ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1340/3657/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2018 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Мартинюка В.Я.
секретар судових засідань Жовковська Ю.В.
з участю представників
від позивача - Капустинська Н.П.,
від відповідача - Чабан О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Львові адміністративну справу за позовом Фермерського господарства (надалі ФГ) Хоросно до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Львівській області, з участю другого відповідача комісії Головного управління ДФС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі комісія ДФС) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
ФГ Хоросно звернулося в суд з позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Львівській області про, з урахуванням уточнених позовних вимог, скасування рішення від 19.04.2018 року за №656853/34571450 про відмову в реєстрації податкової накладної за №21 від 31.08.2017 року та про зобов'язання зареєструвати податкову накладну за №21 від 31.08.2017 року в Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригувань.
Позивач у підтвердження позовних вимог наводить наступні аргументи. Зазначає, що висновок контролюючого органу про відповідність податкової накладної від 31.08.2017 року за №21 критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН є передчасним, оскільки відсутні конкретні дані, які б відповідали умовам зупинення реєстрації за цим критерієм. Також, господарством було надіслано пакет документів, необхідних та достатніх для підтвердження реальності господарської операції та наявних у позивача як у сторгни договору. Однак, відповідачем - комісією не аналізувався зміст представлених первинних документів, зокрема залишено поза увагою зміст Договору контрактації з якого вбачається, що зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції - зерна пшениці, здійснювалося контрактантом - ТзОВ Мрія Трейдинг , а тому договори, ТТН, акти виконаних робіт, складські документи, акти приймання-передачі робіт, тощо - не можуть бути у ФГ Хоросно , оскільки останнє не являється стороною таких господарських відносин.
Представник позивача дала аналогічні пояснення, просить позов задоволити.
Відповідач у відзиві на позовну заяву вказує, що на електронну адресу позивача надійшла квитанція про призупинення реєстрації податкової накладної, у зв'язку із невідповідністю такої накладної, відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення ПН/РК, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року за №567 Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) в Єдиному реєстрі податкових накладних та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів. Таким чином, відповідач вважає, що ним правомірно було прийнято оскаржуване рішення, а тому просить відмовити в задоволенні позову. Також, зазначає відповідач, причиною відмови у реєстрації податкової накладної є ненадання товарно-транспортних накладних, видаткових накладних та платіжні доручення в частині оплати за продукцію.
Представник відповідача проти позову заперечив, просить у його задоволенні відмовити.
Ухвалою від 10.09.2018 року відкрито загальне позовне провадження у справі.
Ухвалою, занесеною в протокол судового засідання 08.11.2018 року, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.
Ухвалою від 27.11.2018 року, занесеною в протокол судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
Наявними в матеріалах справи доказами підтверджуються наступні обставини справи.
За результатами господарських операцій з вирощування та передання у власність сільськогосподарської продукції - пшениці позивачем було складено податкову накладну за №21 від 31.08.2017 року та подано через систему обміну електронними документами в органи ДФС, що підтверджується відповідною квитанцією від 11.09.2017 року за №9183618283.
Як вбачається з наведеної квитанції про реєстрацію податкової накладної в ній зазначено, що: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року за №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1001. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в підп.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлений наказом МФУ від 13.06.2017 року за №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу .
В подальшому комісією ДФС було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.04.2018 року за №656853/34571450.
Згідно з вказаного рішення підставою відмови у реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних стало - ненадання платником податку копій документів - первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
Наведене вказує на те, що змістом спірних правовідносин є дотримання порядку реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступні обставини справи та норми чинного законодавства.
Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Як передбачено підп.201.16.1 п.201.16 цієї ж статті, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;
б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування;
в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказ Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року за №567 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 року за № 753/30621 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 % загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Згідно з Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;
2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
У відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 року за
№190 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації (чинної на момент прийняття оскаржуваного рішення), підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу.
При цьому, у вказаній Постанові зазначається, що надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.
Як вбачається зі змісту наявної квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, контролюючим органом, всупереч вимогам підп.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПК України, не зазначено конкретного критерію чи критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної. Також, не зазначено, які саме документи згідно Вичерпного переліку слід надати до перевірки, що були б достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Дані обставини свідчать про те, що таке рішення відповідача не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії суб'єкта владних повноважень, що перешкоджає платнику податків своєчасно та в повній мірі виконати свої обов'язки та скористатись своїми правами, передбаченими чинним податковим законодавством, яким врегульовано порядок реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Застосування вищезгаданих правових норм у наведений спосіб відповідає висновку, викладеному у постанові Верховного Суду від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18, а тому суд, у відповідності до вимог ч.5 ст.242 КАС України, враховує такий при вирішенні даної справи.
В свою чергу, позивачем було подано контролюючому органу Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення господарських операцій по податковій накладній, реєстрація якої зупинена, з додаванням відповідних копій документів на підставі яких здійснювалась передання вирощеної сільськогосподарської продукції - пшениці, а саме: договір контрактації сільськогосподарської продукції від 28.04.2015 року за №КТ-ФГК, договір про заміну сторони в договорі контрактації сільськогосподарської продукції за №КТ-ФГК від 01.07.2015 року, зведений акт приймання-передачі зерна від 31.08.2017 року.
Як передбачено п.21 вищенаведеного Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року за №117(чинного на момент прийняття оскаржуваного рішення), підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Однак, всупереч вищенаведеному, контролюючий орган прийняв оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. При чому, як вбачається зі змісту зазначеного рішення, в ньому не вказано які саме документи складені з порушенням законодавства та/або яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Тобто, управлінський акт відповідача не містить чіткого визначення підстав прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, які передбачено постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року за №117. Крім того, під час прийняття спірного рішення відповідачем не надано повної оцінки господарської операції, зміст якої полягає у наданні послуг з вирощування та передачі в полі сільськогосподарської продукції, транспортування її контрактантом, та не взято до уваги те, що податкова накладна була виписана в момент першої події - відвантаження продукції, і як наслідок прийнято протиправне рішення про відмову у реєстрації податкової накладної з підстав неподання позивачем документів, яких на час прийняття цього рішення не існувало в природі.
Відповідач, у відповідності до вимог ч.2 ст.77 КАС України, не надав суду жодних доказів, які б підтверджували обставини того, що платником податку надано документи, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної.
За таких обставин, суд вважає, що оскаржуване рішення відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає передбаченим ч.2 ст.2 КАС України критеріям обґрунтованості та пропорційності індивідуального акта суб'єкта владних повноважень, а тому таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Як наслідок, підлягає задоволенню також похідна вимога про зобов'язання відповідача здійснити реєстрацію податкової накладної.
Таким чином, суд приходить до висновку про підставність та обґрунтованість позовних вимог позивача, а тому позов підлягає задоволенню повністю.
Окрім того, суд, у відповідності до положень ч.2 ст.9 та ч.2 ст.245 КАС України, вважає за необхідне в резолютивній частині зазначити про протиправність та скасування оскаржуваного акта індивідуальної дії.
Щодо судових витрат, то, у відповідності до вимог ч.3 ст.139 КАС України, судовий збір належить присудити на користь позивача.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати, прийняте комісією Головного управління ДФС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, рішення від 19.04.2018 року за №656853/34571450 про відмову в реєстрації податкової накладної за №21 від 31.08.2017 року.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати, подану Фермерським господарством Хоросно , податкову накладну за №21 від 31.08.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, у день її подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Львівській області (адреса: м.Львів, вул.Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 39462700) на користь Фермерського господарства Хоросно (адреса: Львівська область, Пустомитівський район, с.Хоросно, код ЄДРПОУ 34571450) 3524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) грн. 00 коп. сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 05 грудня 2018 року.
Суддя В.Я.Мартинюк
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2018 |
Оприлюднено | 06.12.2018 |
Номер документу | 78317286 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Попко Ярослав Степанович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Попко Ярослав Степанович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мартинюк Віталій Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мартинюк Віталій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні