Рішення
від 05.12.2018 по справі 500/2637/18
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2637/18

05 грудня 2018 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Баб'юка П.М. , судді Мандзія О.П. , судді Подлісної І.М.

за участю:

секретаря судового засідання Косюк О.П.

представника позивача ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Гусятинської районної організації Політичної партії "НАРОДНИЙ ФРОНТ" до Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області про визнання протиправним і скасування рішення та зобов'язання зареєструвати кандидатів, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ до Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області, в якій позивач просить:

визнати протиправною та скасувати Постанову Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області №13 від 29.11.2018;

зобов'язати Копичинецьку міську виборчу комісію Гусятинського району Тернопільської області зареєструвати кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23.12.2018.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 29.11.2018 Копичинецька міська виборча комісія Гусятинського району Тернопільської області прийняла рішення, оформлене Постановою №13 від 29.11.2018, згідно якого відмовила в реєстрації кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23.12.2018 на підставі того, що грошова застава за реєстрацію виборчого списку кандидатів у депутати Копичинецької міської ради від Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ внесена з порушенням вимог ст. 44 Закону України Про місцеві вибори .

Позивач вважає таку відмову відповідача протиправною, оскільки оспорюване рішення не містить вказівки на час його прийняття, відсутня мотивувальна частина рішення, не наведено мотивів, які вказують на порушення Закону України Про місцеві вибори , та не конкретизовано в чому саме порушено вимоги ст. 44 Закону України Про місцеві вибори та вимоги яких частин цієї статті порушено Гусятинською районною організацією Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ .

Водночас позивач зазначив, що Гусятинською районною організацією Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ внесено грошову заставу у відповідності до ст. 44 Закону України Про місцеві вибори в безготівковій формі (відповідно до абзацу 4 п. 1.4 Глави 1 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої Постановою Національного банку України № 22 від 21.01.2004 №22) та в розмірі, визначеному Центральною виборчою комісією відповідно до постанови ЦВК від 25.10. 2018 №172.

Таким чином, позивач вважає, що Копичинецькою міською виборчою комісією Гусятинського району Тернопільської області порушено право Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ на участь у Перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 04.12.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та призначено у справі судове засідання на 05.12.2018 о 12 год. 30 хв.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позов з мотивів, викладених у позовній заяві.

Відповідач уповноваженого представника для участі у розгляді справи не направив, відзиву на позов та витребуваних ухвалою суду про відкриття провадження документів не подав. Про причини неявки не повідомив, заяви про слухання справи за відсутності його представника на адресу суду не надходило.

Дослідивши подані суду письмові докази, всебічно, повно і об'єктивно розглянувши у судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності, суд встановив наступне.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року" від 12.10.2018 №156 перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 22 призначено на неділю, 23.12.2018.

Відповідно до Додатку 17 до постанови Центральної виборчої комісії від 12.10.2018 №156 Копичинецька міська об'єднана територіальна громада включена до Переліку об'єднаних територіальних громад, утворених у межах Тернопільської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 23 грудня 2018 року.

Політична партія НАРОДНИЙ ФРОНТ зареєстрована згідно свідоцтва №227 від 31.03.2014 (аркуш справи 9).

Відповідно до свідоцтва №176 від 17.02.2015 зареєстровано структурне утворення політичної партії - Тернопільська обласна організація Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ , діяльність якої поширюється на Тернопільську область (аркуш справи 10).

Гусятинська районна організація Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ зареєстрована як структурне утворення політичної партії відповідно до свідоцтва №329 від 25.03.2015, діяльність якої поширюється на Гусятинський район Тернопільської області. (аркуш справи 11).

Як слідує з матеріалів справи, Гусятинська районна організація Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ подала до Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області документи, для реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі.

За результатами розгляду зазначеної заяви та доданих до неї документів 29.11.2018 Копичинецька міська виборча комісія Гусятинського району Тернопільської області прийняла постанову №13 від 29.11.2018, відповідно до якої відмовила в реєстрації кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року на підставі того, що грошова застава за реєстрацію виборчого списку кандидатів у депутати Копичинецької міської ради від Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ внесена з порушенням вимог статті 44 Закону України Про місцеві вибори (аркуш справи 7).

Таким чином, єдиною підставою для відмови позивачу в реєстрації кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку є те, що грошова застава за реєстрацію виборчого списку кандидатів у депутати Копичинецької міської ради від Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ внесена з порушенням вимог статті 44 Закону України Про місцеві вибори .

Не погоджуючись із зазначеною постановою відповідача, позивач звернувся із даним позовом до суду.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Законом, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост є Закон України Про місцеві вибори №595-VIII від 14.07.2015 (далі - Закон №595-VIII).

Згідно з частинами 1 та 2 статті 35 Закону №595-VIII, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости розпочинається за 34 дні до дня голосування.

Право висування кандидатів у депутати Верховної ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, в тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради реалізується виборцями у відповідних багатомандатних виборчих округах через місцеві організації партій у порядку, передбаченому цим Законом.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону № 595-VIII кандидати у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включені до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 38 цього Закону.

Положеннями частини 1 статті 38 Закону №595-VIII передбачено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання перелічених у вказаній частині документів, в тому числі (п.10) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 44 цього Закону.

Відповідно до частин 1, 2 статті 44 Закону №595-VIII грошова застава вноситься місцевою організацією партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду міського голови, або організацією відповідної політичної партії вищого рівня, а також особою, яка висувається кандидатом на посаду міського голови шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів територіальній виборчій комісії для реєстрації кандидатів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії у розмірі, що є пропорційним до кількості виборців відповідних області, району, міста, району в місті.

Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2015 №171 (далі - Постанова №171).

Відповідно до пункту 2 Постанови №171 грошова застава вноситься місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду міського голови, або організацією відповідної політичної партії вищого рівня, а також особою, яка висувається кандидатом на посаду міського голови шляхом самовисування.

Згідно з пунктами 3, 4 Постанови №171 грошова застава вноситься після початку виборчого процесу та до подання документів територіальній виборчій комісії для реєстрації кандидатів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії.

Розмір грошової застави для кожного багатомандатного, єдиного одномандатного виборчого округу (з виборів міського голови) визначає Центральна виборча комісія на підставі відомостей Державного реєстру виборців станом на перше число місяця призначення чергових, позачергових або перших місцевих виборів після їх призначення, але не пізніш як за 57 днів до дня голосування.

Центральною виборчою комісією прийнято постанову №172 від 25 жовтня 2018 року, якою визначено розмір грошової застави для виборчих списків кандидатів у депутати міських рад, висунутих у багатомандатних виборчих округах на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року в Копичинецьку міську раду Тернопільської області в розмірі 1413,00 грн (Додаток 2 до Постанова №172 від 25.10.2018).

Як випливає із матеріалів справи, Гусятинською районною організацією Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ разом із документами, необхідними для реєстрації кандидатів в депутати у багатомандатному виборчому окрузі, на виконання вимог статті 44 Закону №595-VIII подано квитанцію Відділення Тернопільської філії Приватбанку №0.01198145436.1 від 28.11.2018 про сплату грошової застави в сумі 1413,00 грн (аркуш справи 8).

Статтею 4 Закону України Про платіжні системи та переказ коштів в Україні визначено, що для проведення переказу можуть використовуватися кошти як у готівковій, так і в безготівковій формі. Види безготівкових розрахунків визначаються законами та прийнятими на їх основі нормативно-правовими актами Національного банку України.

Порядок здійснення безготівкових розрахунків регламентовано Інструкцією про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженою постановою Національного банку України від 21 січня 2004 року №22. (далі - Інструкція).

Відповідно до п. 1.4 Інструкції безготівкові розрахунки - це перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, унесених ними готівкою в касу банку, на рахунки отримувачів коштів.

З зазначеної норми вбачається, що внесення фізичною особою (особисто або за дорученням організації) готівкових коштів до установи банку з дорученням цій установі банку перерахувати ці кошти на відповідний розрахункових рахунок отримувача платежу є одним із видів безготівкових розрахунків.

Як встановлено судом, Тернопільською обласною організацією Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ в особі її керівника ОСОБА_2 на виконання вимог Закону України Про місцеві вибори в касу банку було внесено кошти в сумі 1413,00 грн як грошову заставу Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ , що підтверджується копією квитанції Відділення Тернопільської філії Приватбанку №0.01198145436.1 від 28.11.2018.

В графі призначення платежу зазначено: грошова застава Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ . Отримувач: Копичинецька міська виборча комісія Гусятинського району Тернопільської області.

Таким чином, враховуючи положення п.1.4 Інструкції, грошова застава внесена у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії.

Крім цього, грошова застава внесена організацією політичної партії вищого рівня, що не суперечить вимогам статті 44 Закону №595-VIII.

Також слід зазначити, що грошова застава була сплачена в строк визначений чинним законодавством та за вірними реквізитами, які були оприлюднені на офіційному сайті Центральної виборчої комісії для сплати грошової застави для виборів депутатів до Копичинецької міської ради.

Таким чином, судом не встановлено порушень статті 44 Закону №595 з бору позивача при внесенні грошової застави.

Також суд зазначає, що частиною 1 статті 46 Закону №595-VIII визначено підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

Відповідно до частини 2 статті 46 Закону №595-VIII рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови.

Однак, як вбачається з оскарженої постанови, вичерпних підстав відмови позивачу у реєстрації кандидатів у депутати комісією не зазначено, зокрема, не вказано в чому пролягає порушення позивачем ст.44 Закону №595-VIII. Також не міститься посилання на жоден пункт частини 1 статті 46 Закону №595-VIII, в якому перелічено вичерпні підстави відмови у реєстрації кандидатів.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено правомірність свого рішення, крім цього, не подано суду відзив на позов чи будь-яких документів, що слугували підставою для прийняття спірної постанови.

Враховуючи наведене вище, суд дійшов висновку, що постанова від 29.11.2018 №13 Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області "Про реєстрацію кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації Політичної партії "НАРОДНИЙ ФРОНТ" у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року" не відповідає вимогам ч.2 ст.2 КАС України, зокрема, прийнята не обґрунтовано та не на підставі вимог Закону, а отже, є протиправною та підлягає скасуванню.

Щодо вимоги про зобов'язання Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області зареєструвати кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року, суд зазначає наступне.

Як вбачається з оскарженої постанови Копичинецької міської виборчої комісії від 29.11.2018, комісія розглянула всі подані позивачем разом із заявою документи, щодо реєстрації кандидатів включених до виборчого списку, і встановила лише порушення позивачем вимог ст.44 Закону №595-VIII при внесенні грошової застави.

Як уже зазначалось, порушень позивачем вимог ст.44 Закону №595-VIII, при внесенні грошової застави, судом в процесі розгляду справи не встановлено.

Згідно ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 3 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства у разі скасування нормативно-правового акта або індивідуального акта суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Враховуючи встановлені обставини справи, суд приходить до висновку, що для належного та ефективного захисту порушеного права позивача, слід зобов'язати відповідача зареєструвати кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року.

Таким чином, заявлений позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Гусятинської районної організації Політичної партії "НАРОДНИЙ ФРОНТ" (вулиця Героїв Майдану, будинок 3, селище міського типу Гусятин, Гусятинський район, Тернопільська область, 48200) до Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області (вулиця 22 Січня, будинок 29, місто Копичинці, Тернопільський район, Тернопільська область, 48260, код ЄДРПОУ 33866326) про визнання протиправною та скасування постанови Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області №13 від 29.11.2018; зобов'язання Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області зареєструвати кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23.12.2018 - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною та скасувати постанову Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області №13 від 29.11.2018.

Зобов'язати Копичинецьку міську виборчу комісію Гусятинського району Тернопільської області зареєструвати кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації Політичної партії НАРОДНИЙ ФРОНТ у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року.

Невідкладно повідомити Копичинецьку міську виборчу комісію Гусятинського району Тернопільської області та комісію вищого рівня про ухвалене судом рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в дводенний строк з дня їх проголошення.

Повне судове рішення складено 05 грудня 2018 року.

Головуючий суддя Баб'юк П.М.

Суддя Мандзій О.П.

Суддя Подлісна І.М.

копія вірна

Суддя Баб'юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2018
Оприлюднено11.12.2018
Номер документу78417611
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/2637/18

Ухвала від 22.01.2019

Цивільне

Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області

Швець В. М.

Рішення від 05.12.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Судовий наказ від 15.05.2018

Цивільне

Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області

Швець В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні