ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/2669/18
08 грудня 2018 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Дерех Н.В. , судді Осташа А. В. , судді Шульгача М. П.
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Монастириська районна партійна організація Аграрної партії України до Монастириської міської виборчої комісії Монастириського району Тернопільської області про визнання протиправним та скасування рішення, постанови,
ВСТАНОВИВ:
07.12.2018 р. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1.) звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Монастириської міської виборчої комісії Монастириського району Тернопільської області (далі - відповідач), в якій з врахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 07.12.108 р. просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Монастириської міської виборчої комісії Монастириського району Тернопільської області від 04.12.2018 р. №2 Про виключення з виборчих списків кандидатів у депутати Монастириської міської ради по багатомандатному виборчому округу та кандидата на посаду міського голови по одномандатному виборчому округу в частині виключення з виборчого списку Монастириської районної партійної організації Аграрної партії України кандидата в депутати Монастириської міської об'єднаної територіальної громади Монастириського району Тернопільської області ради ОСОБА_1;
- визнати протиправною та скасувати постанову Монастириської міської виборчої комісії Монастириського району Тернопільської області №37 від 04.12.2018 р. Про виключення з виборчих списків кандидатів у депутати по багатомандатному виборчому окрузі і кандидата на міського голову по одномандатному виборчому окрузі до Монастириської міської ради в частині виключення кандидата в депутати Монастириської міської об'єднаної територіальної громади Монастириського району Тернопільської області ради Монастириської районної партійної організації Аграрної партії України ОСОБА_1.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 29.11.2018 р. Монастириською міською виборчою комісією Монастириського району Тернопільської області прийнято рішення Про реєстрацію кандидатів у депутати Монастириської міської ради по багатомандатному виборчому округу та реєстрацію кандидатів на посаду міського голови по одномандатному виборчому округу , яким ОСОБА_1 зареєстровано в числі 26 кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Монастириської міської ради Монастириського району Тернопільської області по виборчому списку Монастириської районної організації Аграрної партії України.
Разом з тим, на підставі листа №21-33/1-2125 від 03.12.2018 р. Центральної виборчої комісії, 04.12.2018 р. Монастириською міською виборчою комісією Монастириського району Тернопільської області прийнято рішення №2 Про виключення з виборчих списків кандидатів у депутати Монастириської міської ради по багатомандатному виборчому округу та кандидата на посаду міського голови по одномандатному виборчому округу , яким виключено з виборчих списків кандидатів у депутати Монастириської міської ради по багатомандатному виборчому округу в кількості 14 осіб, серед яких і ОСОБА_1, кандидата у депутати до Монастириської міської об'єднаної територіальної громади Монастириського району Тернопільської області, якого виключено із виборчого списку Монастириської районної організації Аграрної партії України.
Крім цього, постановою Монастириської міської виборчої комісії Монастириського району Тернопільської області №37 від 04.12.2018 р. Про виключення з виборчих списків кандидатів у депутати по багатомандатному виборчому окрузі і кандидата на міського голову по одномандатному виборчому окрузі до Монастириської міської ради виключено кандидата в депутати Монастириської міської об'єднаної територіальної громади Монастириського району Тернопільської області ради Монастириської районної партійної організації Аграрної партії України ОСОБА_1.
На думку позивача, таке рішення і постанова є протиправними, оскільки вважає, що обмеження, передбачені частинами четвертою та п'ятою статті 35 Закону України Про місцеві вибори можливе в межах одного виборчого процесу. Разом з тим, законом розмежовано чергові місцеві вибори і перші місцеві вибори . Вибори, що відбулися 25.10.2018 р. і вибори, що відбудуться 23.12.2018 р. охоплюють два різних виборчих процеси, а тому такі обмеження не можна застосовувати.
Ухвалою судді Тернопільського окружного адміністративного суду від 07.12.2018 р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Призначено у справі судове засідання на 08.12.2018 р. о 14 год. 00 хв.
07.12.2018 р. представник позивача подав до суду письмову заяву, в якій просив розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження за його відсутності.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача подав до суду заяву від 07.12.2018 р., у якій просив розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження за його відсутності. Позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, подав до суду письмову заяву, в якій позовні вимоги не визнав, долучив відповідні документи та просив розгляд справи проводити без представника Монастириської міської виборчої комісії.
Враховуючи положення частини третьої статті 194, частини дев'ятої статті 205 та частини четвертої статті 229 КАС України, суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду справи у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Судом встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії від 12.10.2018 р. №156 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 22 призначено на неділю, 23.12.2018 р.
29.11.2018 р. Монастириською міською виборчою комісією Монастириського району Тернопільської області прийнято рішення Про реєстрацію кандидатів у депутати Монастириської міської ради по багатомандатному виборчому округу та реєстрацію кандидатів на посаду міського голови по одномандатному виборчому округу , яким зареєстровано кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Монастириської міської ради Монастириського району Тернопільської області, серед яких і 26 кандидатів у депутати, включених до виборчого списку Монастириської районної організації Аграрної партії України, у такому виборчому списку значиться ОСОБА_1.
Проте, 04.12.2018 р. Монастириською міською виборчою комісією Монастириського району Тернопільської області прийнято рішення №2 Про виключення з виборчих списків кандидатів у депутати Монастириської міської ради по багатомандатному виборчому округу та кандидата на посаду міського голови по одномандатному виборчому округу , яким виключено з виборчих списків кандидатів у депутати Монастириської міської ради по багатомандатному виборчому округу в кількості 14 осіб, серед яких і ОСОБА_1, кандидата у депутати до Монастириської міської об'єднаної територіальної громади Монастириського району Тернопільської області, якого виключено із виборчого списку Монастириської районної організації Аграрної партії України.
Підставою для прийняття такого рішення став лист №21-33/1-2125 від 03.12.2018 р. Центральної виборчої комісії, додатком до якого є Відомості щодо кандидатів у депутати, зареєстрованих у багатомандатних виборчих округах, стосовно яких виявлено можливі порушення порядку висування, встановленого частинами 4 та 5 статті 35 Закону України "Про місцеві вибори", а саме вказано, що кандидат в депутати до Монастириської міської об'єднаної територіальної громади ОСОБА_1 включений до виборчого списку Монастириської районної партійної організації Аграрної партії України, є кандидатом у депутати до Монастириської районної ради з виборів депутатів місцевих рад 25.10.2015 р. від Монастириської районної організації у Тернопільській області Радикальної партії Олега Ляшка .
Крім того, постановою Монастириської міської виборчої комісії Монастириського району Тернопільської області №37 від 04.12.2018 р. Про виключення з виборчих списків кандидатів у депутати по багатомандатному виборчому окрузі і кандидата на міського голову по одномандатному виборчому окрузі до Монастириської міської ради виключено кандидата в депутати Монастириської міської об'єднаної територіальної громади Монастириського району Тернопільської області ради Монастириської районної партійної організації Аграрної партії України ОСОБА_1.
Не погоджуючись із рішенням та постановою відповідача, позивач звернувся із даним адміністративним позовом до суду.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.
Законом України "Про місцеві вибори" №595-VIII від 14.07.2015 р. (далі - Закон №595-VIII) визначено основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост. Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, в тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради реалізується виборцями у відповідних багатомандатних виборчих округах через місцеві організації партій у порядку, передбаченому цим Законом.
Відповідно до частини першої статті 41 Закону № 595-VIII кандидати у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включені до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 38 цього Закону.
У відповідності до приписів пунктів 4, 5 частини п'ятої статті 25 Закону №595-VIII до повноважень міської, районної в місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальної виборчої комісії належить, зокрема реєстрація кандидатів у депутати відповідно міської, районної у місті ради, включених до виборчих списків кандидатів у депутати місцевих організацій політичних партій, представників, уповноважених осіб місцевих організацій партій - суб'єктів відповідного виборчого процесу, видача їм посвідчення; розгляд питання щодо скасування рішення про реєстрацію кандидатів у випадках, передбачених цим Законом.
Статтею 35 Закону №595-VIII визначено загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости. Відповідно до частини 1 статті 35 Закону №595-VIII, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости розпочинається за 34 дні до дня голосування.
Згідно частини другої статті 35 Закону №595-VIII право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, в тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради реалізується виборцями у відповідних багатомандатних виборчих округах через місцеві організації партій у порядку, передбаченому цим Законом.
Право висування кандидатів у депутати сільських, селищних рад реалізується виборцями в одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.
Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости реалізується виборцями у відповідних єдиних одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.
Відповідно до частини четвертої статті 35 Закону №595-VIII, особа не може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі більше ніж до однієї місцевої ради відповідного рівня (більше ніж до однієї обласної, однієї районної, однієї міської, однієї районної в місті ради).
Особа, яка висунута кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости, не може одночасно бути висунута у будь-яких інших одномандатних, єдиних одномандатних виборчих округах з будь-яких місцевих виборів.
Особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування (частина п'ята статті 35 Закону №595-VIII).
Згідно з частиною другою статті 41 Закону №595-VIII, подання документів до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі закінчується за 24 дні до дня голосування.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття документів, зазначених у частині першій статті 38 цього Закону, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів), включених до виборчого списку кандидатів у депутати. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття надсилається (видається) представнику місцевої - організації партії, від якої висунуті кандидати в депутати (частина дев'ята статті 41 Закону №595-VIII).
Частиною восьмою статті 41 Закону №595-VIII передбачено наслідки подвійної реєстрації одним і тим же кандидатом на посаду, зокрема, міського голови шляхом самовисування та у депутати міської ради від політичної партії.
У разі якщо особа, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати від місцевої організації іншої політичної партії та (або) висунута за її письмовою заявою про згоду балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації іншої політичної партії або шляхом самовисування, відповідні територіальні виборчі комісії виключають таку особу з усіх виборчих списків, до яких вона була включена, скасовують її реєстрацію як кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, про що повідомляють відповідні місцеві організації партій та цю особу.
У разі якщо особа, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати обласної, районної, міської або районної в місті ради, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати іншої відповідно обласної, районної, міської або районної в місті ради, відповідні територіальні виборчі комісії виключають таку особу з виборчих списків кандидатів у депутати усіх обласних, районних, міських або районних у місті рад.
Порядок та підстави скасування рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости врегульовано положеннями статті 47 Закону №595-VIII.
Як передбачено пунктом 5 частини другої цієї статті, територіальна виборча комісія скасовує рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку в разі порушення вимог частин третьої - п'ятої статті 35 цього Закону.
Відповідно до частини третьої статті 47 Закону №595-VIII, територіальна виборча комісія може скасувати рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування.
У разі надходження від Центральної виборчої комісії повідомлення про порушення кандидатами вимог частин четвертої - п'ятої статті 35 цього Закону відповідна територіальна виборча комісія зобов'язана розглянути зазначене питання на своєму засіданні та прийняти відповідне рішення в межах строку, визначеного абзацом першим цієї частини.
Як встановлено судом з матеріалів справи, оскаржуване рішення та постанова Монастириської міської виборчої комісії Монастириського району Тернопільської області про скасування реєстрації та виключення зі списків кандидатів в депутати до Монастириської міської ради від Монастириської районної організації Аграрної партії України ОСОБА_1 прийняті на підставі листа Центральної виборчої комісії №21-33/1-2125 від 03.12.2018 р. та додатку до нього, які містили відомості про можливі порушення порядку висування, встановленого частинами четвертою та п'ятою статті 35 статті 47 Закону №595-VIII, а саме Центральною виборчою комісією надано відомості про реєстрацію ОСОБА_1 як кандидата в депутати до Монастириської районної ради з виборів депутатів місцевих рад 25.10.2015 р. від Монастириської районної організації у Тернопільській області Радикальної партії Олега Ляшка .
Суд критично оцінює такі висновки виборчої комісії з огляду на наступне.
З аналізу положень статті 11 Закону №595-VIII слідує, що виборчий процес починається з оголошення відповідною виборчою комісією про його початок та завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку передбаченому Законом.
Постановою Центральної виборчої комісії від 12.10.2018 №156 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року" передбачено початок виборчого процесу 12.10.2018 р.
Висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу відповідно до пункту 4 частини третьої статті 11 Закону №595-VIII.
Проаналізувавши в сукупності наведені норми виборчого законодавства, суд прийшов до висновку, що передбачені законодавством про місцеві вибори обмеження у вигляді заборони особі бути кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі більше ніж до однієї місцевої ради відповідного рівня (більше ніж до однієї обласної, однієї районної, однієї міської, однієї районної в місті ради) та бути одночасно висунутою кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости від різних політичних сил передбачена в межах лише одного виборчого процесу. Беручи до уваги положення статті 14 Закону №595-VIII, яка розмежовує поняття чергових місцевих виборів та перших місцевих виборів , враховуючи що вибори, які відбулися 25.10.2015 р. та вибори, які відбудуться 23.12.2018 р. є різними за своєю суттю та відбуваються в межах двох різних виборчих процесів, суд вважає, що обмеження, встановленні частинами четвертою та п'ятою статті 35 Закону №595-VIII не підлягають застосуванню.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Всупереч цим вимогам КАС України відповідачем як суб'єктом владних повноважень не доведено правомірність оскаржуваних рішення та постанови.
Оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, враховуючи положення статті 90 КАС України, суд дійшов висновку про те, що під час прийняття оскаржуваного рішення та постанови відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України; без дотримання положень частини другої статті 2 КАС України, необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо та не пропорційно.
Підсумовуючи зазначене, суд дійшов висновку, що адміністративний позов слід задовольнити повністю.
Керуючись статтями 241-246, 250, 271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю .
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Монастириської міської виборчої комісії Монастириського району Тернопільської області (місцезнаходження: вул. Шевченка, 19, м. Монастириська, Монастириський район, Тернопільська область, 48300, код ЄДРПОУ 34039816) від 04.12.2018 р. №2 Про виключення з виборчих списків кандидатів у депутати Монастириської міської ради по багатомандатному виборчому округу та кандидата на посаду міського голови по одномандатному виборчому округу в частині виключення з виборчого списку Монастириської районної партійної організації Аграрної партії України кандидата в депутати Монастириської міської об'єднаної територіальної громади Монастириського району Тернопільської області ради ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1).
3. Визнати протиправною та скасувати постанову Монастириської міської виборчої комісії Монастириського району Тернопільської області (місцезнаходження: вул. Шевченка, 19, м. Монастириська, Монастириський район, Тернопільська область, 48300, код ЄДРПОУ 34039816) №37 від 04.12.2018 р. Про виключення з виборчих списків кандидатів у депутати по багатомандатному виборчому окрузі і кандидата на міського голову по одномандатному виборчому окрузі до Монастириської міської ради в частині виключення кандидата в депутати Монастириської міської об'єднаної територіальної громади Монастириського району Тернопільської області ради Монастириської районної партійної організації Аграрної партії України ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1).
Реквізити сторін:
Позивач- ОСОБА_1, АДРЕСА_1, ід. номер НОМЕР_1.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Монастириська районна партійна організація Аграрної партії України 48300, м. Монастириська, вул. Сагайдачного, 5/16, код ЄДРПОУ 34040177.
Відповідач - Монастириська міська виборча комісія Монастириського району Тернопільської області - 48300, Тернопільська область, Монастириський район, м. Монастириська, вул. Шевченка, 19, код ЄДРПОУ 34039816.
Невідкладно повідомити комісію вищого рівня про ухвалене судом рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в дводенний строк з дня їх проголошення.
Повне судове рішення складено 08 грудня 2018 року.
Копію судового рішення невідкладно надіслати учасникам справи.
Головуюча суддя Дерех Н.В.
судді: Осташ А.В.
Шульгач М.П.
копія вірна:
Суддя Дерех Н.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2018 |
Оприлюднено | 10.12.2018 |
Номер документу | 78385822 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні