ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2018 року
м. Черкаси справа № 925/700/18
Господарський суд Черкаської області в складі головуючого - судді Довганя К.І., з секретарем судового засідання Дяченко Т.В. за участю представників: позивача - не з'явився, відповідача - не з'явився, розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Блєк ОСОБА_1" до благодійної організації "Благодійний фонд праведника Нахмана з Бреславу" про стягнення 67470,24 грн.
ВСТАНОВИВ:
Заявлено позов про стягнення 67470,24 гривень заборгованості по договору № 011/15/ТЭО від 28.08.2015року на транспортне - експедиторське обслуговування з яких: 32402,72 грн. основного боргу, 28392,37 грн. пені, 2657,01 грн. інфляційних, 777,87 грн. річних та 3240,27 грн. 10% штрафу.
В обґрунтування позову позивач послався на те , що відповідач належним чином не виконав взяті на себе зобов'язання щодо оплати вартості послуг на транспортно-експедиційне обслуговування.
Сторони, будучи належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, своїх представників в судове засідання не направили. Відповідач відзиву суду не подавав.
Суд вважає можливим здійснювати розгляд справи в порядку ст. 202 ГПК України.
Суд, дослідивши наявні у справі докази, встановив наступне.
Між ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Блєк ОСОБА_1" (надалі позивач) та Благодійною організацією Благодійний фонд праведника Нахмана з Бреславу (надалі відповідач) було укладено договір № 011/15/ТЕО від 28.08.2015року на транспортне-експедиторське обслуговування (далі - договір).
У відповідності з цим договором позивач зобов'язувався від свого імені за нагороду та в інтересах відповідача організувати транспортно-експедиторське обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів морським, автомобільним, залізничним транспортом в міжнародному сполученні, в тому числі в 20-ти, 40-ка та більше 40-ка футових контейнерах стандарта ISO.
Найменування і кількість вантажу, маршрути і види транспорту, вартість перевезення та додаткових послуг узгоджуються сторонами на кожну партію вантажу і оформляються в заявках клієнта (п. 1.2).
Також, згідно з розділом 2 укладеного договору на позивача було покладено ряд обов'язків щодо надання транспортно-експедиторських послуг, зокрема:
- організація перевезення вантажу морським, залізничним та автомобільним портом, в тому числі забезпечення організації перевалки, короткочасного зберігання, оформлення документів та інших операцій, необхідних для виконання договору та заявок клієнта (п.2.1.1.);
- укладення від свого імені договорів з портами, перевізниками, суднохідними компаніями, їх агентами та іншими організаціями на перевезення, перевалку, короткочасне збереження вантажів та інші необхідні послуги (п.2.1.2.);
- забезпечення організації доставки імпортного вантажу у пункт призначення та передачу його клієнту, або третій особі, що номінована клієнтом з оформленням відповідних документів (2.1.3.)
- забезпечення контролю за перевалкою вантажу з оформленням відповідних документів (2.1.4.);
- представлення інтересів в митних та інших контролюючих органах та інше (2.1.5.).
Виконання вищезазначених дій може здійснюватися експедитором, як самостійно, так із залученням третіх осіб, що в повному обсязі узгоджується з нормами ст. 932 Цивільного кодексу України. При цьому, згідно ст. 9 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" від 01.07.2004 № 1955-ІУ (з наст. змін, та доповнень, далі Закон № 1955-ІУ) у разі залучення експедитором до виконання його зобов'язань за договором транспортного експедирування іншої особи у відносинах з нею експедитор може виступати від свого імені або від імені клієнта. За умовами Договору Позивач у відносинах з нею експедитор може виступати від свого імені.
Згідно п.4.3.Договору оплата робіт та послуг здійснюється Клієнтом протягом 3 (трьох) банківських днів з часу пред'явлення рахунку на умовах передплати, якщо в Заявці або інших до договору на конкретну партію вантажу не узгоджені інші терміни, порядок і умови рахунків. Рахунки, що пред'являються експедитором за цим договором, можуть направлятися засобами електронної пошти, факсимільним зв'язком, за допомогою поштових
або вручаються особисто представнику клієнта.
Всі додаткові витрати (демерредж, детеншн, зберігання, митні процедури, оформлення документів і т.п.), які виникли у експедитора в процесі перевезення вантажу з вини клієнта в результаті інших непередбачених і непідконтрольних експедитору обставин, що не являються до форс мажорних, підлягають сплаті Клієнтом протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту інформування про них клієнта.
10.05.2017р. відповідачем у відповідності до вимог п. 1.2 договору було подано заявку №06 про надання транспортно-експедиторських послуг, а також довіреність від 2017року №14 на отримання та вивезення з території ОМТП контейнеру №ZCSU2611101).
У відповідності до поданої вищевказаної заявки, на підставі довіреності позивачем за допомогою третіх осіб позивачем організовано комплекс послуг із організації Відповідачу перевезення вантажу - гуманітарна допомога (продукти харчування, книги) у контейнері (40'DV) №ZCSU2611101 за маршрутом Одеський морський торговий порт - м. Умань, вул. Зорге,2.
Зокрема, шляхом залучення третіх осіб Відповідачеві надано наступний комплекс послуг:
- вантажно - розвантажувальні роботи;
- експедирування (оформлення) в порту;
- перевезення вантажу автотранспортом (Одеса-м. Умань).
Доказами, що підтверджують надання вищевказаних послуг та доставлення вантажу відповідачу є: наряд № 992/OD від 11/05/2016 про надання послуг експедитування в порту; СМR-накладна № 992 від 26.07.2017р. про доставку та передачу вантажу вантажоодержувачеві відповідачу (з підписом та печаткою відповідача про отримання вантажу та використання автотранспорту понад встановлений час в місці вивантаження з 30-31.07.2017 року про що зазначено в гр.24 СМR), а також відповідні угоди, рахунки, акти надання послуг. Керуючись вимогами законодавства України і положень Договору для оплати наданих послуг та відшкодування понесених витрат позивачем на адресу відповідача за допомогою електоронної пошти були направлені рахунки № ВА 000992 від 05.07.2017 на суму 125606,28 (з ПДВ), № 000938 від 16.05.2017 на суму 11984,15 (з ПДВ) грн., № ВА 001145 від 31.07.2017 на суму 5701,43 грн. (з ПДВ).
На теперішній час рахунок № ВА 001145 д 31.07.2017 на суму 5701,43 грн. (з ПДВ) за автотранспортні послуги та наднормове використання автототранспорту залишається не оплаченим. Заборгованість складає 5701,43 гривень. Надані Відповідачу автотранспортні послуги оплачені позивачем ТОВ ГОЛ-АВТО за рахунок власних коштів (платіжне доручення №2494 від 08.08.17., рахунок № 176 від 26.07.2017, акт надання послуг № 177 від 31.07.2017 року).
Слід зазначити, що акт виконаних робіт (послуг) № ВА 001145 від 31.07.2017 на суму 5701,43 грн. (з ПДВ) підписаний відповідачем без зауважень .
Також 31.08.2017р. позивачем у відповідності до вимог п. 1.2 договору було подано заявку №08 надання транспортно-експедиторських послуг , а також довіреність від 01.09.2017 №9 на отримання та вивезення з території ОМТП контейнерів №№ DFSU6536123 і FCIU8647251.
У відповідності до поданої вищевказаної заявки, на підставі довіреності позивачем за допомогою третіх осіб організовано комплекс послуг із організації відповідачу перевезення вантажу - гуманітарна допомога (продукти харчування, книги) у контейнер №№ DFSU6536123 і FCIU8647251 за маршрутом Одеський морський торговий порт - м. Умань, і вул.. Зорге,2.
Зокрема, шляхом залучення третіх осіб відповідачеві надано наступний комплекс послуг:
- вантажно - розвантажувальні роботи;
- експедирування (оформлення) в порту;
- перевезення вантажу автотранспортом (Одеса-м. Умань).
Доказами, що підтверджують надання вищевказаних послуг та доставлення вантажу вантажоодержувачу (Відповідачу) є: наряд № 1057/ОD від 01/09/2017 про надання послуг експедирування в порту (формується в електронній формі), СМR-накладні №1057 та № 1057/1 від 19.09.2017р. про автодоставку та передачу відповідачу (з підписом та печаткою відповідача про отримання вантажу 20.09.2017 року), а також відповідні угоди, рахунки, акти надання послуг (виконаних робіт), платіжні доручення укладені позивачем з безпосередніми виконавцями послуг.
Керуючись вимогами законодавства України і положень договору для оплати наданих послуг та відшкодування понесених витрат позивачем були пред'явлені наступні рахунки №№ Н430 від 08.09.2017 на суму 43061,29 (з ПДВ) грн.; № ВА001477 від 15.09.2017 на суму -2.63 (з ПДВ) грн.; № ВА001490 від 20.09.2017 на суму 2351,38 (з ПДВ) грн.
На теперішній час рахунки №№ ВА001430 від 08.09.2017 на суму 43061,29 (з ПДВ) грн.; № ВА001477 від 15.09.2017 на суму 13342,63 (з ПДВ) грн.; № ВА001490 від 20.09.2017 на суму 2351,38 (з ПДВ) грн. оплачені не в повному обсязі.
№ ВА001430 від 08.09.2017 на суму 43061,29 (з ПДВ) грн. оплата надійшла в розмірі 40000,00 грн. Залишок неоплачених послуг за зберігання вантажу в порту- 3061,29 грн.
№ ВА001477 від 15.09.2017 на суму 13342,63 (з ПДВ) грн. за зберігання
вантажу в порту - не оплачено 13342,63 грн.
№ ВА001490 від 20.09.2017 на суму 2351,38 (з ПДВ) грн. за зберігання вантажу в порту - не оплачено 2351,38 грн.
До складу вищезазначеного боргу увійшли послуги зі зберігання вантажу в порту (з 31.08.17 по 19.09.17) оплачені Позивачем ДП Контейнерний термінал Одеса компанії ОСОБА_3 ОСОБА_3 ОСОБА_3 Інтернешнл ГМБХ за рахунок власних коштів, згідно рахунку № 29623 від 22.09.2017 р. ( платіжне доручення №2682 від 24.10.17.).
Позивач зазначив, що акти виконаних робіт (послуг) №№ ВА001430 від 08.09.2017 на суму -3061,29 (з ПДВ) грн.; № ВА001477 від 15.09.2017 на суму 13342,63 (з ПДВ) грн.; № ВА001490 від 20.09.2017 на суму 2351,38 (з ПДВ) грн. до складу яких увійшли неоплачені послуги зі зберігання підписані відповідачем без зауважень.
Також 02.09.2017р. відповідачем у відповідності до вимог п. 1.2 договору було подано заявку №10 про надання транспортно-експедиторських послуг, а також довіреність від 01.09.2017року №10 на отримання та вивезення з території ОМТП контейнеру № MSСU7324116.
У відповідності до поданої вищевказаної заявки, на підставі довіреності позивачем за допомогою третіх осіб організовано комплекс послуг із організації відповідачу перевезення (вантажно -розвантажувальні роботи експедирування (оформлення) в порту, перевезення автотранспортом вантажу - гуманітарна допомога (продукти харчування) у контейнері (40 'НС
ref) №МSСU7324116 за маршрутом Одеський морський торговий порт - м. Умань, вул. Зорге,2.
Доказами, що підтверджують надання вищевказаних послуг та доставлення вантажу вантажоодержувачу (Відповідачу) є: наряд № 18194 від 11/09/2017 про надання послуг експедирування в порту (формується в електронній формі; СМR-накладна № 18194 від .4.09.2017р. про автодоставку та передачу вантажу вантажоодержувачеві БО "БФ праведника Нахмана з Бреславу" (з підписом та печаткою Відповідача про отримання вантажу 15.09.2017 року), а також відповідні угоди, рахунки, акти надання послуг (виконаних робіт), платіжні доручення укладені Позивачем з безпосередніми виконавцями послуг.
Керуючись вимогами законодавства України і положень договору для оплати наданих послуг та відшкодування понесених витрат позивачем були пред'явлені наступні рахунки №№ ВА001435 від 08.09.2017 на суму 176503,13 (з ПДВ) грн.; № ВА001453 від 13.09.2017 на суму 15001,88 (з ПДВ) грн.; № ВА001484 від 18.09.2017 на суму 7945,99 (з ПДВ) грн.
На теперішній час рахунок № ВА001484 від 18.09.2017 на суму 7945,99 (з ПДВ) грн. понаднормативне використання контейнеру залишається не оплаченим.
До складу вищезазначеного боргу увійшли послуги за понаднормативне використання контейнеру (демередж) оплачені Позивачем ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю Глобал ОСОБА_4 за рахунок власних коштів, згідно рахунку № 248661 від 18.09.2017 р.
Акт виконаних робіт (послуг) № ВА001484 від 18.09.2017 на суму 7945,99 (з ПДВ) грн. підписаний відповідачем без зауважень.
Отже, керуючись узгодженими умовами договору ТОВ "Блєк ОСОБА_1", у період дії договору, здійснювало комплексне обслуговування та оформлення вантажів клієнта, які прибували на територію України, виконувало свої зобов'язання у повному обсязі, виступаючи у відносинах з іншими особами по виконанню зазначеного Договору від свого імені. За рахунок них коштів нашої компанією були компенсована вартість послуг морських портів та терміналів, вантажно-розвантажувальні роботи, необхідні портові збори, послуги по страхуванню, зберіганню, поверх нормативного використання контейнеру (демередж) та ін. комплект фінансово-господарських документів про взаємовідносини з третіми особами щодо надання послуг на користь клієнта надаються (відповідні угоди, рахунки, акти надання послуг виконаних робіт), платіжні доручення).
Відповідно до статті 12 Закону № 1955-ІV, клієнт зобов'язаний в порядку, передбаченому договором транспортного експедирування, сплатити належну плату експедитору, а також кодувати документально підтверджені витрати, понесені експедитором в інтересах клієнта в виконання договору транспортного експедирування. Підтвердженням витрат експедитора є документи (рахунки, накладні і т.д.), видані суб'єктами господарювання, що залучалися до виконання договору транспортного експедирування, або органами влади (ст.9 Закону № 1955-ІV).
Відповідно до п. 3.5. укладеного сторонами Договору, додаткові витрати (демередж, детеншн, зберігання, митний огляд, оформлення додаткових документів, тощо), які виникли у експедитора в процесі транспортування вантажу з вини Клієнта та/або в результаті інших передбачених і непідконтрольних Експедитору обставин, що не відносяться до форс -мажорних, підлягають сплаті Клієнтом протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту формування о них Клієнта.
Щодо джерела виникнення додаткових витрат позивач повідомив, що вантаж - гуманітарна допомога, довгий час знаходився на території ОМТП під митним контролем та відповідач звернувся до Експедитора для сприяння вивезення вже фактично залежалого вантажу (листи відповідача щодо звернення до Одеської митниці ДФС від 24.11.2016 року №235, лист сприяння Позивача до митниці від 28.02.2017р. № 044, лист - звернення відповідача 14.03.2017р., лист від 14.03.2017р.). Вантаж відповідача не був би вивезений, у разі якщо Експедитор не поручився би перед контейнерним терміналом та морським агентом за погашення витрат зі зберігання вантажу та понаднормове використання контейнеру (сплату демереджу).
Статтею 526 Цивільного Кодексу України передбачено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу.
Порушенням зобов'язань, відповідно до статті 610 Цивільного Кодексу України, є його виконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне конання).
В порушення вимог, встановлених статтею 530 Цивільного кодексу України, Відповідач покладені на нього зобов'язання з відшкодування понесених витрат у встановлені договором терміни не виконав.
З метою відновлення порушених прав, 27 березня 2018р Відповідачу було направлено листа за №080 з вимогою оплатити заборгованість з вкладення дублікатів неоплачених рахунків. На час пред'явлення позову заборгованість не погашена.
Згідно ст. 549 Цивільного Кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання.
Підставою нарахування пені є договірна неустойка встановлена п.4.6 Договору, зокрема Клієнт несе відповідальність за несвоєчасну оплату Експедитору вартості узгоджених в заявці робіт і послуг, а так само оплати неустойки в розмірі 0,3% від несплаченої вартості робіт і послуг до дня надходження грошових коштів на розрахунковий рахунок Експедитора.
Відповідно до вимог статті 625 Цивільного Кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Позивач крім основного боргу нарахував відповідачу пеню в сумі 28392,37 грн., втрати від інфляції - 2657,01 грн., річних - 777,87 грн.
Відповідно до п.4.7. укладеного Договору при необгрунтованій відмові Клієнта від пати додаткових витрат, понесених Експедитором з метою виконання обов'язків, Клієнт сплачує Експедитору крім зазначених витрат, штраф в розмірі 10% від суми таких витрат. Розрахунок штрафу (п.5.14 Договору) 32402,72 х10% = 3240,27 грн.
Оцінивши матеріали справи та приписи наведеного вище законодавства, суд приходить до наступних висновків.
Господарські відносини виникли між сторонами на підставі укладеного ними договору на транспортно - експедиційне обслуговування від 28.08.2015. Свої зобов'язання за цим договором позивач виконав належним чином, надавши відповідачу, передбачені договором послуги. В той же час, відповідач свої зобов'язання за договором належним чином не виконав, повного розрахунку за надані послуги не провів. На час розгляду справи заборгованість відповідача становить 32402,72 грн. Доказів сплати цього боргу відповідач суду не подав, тому ця сума підлягає стягненню на користь позивача.
Крім того у відповідності до приписів ст.. 625 ЦК України позивач вправі вимагати від відповідача сплати боргу з урахуванням інфляційних та 3% річних. За розрахунком позивача інфляційні становлять 23657,01 грн., а річні 777,87 грн. Розрахунок зроблено вірно, тому ці суми підлягають до стягнення на користь позивача.
Що стосується вимог позивача про стягнення пені, тог суд виходить з наступного.
Позивач нарахував пеню, виходячи з умов договору (п.4.6) у розмірі 0,3 % за кожний день прострочення платежу.
В той же час, відповідно до ст..3 Закону України Про відповідальність за неналежне виконання грошових зобов'язань розмір пені, передбачений статтею цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку
України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Крім того за приписами ст.232 ГК України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.
Як видно з поданого позивачем розрахунку, пеню він визначав без дотримання приписів названого вище законодавства.
За перерахунком, зробленим судом у відповідності до названого вище законодавства, розмір пені, що підлягає стягненню з відповідача на користь позивача становить 3373,41 грн.
Крім того, відповідно до ст. 129 ГПК України з відповідача на користь позивача підлягають до стягнення витрати останнього на оплату судового збору.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 129, ст. ст.232, 233, 236-241 ГПК України суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Благодійної організації Благодійний фонд праведника
Нахмана з Бреславу (вул.. Зорге, 2, м. Умань, Черкаська область, 20300, код 39848505) на користь ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Блєк ОСОБА_1" (вул. Середня, 83-А, м. Одеса, 65005, код 35991370) - 32402,72 грн. основного боргу, 3373, 41 грн. пені, 2657,01 грн. інфляційних, 777,87 грн. річних, 3240,27 грн. 10% штрафу, 40,44 грн. витрати, у зв'язку з розглядом справи, 1762,00 грн. судового збору.
В решті позову відмовити.
Це рішення може бути оскаржене у порядку та строки, передбачені розділом ХІІ Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено і підписано 04.12.2018
СУДДЯ К.І. Довгань
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2018 |
Оприлюднено | 05.12.2018 |
Номер документу | 78298173 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Довгань К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні