П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 грудня 2018 р.м.ОдесаСправа № 814/649/18
Категорія: 8.1 Головуючий в 1 інстанції: Біоносенко В. В. Колегія суддів П'ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів - Джабурії О.В.,
- Кравченка К.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "МК ЕНЕРГОБУД" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И Л А :
05 березня 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю "МК ЕНЕРГОБУД" звернулось до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасування рішення ДФС України від 09.01.2018 року №552289/41377185 про відмову у реєстрації податкової накладної від 25.09.2017 року №13 та зобов'язати відповідача зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ "МК ЕНЕРГОБУД" у встановленому законодавством порядку, складено та направлено до контролюючого органу податкову накладну № 13 від 25.09.2017 року, реєстрація якої необґрунтовано зупинена відповідачем, а в подальшому в реєстрації відмовлено. Підставою для зупинення комісією ДФС України зазначено відповідність податкової накладної п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної, затверджених наказом Міністерства фінансів України № 564 від 13.06.2017 року.
На підтвердження правомірності та реальності господарської операції, відображеній у податковій накладній №13 від 25.09.2017 року, позивачем направлено до ДФС України пояснення та первинні документи. Однак комісією ДФС України прийнято рішення №552289/41377185 від 25.09.2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної. Зазначене рішення позивач вважає незаконним, необґрунтованим, таким, що не враховує специфіку діяльності позивача та не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для його прийняття. Крім того, за твердженням позивача, оскаржуване рішення є невмотивованим та податковим органом при прийняті рішення не враховано жодного первинного документа, що засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною № 13 від 25.09.2017 року.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Державної фіскальної служби України №552289/41377185 від 09.01.18 про відмову у реєстрації податкової накладної ТОВ виробничо-комерційного підприємства "МК Енергобуд" з податку на додану вартість від 25.09.2017 року №13 та зобов'язано Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ виробничо-комерційного підприємства "МК Енергобуд" з податку на додану вартість від 25.09.2017 року №13 в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Не погодившись із прийнятим рішенням, ДФС України подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти постанову про відмову в задоволенні позовних вимог. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не надано належної оцінки доводам відповідача про те, що підставою для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної слугувало "надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної", відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 567.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлені та з матеріалів справи вбачаються наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційне підприємство "МК Енергобуд" з 06.10.2014 року зареєстровано, як юридична особа. Основним видом діяльності товариства є виробництво електродвигунів, генераторів і трансформаторів КВЕД 27.11.
07.08.2017 року ТОВ виробничо-комерційне підприємство "МК ЕНЕРГОБУД" уклало договір підряду № 0708/7 з ТОВ "Кодима Енерджи" на розробку та погодження робочого проекту на будівництво кабельної лінії 35кВ від мережі 35 кВ, що належить ПАТ "Миколаївобленерго", до підстанції замовника, отримання технічної можливості підключення кабельної лінії 35 кВ від мережі 35 кВ ПАт "Миколаївобленерго". Загальна вартість робіт за договором складає 6 185 000 грн.
25.09.2018 року ТОВ ВКП "МК ЕНЕРГОБУД" виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну №13 на загальну суму 3 092 500 гривень, в т.ч. ПДВ 515 416,67 грн.
Податкова накладна №13 від 25.09.2017 року, згідно квитанції від 13.10.2017 року, доставлена до Державної фіскальної служби України, але її реєстрацію зупинено з посиланням на п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України (а.с.34).
В квитанції податковим органом зазначено, що "податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 43.21.". Також даною квитанцією запропоновано ТОВ "МК ЕНЕРГОБУД" надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.
В свою сергу, ТОВ ВКП "МК Енергобуд" направлено на адресу Державної фіскальної служби України повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК № 1 від 29.12.17, де було ретельно розписано про специфіку господарської діяльності позивача за основним видом діяльності, з наданням підтверджуючих первинних документів.
Комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення від 09.01.2018 року №552289/41377185 про відмову у реєстрації податкової накладної від 25.09.2017 року №13 з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив того, що відповідачем не доведено правомірності оскаржуваного рішення № 552289/41377185 від 09.01.2017 року.
Здійснюючи перегляд судового рішення в межах доводів апеляційної скарги, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Згідно пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабміну України від 29.12.2010 № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні приписи містить підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин), згідно яких реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зі змісту квитанцій від 13 жовтня 2017 року вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених наказом Мінфіну України від 13.06.2017 № 567.
Судова колегія вважає вірними доводи ТОВ "МК ЕНЕРГОБУД", що контролюючим органом порушено норми підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки ним у квитанції не зазначено конкретного чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної.
У вказаній квитанції зазначено лише загальне посилання на відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених наказом № 567. Натомість, підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.
Так, пункт 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків у редакції на час виникнення спірних правовідносин містить у собі визначення двох різних критеріїв моніторингу податкової накладної:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 % загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Проте, фіскальним органом у квитанції зазначено лише про невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД, що не відповідає жодному критерію, визначеному п.6 Критерії оцінки ступеня ризиків.
Для підтвердження реальності господарської операції, щодо якої складена податкова накладна № 13 від 25.09.2017 року, ТОВ "МК ЕНЕРГОБУД" надано до ДФС України повідомлення, в яких пояснено, що ПН № 13 від 25.09.2017 року виписана за першою подією - авансовий платіж на виконання електромонтажних робіт. Частина матеріалів, що будуть використані для виконання робіт, вже закуплена, інші знаходяться на стадії замовлення та закупівлі. Для виконання робіт підприємство має необхідну матеріально - технічну базу та кваліфікований персонал.
Крім того, позивачем надано копії договору оренди, акт приймання - передачі, копію договору підряду № 0708/7 від 07.08.2017 року, банківська виписка, договір поставки №1809/1 від 18.09.2017 року, специфікація № 1 до договору поставки 1809/1 від 18.09.2017 року, довіреність № 25 від 01.11.2017 року, видаткова накладна № 113 від 01.11.2017 року, акт приймання-передачі продукції від 01.11.2017 року, платіжні доручення № 62 від 27.09.2017 року та № 122 від 30.11.2017 року, товарна транспортна накладна № Р1886 від 04.10.2017 року.
Не зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом по виконанню проектних, елктромонтажних та пусконалагоджувальних робіт, 09 січня 2018 року ТОВ "МК ЕНЕРГОБУД" отримано рішення комісії ДФС України, яким позивачу відмовлено у реєстрації зазначеної податкової накладної на підставі того, що "надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування".
Відповідно до абз.1 постанови Кабміну України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" № 190 від 29.03.2017, комісія Державної фіскальної служби приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Абзацом 2 зазначеної постанови № 190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.
Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Так, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Оцінюючи вищевикладені обставини, колегія суддів приходить до висновку, що рішення комісії ДФС України від 09.01.2018 року № 552289/41377185 є таким, що винесено без належних для цього правових підстав, а тому суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку щодо його скасування.
Доводи апеляційної скарги не містять правових підстав для спростування висновків суду.
Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 12 березня 2018 року, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст.328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України - залишити без задоволення.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Повний текст постанови складений та підписаний колегією суддів 05 грудня 2018 року.
Головуючий: Н.В.Вербицька
Суддя: О.В.Джабурія
Суддя: К.В.Кравченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2018 |
Оприлюднено | 06.12.2018 |
Номер документу | 78321534 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні