Рішення
від 29.11.2018 по справі 910/21851/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.11.2018Справа № 910/21851/17 Господарський суд міста Києва у складі головуючого судді Чинчин О.В. , при секретарі судового засідання Бігмі Я.В., розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Заступника керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області (42000, м. Ромни, вул. Соборна, 43) в інтересах держави в особі: 1. Головного управління Держгеокадастру в Сумській області (40021, Сумська обл., місто Суми, ВУЛИЦЯ ПЕТРОПАВЛІВСЬКА, будинок 108), 2. Кам'янської сільської ради Лебединського району Сумської області (42233, Сумська обл., Лебединський район, село Кам'яне, ВУЛИЦЯ ЛЕНІНА, будинок 41) до проАкціонерного товариства Укргазвидобування (04053, м.Київ, ВУЛИЦЯ КУДРЯВСЬКА, будинок 26/28) стягнення шкоди у розмірі 71 180,94 грн.

Представники:

від прокуратури: не з'явились;

від Позивача - 1: Будаков В.М. (представник за Довіреністю);

від Позивача - 2: не з'явились;

від Відповідача: Тищенко А.І.( представник за Довіреністю);

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Заступник керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Сумській області (надалі також - Позивач - 1 ) та Кам'янської сільської ради Лебединського району Сумської області (надалі також - Позивач - 2 ) звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Публічного акціонерного товариства Укргазвидобування (надалі також - Відповідач ) про стягнення шкоди у розмірі 71 180,94 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані порушенням Відповідачем вимог земельного законодавства шляхом зняття поверхневого шару ґрунту без спеціального дозволу на земельній ділянці, яка розміщена на території Кам'янської сільської ради, під час здійснення бурових робіт Полтавським відділенням бурових робіт Філії БУ "Укрбургаз" Публічного акціонерного товариства "Укргазвидобування", за наслідками чого прокурором заявлено вимогу про стягнення шкоди в розмірі 71 180,94 грн., заподіяної вказаним правопорушенням.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.12.2017 порушено провадження у справі №910/21851/17, призначено розгляд справи на 20.12.2017.

15.12.2017 через відділ діловодства Господарського суду міста Києва від Позивача-1 надійшло клопотання про розгляд справи в режимі відеоконференцїі.

18.12.2017 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від прокуратури надійшли документи по справі.

18.12.2017 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Позивача - 2 надійшли документи по справі.

15.12.2017 набрав чинності Закон України від 03.10.2017 N2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким зокрема, Господарський процесуальний кодекс України викладений в новій редакції.

Пунктом 9 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України в редакції Закону України від 03.10.2017р. N2147VІІІ, чинної з 15.12.2017р., передбачено, що справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.12.2017 року вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження.

10.01.2018 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Позивача надійшов відзив на позовну заяву.

17.01.2018 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Відповідача надійшло клопотання про зупинення провадження у справі на підставі п.5 ч. 1 ст. 227 Господарського процесуального кодексу України.

22.01.2018 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Позивача - 1 надійшли письмові пояснення по справі.

22.01.2018 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Позивача - 1 надійшла відповідь на відзив.

В судовому засіданні 22 січня 2018 року представник Відповідача підтримав подане клопотання про зупинення провадження у справі. Представники прокуратури, Позивача - 1 заперечили проти задоволення клопотання Відповідача. Представник Позивача - 2 в судове засідання не з'явився, про поважні причини неявки суд не повідомив, про час та місце судового засідання був повідомлений належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення 05.01.2018 року уповноваженій особі підприємства Позивача - 2 ухвали суду від 20.12.2017 року.

Таким чином, Суд приходить до висновку, що Позивач - 2 про час та місце судового засідання був повідомлений належним чином.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 22.01.2018 року зупинено провадження у справі №910/15118/17 зупинено провадження у справі № 910/21851/17 за позовом Заступника керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Сумській області, Кам'янської сільської ради Лебединського району Сумської області до Публічного акціонерного товариства "Укргазвидобування" про стягнення шкоди у розмірі 71 180,94 грн. до розгляду Окружним адміністративним судом міста Києва справи №826/11708/17 за позовом Публічного акціонерного товариства "Укргазвидобування" до Головного управління Держгеокадастру в Сумській області про визнання протиправними дії, визнання протиправним та скасування припису та набрання резолютивним процесуальним документом, складеним за наслідками розгляду вказаної справи, законної сили.

26.02.2018 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від прокуратури надійшли пояснення по справі.

26.02.2018 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Позивача - 2 надійшов лист, яким позовні вимоги визнав та просив розглядати справу за відсутності уповноваженого представника.

04.06.2018 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Головного управління Держгеокадастру в Сумській області надійшла інформація по справі.

Як вбачається з Єдиного державного реєстру судових рішень, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.05.2018 року по справі №826/11708/17, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 01.08.2018 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 12.10.2018 року поновлено провадження у справі № 910/21851/17, продовжено підготовче провадження на 30 днів, підготовче засідання призначено на 07.11.2018 року.

05.11.2018 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Позивача - 1 надійшло клопотання про повідомлення дати наступного судового засідання.

В судове засідання 07.11.2018 року з'явився представник Відповідача. Представники прокуратури та Позивачів не з'явились, про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином. Представник Відповідача подав письмові заперечення на позовну заяву та заявив усне клопотання про залучення до участі у справі третіх осіб.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.11.2018 року, яка занесена до протоколу судового засідання, відмовлено в задоволенні клопотання про залучення до участі у справі третіх.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.11.2018 року, яка занесена до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 29.11.2018 року.

23.11.2018 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Відповідача надійшли пояснення по справі.

28.11.2018 року через загальний відділ діловодства суду (канцелярію) від Позивача - 2 надійшов лист про розгляд справи за відсутності уповноваженого представника Позивача - 2.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.11.2018 року змінено найменування Відповідача - Публічне акціонерне товариство Укргазвидобування (04053, м.Київ, ВУЛИЦЯ КУДРЯВСЬКА, будинок 26/28) на Акціонерне товариство Укргазвидобування (04053, м.Київ, ВУЛИЦЯ КУДРЯВСЬКА, будинок 26/28).

В судовому засіданні 29 листопада 2018 року представник Позивача - 1 підтримав вимоги та доводи позовної заяви, просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі. Представник Відповідача заперечив проти позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог. В судове засідання представники прокуратури та Позивача - 2 не з'явились, про поважні причини неявки суд не повідомили, про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином, що підтверджується поверненням на адресу суду рекомендованих повідомлень про вручення 13.11.2018 року та 16.11.2018 року уповноваженим особам ухвал суду від 07.11.2018 року. Представник Позивача - 2 подав клопотання про розгляд справи за відсутності уповноваженого представника, яке Судом розглянуто та задоволено.

Таким чином, Суд приходить до висновку, що прокуратура та Позивач - 2 про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.

Приймаючи до уваги, що прокуратура та Позивач - 2 були належним чином повідомлені про дату та час судового засідання, враховуючи, що матеріали справи містять достатньо документів для розгляду справи по суті, Суд вважає, що неявка в судове засідання представників прокуратури та Позивача - 2 не є перешкодою для прийняття Рішення у даній справі.

Відповідно до статті 233 Господарського процесуального кодексу України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

В судовому засіданні 29 листопада 2018 року, на підставі статті 240 Господарського процесуального кодексу України, оголошено вступну та резолютивну частини Рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ

Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Кам'яне Лебединського району, за результатами якого складено Акт обстеження земельної ділянки №594-ДК/108О/10/01/-17 від 15.08.2017 року та встановлено, що на території Кам'янської сільської ради Полтавське відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування по пошуку вуглеводнів. Розвідувальні роботи проводяться на землях сільськогосподарського призначення (рілля) наданих для товарного сільськогосподарського виробництва паях громадян ОСОБА_3 кадастровий номер НОМЕР_1; ОСОБА_4 кадастровий номер НОМЕР_2. На період перевірки встановлено, що Полтавське відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування провело зняття поверхневого шару ґрунту на земельній ділянці, де проводяться бурові роботи на свердловині №2 Західно Новотроїцького ГКР Полтавського ВБР. Проект рекультивації даних земель відсутній. Дозвіл на зняття поверхневого шару ґрунту відсутній. Для замірів порушених земель залучався ТОВ Лебединський районний землевпорядний центр . Площа порушених земель, згідно замірів, становить 2,6035 га. Даними діями порушено вимоги ст. 168 Земельного кодексу України. (а.с.14)

Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства Полтавським відділенням бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування на території Кам'янської сільської ради, за результатом якої складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №594-ДК/533АП/09/01/-17 від 15.08.2017 року. У вказаному акті встановлено, що на території Кам'янської сільської ради Полтавське відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування проводить розвідувальні роботи по пошуку вуглеводнів. Розвідувальні роботи проводяться на землях сільськогосподарського призначення (рілля) наданих для товарного сільськогосподарського виробництва паях громадян ОСОБА_3 кадастровий номер НОМЕР_1; ОСОБА_4 кадастровий номер НОМЕР_2; ОСОБА_5 кадастровий номер НОМЕР_2. На період перевірки встановлено, що Полтавське відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування провело зняття поверхневого шару ґрунту на земельній ділянці, де проводяться бурові роботи на свердловині №2 Західно Новотроїцького ГКР Полтавського ВБР. Проект рекультивації даних земель відсутній. Дозвіл на зняття поверхневого шару ґрунту відсутній. Для замірів порушених земель залучався ТОВ Лебединський районний землевпорядний центр . Площа порушених земель, згідно замірів, становить 2,6035 га. Даними діями порушено вимоги ст. 168 Земельного кодексу України. (а.с.15-16)

У зв'язку з виявленими порушеннями Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області складено протокол про адміністративне правопорушення №594-ДК/0172П/07/01/-17 від 15.08.2017 року та винесено припис №594-ДК/205Пр/03/01/-17 від 15.08.2017 року, яким зобов'язано Полтавське відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування в 30-денний термін вжити заходи щодо усунення порушення земельного законодавства наступним чином: провести рекультивацію порушених земель після зняття поверхневого шару ґрунту під свердловиною №2 Західно Новотроїцкого ГРК Полтавсього ВБР. (а.с.17-18)

Постановою про накладення адміністративного стягнення №594-ДК/0-По/08/01/-17 від 15.08.2017 року визнано ОСОБА_6, який працює заступником директора з виробництва Полтавського відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування , винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53-3 Кодексу про адміністративні правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 340 грн. (а.с.19-20)

На підставі матеріалів проведеної перевірки, відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженою Постановою Кабінету міністрів України від 25.07.2007 № 963, здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної Полтавським відділенням бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування , внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, яка становить 71 180 грн. 94 коп.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, Позивач зазначає, що у зв'язку з порушенням ст. 168 Земельного кодексу України заподіяно матеріальну шкоду внаслідок зняття поверхневого шару ґрунту без спеціального дозволу на земельній ділянці на суму 71 180 грн. 94 коп. Враховуючи наявність складу для покладення відповідальності, прокурор звернувся до суду з вказаним позовом та просить суд стягнути з Публічного акціонерного товариства Укргазвидобування на користь бюджету Кам'янської сільської ради Лебединського району Сумської області шкоду, заподіяну внаслідок неправомірних дій у розмірі 71 180 грн. 94 коп.

Заперечуючи проти позову Відповідач зазначав, що Позивачі не мають права звертатися до суду з вимогою про відшкодування збитків на користь держави або територіальної громади, оскільки перевірка проводилась на земельних ділянках, які належать фізичним особам. Крім того, оскільки Акт прийому - передачі технічної рекультивації земель підписаний уповноваженими представниками Позивача без зауважень, грунтовий покрив земельної ділянки повернутий в первісний стан, зазначає, що Позивачем не доведено наявність шкоди та причинно - наслідковий зв'язок між діями Відповідача та наслідками цих дій.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, Суд вважає, що позовні вимоги Заступника керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Сумській області та Кам'янської сільської ради Лебединського району Сумської області підлягають задоволенню з наступних підстав.

Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

У статті 14 Конституції України зазначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Відповідно до ч. 2 даної статті право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності (ч. 3 ст. 78 Земельного кодексу України).

Суб'єктами права на землі державної власності згідно зі ст. 80 Земельного кодексу України є держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади.

Відповідно до статті 168 Земельного кодексу України (в редакції на момент проведення перевірки) ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. При здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Відповідно до ст. 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Статтею 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до ст. 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема: проведення перевірок.

Згідно зі ст. 10 Закону державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Згідно зі статтями 73, 74 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Обов'язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб'єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з'ясувати обставини, які мають значення для справи.

Як встановлено Судом, Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Кам'яне Лебединського району, за результатами якого складено Акт обстеження земельної ділянки №594-ДК/108О/10/01/-17 від 15.08.2017 року та встановлено, що на території Кам'янської сільської ради Полтавське відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування по пошуку вуглеводнів. Розвідувальні роботи проводяться на землях сільськогосподарського призначення (рілля) наданих для товарного сільськогосподарського виробництва паях громадян ОСОБА_3 кадастровий номер НОМЕР_1; ОСОБА_4 кадастровий номер НОМЕР_2. На період перевірки встановлено, що Полтавське відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування провело зняття поверхневого шару ґрунту на земельній ділянці, де проводяться бурові роботи на свердловині №2 Західно Новотроїцького ГКР Полтавського ВБР. Проект рекультивації даних земель відсутній. Дозвіл на зняття поверхневого шару ґрунту відсутній. Для замірів порушених земель залучався ТОВ Лебединський районний землевпорядний центр . Площа порушених земель, згідно замірів, становить 2,6035 га. Даними діями порушено вимоги ст. 168 Земельного кодексу України. (а.с.14)

Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства Полтавським відділенням бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування на території Кам'янської сільської ради, за результатом якої складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №594-ДК/533АП/09/01/-17 від 15.08.2017 року. У вказаному акті встановлено, що на території Кам'янської сільської ради Полтавське відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування проводить розвідувальні роботи по пошуку вуглеводнів. Розвідувальні роботи проводяться на землях сільськогосподарського призначення (рілля) наданих для товарного сільськогосподарського виробництва паях громадян ОСОБА_3 кадастровий номер НОМЕР_1; ОСОБА_4 кадастровий номер НОМЕР_2; ОСОБА_5 кадастровий номер НОМЕР_2. На період перевірки встановлено, що Полтавське відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування провело зняття поверхневого шару ґрунту на земельній ділянці, де проводяться бурові роботи на свердловині №2 Західно Новотроїцького ГКР Полтавського ВБР. Проект рекультивації даних земель відсутній. Дозвіл на зняття поверхневого шару ґрунту відсутній. Для замірів порушених земель залучався ТОВ Лебединський районний землевпорядний центр . Площа порушених земель, згідно замірів, становить 2,6035 га. Даними діями порушено вимоги ст. 168 Земельного кодексу України. (а.с.15-16)

У зв'язку з виявленими порушеннями Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області складено протокол про адміністративне правопорушення №594-ДК/0172П/07/01/-17 від 15.08.2017 року та винесено припис №594-ДК/205Пр/03/01/-17 від 15.08.2017 року, яким зобов'язано Полтавське відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування в 30-денний термін вжити заходи щодо усунення порушення земельного законодавства наступним чином: провести рекультивацію порушених земель після зняття поверхневого шару ґрунту під свердловиною №2 Західно Новотроїцкого ГРК Полтавсього ВБР. (а.с.17-18)

Постановою про накладення адміністративного стягнення №594-ДК/0-По/08/01/-17 від 15.08.2017 року визнано ОСОБА_6, який працює заступником директора з виробництва Полтавського відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування , винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53-3 Кодексу про адміністративні правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 340 грн. (а.с.19-20)

Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15, визначено, що Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно з пп. 25-1 п.4 Положення Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль):

а) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за:

веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель;

виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених відповідним робочим проектом землеустрою;

дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;

дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

дотриманням правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереженням захисних насаджень і межових знаків;

дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Судом встановлено, що на території Сумської області відповідні повноваження здійснює Головне управління Держгеокадастру у Сумській області.

Суд зазначає, що Головне управління Держгеокадастру у Сумській області діє на підставі положення про Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 року №308, відповідно до якого Головне управління здійснює державний нагляд (контроль) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту.

Враховуючи норми Земельного кодексу України, Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, Суд зазначає, що Головне управління Держгеокадастру у Сумській області проведено перевірку обстеження земельної ділянки та перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства Полтавським відділенням бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування на території Кам'янської сільської ради в межах наданих повноважень, а тому Суд не приймає до уваги заперечення Відповідача в цій частині.

Судом встановлено, що у провадженні Окружного адміністративного суду міста Києва перебувала справа №826/11708/17 за позовом ПАТ Укргазвидобування до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним дій, визнання протиправним та скасування припису.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.05.2018 року у справі №826/11708/17, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 01.08.3018 року, відмовлено в задоволенні позовних вимог.

У вказаній постанові суду апеляційної інстанції встановлено, що перевірку проведено на підставі ухвали Лебединського районного суду Сумської області від 18.05.2017 по справі №580/75/17 , якою зобов'язано провести перевірку щодо дотримання вимог земельного законодавства філії ГПУ Полатвагазвидобування ПАТ Укргазвидобування ,тобто за наявності достатніх підстав. З огляду на викладене, при прийнятті оскаржуваного припису відповідач діяв відповідно до норм Закону та Земельного кодексу України. Викладені відповідачем обставини в актах перевірки, протоколі та приписі є достатнім носієм доказової інформації щодо наявності встановленого правопорушення, натомість позивачем будь-яких доказів щодо відсутності з його боку встановлених порушень надано не було, доводів відповідача не спростовано. За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач діяв у відповідності до норм чинного законодавства та у межах наданих повноважень, тому позовні вимоги позивача про визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Сумській області по проведенню перевірки дотримання вимог земельного законодавства, результати якої оформлено актом №594-ДК/533АП/09/01/-17 від 15.08.2017 та актом обстеження земельної ділянки від 15.08.2017 №594-ДК/108О/10/01/-17, оформлення протоколу про адміністративне правопорушення №594-ДК/0/72П/07/01/-17 від 15.08.2017, а також визнання протиправним та скасування припису Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 15.08.2017 №594-ДК/205Пр/03/01/-01 є необґрунтованими та не підтвердженні належними та допустимими доказами з боку позивача.

Одним з основних елементів верховенства права є принцип правової певності, який серед іншого передбачає, що рішення суду з будь-якої справи, яке набрало законної сили, не може бути поставлено під сумнів (п. 4 Інформаційного листа Вищого господарського суду України № 01-8/1427 від 18.11.2003 року "Про Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та юрисдикцію Європейського суду з прав людини").

Відповідно до частини 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Так, преюдиційні факти є обов'язковими при вирішенні інших справ та не підлягають доказуванню, оскільки їх істинність встановлено у рішенні, у зв'язку з чим немає необхідності встановлювати їх знову, піддаючи сумніву істинність та стабільність судового акту, який набрав законної сили.

Норми статті 129-1 Конституції України визначають, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов'язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Згідно зі ст. 17 Закон України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Згідно з преамбулою та статтею 6 параграфу 1 Конвенції про захист прав та свобод людини, згідно рішення Європейського суду з прав людини від 25.07.02 року у справі за заявою № 48553/99 "Совтрансавто-Холдінг" проти України", а також згідно з рішенням Європейського суду з прав людини від 28.10.99 року у справі за заявою № 28342/95 "Брумареску проти Румунії" встановлено, що існує усталена судова практика конвенційних органів щодо визначення основним елементом верховенства права принципу правової певності, який передбачає серед іншого і те, що у будь-якому спорі рішення суду, яке вступило в законну силу, не може бути поставлено під сумнів.

Таким чином, судове рішення у справі № 826/11708/17 не може бути поставлене під сумнів, а інші рішення, в тому числі і у даній справі, не можуть йому суперечити, а тому факт правомірності проведення Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області перевірки дотримання вимог земельного законодавства, результати якої оформлено актом №594-ДК/533АП/09/01/-17 від 15.08.2017 та актом обстеження земельної ділянки від 15.08.2017 №594-ДК/108О/10/01/-17, оформлення протоколу про адміністративне правопорушення №594-ДК/0/72П/07/01/-17 від 15.08.2017, а також винесення припису від 15.08.2017 №594-ДК/205Пр/03/01/-01 підтверджено постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.05.2018 року у справі №826/11708/17, яка набрала законної сили.

Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Отже, для відшкодування шкоди за правилами ст. 1166 Цивільного кодексу необхідна наявність складу правопорушення, а саме:

а) неправомірність поведінки особи. Неправомірною можна вважати будь-яку поведінку, внаслідок якої завдано шкоду, якщо заподіювач шкоди не був уповноважений на такі дії.

б) наявність шкоди. Під шкодою слід розуміти втрату або пошкодження майна потерпілого та (або) позбавлення його особистого нематеріального права (життя, здоров'я тощо). У відносинах, що розглядаються, шкода - це не тільки обов'язкова умова, але і міра відповідальності, оскільки за загальним правилом статті, що коментується, завдана шкода відшкодовується в повному обсязі.

в) причинний зв'язок між протиправною поведінкою та шкодою є обов'язковою умовою відповідальності та виражається в тому, що шкода має виступати об'єктивним наслідком поведінки заподіювача шкоди.

г) вина заподіювача шкоди, за виключенням випадків, коли в силу прямої вказівки закону обов'язок відшкодування завданої шкоди покладається на відповідальну особу незалежно від вини.

Наявність всіх вищезазначених умов є обов'язковою для прийняття судом рішення про відшкодування завданої шкоди.

Загальною підставою деліктної відповідальності є протиправне, шкідливе, винне діяння завдавача шкоди (цивільне правопорушення).

Винне діяння - це усвідомлений, вольовий вчинок людини, зовні виражений у формі дії (активного поводження) або бездіяльності (пасивного поводження).

Протиправною вважається поведінка, яка порушує імперативні норми права або санкціоновані законом умови договору, внаслідок чого порушуються права іншої особи.

Отже, відповідальність за завдану шкоду може наставати лише за наявності підстав, до яких законодавець відносить наявність шкоди, протиправну поведінку заподіювача шкоди, причинний зв'язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача і вину. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає (постанова Верховного Суду України від 22 січня 2013 року у справі № 3-72 гс 12).

В спірних деліктних правовідносинах саме на Позивача покладається обов'язок довести наявність шкоди (її розмір), протиправність (незаконність) поведінки Відповідача та причинний зв'язок такої поведінки із заподіяною шкодою.

Питання про наявність або відсутність причинного зв'язку між протиправною поведінкою особи і шкодою має бути вирішено судом шляхом оцінки усіх фактичних обставин справи.

Як у випадках порушення зобов'язання за договором, так і за зобов'язанням, що виникає внаслідок заподіяння шкоди, цивільне законодавство (статті 614 та 1166 Цивільного кодексу України) передбачає презумпцію вини правопорушника.

Згідно з приписами ст. 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані зокрема: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку та забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям.

Відповідно до ст. 56 Закону України "Про охорону земель" юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

Згідно зі статтею 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів. Законодавством України може бути встановлено відповідальність і за інші порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

За змістом частини 1 статті 69 цього Закону шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідно до п.п.3.1, 3.2 Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах №1 від 04.01.2005 року, власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов'язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту. Дозвіл не вимагається у випадках, якщо переміщення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) здійснюється в межах однієї й тієї самої земельної ділянки, що надана для ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва та будівництва індивідуальних гаражів.

Однак, Суд звертає увагу, що матеріали справи не містять, а Відповідачем в свою чергу не надано суду жодних належних, допустимих та достовірних доказів в розумінні ст.ст. 76, 77, 78, 79, 91 Господарського процесуального кодексу України на підтвердження отримання спеціального дозволу на проведення розвідувальних робіт по пошуку вуглеводнів на території Кам'янської сільської ради Полтавським відділенням бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування .

Суд зазначає, що протиправність дій Полтавського відділення бурових робіт філії БУ Укрбургаз ПАТ Укргазвидобування із зняття поверхневого шару ґрунту без отримання спеціального дозволу всупереч вимогам ст. 168 Земельного кодексу України встановлена в судовому порядку, що має преюдиційне значення для справи про відшкодування шкоди. Причино-наслідковий зв'язок характеризується тим, що з огляду на відсутність дозволу на зняття поверхневого шару ґрунту на території Кам'янської сільської ради, Відповідачем було вчинено адміністративне правопорушення, внаслідок чого завдано шкоду у розмірі 71 180 грн. 94 коп.

Наявність вини Відповідача у вказаних діях не спростовано під час розгляду справи та відповідно вона за змістом ч. 2 ст. 1166 Цивільного кодексу України презюмується. Розмір шкоди становить 71 180 грн. 94 коп., розрахований відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженою Постановою Кабінету міністрів України від 25.07.2007 № 963.

Судом розглянуті та відхилені доводи Відповідача щодо відсутності складу правопорушення з огляду на Акт прийому - передачі технічної рекультивації земель від 30.06.2018 року, за яким роботи, пов'язані з порушенням верхнього шару ґрунту, виконані у період з 12.05.2018 р. по 14.06.2018 р., оскільки він не спростовує факту наявності порушення Відповідачем вимог ст. 168 Земельного кодексу України на момент проведення перевірки 15.08.2017 року.

За таких обставин, Суд приходить до висновку про наявність всіх елементів складу правопорушення (протиправність поведінки, шкода, причинний зв'язок між ними, вина заподіювача шкоди) для застосування такої міри деліктної відповідальності, як відшкодування шкоди.

Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов'язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов'язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами:

1) письмовими, речовими і електронними доказами;

2) висновками експертів;

3) показаннями свідків.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Обов'язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб'єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з'ясувати обставини, які мають значення для справи.

За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ст. 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Враховуючи вищевикладене, Суд приходить до висновку, що оскільки прокурором доведено належними та допустимими доказами відповідно до норм ст.ст. 76, 77, 78, 79, 91 Господарського процесуального кодексу України наявність всіх елементів складу правопорушення (протиправність поведінки, шкода, причинний зв'язок між ними, вина заподіювача шкоди) для застосування такої міри деліктної відповідальності, як відшкодування шкоди, позовні вимоги Заступника керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Сумській області та Кам'янської сільської ради Лебединського району Сумської області про стягнення шкоди у розмірі 71 180,94 грн. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на Відповідача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 74, 76-80, 129, 236 - 242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -

ВИРІШИВ

1. Позов Заступника керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Сумській області та Кам'янської сільської ради Лебединського району Сумської області - задовольнити повністю.

2. Стягнути з Акціонерного товариства Укргазвидобування (04053, м.Київ, ВУЛИЦЯ КУДРЯВСЬКА, будинок 26/28, ідентифікаційний код юридичної особи 30019775) в дохід бюджету Кам'янської сільської ради Лебединського району Сумської області (42233, Сумська обл., Лебединський район, село Кам'яне, ВУЛИЦЯ ЛЕНІНА, будинок 41, ідентифікаційний код юридичної особи 04389779) шкоду у розмірі 71 180 (сімдесят одна тисяча сто вісімдесят) грн. 94 (дев'яносто чотири) коп.

3. Стягнути з Акціонерного товариства Укргазвидобування (04053, м.Київ, ВУЛИЦЯ КУДРЯВСЬКА, будинок 26/28, ідентифікаційний код юридичної особи 30019775) на користь прокуратури Сумської області (40000, Сумська обл., місто Суми, ВУЛИЦЯ ГЕРАСИМА КОНДРАТЬЄВА, будинок 33, ідентифікаційний код юридичної особи 03527891) судовий збір у розмірі 1 600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 коп.

4. Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

5. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північного апеляційного господарського суду через Господарський суд міста Києва до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

6. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Дата складання та підписання повного тексту рішення: 06 грудня 2018 року.

Суддя О.В. Чинчин

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.11.2018
Оприлюднено06.12.2018
Номер документу78345955
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/21851/17

Ухвала від 12.06.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Постанова від 28.03.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коробенко Г.П.

Ухвала від 28.01.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коробенко Г.П.

Рішення від 29.11.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 29.11.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 07.11.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 07.11.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 07.11.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 12.10.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 22.01.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні