Рішення
від 29.11.2018 по справі 906/675/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" листопада 2018 р. Справа № 906/675/18

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Тимошенка О.М.

секретар судового засідання: Зоренко О.М.

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1 (керівник); ОСОБА_2 довіреність №582 від 24.10.18)

від відповідача: ОСОБА_3 (довіреність №007.1-79-1217 від 01.12.17); ОСОБА_4 (довіреність №007.1-140-1018 від 22.10.18); ОСОБА_5 (довіреність №007.1-85-1217 від 01.12.17)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Комунального підприємства Андрушівської міської ради Андрушівкаблагоустрій

до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Житомиргаз"

про визнання протиправним та скасування рішення протоколу №26/04-18 від 26.04.18

Позивачем пред'явлено позов, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення (протокол № 26/04-18) постійно діючої Комісії з розгляду актів про порушення та затвердження нарахувань по технічним розрахункам Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Житомиргаз" від 26.04.2018 в частині здійснення перерахунку об'єму розподіленого (спожитого) природного газу Комунальному підприємству Андрушівської міської ради АНДРУШІВКАБЛАГОУСТРІЙ (13400, Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Садова, 9, код ЄДРПОУ 37260069 ) в обсязі 6022 метрів кубічних.

Спір грунтується на тому, що оскільки порядок застосування сторонами конкретних оперативно-господарських санкцій визначається договором, а Типовий договір розподілу природного газу, до якого приєднався Позивач, таких умов не містить, то застосування Відповідачем у даному випадку оперативно-господарських санкцій за порушення зобов'язання є неправомірними і безпідставними, оскільки у даному випадку Відповідач вдався до зміни порядку об'єму розподіленого (спожитого) Позивачем природного газу. Під час здійснення повірки Лічильник газу видав плюсове значення похибки, порушень щодо наявності та цілісності пломб, механічних пошкоджень лічильника газу GMS-G-40 не виявлено.

03.09.18 до суду надійшов відзив на позовну заяву (а.с.60), в якому відповідач позов не визнав з тих підстав, що зміна режиму нарахування об'ємів природного газу відбулася у зв'язку з виявленим порушенням передбаченим главою 2 розділу 11 Кодексу ГРМ; в даному випадку до відповідача не було застосовано оперативно-господарської санкції, а лише визначено наслідки виявлених порушень відповідачем : зміна порядку обліку природного газу.

17.09.18 до суду надійшли заперечення на відзив №386 (а.с.82), в яких позивач зазначає, що даний спір виник не з приводу застосування санкцій відповідачем, а у зв'язку з процедурою та правомірністю нарахування суми 87059,33грн. згідно рішення протоколу №26/04-18 в частині здійснення перерахунку об'єму розподіленого природного газу в обсязі 6022м.куб.

У судовому засіданні 01.10.18 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 25.10.18.

У судовому засіданні 25.10.18 оголошено перерву до 07.11.18, до 29.11.18.

07.11.18 відповідачем подано заперечення на відповідь позивача (а.с.121), в яких відповідач зазначає, що наявність позаштатного режиму, що впливав на правильність роботи ВОГ, підтверджується довідкою про непридатність №2824 від 27.03.18, у зв'язку з чим згідно Кодексу ГРМ споживачу здійснюється перерахунок розподіленого об'єму газу. Під час здійснення повірки встановлено мінусове значення значення похибки, що зафіксовано у протоколі повірки від 27.03.18 та у Довідці про непридатність №2824. Перерахунок або зміна режиму нарахування об'ємів газу відбувся на підставі ОСОБА_6 про порушення №2444 від 27.03.18., який був розглянутий та задоволений комісією про що зазначено у Протоколі засідання комісії №26/04-18 від 26.04.18.

Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав викладених у позовній заяві.

Представники відповідача у судовому засіданні позов не визнали з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Між Комунальним підприємством Андрушівської міської ради Андрушівкаблагоустрій (позивач/споживач) та Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Житомиргаз" (оператор ГРМ, відповідач) укладено договір розподілу природного газу (для споживачів, що не є побутовими) шляхом підписання Комунальним підприємством Андрушівської міської ради Андрушівкаблагоустрій заяви-приєднання № 094211781ХВТ016 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) (а.с.11,37).

Відповідно до заяви - приєднання від 01.01.2016 Комунальному підприємству Андрушівської міської ради Андрушівкаблагоустрій як споживачу присвоєно персональний ЕІС-код: 56XQ00011781X000 . Додатком 4 до Типового договору визначено адресу об'єкта: м.Андрушівка, вул Шкільна, 3, перелік точок комерційного обліку споживача та кількість газоспоживаючого обладнання в точках комерційного обліку (а.с.11).

Згідно з п.п. 2.1., 2.2., 2.3. Типового договору оператор ГРМ зобов'язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач - прийняти цю послугу, сплатити її вартість у розмірі, строки і порядку, визначені цим договором; обов'язковою умовою надання споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у нього об'єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи оператора ГРМ; при вирішенні питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов'язуються керуватися Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом газорозподільних систем України (далі - Кодекс ГРС).

Згідно з п. 3.1. Типового договору, споживач має право здійснювати відбір/споживання природного газу з газорозподільної системи за умови включення його до Реєстру споживачів будь-якого постачальника. За відсутності у споживача договору постачання природного газу та/або виділених його постачальником підтверджених обсягів для потреб споживача на відповідний календарний період споживач не має права використовувати природний газ із газорозподільної системи.

27.09.2017р. між Комунальним підприємством Андрушівської міської ради Андрушівкаблагоустрій та Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" укладено договір на постачання природного газу № 5169/1718-БО-10 (а.с.12).

За п. 5.9 Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України 27.12.2005 № 618 власник комерційного вузла обліку газу відповідає за технічний стан комерційного вузла обліку газу та порушення правил його експлуатації, а також за використання ЗВТ з вичерпаним терміном повірки. У разі виявлення на комерційних вузлах обліку газу несправності ЗВТ, витоків газу з імпульсних ліній диференційних манометрів, манометрів, пошкодження пломб або захисних елементів та інше власник комерційного вузла обліку газу має терміново проінформувати про це іншу сторону договору і, за необхідності, вжити заходів для забезпечення функціонування комерційного вузла обліку газу в робочому стані.

11 січня 2018 року Відповідачем спільно із Позивачем було здійснено перевірку обліку природного газу на об'єкті Позивача, де встановлено вузол обліку газу (далі - ВОГ) на базі лічильника газу GMS-G-25-40 № 125191 (далі -Лічильник газу).

За результатами вищевказаної перевірки було складено ОСОБА_6 перевірки № 220001-1 від 11.01.2018 p., даний акт підписано з боку Позивача (а.с.15).

Зі змісту ОСОБА_6 № 220001-1 вбачається наявність позаштатного режиму роботи ВОГ Позивача, невичерпний перелік яких наведений у п. 6 глави 6 розділу 10 Кодексу ГРМ, а саме: порушення пломби на відліковому механізмі лічильника, витоки газу на імпульсних лініях до контрольного манометра та перетворювача тиску, розбіжність в показаннях лічильника газу та обчислювача, невірно виконана конфігурація обчислювача.

За наслідком перевірки 11.01.2018 року складено ОСОБА_6 про порушення № 220001-2, у якому вказано про необхідність у 10-денний термін звернутись в ПАТ ЖИТОМИРГАЗ для проведення позачергової перевірки ВОГ (а.с.14).

11 січня 2018 року інженером з контролю систем обліку природного газу ОСОБА_7 ПАТ "Житомиргаз" було виявлено розбіжність між показниками лічильника та коректора "Універсал-02" та усунуто витоки газу з імпульсних ліній до контрольного манометра та перетворювання тиску (а.с.14).

Листом від 18.01.2018 р. Позивач звернувся до Відповідача з проханням направити представників для позачергової повірки ВОГ.

29.01.2018 Відповідачем спільно із Позивачем було здійснено перевірку обліку природного газу на об'єкті Позивача, де встановлено вузол обліку газу на базі лічильника газу GMS-G-25-40 № 125191 та виявлено розбіжність між показниками лічильника та коректора "Універсал-02" на 271 м(3) більше на обчислювачі "Універсал-02" (а.с.18). За результатами вищевказаної перевірки було складено ОСОБА_6 перевірки № 90242 від 29.01.2018 p., з приписом щодо необхідності проведення позачергової повірки лічильника газу протягом 10 робочих днів. ОСОБА_6 про порушення №90242/П (а.с.20).

26.03.2018р спеціалістами ПАТ "Житомиргаз" знято лічильник газу на позачергову повірку, про що складений акт № 70454. Лічильник поміщений в тара мішок і опломбований пломбою ПАТ"Житомиргаз" R22577529 та встановлений в транспортний ящик для транспортування. Газопостачання припинено на період повірки лічильника в 12.год 26.03.2018р.(протокол № 70454/11 від 26.03.2018р) (а.с.22,23).

27 березня 2018 року ДП ЖИТОМИРСТАНДАРТМЕТРОЛОПЇ було проведено позачергову повірку, за результатами якої встановлено, наявність відхилень у допустимій відносній похибці, що стало причиною визнання Лічильника газу Позивача непридатним , про що складено Довідку про непридатність № 2824 від 27.03.2018 р. та Протокол повірки на установці УПЛГ - 1000М від 27.03.2018 р.(а.с.24).

На підставі чого, спеціалістами ПАТ "Житомиргаз" було встановлено порушення споживачем газу розділу 11 гл.2 п.З п.п.1 Кодексу газорозподільних систем (пошкодження лічильника або робота комерційного ВОГ чи його складових з позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу не обліковується або обліковується не коректно), про що складено ОСОБА_6 № 2444 від 27.03.2018р (а.с.25).

26.04.2018 року комісією ПАТ ЖИТОМИРГАЗ з розгляду актів про порушення, ОСОБА_6 про порушення № 2444 від 27.03.2018 р. було задоволено в повному обсязі, та у відповідності до п.п. 11 та 12 Кодексу ГРМ складено та направлено позивачу ОСОБА_8 та ОСОБА_9 з протоколу засідання комісії (а.с.27,28,29).

Відповідно до Акта-розрахунку від 26.04.18 позивачу було нараховано необлікований (донарахований) об'єм природного газу за березень 2018 у розмірі 6022 м3 на суму 87 059,3314 грн. (а.с.29).

Позивач заперечує правомірність нарахування суми 87059,33грн. згідно рішення протоколу №26/04-18 в частині здійснення перерахунку об'єму розподіленого природного газу в обсязі 6022м.куб., оскільки вказане не передбачено Типовим договором розподілу природного газу.

Згідно ст. 12 Закону України "Про ринок природного газу", постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов'язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов'язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором.

Згідно ст. 40 Закону України, розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст. 175 ГК України, майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов'язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов'язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управлена сторона має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку. Майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 509 ЦК України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певні дії (сплатити гроші), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обовязку. При цьому, зобов'язання виникають з підстав, встановлених ст.11 цього Кодексу, у тому числі і з договору.

Згідно ст. 629 ЦК України, договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Згідно ст. 525,526 ЦК України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно ст. 610 ЦК України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Згідно з Розділом X, гл. 2, п.6 вказаного Кодексу газорозподільних систем, усі ЗВТ, які входитимуть до комерційного ВОГ, повинні бути допущені до застосування в Україні згідно із законодавством у сфері метрології та метрологічної діяльності та відповідати вимогам цього Кодексу.

Згідно з підпунктом 1 пункту 4 глави 4 розділу ІХ Кодексу ГРС у разі виявлення оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об'єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням такого: при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, а також при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача об'єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.

Відповідно до п.1 гл.5 Розділу XI Кодексу, у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень на місці їх виявлення представником оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.

Згідно з п.8 гл.5 Розділу XI Кодексу, акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.

Відповідно до п.п.1 п.3 гл.2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як "не з вини споживача"), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об'єму природного газу, належать: пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.

Згідно з пунктом 5.13 Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 27 грудня 2005 року N 618, перерахунки об'єму протранспортованого газу проводяться у випадках, зокрема: тимчасової відсутності ЗВТ (зняття ЗВТ на періодичну, позачергову, експертну повірки та ремонт); непридатності до застосування (несправності) ЗВТ за результатами перевірки технічного стану комерційного ВОГ.

Відповідно до пунктів 5.13.2, 5.13.3 вказаних Правил якщо власником комерційного вузла обліку газу є споживач, перерахунки об'єму протранспортованого газу за період відсутності (несправності) ЗВТ здійснюються обліковою організацією за проектною номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання з урахуванням кількості годин роботи газового обладнання споживача. У разі отримання позитивних результатів позачергової або експертної повірки ЗВТ у всіх випадках об'єм протранспортованого газу за період відсутності ЗВТ розраховується за середньогодинними або середньодобовими даними попередніх п'яти аналогічних періодів.

Отже, з огляду на імперативні приписи Кодексу ГРС, якими і керувався відповідач при виявленні порушень роботи лічильника та донарахуванні обсягів газу, встановлена відповідачем непридатність лічильника покладає на позивача обов'язок оплатити вартість донарахованого об'єму природного газу за проектною номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання.

Перерахунок спожитого газу за період роботи ЗВТ у позаштатному режимі здійснюється не за фактично використаний газ, а за проектною номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання з урахуванням кількості годин роботи газового обладнання споживача.

Розрахунок необлікованого об'єму природного газу здійснено відповідачем із номінальної потужності газоспоживаючого обладнання Позивача, що відображено в Додатку № 4 до Заяви приєднання № 094211781ХВТ016 від 01.01.2016 p., що підписано Позивачем; із дотриманням підпункту 3 п. 11 глави 5 розділу 11 Кодексу ГРМ, тобто було віднято фактично сплачений Позивачем об'єм природного газу, що вбачається із акту розрахунку від 26.04.2018 р.

Нормами Кодексу ГРС передбачено донарахування за самим лише фактом непридатності приладу обліку, і воно не ставиться у залежність від наявності або відсутності вини споживача або несанкціонованого втручання споживача в роботу ЗВТ, а перерахунок об'єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання за період з дати виходу з ладу ЗВТ до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.

Аналогічної позиції дотримується Верховний суд у справах №904/7840/17, №916/1550/17.

Враховуючи викладене, господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні позову.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 06.12.18

Суддя Тимошенко О. М.

Віддрукувати:

1- в справу

2-3- сторонам (рек. з повідом.)

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення29.11.2018
Оприлюднено06.12.2018
Номер документу78345802
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/675/18

Постанова від 01.03.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Павлюк І.Ю.

Ухвала від 21.02.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Павлюк І.Ю.

Ухвала від 12.02.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Огороднік К.М.

Ухвала від 08.01.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Огороднік К.М.

Рішення від 29.11.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 02.10.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 13.08.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні