Рішення
від 10.12.2018 по справі 2040/7686/18
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

10 грудня 2018 р. справа № 2040/7686/18

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Біленського О.О.,

при секретарі судового засідання - Поволяєвій К.В.,

за участі:

позивача - не прибув,

представника відповідача - ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1) до Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області (с. Колодязне, вул. Центральна, 5а, Дворічанський район, Харківська область, 62713, код ЄДРПОУ 04398703) про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області щодо порушення строків затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- визнати протиправним та скасувати Рішення XVIII сесії VII скликання Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області від 22 червня 2018 року № 305-VII Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 ;

- зобов'язати відповідача повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для особистого селянського господарства (01.03) гр. ОСОБА_2, яка знаходиться в межах с. Колодязне Дворічанського району Харківської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що з метою отримання земельної ділянки у приватну власність він звернувся до Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області із заявою від 22.02.2018 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2.000 га, яка розташована в межах с. Колодязне на території Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області. До вказаної заяви були долучені усі визначені чинним законодавством документи, зокрема планово-картографічні матеріали, документи, що посвідчують особу та довідка з державної статистичної звітності. Разом з тим, відповідач протягом встановленого чинним законодавством строку (1 місяць) вказану заяву не розглянув. На підставі ч.3 ст.118 ЗК України позивачем було укладено договір з ФОП ОСОБА_3 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 28.03.2018 року, про що повідомлено відповідача. В подальшому розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (01.03), яка знаходиться в межах с. Колодязне Дворічанського району Харківської області 27.04.2018 року було направлено на адресу відповідача, який отримав вказаний проект 03.05.2018 року. Рішенням XVIII сесії VII скликання Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області від 22 червня 2018 року №305-VII Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 , було відмовлено у затвердженні вказаного проекту землеустрою з огляду на те, що дана земельна ділянка зарезервована особам, визначеним ст.5 (учасники бойових дій) Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Позивач вважає допущену відповідачем бездіяльність та прийняте відповідачем рішення протиправними, що є підставою для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Позивач в судове засідання не прибув, про дату час та місце проведення повідомлений належним чином. 30.11.2018 року від позивача до суду надійшло клопотання про розгляд справи 10.12.2018 року без участі позивача, позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд задовольнити позов, з підстав зазначених у позовній заяві.

Представник відповідача проти позову заперечував, посилаючись на законність та обґрунтованість дій відповідача під час розгляду заяви позивача, просив суд відмовити у задоволенні адміністративного позову. Представником відповідача надано відзив на адміністративний позов, в якому зазначив, що при прийнятті оскаржуваного рішення сільською радою було дотримано чинне законодавство, зазначена заява була розглянута на черговій сесії та за результатами голосування було прийнято рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою. Представник відповідача зазначив, що згідно абзацу 6 розділу "Система організації процесу виконання Стратегії" Стратегії удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 року №413 "Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними", надавати дозволи на розроблення документації із землеустрою та передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у приватну власність в межах норм безоплатної приватизації відповідно до зазначених переліків, насамперед учасникам антитерористичної операції . На виконання зазначеного припису рішенням сесії сільради від 22 червня 2018 року № 283-VII, земельна ділянка, яку мав намір отримати позивач була зарезервована за особами, визначеними ст.5 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

З наявних матеріалів справи вбачається, що з метою отримання земельної ділянки у приватну власність позивач звернувся до Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області із заявою від 22.02.2018 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2.000 га, яка розташована в межах с. Колодязне на території Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області. До вказаної заяви були долучені усі визначені чинним законодавством документи, зокрема планово-картографічні матеріали, документи, що посвідчують особу та довідка з державної статистичної звітності.

З огляду на те, що відповідач протягом встановленого чинним законодавством строку вказану заяву не розглянув, на підставі ч.3 ст.118 ЗК України позивачем було укладено договір з ФОП ОСОБА_3 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 28.03.2018 року, про що повідомлено відповідача.

В подальшому розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться в межах с. Колодязне Дворічанського району Харківської області 27.04.2018 року було направлено на адресу відповідача, який отримав вказаний проект 03.05.2018 року.

Рішенням XVIII сесії VII скликання Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області від 22 червня 2018 року №305-VII Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 , було відмовлено у затвердженні вказаного проекту землеустрою з огляду на те, що дана земельна ділянка зарезервована особам, визначеним ст.5 (учасники бойових дій) Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Судом встановлено, що одночасно 22.06.2018 року Рішенням XVIII сесії VII скликання Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області №283-VII було зарезервовано земельну ділянку орієнтованою площею 17.0000 га для ведення особистого селянського господарства (рілля) із земель сільськогосподарського призначення в с.Колодязне поблизу вул.Сонячна для виділення земельних ділянок особам, визначених ст.5 (учасники бойових дій) Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель урегульовано Земельним кодексом України (далі - ЗК України).

Відповідно до частин першої-третьої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Відповідно до частин восьмої-дев'ятої статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до частини вісімнадцятої статті 186 ЗК України Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді Міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, іншим суб'єктам, визначеним цією статтею, при погодженні та затвердженні документації із землеустрою забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до складу документації із землеустрою, встановленого Законом України "Про землеустрій"; надання погодження документації із землеустрою будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, погодження яких не передбачено цією статтею; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.

Кожен орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, інший суб'єкт, визначений цією статтею, розглядає та погоджує документацію із землеустрою самостійно та незалежно від погодження документації із землеустрою іншими органами.

Згідно частини шостої статті 186-1 підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

Відповідно до частини десятої статті 118 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Із аналізу частин восьмої-дев'ятої статті 118 ЗК України вбачається, що на стадії отримання погодженого у встановленому порядку проекту землеустрою, не передбачено повноважень щодо відмови у затвердженні такого проекту землеустрою.

Судом встановлено, що Відділом в Дворічанському район Головного управління Держгеокадастру в Харківській області надано висновок від 14.05.2018 року №2367/82-18, яким погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу.

Також судом встановлено, що в Рішенні XVIII сесії VII скликання Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області від 22 червня 2018 року № 305-VII Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 відповідач посилається на те, що земельна ділянка зарезервована особам, визначеним ст.5 (учасники бойових дій) Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Однак, суд звертає увагу на те, що таких підстав ЗК України не передбачено. При цьому, посилання на вимоги нормативних актів у оскаржуваному рішенні не наведено.

Вказаний висновок в повній мірі відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 18.10.2018 року по справі №818/1976/17.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Крім того суд зазначає, що надання будь-яким особам дозволів на розроблення відповідних проектів землеустрою є лише первісним етапом процедури відведення земельних ділянок і не означає, що такі проекти землеустрою в наступному будуть затверджені компетентним суб'єктом владних повноважень, а земельні ділянки - передані заявникам (аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27 лютого 2018 року у справі № 545/808/17).

Надані відповідачем рішення про надання дозволу на розробку проектів землеустрою іншим громадянам не беруться судом до уваги, оскільки на момент первинного звернення позивача 22.02.2018 року із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, земельна ділянка, щодо якої позивач просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою, була вільною землею сільськогосподарського призначення (рілля), у відповідача була відсутня заява про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою від громадянина - учасника АТО на цю саму земельну ділянку, а також вказана земельна ділянка не була віднесена до земельних ділянок для відведення учасникам антитерористичної операції та сім'ям загиблих учасників антитерористичної операції відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року № 898-р "Питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками".

Таким чином, суд приходить до висновку про протиправну бездіяльність Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області щодо порушення строків затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, Рішення XVIII сесії VII скликання Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області від 22 червня 2018 року № 305-VII Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 прийняте не у відповідності до закону та без дотриманням встановленої процедури, що є підставою для визнання його протиправним та скасування, та як наслідок наявність підстав для зобов'язання відповідача повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для особистого селянського господарства (01.03) гр. ОСОБА_2, яка знаходиться в межах с. Колодязне Дворічанського району Харківської області.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 вказаної статті в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_2 документально і нормативно обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 19, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1) до Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області (с. Колодязне, вул. Центральна, 5а, Дворічанський район, Харківська область, 62713, код ЄДРПОУ 04398703) про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області щодо порушення строків затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Визнати протиправним та скасувати Рішення XVIII сесії VII скликання Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області від 22 червня 2018 року № 305-VII Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 .

Зобов'язати Колодязненську сільську раду Дворічанського району Харківської області (с. Колодязне, вул. Центральна, 5а, Дворічанський район, Харківська область, 62713, код ЄДРПОУ 04398703) повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для особистого селянського господарства (01.03) гр. ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1), яка знаходиться в межах с. Колодязне Дворічанського району Харківської області

Стягнути з Колодязненської сільської ради Дворічанського району Харківської області (с. Колодязне, вул. Центральна, 5а, Дворічанський район, Харківська область, 62713, код ЄДРПОУ 04398703) на користь ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1) судовий збір у сумі 2114,40 (дві тисячі сто чотирнадцять) грн. 40 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне судове рішення складено 11.12.2018 року.

Суддя Біленський О.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.12.2018
Оприлюднено12.12.2018
Номер документу78463615
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2040/7686/18

Рішення від 10.12.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Рішення від 10.12.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 24.09.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні