Рішення
від 03.12.2018 по справі 911/1811/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

     ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ "03" грудня 2018 р.                                                                       Справа № 911/1811/18             Господарський суд Київської області у складі судді Щоткіна О.В., при секретарі судового засідання Литовці А.С., розглянувши матеріали справи за позовом заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави до: 1. Степківської сільської ради 2. товариства з обмеженою відповідальністю «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» про визнання недійсними рішення та договору оренди земельної ділянки за участю представників учасників справи: прокурор: Холоденко А.С. – посвідчення № 042853 видане 15.04.2016; відповідач 1: не з'явився; відповідач 2: не з'явився. СУТЬ СПОРУ: До господарського суду Київської області звернувся заступник керівника Кагарлицької місцевої прокуратури Київської області (далі – прокурор) з позовом в інтересах держави до Степківської сільської ради та товариства з обмеженою відповідальністю «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» (далі – ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ», відповідач 2) про: - визнання недійсним рішення сесії Степківської сільської ради № 90-15-VII від 20.06.2017 про передачу в оренду ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» земельної ділянки площею в кількості 12,5209 га за адресою: вул. Шевченка, 31, с. Бовкун, Таращанського району; - визнання недійсним Договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3224487202:02:004:0009, площею 12,5209 га, за адресою: вул. Шевченка, 31, с. Бовкун, Таращанського району, укладеного 21.06.2017 між Степківською сільською радою та ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ». Обгрунтовуючи позовні вимоги, прокурор стверджує, що спірне рішення Степківської сільської ради, яким передано ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» в оренду земельну ділянку з кадастровим номером 3224487202:02:004:0009, прийнято всупереч вимог ст. 19 Конституції України, ст. ст. 116, 122, 124, 134 Земельного кодексу України, без проведення обов'язкового продажу права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах (земельних торгах). Ухвалою господарського суду Київської області від 10.09.2018 відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 01.10.2018. Відповідачам встановлено строк для подання відзивів на позов. 17.10.2018 на адресу суду від Степківської сільської ради надійшов відзив на позовну заяву від 12.10.2018 № 02-35/400, в якому остання просить суд розглядати справу без участі представника сільської ради та повідомляє про визнання позовних вимог в повному обсязі. З метою вирішення питань, визначених ч. 2 ст. 182 Господарського процесуального кодексу України, підготовче засідання неодноразово відкладалось, строк підготовчого провадження продовжено на тридцять днів, про що 22.10.2018 судом постановлено ухвалу. В підготовчому засіданні 12.11.2018 суд дійшов висновку про наявність підстав для закриття підготовчого провадження, внаслідок чого постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 03.12.2018. Відповідач 2 не забезпечив явку свого уповноваженого представника в судових засіданнях, про причини неявки суд не повідомляв, відзиву на позовну заяву до суду не подав. 03.12.2018 представник відповідача 2 в судове засідання також не з'явився, натомість звернувся до суду з клопотанням про відкладення розгляду справи, обґрунтовуючи останнє тим, що лише 30.11.2018 ознайомився з матеріалами справи, у зв'язку з чим відповідачу 2 необхідний час для формування правової позиції та підготовки відзиву. Присутня в судовому засіданні прокурор заперечила проти задоволення клопотання відповідача 2 про відкладення розгляду справи. Розглянувши клопотання ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» про відкладення розгляду справи, з урахуванням позиції прокурора, суд відхилив клопотання з наступних підстав. В силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку. Обов'язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі Смірнова проти України). Обставини справи свідчать про наявність у справі матеріалів достатніх для її розгляду та ухвалення законного і обґрунтованого рішення. Суд приймає до уваги, що сторонам були створені належні умови для надання усіх необхідних доказів (надано достатньо часу для підготовки до судового засідання). Згідно із ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Суд зауважує, що ухвали надсилались господарським судом Київської області на адресу ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ», зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 04071, м. Київ, вул. Хорива, буд. 39-41. Однак, відділення поштового зв'язку відповідні ухвали повернуло на адресу суду з відмітками «Не значиться (вибули давно)». З цього приводу, враховуючи позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 23.04.2018 у справі № 916/3188/16, суд зазначає, що сам лише факт не отримання стороною справи кореспонденції, якою суд, з дотриманням вимог процесуального закону, надсилав копії судових рішень за належною адресою та яка повернулася в суд у зв'язку з її неотриманням адресатом, не може вважатися поважною причиною неявки в судові засідання, оскільки зумовлений не об'єктивними причинами, а суб'єктивною поведінкою сторони щодо отримання кореспонденції, яка надходила на його адресу. Враховуючи положення ст. ст. 13, 74 Господарського процесуального кодексу України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів і заперечень, а також здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і доказами. Присутня в судовому засіданні 03.12.2018 прокурор обґрунтувала в усному порядку заявлені вимоги та просила суд задовольнити позов в повному обсязі. При розгляді справи по суті судом було з'ясовано обставини справи та досліджено докази відповідно до ст. ст. 208-210 Господарського процесуального кодексу України. Відповідно до ч. 1 ст. 233 Господарського процесуального кодексу України, суди ухвалюють рішення, постанови іменем України негайно після закінчення судового розгляду. 03.12.2018, після виходу з нарадчої кімнати, відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив: Рішенням 15 сесії VII скликання Степківської сільської ради Таращанського району Київської області №   90-15-VІІ від 20.06.2017 «Про надання в оренду земельної ділянки промисловості ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» в кількості 12,5209 га для виробництва гранітної продукції» надано в оренду на 25 років земельну ділянку промисловості ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» в кількості 12,5209 га для виробництва гранітної продукції, яка знаходиться в межах Степківської сільської ради, с. Бовкун по вулиці Шевченка, 31, Таращанського району Київської області, із земель промисловості. 21.06.2017 на підставі вказаного рішення між Степківською сільською радою (орендодавець) та ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» (орендар) укладено Договір оренди землі, відповідно до п. 1.1. якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку кадастровий номер 3224487202:02:004:0009, цільове призначення: 11.01 – для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами, яка розташована за адресою: Київська область, Таращанський район, с. Бовкун, вул. Шевченка, 31. В оренду передається земельна ділянка виділена в натурі, на місцевості, у встановленому чинним законодавством порядку загальною площею 12,5209 га (п. 2.1. Договору оренди землі від 21.06.2017). Відповідно до п. 2.2 вказаного договору на земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: комплекс нежитлових будівель: «А» площа 20,7 кв. м, «Б» площа 25,5 кв. м, «» площа 38,6 кв. м та споруда, яке розташоване за адресою: Київська область Таращанський район, с. Бовкун, вул. Шевченка, 31. Реєстраційний номер майна: 19213751. В п. 2.3. Договору оренди землі від 21.06.2017 зазначено, що земельна ділянка передається в оренду разом з об'єктами нерухомого майна, зазначеними в п. 2.2. цього Договору. Згідно з п. 5.1. Договору оренди землі від 21.06.2017 передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 10-денний строк після державної реєстрації цього Договору за актом її приймання-передачі. Відповідно до п. 13.2. Договору оренди землі від 21.06.2017 цей Договір набирає чинності з моменту його державної реєстрації. 27.06.2017 державним реєстратором Таращанської районної державної адміністрації прийнято рішення за індексним номером 35888739 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки на підставі Договору оренди землі від 21.06.2017. 27.06.2017 між Степківською сільською радою (орендодавець) та ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» (орендар) підписано Акт прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди від 21.06.2017, відповідно до п. 1 якого, на підставі Договору оренди від 21.06.2017, укладеного між орендодавцем і орендарем, орендодавець передав земельну ділянку площею 12,5209 га, кадастровий номер 3224487202:02:004:0009, яка розташована за адресою: Київська область, Таращанський район, с. Бовкун, вул. Шевченка, 31, а орендар прийняв вищевказану земельну ділянку. Прокурор, звертаючись з даним позовом стверджує, що Степківська сільська рада, розпоряджаючись спірною земельною ділянкою, порушила вимоги ст. 19 Конституції України, ст. ст. 116, 122, 124, 134 Земельного кодексу України, ст. 203 Цивільного кодексу України та іншого законодавства, оскільки відчуження вказаної ділянки мало відбутися шляхом проведення аукціону, а тому спірне рішення та укладений на його підставі договір оренди земельної ділянки підлягають визнанню недійсними. Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав. За приписами ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських рад у галузі земельних відносин на території сіл належить: розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу. Відповідно до положень ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Стаття 123 Земельного кодексу України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати інші, ніж установлені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу. Статтею 124 Земельного кодексу України визначено порядок передачі земельних ділянок в оренду, згідно з положеннями частини 1 якої передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Зокрема, такими є випадки, коли земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) та коли при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам земельні торги не проводяться. Так, у ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України зазначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них, зокрема, у разі: розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів тощо. Відтак, виходячи з приписів чинного законодавства, необхідною умовою для передачі таких земельних ділянок в оренду є проведення земельних торгів, за результатами яких в подальшому укладається договір оренди. Недотримання цієї процедури є порушенням органом місцевого самоврядування наведених приписів законодавства. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду України від 03.06.2014 у справі № 13/17/5022-675/2012. В матеріалах справи наявний лист Степківської сільської ради за вих. № 02-35/35 від 20.04.2018 у відповідь на запит Таращанського відділу Кагарлицької місцевої прокуратури №   36-04-3490вих.18, в якому повідомляється, що аукціон на право оренди на земельну ділянку 3224487202:02:004:0009 не проводився. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не перебуває у власності чи в оренді ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» нерухоме майно, яке розташоване за адресою: вул. Шевченка, 31, с. Бовкун Таращанського району. Крім того, за інформацією комунального підприємства Київської обласної ради «Південне бюро технічної інвентаризації» у листі № 1579 від 07.06.2018, адресованому Таращанському відділу Кагарлицької місцевої прокуратури у відповідь на запит № 36-04-4752вих.18 від 01.06.2018, право власності на комплекс нежитлових будівель, розташованих по вул. Шевченка, 31, в с. Бовкун Таращанського району Київської області, не зареєстровано. Відповідно до відомостей Державної служби геології та надр України у листі за №   8929/03/12-18 від 23.05.2018, адресованому Кагарлицькій місцевій прокуратурі, інформація щодо наявності у ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» спеціальних дозволів на користування надрами на території Таращанського району Київської області відсутня. Відповідно до ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені   Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим – також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції. Згідно зі ст. 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Відповідно до ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Отже, підставами для визнання правового акту органу державної влади недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Судом встановлено, а відповідачами не спростовано відсутність у спірних правовідносинах підстав для надання відповідачу 2 в оренду земельної ділянки відповідно до випадків, встановлених частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України. Недотримання вимог законодавства щодо конкурентних засад надання земельної ділянки є порушенням підстав та порядку набуття права оренди земельної ділянки за спірним правочином в момент їх вчинення. Отже, оспорюване рішення 15 сесії VII скликання Степківської сільської ради Таращанського району Київської області №   90-15-VІІ від 20.06.2017 «Про надання в оренду земельної ділянки промисловості ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» в кількості 12,5209 га для виробництва гранітної продукції», яким вирішено питання про надання в оренду ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» спірної земельної ділянки, прийнято з перевищенням визначених законодавством повноважень ради. Невідповідність акту органу місцевого самоврядування чинному законодавству або визначеній законом компетенції є підставою для визнання такого акту недійсним. За таких обставин, позовна вимога про визнання недійсним рішення сесії Степківської сільської ради № 90-15-VII від 20.06.2017 про передачу в оренду ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» земельної ділянки площею в кількості 12,5209 га за адресою: вул. Шевченка, 31, с. Бовкун, Таращанського району, підлягає задоволенню. Щодо вимоги про визнання недійсним Договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3224487202:02:004:0009, площею 12,5209 га, за адресою: вул. Шевченка, 31, с. Бовкун, Таращанського району, укладеного 21.06.2017 між Степківською сільською радою та ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ», слід зазначити, що відповідно до ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства. Недодержання стороною (сторонами) в момент вчинення правочину вимог, які встановлені частиною першою ст. 203 Цивільного кодексу України, є відповідно до ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину. Необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або в комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки (п. 2.16 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»). Укладення оспорюваного договору оренди земельної ділянки на підставі рішення, визнаного судом недійсним внаслідок перевищення повноважень органом, який приймав це рішення, свідчить про порушення чинного законодавства, а саме ст. 116 Земельного кодексу України, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», що, відповідно до ст. 215 Цивільного кодексу України, є підставою для визнання договору недійсним. З огляду на допущені порушення порядку передачі земельної ділянки в оренду, визнану судом обґрунтованість вимоги про визнання недійсним рішення Степківської сільської ради №   90-15-VII від 20.06.2017, яким надано в оренду відповідачу 2 земельну ділянку з кадастровим номером 3224487202:02:004:0009 площею 12,5209 га, розташованої за адресою: вул. Шевченка, 31, с. Бовкун, Таращанського району, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовної вимоги про визнання недійсним оспорюваного Договору оренди землі від 21.06.2017. Згідно п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав,   – на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Виходячи з наведеної норми процесуального закону, витрати прокуратури, понесені у зв'язку зі сплатою судового збору, при задоволенні позову покладаються на відповідачів. Керуючись ст. ст. 73, 74, 76-80, 129, 237, 238, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд вирішив: 1. Позов задовольнити повністю. 2. Визнати недійсним рішення сесії Степківської сільської ради (код ЄДРПОУ 04361054) № 90-15-VII від 20.06.2017 «Про надання в оренду земельної ділянки промисловості ТОВ «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» в кількості 12,5209 га для виробництва гранітної продукції». 3. Визнати недійсним Договір оренди землі від 21.06.2017, укладений між Степківською сільською радою (код ЄДРПОУ 04361054) та товариством з обмеженою відповідальністю «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» (код ЄДРПОУ 39092591) 4. Стягнути із Степківської сільської ради (09523, Київська обл., Таращанський р-н, с. Степок, вул. Шевченка, буд. 65, код ЄДРПОУ 04361054) на користь прокуратури Київської області (р/р, 352016008015641, МФО 820172, Державне казначейство України, м. Київ, ЄДРПОУ 02909996) 1   762 (одну тисячу сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп. судового збору. 5. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «ТАРГЕТ КОНСТРАКШН ЕНД ІНЖИНІРИНГ» (04071, м. Київ, вулиця Хорива, буд. 39-41, код ЄДРПОУ 39092591) на користь прокуратури Київської області (р/р, 352016008015641, МФО 820172, Державне казначейство України, м. Київ, ЄДРПОУ 02909996) 1   762 (одну тисячу сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп. судового збору. 6. Накази видати після набрання рішенням законної сили. Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України. Повне рішення складено 10.12.2018. Суддя                                                                                        О.В. Щоткін

Дата ухвалення рішення03.12.2018
Оприлюднено11.12.2018
Номер документу78412085
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/1811/18

Рішення від 03.12.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Щоткін О.В.

Ухвала від 12.11.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Щоткін О.В.

Ухвала від 22.10.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Щоткін О.В.

Ухвала від 01.10.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Щоткін О.В.

Ухвала від 10.09.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Щоткін О.В.

Ухвала від 20.08.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Щоткін О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні