу 5 цього розділу Умов та прави надання банківських послуг , далі - простроченої винагороди, далі - винагороди, далі - прострочених відсотків, далі - відсотків, далі - простроченого кредиту, далі - кредиту. Остаточне погашення заборгованості виконується не пізніше дати, зазначеної в п. 3.18.1.8. При несплаті винагороди, відсотків у відповідні їм дати сплати, вони вважаються простроченими. У разі розрахунку витрат банку відповідно до п.п. 3.18.2.2.16, 3.18.2.3.15 за погодженням сторін можлива зміна термінів погашення кредиту (п. 3.18.4.10. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви)). Аналогічні положення містяться у п. 3.2.1.4.10 Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

У п 3.18.5.1 Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви) встановлені умови щодо відповідальності сторін, а саме встановлено, що при порушенні клієнтом будь-якого із зобов'язань по сплаті відсотків за користування кредитом, передбачених п.п. 3.18.2.2.2., 3.18.4.1., 3.18.4.2, 3.18.4.3, термінів повернення кредиту, передбачених п.п. 3.18.1.8., 3.18.2.2.3., 3.18.2.3.4., винагороди, передбаченого п.п. 3.18.2.2.5, 3.18.4.4., 3.18.4.5., 3.18.4.6. клієнт сплачує банку за кожний випадок порушення пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період, за який сплачується пеня, (у % річних) від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу. А в разі реалізації банком права на встановлення іншого строку повернення кредиту, клієнт сплачує банку пеню у розмірі, зазначеному в п. 3.18.4.1.3. від суми заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється у гривні. У випадку якщо кредит надавався в іноземній валюті, пеня сплачується в гривневому еквіваленті за курсом НБУ на дату сплати. Аналогічні положення містяться у п. 3.2.1.5.1. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

Нарахування неустойки за кожний випадок порушення зобов'язань, передбаченої п. 3.18.5.1., 3.18.5.2., 3.18.5.3., здійснюється протягом 3 (трьох) років з дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконано клієнтом. (п. 3.18.5.4. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви)). Аналогічні положення містяться у п. 3.2.1.5.4. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п. 3.18.6.1. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент підписання заяви) договір обслуговування кредитного ліміту на поточному рахунку клієнта здійснюється з моменту подачі клієнтом до банку заяви на приєднання до Умов та правил надання банківських послуг (або у формі заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк/інтернет клієнт-банк, або у формі паперовій або електронною інформацією, або в будь-якій іншій формі) та/або з моменту надання клієнтом розрахункових документів на використання коштів у рамках кредитного ліміту в межах зазначених у них сум, і діє в обсязі перерахованих засобів до повного виконання зобов'язань сторонами. Аналогічні положення містяться у п. 3.2.1.6.1. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

Зміни, внесені в Умови та Правила діють з моменту їх публікації на сайті, але не пізніше підтвердження змін діями клієнта щодо використання послуг банку (п.1.1.6.4. Умов та Правил (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

На виконання договору банк надав клієнту кредитний ліміт, що підтверджується випискою по рахунку №26008052710754 за період з 17.05.2012р. по 17.02.2017р. При цьому, згідно з довідкою банку про розміри встановлених кредитних лімітів від 17.02.2017р. №08.7.0.0.0/170217124345 кредитний ліміт встановлений станом на 17.05.2012р. у розмірі 1 000 грн., на 29.12.2012р. - 4 000 грн., на 04.02.2013р. - 5 000 грн.

В свою чергу відповідач не виконав своїх зобов'язань та не повернув позивачу кредитні кошти, у зв'язку з чим станом на 17.02.2017р. борг відповідача по кредиту становить 4 083,06 грн.

За користування кредитом відповідачу нараховані відсотки з 07.05.2013р. по 17.02.2017р., загальний розмір яких становить 7 324,14 грн.

Водночас, відповідач не сплачував банку комісійну винагороду за використання ліміту за період з 07.05.2013р. по 17.02.2017р., внаслідок чого у відповідача утворився борг з комісії у розмірі 591,92 грн.

За порушення термінів повернення кредиту, зобов'язань по сплаті відсотків за користування кредитом, комісії (винагороди) відповідачу нараховано пеню з 07.05.2013р. по 14.04.2014р. у розмірі 240,44 грн.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про задоволення позову, виходячи з наступного:

Відповідно до п.1 ч.2 ст.11 ЦК України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов'язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов'язковим для виконання сторонами.

Як вище встановлено господарським судом, на підставі заяви відповідача про відкриття поточного рахунку (разом з карткою зі зразками підписів і відбитка печатки), яка підписана позивачем, останній за наявністю вільних грошових ресурсів здійснює обслуговування кредитного ліміту відповідача за рахунок кредитних коштів в межах ліміту, про розмір якого позивач сповіщає відповідача на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку Банка з Клієнтом. Порядок встановлення, зміни ліміту та погашення заборгованості, порядок сплати відсотків та розмір відсоткової ставки за користування кредитним лімітом, порядок сплати комісійної винагороди за використання ліміту та її розмір регламентуються Умовами та Правилами надання банківських послуг, Тарифами банку, розміщеними в мережі Інтернет, які разом з цією заявою складають договір банківського обслуговування.

Проаналізувавши Умови та Правила надання банківських послуг, які разом з заявою відповідача про відкриття поточного рахунку (та карткою зі зразками підписів і відбитка печатки) складають договір банківського обслуговування, господарський суд дійшов висновку, що за своєю правовою природою цей договір являється договором кредитування.

Згідно з ч. 1 ст.1054 ЦК України за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти.

Відповідно до ст. 1056-1 ЦК України процента ставка за кредитом може бути фіксованою або змінюваною. Тип процентної ставки визначається кредитним договором. Розмір процентів, тип процентної ставки (фіксована або змінювана) та порядок їх сплати за кредитним договором визначаються в договорі залежно від кредитного ризику, наданого забезпечення, попиту і пропозицій, які склалися на кредитному ринку, строку користування кредитом, розміру облікової ставки та інших факторів.

За приписами ч. 2 ст. 1054 ЦК України до відносин за кредитним договором застосовуються положення параграфа 1 цієї глави, якщо інше не встановлено цим параграфом і не випливає із суті кредитного договору.

В силу вимог ч.1 ст.1049 ЦК України позичальник зобов'язаний повернути позикодавцеві позику у строк та в порядку, що встановлені договором.

Вимогами ч.1 ст.1046 ЦК України встановлено, що за договором позики одна сторона (позикодавець) передає у власність другій стороні (позичальникові) грошові кошти або інші речі, визначені родовими ознаками, а позичальник зобов'язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошових коштів (суми позики) або таку ж кількість речей того ж роду та такої ж якості.

Відповідно до вимог ч.1 ст.526 ЦК України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. В силу вимог ч.1 ст.525 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Згідно зі ст. 599 ЦК України зобов'язання припиняється виконанням, проведеним належним чином. У ч.1 ст.530 ЦК України визначено, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Між тим, вищевстановлені обставини справи свідчать, що відповідач не виконав своїх зобов'язань та не повернув банку кредитні кошти, у зв'язку з чим станом на 17.02.2017р. борг відповідача по кредиту становить 4 083,08 грн.

Поряд з цим, відповідач не належним чином виконував свої зобов'язання щодо оплати відсотків за користування кредитом, внаслідок чого борг по відсоткам, що нараховані відповідачу з 07.05.2013р. по 17.02.2017р. становить 7 324,14 грн.

Також за період з 07.05.2013р. по 17.02.2017р. відповідач не сплачував позивачу комісійну винагороду за використання ліміту, внаслідок чого станом на 17.02.2017р. у відповідача утворився борг в сумі 591,92 грн.

При цьому жодних заперечень щодо наявності боргу по кредиту, відсоткам, комісійній винагороді, а тим більш доказів, що спростовують його наявність відповідач до суду не надав.

З огляду на вищевикладене, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість і правомірність позовних вимог в частині стягнення боргу за кредитом, відсотками за користування кредитом та комісії за використання ліміту, а отже і їх задоволення.

Відповідно до ч.1 ст.230 ГК України штрафними санкціями в цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання зобов'язання. Водночас вимогами п.3 ч.1 ст.611 ЦК України також передбачено, що одним із наслідків порушення зобов'язання є сплата неустойки.

Згідно ст. 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язань. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.

В силу вимог ч.2 ст.551 ЦК України, якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюються договором або актом цивільного законодавства.

Згідно з ч.6 ст.232 ГК України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.

Як вище встановлено судом, відповідно до Умов та Правил надання банківських послуг, ОСОБА_3 банку (договорі банківського обслуговування), до яких приєднався відповідач, при порушенні зобов'язань по сплаті відсотків за користування кредитом, термінів повернення кредиту, винагороди, останній сплачує банку за кожний випадок порушення пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період, за який сплачується пеня, (у % річних) від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу. Нарахування неустойки за кожний випадок порушення зобов'язань здійснюється протягом 3 (трьох) років з дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконано відповідачем.

Згідно розрахунку позивача, розмір пені за період з 07.05.2013р. по 14.04.2014р. складає 240,44 грн.

З огляду на вищевикладене, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість і правомірність позовних вимог в частині стягнення пені, а отже і їх задоволення.

Відповідно до ст. ст. 44, 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

В И Р І Ш И В:

1. Позов Публічного акціонерного товариства Комерційний банк Приватбанк задовольнити.

2. Стягнути з ОСОБА_1 обласного благодійного фонду Духовність (83101, м. Донецьк, вул. Куйбишева, буд. 31 А, код ЄДРПОУ 36306903) на користь Публічного акціонерного товариства Комерційний банк Приватбанк (49094, Дніпропетровська обл., м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 50, код ЄДРПОУ 14360570) борг по кредиту у розмірі 4 083 (чотири тисячі вісімдесят три) грн. 08 коп., борг по відсоткам у розмірі 7 324 (сім тисяч триста двадцять чотири) грн. 14 коп., борг по комісії у розмірі 591 (п'ятсот дев'яноста одна) грн. 92 коп., пеню у розмірі 240 (двісті сорок) грн. 44 коп., судовий збір у розмірі 1 600 (одна тисяча шістсот) грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено у встановленому законом порядку.

Повне рішення складено 15.05.2017р.

Суддя Л.В. Ніколаєва

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення10.05.2017
Оприлюднено04.12.2018
Номер документу78278284
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/611/17

Рішення від 10.05.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Л.В. Ніколаєва

Судовий наказ від 26.05.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Л.В. Ніколаєва

Рішення від 10.05.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Л.В. Ніколаєва

Ухвала від 24.04.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Л.В. Ніколаєва

Ухвала від 20.03.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Л.В. Ніколаєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні