Рішення
від 06.12.2018 по справі 2340/4080/18
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2018 року справа № 2340/4080/18

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Тимошенко В.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у приміщенні суду адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Черкаській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Млин» про застосування заходів реагування,

встановив:

04.10.2018 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось Управління Держпраці у Черкаській області (18000, м. Черкаси, бул. Шевченка, 205, ідентифікаційний код 39881228) з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Млин» (19715, вул. Центральна, 59, с. Гельмязів, Золотоніський район, Черкаська область, ідентифікаційний код 24358539), в якому просить застосувати заходи реагування до відповідача, а саме зобов'язати зупинити до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих:

- виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах, за адресою: Черкаська область, Золотоніський район, с. Гельмязів, вул. Центральна, 59;

- виконання робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 В та в зонах дії струму високої частоти, (трансформаторній підстанції 10/0,4 кВ КТП № 265 потужністю 180 кВа електрозабезпечення за адресою: Черкаська область, Золотоніський район, с. Гельмязів, вул. Центральна, 59;

- експлуатацію технологічного устаткування олійно-жирової та переробної галузей промисловості олійного цеху ТОВ «Млин» за адресою: Черкаська область, Золотоніський район, с. Гельмязів, вул. Центральна, 59;

- експлуатацію електроустаткування вище 1000 В (трансформаторної підстанції 10/0,4 кВ КТП № 265 потужністю 180 кВа електрозабезпечення ТОВ «Млин» за адресою: Черкаська область, Золотоніський район, с. Гельмязів, вул. Центральна, 59.

Позовні вимоги мотивовані тим, що під час проведеної перевірки позивачем зафіксовано порушення вимог нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю і здоров'ю працівників підприємства.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 09.10.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач проти задоволення позову заперечував та просив відмовити в його задоволенні з підстав викладених у відзиві. У відзиві зокрема зазначив, що TOB Млин було виділено в окреме підприємство від Золотоніського заводу продтоварів в 1999 року з усім діючим на той період технологічним та енергетичним обладнанням. В 2003 році підприємство отримало Дозвіл № 205.ПР-03 від 24.12.2003 на початок роботи на постійній основі. Крім того, 11.10.2018 укладено ДОГОВІР №0757 з ПрАТ Миколаївський експертно- технічний центр і розпочато обстеження підприємства з метою вивчення спроможності забезпечення безпечного виконання робіт підвищеної небезпеки.

Розгляд справи по суті відповідно до частини 3 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розпочато через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

Судом встановлено, що уповноваженими посадовими особами відповідача відповідно до направлення на проведення перевірки від 31.05.2018 № 1054, виданого на підставі наказу від 31.05.2018 № 517-П, та згідно з річним планом здійснення заходів державного нагляду (контролю) Управління Держпраці у Черкаській області на 2018 рік, затвердженим наказом Управління Держраці у Черкаській області від 22.11.2017 № 67-АГ, у період з 26.06.2018 по 04.07.2018 було проведено планову перевірку дотримання товариством з обмеженою відповідальністю Млин вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

За результатами планової перевірки складено акт від 04.07.2018 № 384-067, яким встановлені факти порушення вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, у тому числі вимог статті 21 Закону України «Про охорону праці» , а саме:

- підприємством не отримано дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки - технологічне устатковання олійно-жирової та переробної промисловості у відповідності (п. 6 додатку 3) до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107, що є порушенням п. 3.23 НПАОП 15.4-1.06-97 Правила безпеки для олійно-жирового виробництва ;

- підприємством не отримано дозвіл на виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах (п. 6 додатку 2), що є порушенням Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107;

- не подано декларацію відповідності на виконання робіт підвищеної небезпеки - роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В, що є порушенням вимог пункту 16 додатку 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107;

- підприємством не отримано дозвіл на експлуатацію електроустатковання вище 1000 В (трансформаторна підстанція 10/0,4 кВ КТП № 265 потужністю 180 кВА електрозабезпечення, що знаходиться за адресою: Черкаська область, Золотоніський район, с. Гельмязів, вул. Центральна, 59) у відповідності до додатку 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107.

Жодних зауважень або заперечень до проведеного планового заходу та складеного акта перевірки з боку суб'єкта господарювання не надходили, акт перевірки отриманий директором ОСОБА_1, про що зроблений відповідний запис у акті перевірки.

На підставі згаданого акту перевірки позивачем видано відповідачу припис від 04.07.2018 № 195-067 з вимогою усунути наведені порушення. Припис отриманий директором ОСОБА_1

Надаючи спірним правовідносинам правову оцінку суд виходить з такого.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015, № 96 (далі - положення № 96), державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах, зокрема, промислової безпеки, охорони праці.

Згідно п.7 Положення №96, Держпраця здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до Положення про управління Держпраці у Черкаській області, затвердженого наказом Держпраці від 22.06.2017, № 75 (далі - положення №75), управління Держпраці у Черкаській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці. Повноваження управління поширюються на територію Черкаської області.

Відповідно до п. 3 Положення №75, основними завданнями управління є:

- реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;

- здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на обласному рівні;

- здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;

- організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об'єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об'єктів Єдиної газотранспортної системи.

Відповідно до вимог статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Порядок здійснення заходів державного нагляду визначений Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфер господарської діяльності» від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон N 877-V), а також підзаконними нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та на його виконання.

Згідно з абз. 2 ст. 1 Закону № 877- V, державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 1 статті 4 Закону № 877- V, передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках передбачених законом.

В силу положень частини 2 статті 4 Закону України «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII, державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Згідно із ч. 1 ст. 39 Закону України «Про охорону праці» посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об'єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.

Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 39 Закону України «Про охорону праці» , посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Частиною 7 статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

За ч. 5 ст. 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Аналіз наведених положень нормативно-правових актів дає підстави стверджувати, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт може здійснюватися виключно на підставі рішення адміністративного суду за позовом органів Держпраці у разі коли виявлені порушення законодавства про охорону праці та промислової безпеки спричиняють загрозу життю та здоров'ю людей.

В розумінні ч. 1 ст. 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 6 вересня 2005 року №2806-IV документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб'єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Так, відповідно до ч. 3 ст. 21 Закону України «Про охорону праці» передбачено обов'язок роботодавця одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (далі - Порядок № 1107).

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1107 дозвіл за формою .згідно з додатком 1 видається роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3 Порядку.

Пунктом 6 Додатку 2 Порядку № 1107 передбачено обов'язок роботодавця одержати дозвіл на виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах.

Відповідно до пункту 6 Додатка 3 Порядку № 1107 роботодавець має одержати дозвіл на експлуатацію технологічного устатковання олійно-жирової та переробної галузей промисловості та відповідно до пункту 8 Додатка З Порядку № 1107 - на експлуатацію устатковання напругою понад 1000 В (електричне устатковання електричних станцій та мереж; технологічне електрообладнання).

В контексті наведеного суд зазначає, що виконуючи роботи підвищеної небезпеки та експлуатуючи машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки без відповідного дозволу, з порушенням встановлених правил, без належного інструктажу, тощо, роботодавець створює небезпечні умови для роботи своїх працівників, а тому суд переконаний, що виявлені порушення законодавства про охорону праці спричиняють загрозу життю та здоров'ю людей.

Частиною першою статті 246 Господарського кодексу України регламентовано, що здійснення будь-якої діяльності, що загрожує життю і здоров'ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється.

У відзиві на позовну заяву позивач посилається на наявність у нього дозволу №205.ПР-03 від 24.12.2003, відповідно до якого дозволяється почати роботу підприємства за місцем розташування Черкаська область, Золотоніський район, с. Гельмязів, вул. Леніна,59 з 24.12.2003. Умовами дії дозволу є:

- постійно;

- одержання окремих дозволів органу Держнаглядохоронпраці на введення в експлуатацію нових і реконструйованих об'єктів виробничого та соціально-культурного призначення, а також на види діяльності та роботи, видача яких регламентована Положенням про порядок видачі дозволів Комітетом по нагляду за охороною праці України, затвердженим наказом Держнаглядохоронпраці від 04.06.1999 р. № 103;

- дотримання вимог чинних нормативних актів про охорону праці.

Таким чином суд зазначає, що відповідно до вимог чинного законодавства, а саме ч. 3 ст. 21 Закону України «Про охорону праці» та норм Порядку 1107, передбачено обов'язок роботодавця одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Відповідачем всупереч вищезазначених норм не отримано дозволів на виконання дозвіл на виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах, на експлуатацію електроустатковання вище 1000 В (трансформаторна підстанція 10/0,4 кВ КТП № 265 потужністю 180 кВА електрозабезпечення та на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки - технологічне устатковання олійно-жирової та переробної промисловості.

Суд критично оцінює посилання відповідача на дозвіл №205.ПР-03, оскільки умовами його дії є дотримання вимог чинних нормативних актів про охорону праці, а як зазначено вище нормативно-правовими актами встановлено необхідність отримання дозвільних документів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки

Підсумовуючи наведене, суд звертає увагу, що у разі наявності порушень законодавства про охорону праці, які спричиняють загрозу життю та здоров'ю людей, застосування заходів реагування здійснюється виключно на підставі постанови адміністративного суду, а тому виходячи з положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд приходить до висновку про необхідність задоволення адміністративного позову.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд

вирішив:

Позов задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування до товариства з обмеженою відповідальністю «Млин» (19715, вул. Центральна, 59, с. Гельмязів, Золотоніський район, Черкаська область, ідентифікаційний код 24358539), а саме зобов'язати зупинити до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих:

- виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах, за адресою: Черкаська область, Золотоніський район, с. Гельмязів, вул. Центральна, 59;

- виконання робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 В та в зонах дії струму високої частоти, (трансформаторній підстанції 10/0,4 кВ КТП № 265 потужністю 180 кВа електрозабезпечення за адресою: Черкаська область, Золотоніський район, с. Гельмязів, вул. Центральна, 59;

- експлуатацію технологічного устаткування олійно-жирової та переробної галузей промисловості олійного цеху ТОВ «Млин» за адресою: Черкаська область, Золотоніський район, с. Гельмязів, вул. Центральна, 59;

- експлуатацію електроустаткування вище 1000 В (трансформаторної підстанції 10/0,4 кВ КТП № 265 потужністю 180 кВа електрозабезпечення ТОВ «Млин» за адресою: Черкаська область, Золотоніський район, с. Гельмязів, вул. Центральна, 59.

Рішення набирає законної сили відповідно до вимог ст.255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене у апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295-297 КАС України шляхом подання до суду першої інстанції до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням п.п.15.5. п.15 ч.1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення складене у повному обсязі 06.12.2018.

Суддя В.П. Тимошенко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2018
Оприлюднено10.12.2018
Номер документу78386169
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2340/4080/18

Рішення від 06.12.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 09.10.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні