Постанова
від 01.10.2009 по справі 4/16/07-ап
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2009 року м. Дніпропетровськ

Колегія суддів Дніпр опетровського апеляційного адміністративного суду у ск ладі:

головуючого судді: Баранник Н.П. (доповідач ), суддів:

при секретарі:

за участю

представників позивача: Мірошниченка М.В.,Юхим енка О.В.,

Дегтярьові Д.В.,

Самойлова В.Л., Довже нко Н.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні а пеляційну скаргу Запорізької державної інженерної академії на постанову господарсь кого суду Запорізької област і

від 03.06.2008 р. у справі № 4/16/07-АП

(категорія статобліку 6.14) за позовом Запорізької державної ін женерної академії до

про Запорізького обласного в ідділення Фонду соціального страхування з тимчасової вт рати працездатності в особі Виконавчої дирекції

скасування рішення №1405 в ід 14.09.2006р.,

ВСТАНОВИЛА:

Запорізька державна ін женерна академія (далі по тек сту позивач) звернулась до су ду з позовом про ска сування рішення від 14.09.2006р. №1405 В иконавчої дирекції Запорізь кого обласного відділення Фо нду соціального страхування з тимчасової втрати працезд атності (далі відповідач), яки м позивачу були донараховані страхові внески, пен я та штрафні санкції.

В обґрунтування заявлени х вимог позивач посилався на те, що здійснені відповідаче м донарахування страхових вн есків та застосування до поз ивача штрафних санкцій є без підставним та незаконним, ос кільки позивачем здійснювал ись виплати відповідно до За кону України «Про реструктур изацію заборгованості із вип лат, передбачених ст. 57 Закону України «Про освіту» педаго гічним, науково-педагогічним та іншим категоріям пра цівників навчальних закладі в», яким врегульовано правов ідносини, що склалися у зв'язк у з нефінансуванням з бюджет у зазначених виплат.

П остановою господар ського суду Запорізької обла сті від 03.06.2008р. у справі № 4/16/07-АП ( суддя Зінченко Н.Г. ) в задоволені позову відмовл ено.

Постанова мотивована ти м, що рішення прийнято відпов ідачем в межах наданої йому к омпетенції, відповідно до но рм діючого законодавства.

Не погодившись із судови м рішенням, позивач подав апе ляційну скаргу, в якій, посила ючись на порушення судом нор м матеріального та процесуал ьного права, просить постано ву суду першої інстанції ска сувати та прийняти нову пост анову, якою позовні вимоги за довольнити в повному обсязі.

Представники позивача в судовому засіданні підтрима ли доводи апеляційної скарги , просили скаргу задовольнит и.

Відповідач подав письмов і заперечення на апеляційну скаргу позивача, в яких зазна чив, що суд першої інстанції п овно та всебічно дослідив об ставини справи і прийняв зак онне рішення з дотриманням н орм чинного законодавства, а тому підстави для його скасу вання відсутні. Просив залиш ити апеляційну скаргу позива ча без задоволення, а постанову суду першої інстан ції - без змін.

Про дату, час і місце розгл яду справи відповідач повідо млявся у встановленому поряд ку, свого представника для уч асті в судовому засіданні не направив, про поважність при чин неявки представника суд не повідомив. Колегія суддів вважає можливим справу розг лянути у відсутність предста вника відповідача.

Колегія суддів, заслухавш и представників позивача, пе ревіривши доводи апеляційно ї скарги та матеріали справи , вважає, що апеляційна скарг а підлягає частковому задово ленню з наступних підстав.

Під час розгляду справи вст ановлено наступне.

Уповноваженими фахівцями Виконавчої дирекції Запоріз ького обласного відділення Ф онду соціального страхуванн я з тимчасової втрати працез датності було проведено пер евірку Металургійного техні куму Запорізької державної і нженерної академії з питань повноти нарахування, своєчас ності перерахування до Фонду страхових внесків та правильності проведення витрат страхових коштів Фон ду за період з 01.01.05 по 30.06.06.

За результатами перевірки складено акт від 11.09.2006, який ста в підставою для прийняття рі шення № 1405 від 14.09.2006 р. про застосу вання та зарахування до бюдж ету Фонду соціального страху вання з тимчасової втрати пр ацездатності, відображення у звіті (Ф4-ФС ТВП) сум фінансови х (штрафних) санкцій, неправом ірних витрат, донарахованих сум внесків пені за порушенн я законодавства про загально обов'язкове державне соціаль не страхування.

Цим рішенням, за порушення с т. 1 Закону України "Про розмір внесків на деякі види загаль нообов'язкового державного с оціального страхування", ст. 23, п.2 ст. 43 Закону України "Про за гальнообов'язкове державне с оціальне страхування у зв'яз ку з тимчасовою втратою прац ездатності та витратами, зум овленими народженням та похо ванням", п. 3,7,21 Порядку обчислен ня середньої заробітної плат и (доходу) для розрахунку випл ат за загальнообов ' язковим державним соціаль ним страхуванням, затверджен ого постановою КМУ від 26.09.01 №1266, М еталургійному технікуму Зап орізької державної інженерн ої академії були донарахован і платежі та фінансові (штраф ні санкції) у таких розмірах: п еня -2,99грн.; страхові внески - 822,44 грн., не прийнято до зарахуван ня витрат - 1 324,78 грн.; штраф за по рушення порядку витрачання к оштів Фонду в розмірі 662,39 грн.; штраф у розмірі заниже ної (прихованої) суми заробіт ної плати - 21 088,12 грн., а всього - 23 900,72 грн..

Позивач, не погодився з висн овками відповідача в частині донарахованих страхових вне сків та застосованого до ньо го штрафу в розмірі занижено ї (прихованої) суми заробітно ї плати в розмірі 100 % і оскаржи в рішення відповідача в судо вому порядку.

В обґрунтування позову поз ивач зазначає, що на час здійс нення відповідних виплат жод ен з нормативних актів, в тому числі відомчих, не містив нео бхідної інформації щодо поря дку здійснення нарахування п ри виплаті надбавки за вислу гу років та допомоги на оздор овлення при надінні щорічної відпустки працівникам навча льних закладів та установ ос віти. Більш того, у спільному л исті Міністерства освіти і н ауки України та Міністерства фінансів України закладам о світи були надані роз'ясненн я, що Законом України "Про р еструктуризацію заборгован ості із виплат, передбачени х ст. 57 Закону України "Про осві ту" педагогічним, науково-пед агогічним та іншим категорі ям працівників навчальних за кладів" не передбачено прове дення нарахувань страхових в несків до Фонду соціального страхування у зв'язку з тимча совою втратою працездатност і.

Тобто, фактично позивач оск аржує рішення відповідача в частині донарахованих страх ових внесків в розмірі 822,44 грн. та застосованого штрафу в ро змірі заниженої (прихованої) заробітної плати в розмірі 100 % - 21 088,12 грн..

Колегія суддів вважає, що по зов підлягає частковому задо воленню, з огляду на н аступне.

За змістом статті 57 Закону У країни «Про освіту», держава забезпечує педагогічним та науково-педагогіч ним працівникам, зокрема і ви плати надбавок за вислугу ро ків щомісячно у відсотках до посадового окладу (ставки за робітної плати) залежно від с тажу педагогічної роботи, до помоги на оздоровлення у роз мірі місячного посадового ок ладу (ставки заробітної плат и) при наданні щорічної відпу стки.

Виплати, з огляду на приписи статті 2 Закону України «Про о плату праці», відносяться до фонду оплати праці.

Законом України від 9 вересн я 2004 року № 1994-IV «Про реструктури зацію заборгованості з випла т, передбачених статтею 57 Зако ну України «Про освіту» педа гогічним, науково-педагогічн им та іншим категоріям праці вників навчальних закладів» врегульовано правовідносин и, що склалися у зв'язку з не фі нансуванням з бюдже ту виплат, передбачених стат тею 57 Закону України «Про осві ту».

Згідно зі ст. ст. 1, 5 цього Зако ну, вказані виплати визнані к редиторською заборгованіст ю.

Кредиторська заборгованіс ть погашається працівникам щ омісяця разом з виплатою пот очної заробітної плати.

Водночас, визнання цих випл ат кредиторською заборгован істю державного бюджету не з мінює їх природи.

З огляду на приписи ст. 21 Зако ну України «Про загальнообов 'язкове державне соціальне с трахування у зв'язку з тимчас овою втратою працездатності та витратами, зумовленими на родженням та похованням» ві д 18 січня 2001 року № 2240-III, ст. 1 Закону України «Про розмір внесків на деякі види загальнообов'я зкового державного соціальн ого страхування» від 11 січня 2 001 року № 2213-III, базою для нарахува ння страхових внесків до Фон ду є суми фактичних витрат на оплату праці, які включають о сновну та додаткову заробітн у плату, а також інші заохочув альні та компенсаційні випла ти, у тому числі в нату ральній формі, які визначают ься згідно з нормативно-прав овими актами, прийнятими від повідно до Закону України «П ро оплату праці».

Аналогічні приписи містит ь Порядок обчислення середнь ої заробітної плати (доходу) д ля розрахунку виплат за зага льнообов'язковим державним с оціальним страхуванням, затв ерджений постановою Кабінет у Міністрів України від 26 вере сня 2001р. № 1266.

Відповідно до п. 4 Порядку по гашення кредиторської забор гованості державного бюджет у педагогічним і науково-пед агогічним працівникам навча льних закладів та у станов освіти з виплати надб авки за вислугу років та допо моги на оздоровлення при над анні щорічної відпустки, зат вердженим постановою Кабіне ту Міністрів України ві д 19 вересня 2005р. № 934, відрахуванн я, передбачені законодавство м, з виплат здійснюються в уст ановленому порядку.

Тільки постановою Кабінет у Міністрів України від 25 трав ня 2006 р. № 745 «Деякі питання, п ов'язані із сплатою страхови х внесків на загальнообов'яз кове державне соціальне стра хування», яка набрала чиннос ті з моменту опублікування 02.0 6.2006р, доповнено Порядок погаше ння кредиторської заборгова ності державного бюджету пед агогічним і науково-пе дагогічним працівникам навч альних закладів та установ о світи з виплати надбавки за в ислугу років та допомоги на о здоровлення при наданні щорі чної відпустки, затверджений постановою Кабінету Міністр ів України від 19 вересня 2005р. № 93 4, пунктом 3-2 такого змісту:

«Страхові внески на загаль нообов'язкове державне соціа льне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працезда тності та витратами, зумовле ними народженням т а похованням, на випадок безр обіття і від нещасного випад ку на виробництві та професійного захворюван ня, які спричинили втрату пра цездатності, на виплати не нараховуються».

Встановлено, що до сум факти чних витрат на оплату праці (д ля роботодавців) чи су м оплати праці (для найманих п рацівників), що обчислюються відповідно до пункту 7 Порядк у обчислення середньої зароб ітної плати (доходу) для розра хунку виплат за заг альнообов'язковим державним соціальним страхуванням, за твердженого постановою Кабі нету Міністрів України від 26 в ересня 2001 р. № 1266, не включаються суми виплат, що здійснюються згідно із Законом України «П ро реструктуризацію заборго ваності з виплат, пер едбачених статтею 57 Закону Ук раїни «Про освіту» педагогіч ним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівникі в навчальних закладів».

З матеріалів справи вбачає ться, що у грудні 2005р. було пров едено нарахування та погашення реструктуризов аної заборгованості за 1997-1998р.р . з виплат надбавки за вислугу років та допомоги на оздоровлення працюючим осо бам Металургійного технікум у Запорізької державної інже нерної академії у сумі 21088,12грн ., на яку повинні бути нарахова ні страхові внески. В той же ча с, внески на зазначені виплат и не були нараховані і не пере раховувались. Загальна сума не донарахованих страхових в несків становить 822,44 грн..

Таким чином, донарахування відповідачем страхових внес ків в зазначеній сумі та пені у сумі 2,99 грн., нараховано ї на суму недоїмки, слід визн ати обґрунтованим.

Водночас, у відповідності з абз. 4 п. 1 статті 30 Закону Україн и «Про загальнообов'язкове д ержавне соціальне страхуван ня у зв'язку з тимчасовою втра тою працездатності та витрат ами, зумовленими народженням та похованням», яка стала під ставою для застосування штра фних (фінансових) санкцій, за н еповну сплату страхових внес ків на страхувальника наклад ається штраф у розмірі прихо ваної (заниженої) суми заробі тної плати.

При вирішенні питання про п равомірність стягнення санк цій слід виходити із загальних норм права віднос но відповідальності за поруш ення зобов'язань та встановлення в діях або бе здіяльності роботодавця скл аду правопорушення з метою з астосування юридичної відпо відальності.

Елементами правопорушення є вина та наявність причинно го зв'язку між самим порушенн ям та його наслідками.

Отже, відповідальність за а бз. 4 п. 1 статті 30 Закону може нас тавати лише за наявн ості сукупності таких обов' язкових умов: коли внески, які не сплачено, передбачені зак онодавством, та за наявності умислу на приховування (сино нім укривання) від сплати вне сків, про що може свідчити, нап риклад, перекручування звітн ості, навмисне неправильне о бчислення тих сум, що підляга ють сплаті, та інше.

Відтак, не можуть бути засто совані штрафні (фінансові) са нкції до особи, яка діяла у відповідності із р оз' ясненнями, що містяться у спільному листі Міністерст ва освіти і науки Укра їни та Міністерства фінансів України від 30.11.2005р. №1/9-681 та № 31-17000-025/25800, де, зокрема і бул о рекомендовано закладам осв іти не нараховув ати страхові внески до Фонду на суми погашення кредиторс ької заборгованості педагог ічним і науково-педагогічним працівникам із виплати надб авки за вислугу років та допомоги на оздоровлення пр и наданні щорічної відпустки .

Особа, яка не мала наміру ух илитися від сплати обов' язк ових платежів, а не сплатила їх з інших причин , може бути притягнута лише до встановленої законом адміні стративної відповідальност і за порушення, пов' язані з о бчисленням і сплатою цих пла тежів.

Відповідно до ст. 2 КАС Украї ни, завданням адміністративн ого судочинства є за хист прав, свобод та інтересі в фізичних осіб, прав та інтер есів юридичних осіб у сфері п ублічно-правових відносин ві д порушень з боку органів дер жавної влади, органів місцев ого самоврядування, їхніх по садових і службових осіб, інш их суб'єктів при здійсненні н ими владних управлінських фу нкцій на основі законодавств а, в тому числі на виконан ня делегованих повноважень.

У справах щодо оскарження р ішень, дій чи бездіяльності с уб'єктів владних повноважень адміністративні суди переві ряють, чи прийняті вони: 1) на п ідставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни; 2) з використан ням повноваження з метою, з як ою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, то бто з урахуванням усіх обста вин, що мають значення для при йняття рішення; 4) безстороннь о (неупереджено); 5) добросовіс но; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівнос ті перед законом, запобігаюч и несправедливій дискриміна ції; 8) пропорційно, зокрема з д отриманням необхідного бала нсу між будь-якими несприятл ивими наслідками для прав, св обод та інтересів особи і ціл ями, на досягнення як их спрямоване це рішення (дія ); 9) з урахуванням права особи н а участь у процесі прий няття рішення; 10) своєчасно, то бто протягом розумного строк у.

В даному випадку суб' єкт в ладних повноважень - відпов ідач у справі, приймаючи ріше ння стосовно нарахування поз ивачу штрафних санкцій та пе ні, діяв без дотримання принц ипів розсудливості та рівнос ті перед законом, допустивши несправедливу дискримінаці ю, не обґрунтувавши чи був ная вний умисел позивача на вчин ення таких дій, а обмежився ли ше посиланням на норму закон у, яка передбачає можливість застосування таких санкцій, а тому, колегія суддів вважає , що рішення відповідача в час тині нарахування Металургій ному технікуму Запорізької д ержавної інженерної академі ї штрафних санкцій прийнято без врахування вищезазначен их принципів.

Враховуючи зазначені обст авини, норми чинного законод авства, колегія суддів прихо дить до висновку, що апеляцій на скарга позивача обґрунтов ана і підлягає частковому за доволенню, а постанова госпо дарського суду підлягає скас уванню в зв' язку із невідповідністю виснов ків суду фактичним обставина м справи.

Вирішуючи по суті заявлені позивачем позовні вимоги, та враховуючи обставини, які бу ли встановлені судом під час розгляду даної справи, колег ія суддів вважає, що вони підл ягають частковому задоволен ню. Так, оскаржуване рішення в ідповідача необхідно скасу вати, як протиправне, в частин і застосування штрафних санк цій в розмірі 21088,12грн., в задово ленні ж іншої частини позову слід відмовити.

Керуючись ч.3 ст. 160, п.3 ч.1 ст.198, п. 3 ч.1 ст.202, ст.ст. 205, 207 КАС України, ко легія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Запорі зької державної інженерної а кадемії задовольнити час тково .

Постанову господарського суду Запорізької області ві д 03 червня 2008 року у справі № 4/16/07-АП скасувати .

Позов Запорізької державн ої інженерної академії за довольнити частково .

Скасувати рішення Виконав чої дирекції Запорізького об ласного відділення Фонду соц іального страхування з тимча сової втрати працездатності № 1405 від 14.09.06р. в частині нарахув ання Металургійному технік уму Запорізької державної ін женерної академії штрафу у р озмірі 100% заниженої заробітно ї плати - 21 088,12 грн..

В іншій частині позовних ви мог - відмовити .

Постанова суду апеляційно ї інстанції набирає законної сили з моменту проголошення , але може бути оскаржена прот ягом одного місяця з дня виго товлення її в повному о бсязі до Вищого адміністрат ивного суду України шляхом п одання касаційної скарги. По станову виготовлено в повном у обсязі 08.02.2010 року.

Головуючий суддя: Н.П. Бар анник

Судді: М.В.М ірошниченко О.В.Юхименко

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2009
Оприлюднено29.06.2010
Номер документу7828178
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —4/16/07-ап

Постанова від 01.10.2009

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Баранник Наталія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні