Справа № 539/4429/18
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2018 року м.Лубни
Лубенський міськрайоннийсуд Полтавської областів складі:
головуючого судді -
Слідчий суддя Лубенського міськрайонного суду Полтавської області ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , розглянувши клопотання слідчого ОСОБА_3 про надання дозволу на проведення огляду в межах кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12017170240001557 від 19.10.2018 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.272 КК України,-
В С Т А Н О В И В :
Слідчий Лубенського ВП ГУНП в Полтавській області ОСОБА_3 звернувся в суд з клопотанням про надання дозволу на проведення обшуку в межах кримінального провадження, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12017170240001557 від 19.10.2018 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.272 КК України, мотивуючи тим, що в ході досудового розслідування встановлено, що невідомими особами у невстановлені в ході досудового розслідування дату та час, на вулицях м. Лубни з порушенням правил безпеки пересувного заправного комплексу (газ Метан) на базі автомобіля «МAN F2000» д.н.з. НОМЕР_1 здійснюється заправка автомобілів.
Так, за адресою: Полтавська область, м. Лубни, вул. П. Лубенського, 10 невстановлені особи в порушення вимог чинного протипожежного, екологічного, архітектурно-будівельного та трудового законодавства встановили автогазозаправний пункт, який безперервно експлуатується та створює загрозу навколишньому середовищу, а також людям, які проживають в навколо цієї АГЗС.
Відповідно до НАПБ Б.03.002-2007 «Норми визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», автозаправні станції відносяться до вибухопожежних категорій зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою, тому подальша їх експлуатація може призвести до загибелі та травмування людей в разі виникнення аварії або надзвичайної ситуації техногенного характеру.
Згідно висновку №24-145/29 від 26.02.2018 наданого Лубенським районним відділенням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуації у Полтавській області, встановлено, що під час обстеження майданчика 05.12.2017 на якому проводиться розлив пального в м. Лубни по вул. П. Лубенського, 10 встановлені недоліки у сфері пожежної і техногенної безпеки, а саме: особами, які виконують обов`язки пов`язані із забезпеченням пожежної безпеки не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки з отримання відповідного посвідчення (Розділ ІІ пункти 15, 16, 20 НАПБ А.01.001-2014). Не проведено ревізію пристроїв захисту від блискавок зі складанням акта. (Розділ IV пункт 1.21 НАПБ А.01.001-2014). Не оснащена жорсткою буксирною шлангою для евакуації транспортних засобів з території у випадку пожежі довжиною не менше 3м. (Розділ VII п. 11 НАПБ В.01.058-2008/112). Контактні пристрої для під`єднання заземлювальних провідників від автоцистерн, що встановлюються за межами вибухонебезпечної зони не відповідають вимогам чинних нормативних документів. (Гнучкі заземлювальні провідники площею перерізу не менше 6 мм кв. повинні бути постійно приєднані до металевих корпусів автоцистерн та мати струбцину або наконечник під болт М10 для приєднання до заземлювального пристрою.) (НАПБ В.01.058-2008/112 Розділ VІІ п.21) Відсутній набір інструменту з металу, що не утворює іскор, для проведення робіт у вибухонебезпечних зонах. (НАПБ В.01.058-2008/112 Розділ VІІ п.27). Не здійснено технічне обслуговування первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників), які експлуатуються в будівлях і спорудах (Розділ V пункт 3.17 НАПБ А01.001-2014). Не проведено ідентифікацію для встановлення факту наявності або відсутності джерел небезпеки, які за певних обставин можуть ініціювати виникнення НС (пункт 2 Методики ідентифікації ПНО). Не встановлено наказом (інструкцію) з урахуванням пожежної небезпеки відповідний протипожежний режим ( Розділ ІІ пункт 3 НАПБ А.01.001-2014).
Отже, на майданчику де проводиться розлив пального в м. Лубни по вул. П. Лубенського, 10 допущено значну кількість порушень, які становлять загрозу для життя та здоров`я людей, навколишнього природного середовища.
Так, в ході досудового розслідування як свідка допитано ОСОБА_4 встановлено, що він на даний час працює начальником АГНКС в ТОВ «Науково виробнича фірма «Лідвер», директором якої являється ОСОБА_5 . Вказане товариство знаходиться за адресою АДРЕСА_1 . У власності даного підприємства мається стаціонарна заправочна станція АГНКС, яка розташована в м. Пирятин, вул. Сумська, 14, Полтавської області, яка була побудована з додержанням всіх необхідних державних норм та здана в експлуатацію з 2005 року. Дана заправочна станція тільки продаж стисненого газу «Метан». Крім цього, у власності даного товариства мається пересувний автомобільний газовий заправник (ПАГЗ), на базі автомобіля «МAN F2000» д.н.з. НОМЕР_1 із напівпричепом «Kogel SF24» д.н.з. НОМЕР_2 . Вказаний ПАГЗ заправляється стисненим газом «Метан» на заправочній станції АГНКС м Пирятин, після чого маючи всі необхідні дозвільні документи на перевезення небезпечного вантажу та маршрут руху, направляється в м. Лубни. Де зупиняється на відкритій ділянці місцевості за адресою вул. П. Лубенського, 10, м. Лубни, та здійснює реалізацію стисненого газу «Метан». Реалізація вказаного газу на даній ділянці місцевості здійснюється за допомогою касового апарату, а саме оператор-заправник отримавши готівку від громадян за заправку транспортного засобу стисненим газом «Метан», відразу обліковує дану операцію на касовому апараті та видає відповідний фіскальний чек. Територія на якій даний ПАГЗ здійснює свою діяльність, а саме за адресою вул. П. Лубенського, 10 м. Лубни, була надана даному товариству в оренду Лубенською міською радою в особі міського голови ОСОБА_6 строком до 01.03.2018 року, згідно договору оренди землі від 01.03.2016 року, про що маються відповідні документи. Кожний із операторів-заправників даного ПАГЗ офіційно працевлаштований та проходе інструктажі із заходів безпеки перед початком роботи і має відповідні навики та допуск до робіт із підвищеною небезпекою, а саме відповідні посвідчення та документи. Регулярно здійснюються перевірки та обстеження даного ПАГЗ з приводу робіт із підвищеною небезпекою, перевезенням та реалізацією стисненого газу «Метан», про що є відповідні документи. Даний ПАГЗ здійснює свою діяльність тільки за вказаною адресою з 09 год. по 20 год. кожного дня.
Згідно офіційної кадастрової карти за посиланням http://gisfile.com/map/, земельна ділянка, на якій розташований пересувний заправний комплекс (газ Метан) на базі автомобіля «МAN F2000» д.н.з. НОМЕР_1 , має кадастровий номер 5310700000:03:083:0111 несільськогосподарського призначення загальною площею 0,2112 га.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна, встановлено, що право власності на земельну ділянку, розташовану за адресою: Полтавська область, м. Лубни, вул. П. Лубенського, 10, зареєстроване за Лубенською міською радою. Цільове призначення для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства.
Окрім цього, згідно вказаної довідки встановлено, що земельна ділянка за адресою: Полтавська область, м. Лубни, вул. П. Лубенського, 10, яка має кадастровий номер 5310700000:03:083:0111, передана в оренду ТОВ «Науково-виробнича фірма «Лідвер» в особі ОСОБА_5 на підставі договору оренди землі від 01.03.2016.
Таким чином, невстановлені особи в м. Лубни по вул. П. Лубенського, 10 з порушенням правил безпеки пересувного заправного комплексу (газ Метан) на базі автомобіля «МAN F2000» д.н.з. НОМЕР_1 здійснюють заправку автомобілів, чим створили реальну загрозу загибелі людей та настання інших тяжких наслідків.
З метою припинення протиправної діяльності, пов`язаної із грубим порушенням правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою, що створює загрозу загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків, а також з метою отримання відомостей щодо нецільового використання земельної ділянки, слідчий прохає надати дозвіл на проведення огляду земельної ділянки розташованої за адресою: Полтавська область, м. Лубни, вул. П. Лубенського, 10, що належить на праві комунальної власності Лубенській міській раді, (м. Лубни, вул. Я. Мудрого, 33 код за ЄДРПОУ 21053182), а саме земельної ділянки з кадастровим номером 5310700000:03:083:0111, яка передана в оренду ТОВ «Науково-виробнича фірма «Лідвер» в особі ОСОБА_5 (адреса: АДРЕСА_1 ) з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінальних правопорушень - порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою, що створює загрозу загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків, самовільного зайняття земельної ділянки та використання її не за цільовим призначенням, а також вилучення речей і документів, які мають значення для кримінального провадження технологічного обладнання, призначеного для приймання, зберігання скрапленого газу для заправлення ним автотранспорту.
З матеріалів доданих до клопотання вбачається, що 19.10.2018 року слідчим Лубенського ВП були внесені відомості до ЄРДР та розпочато кримінальне провадження №12017170240001557 за ознаками злочину передбаченого ч.1 ст.272 КК України.
Підставою для початку кримінального провадження став рапорт інспектора СРПП №3 Лубенського ВП від 19.10.2017 року про те, що в ході перевірки матеріалів ЖЕО №8410 від 26.09.2017 року та ЖЕО №8875 від 11.10.2017 року було виявлено факт порушення правил безпеки особою під час виконання робіт з підвищеною небезпекою, яка зобов`язана їх дотримуватись, а саме: порушення правил безпеки пересувного заправного комплексу (газ Метан) на базі автомобіля «МAN F2000» д.н.з. НОМЕР_1 , який заправляє автомобілі на вулицях м.Лубни.
При цьому, де саме в м.Лубни, в чому конкретно полягало порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою та яким чином дане порушення виявлено, в матеріалах доданих до клопотання не зазначено.
Фактично в клопотанні слідчий зазначає наступні підстави для проведення огляду земельної ділянки в м.Лубни по вул.П.Лубенського,10: припинення протиправної діяльності, пов`язаної із грубим порушенням правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою, що створює загрозу загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків, а також з метою отримання відомостей щодо нецільового використання земельної ділянки.
З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що земельна ділянка, площею 0,2112 га в м.Лубнах по вул.П.Лубенського,10 з кадастровим номером 5310700000:01:083:0111 з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, яка належить територіальній громаді в особі Лубенської міської ради, надано в оренду ТОВ «Науково-виробничій фірмі «ЛІДВЕР» 01.03.2016 року на строк до 01.03.20121 року.
Слідчий в клопотанні посилається на порушення Правил пожежної безпеки АГЗП,виявлені в ході планової перевірки ДСНС 05.12.2017 року, виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: особами, які виконують обов`язки пов`язані із забезпеченням пожежної безпеки не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки з отримання відповідного посвідчення, не проведено ревізію пристроїв захисту від блискавок зі складанням акта, не оснащена жорсткою буксирною шлангою для евакуації транспортних засобів з території у випадку пожежі довжиною не менше 3м., контактні пристрої для під`єднання заземлювальних провідників від автоцистерн, що встановлюються за межами вибухонебезпечної зони не відповідають вимогам чинних нормативних документів, провідники площею перерізу не менше 6 мм кв. повинні бути постійно приєднані до металевих корпусів автоцистерн та мати струбцину або наконечник під болт М10 для приєднання до заземлювального пристрою, відсутній набір інструменту з металу, що не утворює іскор, для проведення робіт у вибухонебезпечних зонах, не здійснено технічне обслуговування первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників), які експлуатуються в будівлях і спорудах , не проведено ідентифікацію для встановлення факту наявності або відсутності джерел небезпеки, які за певних обставин можуть ініціювати виникнення НС, не встановлено наказом (інструкцію) з урахуванням пожежної небезпеки відповідний протипожежний режим, тобто, на майданчику де проводиться розлив пального в АДРЕСА_2 допущено значну кількість порушень, які становлять загрозу для життя та здоров`я людей, навколишнього природного середовища
Згідно клопотання слідчого та доданих матеріалів досудове розслідування в кримінальному провадженні проводиться за ч.1 ст.272 КК України.
Ч.1 ст.272 КК України передбачає відповідальність за порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою на виробництві або будь-якому підприємстві особою, яка зобов`язана їх дотримувати, якщо це порушення створило загрозу загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків або заподіяло шкоду здоров`ю потерпілого.
При цьому, відповідно до роз`яснень, що містяться в п.21 ППВСУ №7 від 12.06.2009 року як поняття "загроза загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків" (частина перша статті 272, частина перша статті 273, частина перша статті 274, частина перша статті 275 КК) необхідно розуміти такі зміни у стані виробничих об`єктів, підприємств, унаслідок яких виникає реальна небезпека життю людей або реальна небезпека заподіяння (настання) шкоди вказаним у цих статтях благам. Тяжкість ймовірних наслідків визначається залежно від цінності благ, які поставлено під загрозу, кількості осіб, які можуть постраждати від небезпечних дій, розміру можливої матеріальної шкоди тощо.
Тобто, небезпека заподіяння перелічених негативних наслідків має бути реальною. Загроза загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків має свідчити про виникнення в конкретному виробничому процесі такого небезпечного стану, за якого зазначені в нормі КК злочинні наслідки можуть настати як закономірні та необхідні. Ненастання реальних суспільно небезпечних наслідків у цьому разі (загрози) відбувається за так званої «щасливої випадковості» або внаслідок поновлення стану безпеки виробництва (шляхом усунення допущеного порушення самим винним або іншими особами).
При цьому, суд акцентує увагу, що порушення, які можуть призвести до настання негативних наслідків, мають стосуватися порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою. До таких порушень можуть належати: неефективність або відсутність виробничого контролю за дотриманням вимог та правил, порушення технологічної дисципліни праці, неправильна організація виконання робіт; незадовільний стан безпеки обладнання, що експлуатується та безпека виробничих процесів; непроведеня планових ремонтів тощо.
Суд звертає увагу слідчого, що розслідування порушень правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою детально регламентовано в Методичних рекомендаціях МВС України за 2015 рік, де в тому числі, звертається увагу на вказані фактори.
Натомість, слідчим не наведено жодних даних, які б давали підстави вважати, що має місце порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою. Надані дані стосуються лише порушення правил пожежної безпеки.
Кримінальна відповідальність за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки передбачена ст.270 КК України і настає в разі, якщо воно спричинило виникнення пожежі, якою заподіяно шкоду здоров`ю людей або майнову шкоду у великому розмірі. Злочин передбачений ст.270 КК України посягає на громадську безпеку і міститься в розділі ІХ КК України.
Натомість, злочин передбачений ст.272 КК України, за яким проводиться кримінальне провадження, посягає на безпеку виробництва і міститься у розділі Х КК України.
Таким чином, саме по собі порушення правил пожежної безпеки не є безумовною підставою кримінальної відповідальності і, тим більше, не є об`єктом злочину, передбаченого ст.272 КК України.
За допущені порушення вимог пожежної безпеки ОСОБА_7 постановою від 08.06.2018 року притягнуто до адміністративної відповідальності, передбаченої ст.175 КУпАП у виді накладення штрафу.
Здійснення державного нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки належить до компетенції центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки. Відповідно до ст.67 Кодексу цивільного захисту України вказаний орган наділений широким колом повноважень щодо здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки. Зокрема, відповідно до пунктів 11, 12 ч.1 ст.67 КЦЗУ мають право: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
За порушення законів та інших нормативно-правових актів у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, має право складення протоколів про притягнення до адміністративної відповідальності та притягнення до адміністративної відповідальності посадових осіб і громадян, винних у порушенні. (п.14 ч.1 ст.67 КЦЗУ) Так, за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки передбачена адміністративна відповідальність ст.175 КУпАП.
Крім того, обґрунтовуючи своє клопотання, слідчий посилається на показання свідка, який повідомив, що після заправки газом на АГЗП чек про сплату ним коштів за пальне не видали.
Суд відхиляє такий довід слідчого, як підставу для проведення огляду АГЗП, оскільки вказаним питанням займається відповідні управління Державної фіскальної служби України.
Згідно ч. 1 ст. 233 КПК України ніхто не має права проникнути до житла чи іншого володіння особи з будь-якою метою, інакше як лише за добровільною згодою особи, яка ними володіє, або на підставі ухвали слідчого судді.
Відповідно до ч.2 ст.237 КПК України огляд житла чи іншого володіння особи здійснюється згідно з правилами цього Кодексу, передбаченими для обшуку житла чи іншого володіння особи.
Частина 5 статті 234 КПК України передбачає, що слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про обшук, якщо прокурор, слідчий не доведе наявність достатніх підстав вважати, що:
1) було вчинено кримінальне правопорушення;
2) відшукувані речі і документи мають значення для досудового розслідування;
3) відомості, які містяться у відшукуваних речах і документах, можуть бути доказами під час судового розгляду;
4) відшукувані речі, документи або особи знаходяться у зазначеному в клопотанні житлі чи іншому володінні особи;
5) за встановлених обставин обшук є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей і документів, які мають значення для досудового розслідування, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб, а також заходом, пропорційним втручанню в особисте і сімейне життя особи.
Натомість, зважаючи на викладене, слідчий не навів жодних даних, які б давали підстави вважати, що вчинено кримінальне правопорушення передбачене ст.272 КК України.
Крім того, слідчий вказує, що огляд необхідний для вилучення технологічного обладнання, призначеного для приймання, зберігання скрапленого газу для заправлення ним авто, однак, при цьому не наводить жодних даних, що використання такого обладнання призводить до порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою, що таке обладнання має значення для кримінального провадження та може бути речовим доказом.
В якості мети огляду, серед іншого, слідчий вказує необхідність припинення протиправної діяльності, що прямо суперечить меті огляду визначеній в ч.1 ст. 237 КПК України: з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення.
Суд зауважує, що така слідча дія, як проведення огляду, не повинна використовуватися як інструмент проведення перевірок прокуратурою або слідчими. Так, як вже зазначалося, здійснення державного нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить до компетенції центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Крім того, огляд не має бути засобом пошуку даних про вчинення злочину. Огляд проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення, за наявності наявність достатніх підстав вважати, що було вчинено кримінальне правопорушення. Однак, слідчим в клопотанні відповідні відомості відсутні.
Враховуючи вищевикладене, підстави для проведення огляду земельних ділянок по АДРЕСА_2 відсутні, а тому в задоволенні клопотання слідчого слід відмовити.
Керуючись ст.ст.233, 234, 237, 309 КПК України,-
УХ В А Л И В:
В задоволенні клопотання слідчого СВ Лубенського ВП ГУНП в Полтавській області ОСОБА_3 , погоджене прокурором Лубенської місцевої прокуратури ОСОБА_8 , про надання дозволу на проведення огляду - відмовити.
Копію ухвали вручити учасникам кримінального провадження.
Ухвала оскарженню не підлягає і заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.
Суддя Лубенського
міськрайонного суду ОСОБА_1
Суд | Лубенський міськрайонний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2018 |
Оприлюднено | 01.03.2023 |
Номер документу | 78303098 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Лубенський міськрайонний суд Полтавської області
Гудков С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні