Рішення
від 04.11.2010 по справі 2-2120/10
НОВОГРОДІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Новогродівський міський суд Донецької області

м. Новогродівка, вул. Риночна, 110, 85483, (06237) 3-40-51

2-2120/2010

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2010 року Новогродівський міський суд Донецької області

у складі: головуючого судді Пархоменко О.Ф.

при секретарі Комарової Т.Ю.

з участю: позивача ОСОБА_1

представника відповідача УПФУ ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Новогродівка цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м.Новогродівка про визнання дій неправомірними та зобов'язання проведення перерахунку пенсії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в м.Новогродівка про визнання дій неправомірними та зобов'язання проведення перерахунку пенсії, вказуючи на те, що він є ліквідатором наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 2 категорії та знаходиться на обліку в ПФУ м.Новогродівка. На теперішній час йому сплачується пенсія в розмірах, що не відповідає нормам діючого законодавства України. Він звертався в ПФУ м.Новогродівка з заявою про перерахунок пенсії, до розміру державної пенсії не нижче однієї мінімальної пенсій за віком та додаткової пенсії - 30 % мінімальної пенсії за віком, але йому було відмовлено, посилаючись на Постанову Кабінету Міністрів України №530 від 28.05.2008 року. Відповідно до ст.50 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» розмір пенсії особам, віднесеним до 2 категорії, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю у розмірі - 30 % мінімальної пенсії за віком. Законодавством термін «мінімальна пенсія за віком» визначена ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , а саме розмір пенсії за віком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого законом. Вважає дії відповідача з приводу відмови у перерахунку пенсії неправомірними, просить зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплату пенсії не нище однієї мінімальної пенсії за віком та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю із розрахунку 30% мінімальної пенсії за віком з 01.04.2007 року по 01.04.2010 року.

Представник УПФУ в м.Новогродівка позов не визнає, вказуючи на те, що згідно ч.3 ст.46 Конституції України пенсії є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом. Згідно ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» забороняє застосовувати мінімальний розмір пенсії у розмірі прожиткового мінімуму, для визначення розмірів пенсій відповідно до ст.ст.50,54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» . З метою реалізації права осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської АЕС, на соціальний захист, КМУ були прийняті постанови КМУ від 28.05.2008 року №530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» та від 06.07.2008 року №654 «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян» . Вважає, що пенсія позивачу призначена та виплачується згідно діючого законодавства та з урахуванням постанов КМУ.

Вислухавши сторони, вивчивши матеріали справи, суд вважає позов обґрунтованим частково та таким, що підлягає частковому задоволенню.

Судом встановлено, що позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, віднесений до 2 категорії, що підтверджено посвідченням, одержує пенсію за віком на підставі ст.54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, на підставі ст.50 Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , але з урахуванням постанов КМУ від 28.05.2008 року №530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» та від 06.07.2008 року №654 «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян» та має пенсію в розмірі 2703 грн. 89 коп. та додаткову пенсію в розмірі 85грн.95коп.

Згідно відповіді відповідача, позивачу було відмовлено в перерахунку пенсії, виходячи з мінімального розміру пенсії.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема, соціальний захист потерпілого населення, визначені Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Розділ 8 даного Закону передбачає правила призначення та виплати пенсій і компенсацій особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4.

Стаття 49 цього розділу визначає пенсії особам, віднесеним до вказаних категорій у вигляді:

а) державної пенсії;

б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Приписами зазначеної статті встановлено, що з 01 січня 2007 року максимальний розмір пенсії або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги та пенсій за особливі заслуги перед Україною та інших доплат до пенсій, встановлених законодавством), призначених (перерахованих) у 2006 - 2007 роках відповідно до цього Закону, не може перевищувати 12 мінімальних розмірів пенсії за віком, встановленої абзацом першим частини 1 статті 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування » , на місяць згідно із Законом № 489-5 від 19 грудня 2006 року. Такий самий граничний розмір визначений даною статтею для пенсій призначених у 2006 році відповідно до Закону № 3235-15 від 20 грудня 2005 року.

Стаття 51 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи передбачає, що особам, віднесеним до 2 категорії, щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, призначається у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.

Відповідно до ст.54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» розмір пенсії для осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської АЕС 2 категорії, складає не нижче однієї мінімальної пенсій за віком.

Згідно ч. 3 ст. 67 спеціального Закону у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до категорії 1, 2, 3, 4, розмір щомісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.

Визначення прожиткового мінімуму, закладення правової основи для його встановлення, затвердження та врахування при реалізації державою конституційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень, дає Закон України Про прожитковий мінімум від 15 липня 1999 року № 966-14, а також Законом України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії від 5 жовтня 2000 року № 2017-ІІІ, згідно статті 1 якого прожитковий мінімум використовується для визначення, у тому числі мінімального розміру пенсії за віком, який відповідно до статті 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Частиною 3 статті 4 даного Закону передбачено, що прожитковий мінімум на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік. Прожитковий мінімум публікується в офіційних виданнях загальнодержавної сфери розповсюдження.

Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування » мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. Частиною 3 цієї статті визначено, що мінімальний розмір пенсії за віком застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.

Виходячи із загальних засад пріоритету законів над підзаконними актами, при розрахунку державної пенсії, передбаченої ст.ст.50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , застосуванню підлягає розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлений в законі про Державний бюджет України на відповідний рік, з урахуванням якого визначається мінімальний розмір пенсії за віком.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 п. п. 12,13,14,15,17 п. 28 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" були визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними). Тому перерахунок пенсії розраховується із розмірів, передбачених ст. 51 Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28.02.1991 № 796-ХІІ, тобто для позивача у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.

Згідно рішення Конституційного Суду України № 8-рп/2005 від 11 жовтня 2005 року по справі № 1-21/2005, визначено, що питання, пов'язані з реалізацією права на соціальний захист, неприпустимістю обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція та закони України відокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них зокрема, належать громадяни, яким пенсія призначається за спеціальними законами. У рішеннях Конституційного Суду України зазначалося, що пільги, компенсації, гарантії є видом соціальної допомоги і необхідною складовою конституційного права на достатній життєвий рівень, тому звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конституції України не допускається.

Заперечення відповідача в тому, що позивачу правомірно нарахована та виплачується пенсія із застосуванням розміру мінімальної заробітної плати, встановленої постановою КМУ №530 від 28.05.2008 року Про підвищення розміру пенсії та інших соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів , суд вважає необґрунтованими, так як, виходячи із загальних засад пріоритету законів над підзаконними актами, яким є вищевказана постанова КМУ, при розрахунку пенсії позивачу, як постраждалому внаслідок Чорнобильської катастрофи, застосуванню підлягає розмір, передбачений ст.51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» . Також суд вважає необґрунтованими заперечення відповідача проти позову з посиланням на положення ч.3 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , щодо застосування мінімального розміру пенсії за віком, виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом, так як це не є перешкодою для застосування зазначеної величини мінімального розміру пенсії за віком для розрахунку інших пов'язаних із нею пенсій чи доплат, оскільки чинним законодавством не встановлено іншого мінімального розміру пенсій за віком, крім передбаченого частиною першою цієї статті.

На думку суду, не заслуговують уваги заперечення представника відповідача щодо нарахування пенсії позивачу здійснено згідно постанов КМУ від 28.05.2008 року №530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» та від 06.07.2008 року №654 «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян» з посиланням на ч.5 ст.54 «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , так як ця норма Закону делегує КМУ визначати порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, і не дає право КМУ визначати розмір цих пенсій.

Відповідно ч.4 ст.4 ЦК України, якщо постанова Кабінету Міністрів України суперечить положенням ЦК, або іншому закону, застосовуються відповідні положення ЦК або іншого закону.

Таким чином, дії відповідача з приводу відмови позивачу в перерахунку пенсії з розрахунку однієї мінімальної пенсії за віком та додаткової пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, з розрахунку того, що мінімальна пенсія за віком дорівнює прожитковому мінімуму для осіб, які втратили працездатність, є неправомірними.

З урахуванням зазначеного, суд вважає, що вимоги позивача щодо зобов'язання відповідача провести перерахунок його пенсії з розрахунку однієї мінімальної пенсії за віком та додаткової пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, з розрахунку того, що мінімальна пенсія за віком дорівнює прожитковому мінімуму для осіб, які втратили працездатність, підлягають задоволенню частково, а саме не за період з 01.04.2007 року по 01.04.2010 року, а за період з 01.04.2007 року по 31.12.2007 року та з 22 травня 2008 року ( дата рішення Конституційного Суду України).

Згідно ст.268 ЦК України позовна давність не поширюється на вимоги, пов язані з відшкодуванням шкоди, завданої здоров ю, що відноситься до вимог, які заявляє позивач.

Згідно ст.88 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягають стягненню судові витрати, а тому з відповідача підлягає стягненню 120грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення справи та 500грн. витрат на правову допомогу ( квитанції в матеріалах справи).

Керуючись ст.ст.19,22,50 Конституції України, ст..4,368 ЦК України, ст.ст.50,51,54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 року №796, ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 року №1058, ст.ст.10, 60,88, 212, 213, 215, 218 ЦПК України, суд,

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м.Новогродівка про визнання дій неправомірними та зобов'язання проведення перерахунку пенсії - задовольнити частково.

Визнати дії Управління Пенсійного фонду України в м.Новогродівка щодо відмови перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідно до ст.ст.50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» - неправомірними.

Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в м.Новогродівка Донецької області вчинити певні дії, а саме здійснити ОСОБА_1, як постраждалому внаслідок Чорнобильської катастрофи 2 категорії, перерахунок державної пенсії в розмірі не нищу одній мінімальної пенсії за віком та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю з 01.04.2007 року по 31.12.2007 року та з 22 травня 2008 року із розрахунку 30% мінімальної пенсії за віком, відповідно до ст. 51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

В іншій частині позовних вимог ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м.Новогродівка - відмовити.

Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в м.Новогродівка Донецької області на користь ОСОБА_1 620грн. сплачених ним судових витрат та витрат на правову допомогу.

Рішення може бути оскаржено до Апеляційного суду Донецької області через Новогродівський міський суд Донецької області протягом 10 днів з дня проголошення рішення.

Рішення виготовлено у нарадчій кімнаті.

Суддя:

СудНовогродівський міський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення04.11.2010
Оприлюднено11.12.2018
Номер документу78414058
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-2120/10

Ухвала від 19.08.2024

Цивільне

Херсонський міський суд Херсонської області

Рядча Т. І.

Ухвала від 06.08.2024

Цивільне

Херсонський міський суд Херсонської області

Рядча Т. І.

Ухвала від 23.07.2024

Цивільне

Херсонський міський суд Херсонської області

Ус О. В.

Ухвала від 09.07.2021

Цивільне

Дніпровський районний суд м.Дніпродзержинська

Лобарчук О. О.

Ухвала від 10.06.2010

Цивільне

Новогродівський міський суд Донецької області

Пархоменко О. Ф.

Рішення від 04.11.2010

Цивільне

Новогродівський міський суд Донецької області

Пархоменко О. Ф.

Ухвала від 01.06.2010

Цивільне

Новогродівський міський суд Донецької області

Пархоменко О. Ф.

Ухвала від 04.08.2010

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Гаращенко Д. Р.

Рішення від 30.03.2010

Цивільне

Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Токар Н. В.

Рішення від 05.07.2010

Цивільне

Кіровський районний суд м.Дніпропетровська

Гончаров О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні