ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/2337/18
06 грудня 2018 рокум.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Дерех Н.В.
за участю:
секретаря судового засідання Заблоцької І.І.
представника позивача Микитовича П.М.
представника відповідача Доскач О.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Зборівський цегельний завод" до Управління Держпраці у Тернопільській області про визнання протиправною та скасування постанови № ТР1205/414/АВ/ЗП-ФС від 03.10.2018 року про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами на суму 11169 грн. 00 коп.,
ВСТАНОВИВ:
02 листопада 2018 року до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю "Зборівський цегельний завод" (ТОВ "Зборівський цегельний завод") до Управління Держпраці у Тернопільській області про визнання протиправною та скасування постанови №ТР1205/414/АВ/ЗП-ФС від 03.10.2018 р. про накладення штрафу уповноваженими особами у розмірі 11169,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 11.09.2018 р. посадовою особою Управління Держпраці у Тернопільській області було проведено інспекційне відвідування ТОВ "Зборівський цегельний завод" на предмет дотримання суб'єктом господарювання законодавства про працю, за наслідками якого складено акт інспекційного відвідування фізичної особи, яка використовує найману працю від 11.09.2018 р. №ТР1205/414/АВ та винесено постанову про накладення штрафу уповноваженими особами від 03.10.2018 р. №ТР1205/414/АВ/ЗП-ФС на суму 11169,00 грн.
Позивач не погоджується з вказаною постановою, та вважає, що відповідачем недотримано процедуру проведення інспекційного відвідування та процедуру накладення штрафу, оскільки відповідачем завчасно не повідомлено позивача про проведення інспекційного відвідування та про розгляд справи уповноваженими особами.
Ухвалою судді Тернопільського окружного адміністративного суду від 07.11.2018 р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Призначено у справі судове засідання на 06.12.2018 р.
У строк, встановлений судом, відповідачем подано відзив на адміністративний позов від 26.11.2018 р., у якому відповідач позову не визнав та зазначив, що інспекційне відвідування проведено в межах повноважень Управління Держпраці у Тернопільській області. За результатами такого заходу державного контролю складено акт, у якому зафіксовано факт не нарахування та невиплати індексації грошових доходів працівникам. Зауважень або заперечень щодо проведення інспекційного відвідування та щодо складеного за його результатами акта не подавалося. Крім того, директор ТОВ "Зборівський цегельний завод" особисто був присутній на розгляді справи 03.10.2018 р. та отримав постанову про накладення штрафу від 03.10.2018 р. № №ТР1205/414/АВ/ЗП-ФС.
06.12.2018 р. представником позивача подано відповідь на відзив, у якому представник позивача повторно наголосив на порушенні процедур проведення інспекційного відвідування, неповідомленні позивача про проведення інспекційного відвідування як заходу державного контролю. Просив позов задовольнити у повному обсязі.
У судовому засіданні 06.02.2018 р. представник позивача підтримав позов з мотивів, наведених у позовній заяві та відповіді на відзив, просив позов задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні 06.02.2018 р. позову не визнав з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, просив у задоволенні позову відмовити.
Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі обставини справи, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити з наступних підстав.
Судом встановлено, що до Управління Держпраці у Тернопільській області для розгляду та вжиття необхідних заходів надійшов лист Козівського ОУ ПФУ Тернопільської області від 31.01.2018 р. № 361/06, яким надано Інформацію щодо страхувальників, у яких застраховані особи виконували роботи (надавали послуги) за цивільно-правовими договорами за листопад 2017 р., а також лист ГУ ПФУ в Тернопільській області від 01.06.2018 р. № 4341/04, яким надано інформацію щодо страхувальників, у яких застраховані особи виконували роботи за договорами цивільно-правового характеру за даними звітів за березень 2018 р.
З метою розгляду вищезазначених листів, Управлінням Держпраці у Тернопільській області видано наказ від 06.09.2018 р. № 569 "Про проведення інспекційних відвідувань у ТОВ "Зборівський цегельний завод", ФОП ОСОБА_3, ПП "Захід-Агроінвест", ФОП ОСОБА_4, ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_6, ФОП ОСОБА_7, ТОВ "Борщівський сирзавод" та направлення на проведення заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю (інспекційного відвідування) від 06.09.2018 р. №ТР 1205/414.
Судом також встановлено, що головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно - правових актів Управління Держпраці у Тернопільській області ОСОБА_8 проводилось інспекційне відвідування ТОВ "Зборівський цегельний завод", результати якого оформлено актом інспекційного відвідування юридичної особи від 11.09.2018 р. № ТР 1205/414/АВ.
Під час інспекційного відвідування встановлено та зафіксовано в акті порушення законодавства про працю, а саме: не проводилося нарахування та виплата індексації заробітної плати п'яти працівникам, що працювали у товаристві - ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 Зокрема, встановлено що індексація за червень - грудень 2017 року, яка мала бути нарахована та виплачена разом з виплатою заробітної плати за відповідні місяці 2017 року, фактично нарахована та виплачена лише у ході інспекційного відвідування, а саме у вересні 2018 року. Дана інфоомація підтверджується додатками до акта інспекційного відвідування, а саме довідкою про заборгованість підприємства та стан виплати заробітної плати у ТОВ "Зборівський цегельний завод" станом на 10.09.2018 р., довідкою про стан нарахування сум індексації заробітної плати ОСОБА_12, відомостями про нарахування індексації працівникам, видатковим касовим ордером від 11.09.2018 р.
Акт інспекційного відвідування юридичної особи від 11.09.2018 р. № ТР 1205/414/АВ підписаний керівником підприємства ОСОБА_14 без заперечень та зауважень, примірник акта отримано особисто 12.09.2018 р.
З метою усунення виявлених порушень Управлінням Держпраці у Тернопільській області складено припис №ТР1205/414/АВ/П від 11.09.2018 р., яким зобов'язано директора ТОВ "Зборівський цегельний завод" ОСОБА_14 усунути порушення щодо нарахування та виплати індексації заробітної плати за червень-грудень 2017 р., індексацію заробітної плати працівникам товариства у 2018 році нараховувати та виплачувати відповідно до вимог чинного законодавства. Даний припис керівником підприємства отримано особисто 12.09.2018 р.
Листом №57 від 19.09.2018 р. позивачем повідомлено відповідача про усунення порушень, виявлених в ході інспекційного відвідування.
20.09.2018 р. начальником Управління Держпраці у Тернопільській області прийнято рішення про розгляд справи про накладення штрафу №ТР 1205/414/АВ/ЗП, яким призначено розгляд справи про накладення штрафу на 03.10.2018 р. о 10:15 год. Повідомленням про розгляд справи від 26.09.2018 р. №3265/01-05-12.3/18 повідомлено позивача про розгляд справи про накладення фінансових санкцій на 03.10.2018 р. о 10:15 год.
Постановою про накладення штрафу уповноваженими особами №1205/414/АВ/ЗП-ФС від 03.10.2018 р. за порушення законодавства про працю, що полягали у ненарахуванні та невиплаті індексації заробітної плати п'яти працівникам підприємства за червень-грудень 2017 р., на ТОВ "Зборівський цегельний завод" накладено штраф у розмірі 11169,00 грн. Розгляд справи про накладення фінансових санкцій відбувся за участі директора ТОВ "Зборівський цегельний завод" ОСОБА_14, яким отримано примірник постанови 03.10.2018 р.
Визначаючись щодо спірних правовідносин, які виникли між сторонами, перевіряючи рішення та дії суб'єкта владних повноважень на відповідність вимогам частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), суд виходив з наступного.
Повноваження щодо нагляду і контролю за додержанням роботодавцями законодавства про працю врегульовані Кодексом законів про працю України від 10.12.1971 № 322-VIII (далі КЗпП України).
Так, відповідно до частини першої статті 259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
В свою чергу, Положенням про Державну службу України з питань праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 96 від 11.02.2015 визначено, що, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з Положенням про управління Держпраці у Тернопільській області, затвердженим наказом Держпраці № 75 від 22.06.2017, управління Держпраці у Тернопільській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці та відповідно їй підпорядковується.
Підпунктом 5 пункту 4 Положення, на управління Держпраці у Тернопільській області відповідно до покладених на нього завдань, передбачено здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.
Основним завданням управління, згідно Положення, є реалізація державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 295, державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці: Держпраці та її територіальних органів.
Відповідно до підпункту 3 пункту 5 Порядку №295, заходи державного контролю проводяться за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, та джерел, зазначених у підпунктах 1, 2, 4-7 цього пункту.
Пунктом 11 Порядку №295 передбачено, що інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно, без попереднього повідомлення мають право:
1) під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав, визначених пунктом 5 цього Порядку, самостійно і в будь-яку годину доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об'єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;
2) ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об'єктом відвідування їх копії або витяги;
3) наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об'єкта відвідування запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення;
4) за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів;
5) на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування;
6) фіксувати проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин засобами аудіо-, фото- та відеотехніки;
7) отримувати від державних органів інформацію, необхідну для проведення інспекційного відвідування, невиїзного інспектування.
Пунктами 19, 20 Порядку №295 визначено, що за результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про працю припис про їх усунення. Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та керівником об'єкта відвідування або його уповноваженим представником.
Частиною шостою статті 95 КЗпП України та статтею 33 Закону України "Про оплату праці" встановлено, що заробітна плата підлягає індексації у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до пункту 4 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078, індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Відповідно до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, виходячи з базового місяця січня 2017 року, індексації підлягала заробітна плата працівників ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 за червень, липень, серпень 2017 р. у розмірі 3,7 % прожиткового мінімуму, за вересень, жовтень та листопад 2017 р. у розмірі 6,9% прожиткового мінімуму, у грудні 2017 р. - 10,2% прожиткового мінімуму.
Індексація грошових доходів населення відповідно до вищевказаного Порядку нараховується та виплачується при нарахуванні заробітної плати за місяць, доходи за який підлягали індексації.
Відповідно до частини другої статті 12 Закону України "Про оплату праці" норми і гарантії в оплаті праці, передбачені частиною першою цієї статті та Кодексом законів про працю України, є мінімальними державними гарантіями.
Розмір мінімальної заробітної плати визначається з урахуванням потреб працівників та їх сімей, вартісної величини достатнього для забезпечення нормального функціонування організму працездатної людини, збереження її здоров'я набору продуктів харчування, мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості, а також загального рівня середньої заробітної плати, продуктивності праці та рівня зайнятості (стаття 9 Закону України "Про оплату праці").
Водночас, статтею 95 КЗпП України визначено, що мінімальна заробітна плата - це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче якого не може провадитися оплата за виконану працівником місячну, а також погодинну норму праці (обсяг робіт). Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов'язковою на всій території України для підприємств, установ, організацій усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб. Заробітна плата підлягає індексації у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" - індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Отже, ТОВ "Зборівський цегельний завод" не нараховані та не виплачені належні найманим працівникам суми індексації заробітної плати за червень-грудень 2017 року.
Статтею 265 КЗпП України передбачена відповідальність за порушення законодавства про працю.
Відповідно до частини другої статті 265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
- фактичного допуску працівника до роботи без оформлення договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на трудового загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (абзац другий частини другої статті 265 КЗпП України);
- порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (абзац третій частини другої статті 265 КЗпП України);
- недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (абзац четвертий частини другої статті 265 КЗпП України);
- порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим - сьомим цієї частини, - у розмірі мінімальної заробітної плати (абзац восьмий частини другої статті 265 КЗпП України).
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В ході судового розгляду справи позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження відсутності порушень законодавства про працю, зафіксованих в акті інспекційного відвідування від 11.09.2018 р. №ТР1205/414/АВ. Таким чином, суд вважає, що оскаржувана постанова про накладення штрафу уповноваженими особами №ТР1205/414/АВ/ЗП-ФС від 03.10.2018 р. відповідає критеріям, встановленим частиною другою статті 2 КАС України, у зв'язку з чим, позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
В позові товариства з обмеженою відповідальністю "Зборівський цегельний завод" (місцезнаходження: 47200, Тернопільська область, Зборівський район, м. Зборів, вул. Б. Хмельницького, 55, код ЄДРПОУ 00291523) до Управління Держпраці у Тернопільській області (місцезнаходження: 46006, Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Шпитальна, 7, код ЄДРПОУ 39777822) про визнання протиправною та скасування постанови № ТР1205/414/АВ/ЗП-ФС від 03.10.2018 року про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами на суму 11169 грн. 00 коп. - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 11 грудня 2018 року.
Копію судового рішення надіслати учасникам справи.
Головуюча суддя Дерех Н.В.
копія вірна
Суддя Дерех Н.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2018 |
Оприлюднено | 12.12.2018 |
Номер документу | 78460663 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні