Рішення
від 28.11.2018 по справі 909/870/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 909/870/18

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28.11.2018 м. Івано-Франківськ Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Ткаченко І. В., при секретарі судового засідання Сегін І. В., за участю представника позивача Машталер Л. К., представника відповідача Вацеби І. М., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу № 909/870/18 за позовом публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Івано-Франківської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком" про стягнення з Управління Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України в Івано-Франківській області 12 638 грн 56 коп. за користування кабельною каналізацією електрозв'язку.

ПАТ "Укртелеком" в особі Івано-Франківської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком" звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом про стягнення з Управління Держспецзв'язку в Івано-Франківській області 12 638 грн 56 коп. за користування кабельною каналізацією електрозв'язку за період з 01 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 р. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач продовжив користуватися кабельною каналізацією електрозв'язку ПАТ "Укртелеком" після закінчення стоку дії договору від 15 березня 2015 р. № 71/14-15.

11 жовтня 2018 р., суд відкрив провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження, встановив сторонам строки на подання заперечень проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження та/або проти розгляду справи без повідомлення (виклику) сторін, а розгляд справи по суті призначив на 14 листопада 2018 р.

06 листопада 2018 р., за клопотанням відповідача суд постановив ухвалу про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

14 листопада 2018 р., суд оголосив в судовому засіданні перерву до 28 листопада 2018 р.

Свої заперечення проти позову відповідач виклав у відзиві на позовну заяву від 02 листопада 2018 р. та запереченнях від 15 листопада 2018 р. Так, Управління Держспецзв'язку в Івано-Франківській області вважає, що відсутність у 2016 та 2017 роках укладених між сторонами цього спору відповідних договорів щодо користування кабельною каналізацією електрозв'язку виключає можливість стягнення заявленої у позові заборгованості. А як причину неукладення таких договорів відповідач зазначає недосягнення згоди щодо їх істотних умов, оскільки на відповідну вимогу Управління Держспецзв'язку в Івано-Франківській області позивач не надав доказів підтвердження наявності у нього права власності на кабельну каналізацію електрозв'язку. Крім того, відповідач є державною установою і має право здійснювати розрахунки за їх цільовим призначенням і лише при наявності відповідного фінансування на кожний бюджетний рік окремо, а в 2016 та 2017 роках бюджетні асигнування на покриття згаданих витрат не були передбачені.

08 листопада 2018 р., позивач подав через канцелярію суду відповідь на відзив, в якому зазначив, що право власності на кабельну каналізацію електрозв'язку не є законодавчою вимогою для укладення спірного договору, оскільки надавати кабельні каналізації електрозв'язку у користування можуть як їх власники, так і володільці. При цьому, відсутність бюджетних асигнувань не є підставою для звільнення відповідача від сплати заборгованості, а підставою для її стягнення є нездійнення Управлінням Держспецзв'язку в Івано-Франківській області демонтажу належних йому кабелів із кабельної каналізації електрозв'язку після закінчення строку дії відповідного договору.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, дослідивши та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд

в с т а н о в и в:

25 березня 2015 р., між ПАТ "Укртелеком" (Укртелеком) та Управлінням Держспецзв'язку в Івано-Франківській області (замовник) укладено договір № 71/14-15 про надання в користування кабельної каналізації електрозв'язку ПАТ "Укртелеком", відповідно до п. 2.1 якого предметом цього Договору є технічні, організаційні та економічні умови надання в користування кабельної каналізації електрозв'язку Укртелекому.

Згідно з розділом 1 Договору, кабельна каналізація електрозв'язку (ККЕ) - це обладнання та споруди Укртелекому, призначені для прокладання, монтажу та експлуатаційного обслуговування кабелів телекомунікацій, що включають трубопроводи, закладні та оглядові пристрої в колодязях, кабельних шафах, шахтах, колекторах, мостах, естакадах, тунелях, будівлях, а також приміщення для вводу кабелів і розміщення лінійного обладнання; канал кабельної каналізації електрозв'язку - це окремо виділені місця в колекторах, телекомунікаційних колодязях, тунелях, акведуках, шляхопроводах, на мостах, мостових переходах, естакадах, трубопроводах, а також інші надземні та підземні інженерні споруди, що призначені для прокладання або використовуються для прокладання магістральних, з'єднувальних та розподільних проводових і оптоволоконних кабелів електрозв'язку, а також розміщення супутніх лінійних технічних засобів телекомунікацій.

Відповідно до пунктів 2.2 та 2.3 Договору, Укртелеком надає замовнику в користування ККЕ, що передбачає виконання комплексу організаційно-технічних заходів та надання таких послуг: бронювання місця в ККЕ Укртелекому; погодження робочого проекту; технічний нагляд за роботою замовника в ККЕ Укртелекому; надання місця в каналі ККЕ; використання ККЕ Укртелекому. Замовник зобов'язується оплачувати послуги відповідно умов цього Договору, додатків до нього та додаткових угод.

Умовний перелік ділянок та скорочені технічні дані на прокладання кабеля сторони узгодили в додатку № 1/1 до Договору.

В пункті 4.1. Договору сторони визначили, що ціна Договору складається із сумарної вартості послуг, передбачених цим Договором і визначається відповідними додатками до цього Договору. Вартість послуг за цим Договором визначається на підставі Граничних тарифів на надання в користування кабельної каналізації електрозв'язку операторів телекомунікацій (Граничні тарифи), затверджених рішенням НКРЗІ від 29 листопада 2012 р. № 620. Граничні тарифи застосовуються для здійснення розрахунків за цим Договором з дня набрання ними чинності або внесення до них змін.

Розрахунок плати за використання ККЕ сторони визначили в додатку № 4/1 до Договору.

Як визначено в 11.1. Договору, передбачені ним права та обов'язки Укртелекому, в тому числі проведення розрахунків, виконуються Івано-Франківською філією ПАТ "Укртелеком".

Згідно з п. 10.1. Договору цей Договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 31 грудня 2015 р.

Після закінчення строку дії зазначеного договору замовник належні йому кабелі електрозв'язку не демонтував, а відтак і продовжив користуватись ККЕ.

Сторони підписали акти звіряння обсягів ККЕ ПАТ "Укртелеком", які використовувало Управління Держспецзв'язку в Івано-Франківській області для розміщення власних кабелів зв'язку за січень 2016 року - грудень 2017 року.

В цих актах, зокрема, був визначений і розмір плати за користування ККЕ.

На підставі підписаних актів позивач надсилав відповідачу відповідні рахунки, які Управління Держспецзв'язку в Івано-Франківській області не оплатило.

Отже, предметом цього спору є вимога позивача про стягнення з відповідача заборгованості за надані послуги.

Відповідно до частин 1, 3 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

За змістом частин 1, 2 ст. 509 ЦК України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов'язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Згідно з ст. 525 ЦК України, одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 526 ЦК України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Як визначено в ст. 617 ЦК України, особа, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов'язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов'язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов'язання, відсутність у боржника необхідних коштів.

Аналогічні положення містить і ч. 2 ст. 218 ГК України.

За змістом ч. 1 ст. 167 та ст. 170 ЦК України, держава діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин. Держава набуває і здійснює цивільні права та обов'язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 901 ЦК України, за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

В ст. 1 Закону України "Про телекомунікації" визначено, що кабельна каналізація електрозв'язку - це обладнання та споруди, призначені для прокладання, монтажу та експлуатаційного обслуговування кабелів телекомунікацій, що включають трубопроводи (канали кабельної каналізації), закладні та оглядові пристрої в колодязях, кабельних шафах, шахтах, колекторах, мостах, естакадах, тунелях, будівлях, а також приміщення для вводу кабелів і розміщення лінійного обладнання.

Відповідно до ч. 7 ст. 27 Закону України "Про телекомунікації", оператори телекомунікацій, незалежно від форм власності, в першу чергу надають у користування на договірних засадах ресурси своїх мереж державній системі урядового зв'язку, національній системі конфіденційного зв'язку, органам з надзвичайних ситуацій, безпеки, оборони, Національної поліції, Національному антикорупційному бюро України, Державному бюро розслідувань у порядку, встановленому ЦОВЗ.

Згідно з п. 2 розділу І Правил надання в користування кабельної каналізації електрозв'язку, затверджених рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації (НКРЗІ) від 23 серпня 2012 р. № 428 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 12 вересня 2012 р. за № 1571/21883 (Правила), використання ККЕ - це послуга постачальника з надання замовнику у користування місця у каналі ККЕ на договірних умовах на певний строк. Замовник - це суб'єкт господарювання, який отримує у постачальника на договірних засадах послуги з надання в користування ККЕ. Постачальник - це оператор, провайдер телекомунікацій, що є власниками (володільцями) ККЕ і на договірних умовах надають в користування ККЕ замовникам для власних потреб або для надання телекомунікаційних послуг.

За змістом п. 8 розділу V цих Правил, замовник зобов'язаний демонтувати кабелі електрозв'язку протягом двадцяти робочих днів з дня розірвання договору або закінчення строку його дії, якщо договором не визначено інше. У разі якщо замовник (крім бюджетних установ) не проведе демонтування кабелів зв'язку у вищевказані строки, постачальник має право демонтувати з ККЕ кабелі електрозв'язку замовника за власний рахунок та на ризик замовника з відшкодуванням збитків відповідно до законодавства.

При цьому, постачальник не має права самостійно демонтувати кабелі зв'язку замовника, якщо останній є бюджетною установою.

У зв'язку з тим, що відповідач не демонтував свої кабелі з ККЕ та продовжив користуватися ККЕ після закінчення стоку дії договору від 25 березня 2015 р. № 71/14-15, а позивач нарахував відповідачу плату за таке користування відповідно до тарифів, які раніше сторони узгодили в додатку № 4/1 до згаданого договору, позов ПАТ "Укртелеком" в особі Івано-Франківської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком" підлягає задоволенню.

Щодо тверджень відповідача про неукладення у 2016 та 2017 роках між сторонами відповідних договорів щодо користування кабельною каналізацією електрозв'язку у зв'язку з тим, що позивач не надав доказів підтвердження наявності у нього права власності на ККЕ слід зазначити, що Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду у постанові від 04 травня 2018 р. у справі № 910/10743/17 дійшов висновку, що укладення договору про надання в користування кабельної каналізації електрозв'язку здійснюється не лише із власником, але і з володільцем та оператором відповідної інфраструктури або окремих її елементів.

Крім того, в матеріалах цієї справи відсутні будь-які докази, які б свідчили про право власності на відповідні ККЕ інших осіб, в тому числі право власності держави.

Судовий збір, згідно з положеннями ст. 129 ГПК України, суд покладає на відповідача.

Керуючись статтями 129, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд

в и р і ш и в:

позов задовольнити;

з Управління Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України в Івано-Франківській області (76018, м. Івано-Франківськ, вул. Академіка Сахарова, буд. 14Б; ідентифікаційний код 34623901) на користь публічного акціонерного товариства "Укртелеком" (01601, м. Київ, бульвар Т. Шевченка, буд. 18; ідентифікаційний код 21560766) в особі Івано-Франківської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком" (76014, м. Івано-Франківськ, вул. Сахарова Академіка, буд. 32; ідентифікаційний код 01184835) стягнути 12 638 (дванадцять тисяч шістсот тридцять вісім) грн 56 коп. за користування кабельною каналізацією електрозв'язку та 1 762 (одну тисячу сімсот шістдесят дві) грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя І. В. Ткаченко

Повне рішення складено 07 грудня 2018 р.

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення28.11.2018
Оприлюднено10.12.2018
Номер документу78411877
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/870/18

Рішення від 28.11.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

Ухвала від 06.11.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І. В.

Ухвала від 11.10.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Ткаченко І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні