Рішення
від 03.12.2018 по справі 904/4403/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.12.2018м. ДніпроСправа № 904/4403/18

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Первушин Ю.Ю.

за участю секретаря судового засідання Казарової А.Г.

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1, представник за довіреністю №19/26 від 01.01.2018р.

від відповідача: не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження господарську справу за позовом Приватного акціонерного товариства "ЗАПОРІЖКОКС", м. Запоріжжя до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниці "Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", м.Дніпро про стягнення шкоди завданої недостачею у розмірі 10 051,20 грн.

СУТЬ СПОРУ:

Приватне акціонерне товариство "ЗАПОРІЖКОКС" (далі - Позивач) звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі - Відповідач) про стягнення вартості нестачі вантажу у розмірі 10 051, 20 грн.

Ухвалою господарського суду від 03.10.2018 року відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження, справу призначено до розгляду по суті на 30.10.2018.

Ухвалою господарського суду від 30.10.2018 судове засідання відкладено на 15.11.2018, у зв'язку з неявкою представників сторін у призначене судове засідання.

15.11.2018 до канцелярії суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, за змістом якого останній зазначає, що пункт 27 Правил видачі вантажів визначає норми недостачі при перевезенні в залежності від властивостей вантажу, які вказані у відсотках від маси вантажу і складаються із двох показників: норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто. Вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить: 2% маси, зазначеної в перевізних документах. Відповідач вказує, що розмір нестачі вантажу складатиме 650кг., а відтак сума позовних вимог має складати 4349,72 грн., тому в решті позовних вимог просить відмовити (а.с. 54-55).

У судовому засіданні 15.11.2018 оголошувалась перерва до 20.11.2018.

У судовому засіданні 20.11.2018 позивачем подано відповідь на відзив №19/253 від 19.11.2018, копія якої вручена представнику відповідачу (а.с. 61-64).

У судовому засіданні 20.11.2018 оголошувалась перерва до 03.12.2018.

В порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 03.12.2018 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд -

ВСТАНОВИВ:

27.02.2018 між позивачем - Приватним акціонерним товариством «ЗАПОРІЖКОКС» (покупцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНКОСТІЛ ГРУП» (постачальником) укладено договір поставки №18/142 (далі - Договір).

Згідно п.1 Договору ТОВ «ІНКОСТІЛ ГРУП» зобов'язується передати, а покупець зобов'язується прийняти та оплатити вугільну продукцію - вугільний концентрат марки К з граничними показниками якості: зола (mах) - 9,0%, вологість (mах) - 10,5%, сіра (mах) -0,8%, якщо інше не передбачено в додаткових умовах та специфікаціях.

За змістом пункту 2.1 Договору сторони дійшли згоди, що ціна, об'єм та строки поставки вугільної продукції вказуються в специфікаціях, які підписуються сторонами, скріплюються печатками сторін та є невід'ємною частиною Договору.

Згідно п.3.1 Договору ціна вугільної продукції, яка постачається згідно Договору в період з березня 2018 по лютий 2023 (з 01 березня 2018р. - 28 лютого 2023р. включно) фіксується щомісяця в специфікаціях до Договору та в подальшому може бути змінена в окремих специфікаціях або додаткових угодах до Договору.

Відповідно до п.2 Специфікації від 27.03.2018 ТОВ ІНКОСТІЛ ГРУП зобов'язується поставити ПРАТ ЗАПОРІЖКОКС (далі - Позивач) 28 000 т вугільного концентрату марки К групи К1 0-100 ТОВ ЗФ Свято-Варваринська ТУ У 05.1-36975983-001:2017.

19.04.2018 в межах Договору та Специфікації від 27.03.2018 на адресу ПРАТ ЗАПОРІЖКОКС (вантажоодержувач) була направлена партія концентрату вугільного (марка К, група К1) (далі-вугілля кам'яне) в вагонах за залізничною накладною № 49345564, відповідно до якої:

- маса вантажу в вагоні № 54751904 є 69 800 кг, тара - 22 800 кг;

- маса вантажу в вагоні № 60459468 є 70 000 кг, тара - 21 900 кг.

22.04.2018 на станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці складено комерційні акти №№460005/450, 460005/451 про наявність виїмок, а саме:

1. У комерційному акті №460005/450 від 22.04.2018 зафіксовано, що вагон №54751904 вантажопідйомністю 70 т прибув поїздом № 2455. Вагон у технічному стані справний.

У розділі Д (Опис виявленого із зазначенням кількості недостачі або надлишку) комерційного акту зазначено:

На підставі акту загальної форми №33697 від 21.04.2018 ст. Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу, прибулого по груповій відправці, зі зважуванням вагону на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №085, повірка 05.02.2018 приймальником поїздів ОСОБА_2, прийомоздавальником заводу ОСОБА_3, слідчим Заводського ВП Нестеренко О.С., в присутності ДСЗМ ОСОБА_4

По документу значиться: 16 напіввагонів загальною масою вантажу 1113600 кг. В вагоні № 54751904 нетто 69 800 кг., тара 22 800 кг. Фактично виявилось брутто 91 750 кг, тара з документу 22 800 кг, нетто 68 950 кг, що менше документу на 850 кг. В комерційному відношенні навантаження шапкоподібне на рівні бортів. Вантаж маркований катком-ущільнювачем і поперечними смугами 1,5-2м, що відповідає документу. Порушене маркування виїмка над 7 люками довжиною 150 см шириною 280 см і глибиною 40 см. В технічному відношенні вагон справний, двері цільнометалеві, люка закриті, слідів течі вантажу немає. При повторному зважуванні дані не змінилися.

2. У комерційному акті № 460005/451 від 22.04.2018 р. зафіксовано, що вагон №60459468 вантажопідйомністю 70 т прибув поїздом № 2455. Вагон у технічному стані справний.

У розділі Д (Опис виявленого із зазначенням кількості недостачі або надлишку) комерційного акту зазначено:

На підставі акту загальної форми №33698 від 21.04.2018 ст. Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу, прибулого по груповій відправці, зі зважуванням вагону на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №085, повірка 05.02.2018 приймальником поїздів ОСОБА_2, прийомоздавальником заводу ОСОБА_3, слідчим Заводського ВП Нестеренко О.С, в присутності ДСЗМ ОСОБА_4

По документу значиться: 16 напіввагонів загальною масою вантажу 1113600 кг. В вагоні №60459468 нетто 70 000 кг, тара 21 900 кг. Фактично виявилось брутто 89 850 кг, тара з документу 21 900 кг, нетто 67 950 кг, що менше документу на 2 050 кг. В комерційному відношенні навантаження шапкоподібне на рівні бортів. Вантаж маркований катком-ущільнювачем і поперечними смугами 1,5-2м, що відповідає документу. Порушене маркування виїмка над 1,2 люками довжиною 300 см шириною 280 см і глибиною 50 см. В технічному відношенні вагон справний, двері цільнометалеві, люка закриті, слідів течі вантажу немає. При повторному зважуванні дані не змінилися.

ТОВ ІНКОСТІЛ ГРУП надано Позивачу рахунок №59295 від 19.04.2018 на суму 11 209 736,74 грн. (з ПДВ) щодо оплати вартості концентрату вугільного (марка К, група К1) загальною кількістю 1 672,0 т (ціна вугільної продукції (без ПДВ) 5 586,99 грн. за 1 т). Вартість без ПДВ складає 9 341 447,28 грн.

ТОВ ІНКОСТІЛ ГРУП були надані Позивачу акт №59295к. від 30.05.2018 та рахунок №59295к. від 30.05.2018 щодо коригування ціни вугільної продукції по договору №18/142 від 27.02.2018 у бік зменшення на суму 10,43 грн. без ПДВ та зменшення вартості вугільної продукції на суму 20 926,75 грн. (з ПДВ). Вартість зменшення без ПДВ складає 17 438,96 грн.

У зв'язку з вищевказаним, ціна концентрату вугільного марки К групи К1 за рахунком №59295 від 19.04.2018 з урахуванням коригування складає 5 576,56 грн. (без ПДВ) за 1 т:

5 586,99 грн. (ціна без ПДВ згідно рахунку № 59295 від 19.04.2018) - 10,43 грн. (коригування ціни згідно рахунку № 59295к. від 30.05.2018) = 5 576,56 грн. (вартість концентрату вугільного без ПДВ з урахуванням коригування).

Рахунок №59295 від 19.04.2018 Позивачем сплачено ТОВ ІНКОСТІЛ ГРУП на загальну суму 11 188 809,99 грн. (з ПДВ) відповідно банківського документу № НОМЕР_1 від 30.05.2018.

Позивач зазначає, що згідно з п. 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року №644, з врахуванням норми недостачі 1% маси, зазначеної в перевізних документах, недостача у даній партії вугілля складає 10 051,20 грн. (вартість недостачі з ПДВ), у тому числі:

- у вагоні №54751904 на суму 1017,17 грн. (вартість недостачі з ПДВ з урахуванням вищевказаної природної втрати):

850 кг (виявлена недостача) - 698 кг (норма недостачі) = 152 кг Згідно з розрахунком вартість вугілля, якого недостає, складає: 5 576,56 грн. (ціна за тону, без ПДВ, згідно рахунку № 59295 від 19.04.2018 з урахуванням коригування) х 0,152 т (розмір недостачі) = 847,64 грн. (вартість недостачі без ПДВ); 847,64 грн. (вартість недостачі без ПДВ) + 169,53 грн. (розмір ПДВ) = 1 017,17 грн. (вартість недостачі з ПДВ).

- у вагоні №60459468 на суму 9034,03 грн. (вартість недостачі з ПДВ з урахуванням вищевказаної природної втрати): 2 050 кг (виявлена недостача) - 700 кг (норма недостачі) = 1 350 кг

Згідно з розрахунком вартість вугілля, якого недостає, складає: 5 576,56 грн. (ціна за тону, без ПДВ, згідно рахунку №59295 від 19.04.2018 з урахуванням коригування) х 1,35 т (розмір недостачі) = 7 528,36 грн. (вартість недостачі без ПДВ); 7 528,36 грн. (вартість недостачі без ПДВ) + 1 505,67 грн. (розмір ПДВ) = 9 034,03 грн. (вартість недостачі з ПДВ).

Таким чином, як зазначає позивач, відповідачем завдано майнову шкоду у розмірі 10 051,20 грн., що і є предметом даного спору.

Відповідно до ст.314 Господарського кодексу України, перевізник несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини.

Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження вантажу у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини (п. 2 ст. 924 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та умов цього Кодексу або інших актів цивільного законодавства.

Залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству (ст. 110 Статуту залізниць України).

Згідно зі ст. 31 Статуту залізниць України, яка передбачає, що залізниця зобов'язана надавати під завантаження справні, придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а в необхідних випадках - продезінфіковані вагони і контейнери.

Згідно з п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 року № 644, вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, на піввагони тощо) приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагону, а під час приймання зазначених вагонів зауважень, щодо неповноти навантаження продукції не було заявлено представниками Придніпровської залізниці, тобто недостача виникла під час перевезення залізницею товару внаслідок чого наявна вина Відповідача.

Відповідно до вимог ст. 105 Статуту залізниць України визначено, що залізниці, вантажовідправники несуть матеріальну відповідальність за перевезення.

У відповідності до вимог ст. 114 Статуту залізниць України, залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме: за втрату чи недостачу, у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі.

Відповідно до частини 3 статті 314 Господарського кодексу України за шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, а саме, у разі втрати або недостачі вантажу, перевізник відповідає в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає.

Враховуючи викладене, перевіривши здійснений позивачем розрахунок вартості недостачі вантажу, вимоги позивача щодо стягнення з відповідача його вартості у розмірі 10 051,20 грн., визнано правомірними, а отже такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Щодо заперечень відповідача стосовно того, що у розрахунку нестачі вантажу необхідно застосовувати 2% норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто, передбаченої пунктом 27 «Правил видачі вантажів» , затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000р., суд зазначає наступне.

У графі 20 відправником зазначаються: найменування вантажу відповідно до Алфавітного списку вантажів Єдиної тарифно-статистичної номенклатури вантажів та відмінні ознаки вантажу (у твердому, рідкому або вологому стані, у свіжому або сушеному та іншому вигляді), та інше.

Згідно п.п.1.1 п.1 Договору передбачено, що ТОВ «ІНКОСТІЛ ГРУП» зобов'язується передати, а позивач зобов'язується прийняти та оплатити на умовах договору вугільну продукцію - вугільний концентрат марки К з показниками якості: зола (mах) - 9,0%, вологою (mах) - 10,5%, сіркою (mах) - 0,8%.

Таким чином, у графі 20 залізничної накладної №49345564 (основний перевізний документ) відправником було вказано дані про вантаж для кожного вагона, а саме показники якості вугільного концентрату марки К, групи «К1» щодо вмісту золи 9,0% та вологи 10,5%.

В графі 20 залізничної накладної №49345564 відсутні дані про ознаки вантажу (у твердому, рідкому або вологому стані), не вказані відомості про завантаження вантажу у вологому стані, як це передбачено Правилами оформлення перевізних документів та додатком 3 до Правил оформлення перевізних документів. У зв'язку з чим, норма природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто становить 1%, як і було вірно визначено позивачем у позовній заяви.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що поняття показника якості вантажу «волога» , який залежить від призначення вантажу та умов його виробництва й експлуатації, не є тотожним з поняттям вантаж, який передається до перевезення в сирому (свіжому) або у вологому стані. Сирий (свіжий) або вологий стан передбачає будь-яке намокання вантажу, у тому числі внаслідок випадання атмосферних опадів, яке виявляється при візуальному спостереженні. Саме намоклий вантаж має властивість втрачати вагу в процесі швидкого висихання при нетривалому періоді перевезення.

Викладене є підставою для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Приватного акціонерного товариства "ЗАПОРІЖКОКС" (69600, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, буд 4, код ЄДРПОУ 00191224) до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниці "Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 108) про стягнення шкоди завданої недостачею у розмірі 10 051,20 грн. - задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниці "Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 108) на користь Приватного акціонерного товариства "ЗАПОРІЖКОКС" (69600, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, буд 4, код ЄДРПОУ 00191224) шкоду, завдану недостачею у розмірі 10 051,20 грн. та 1762,00 грн. судового збору.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення. Апеляційна скарга подається до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.

Відповідно до п.17.5 Розділу ХІ Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повне рішення складено 05.12.2018.

Суддя ОСОБА_5

Дата ухвалення рішення03.12.2018
Оприлюднено06.12.2018
Номер документу78345638
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/4403/18

Постанова від 04.03.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 15.01.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Судовий наказ від 27.12.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Рішення від 03.12.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 30.10.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 03.10.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні