Рішення
від 05.12.2018 по справі 620/3659/18
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 грудня 2018 року м. Чернігів Справа № 620/3659/18

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Падій В.В.,

за участю секретаря Кондратенко О.В.,

представника позивача Оліфір А.В.,

представника відповідача Карцана О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи, справу за адміністративним позовом Заступника прокурора Чернігівської області до Грем'яцької сільської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Заступник прокурора Чернігівської області звернувся до суду з адміністративним позовом до Грем'яцької сільської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області про: визнання протиправною бездіяльності Грем'яцької сільської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області та зобов'язання Грем'яцької сільської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області, відповідно до вимог чинного законодавства, забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічної пам'ятки природи загальнодержавного значення Мурав'ївська та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Обґрунтовуючи вимоги, позивачем зазначено, що бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів по винесенню меж гідрологічної пам'ятки природи загальнодержавного значення Мурав'ївська та закріплення її меж в натурі (на місцевості) є протиправною, оскільки існує ймовірність використання земельної ділянки не за цільовим призначенням та унеможливлює її належне використання і зберігання.

Ухвалою суду від 09.11.2018 відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи та надано відповідачу 15-денний строк, з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, для подання відзиву на позов або заяви про визнання позову.

Відповідачем, у встановлений судом строк, подано до суду відзив на позовну заяву, у якому останній просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі з підстав відсутності повноважень у сільської ради на розпорядження земельними ділянками природно-заповідного фонду, оскільки вони знаходяться за межами населеного пункту.

Заступником прокурора Чернігівської області подано до суду відповідь на відзив, у якій останній зазначив, що, відповідно до пункту 1.3 Положення про гідрологічну пам'ятку природи загальнодержавного значення Мурав'ївська , остання розташована біля с. Мурав'ї Новгород-Сіверського району і перебуває у користуванні Грем'яцької сільської ради, а отже саме до її компетенції відносяться повноваження щодо організації робіт із винесення меж вказаного об'єкта природно-заповідного фонду та закріплення їх в натурі.

Прокурор у судовому засіданні позов підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві та у відповіді на відзив.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі та просив суд у їх задоволенні відмовити з підстав, викладених у відзиві на позов.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.

Так, судом встановлено, що Указом Президента України від 20.08.1996 № 715/96 Про оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення віднесено до категорії пам'яток природи загальнодержавного значення гідрологічну пам'ятку природи Мурав'ївська , площею 40 га, біля с. Мурав'ї Новгород-Сіверського району Чернігівської області (а.с.13-18).

У подальшому, Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Чернігівській області гідрологічну пам'ятку природи загальнодержавного значення Мурав'ївська , площею 40 га, передано під охорону Грем'яцькій сільській раді Новгород-Сіверського району Чернігівської області, з метою збереження та охорони, про що складено охоронне зобов'язання від 03.10.2001 № 13/40-578, відповідно до якого Грем'яцька сільська рада Новгород-Сіверського району Чернігівської області зобов'язується провести відмежування заповідного об'єкту в натурі з нанесенням на планово-картографічні матеріали (а.с.19-21).

19.10.2012 наказом Міністерства екології та природних ресурсів № 523 затверджено Положення про гідрологічну пам'ятку природи загальнодержавного значення Мурав'ївська , яке погоджено 15.06.2012 Держуправлінням охорони навколишнього природного середовища в Чернігівській області та 17.10.2012 Департаментом заповідної справи Міністерства екології та природних ресурсів України (а.с.22-27).

Відповідно до пунктів 1.3, 3.4 та 3.6. вищевказаного Положення пам'ятка природи загальною площею 40 га розташована у Новгород-Сіверському районі Чернігівської області біля с. Мурав'ї і перебуває у користуванні Грем'яцької сільської ради (Землекористувач). Пам'ятка природи охороняється Землекористувачем і утримується на його кошти. На Землекористувача у межах пам'ятки природи оформляється охоронне зобов'язання щодо додержання встановленого режиму території.

Листом Виконавчого комітету Грем'яцької сільської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області від 13.09.2018 № 03-04/289 повідомлено Прокуратуру Чернігівської області, що гідрологічна пам'ятка природи загальнодержавного значення Мурав'ївська у власність чи користування фізичним або юридичним особам Грем'яцькою сільською радою не передавалась (а.с.29).

Також судом встановлено, що згідно з інформацією Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 13.09.2018 № 10-25-0.3-5475/2-18 щодо об'єкту природно-заповідного фонду - гідрологічна пам'ятка природи загальнодержавного значення Мурав'ївська , площею 40 га, розташована на території Грем'яцької сільської ради Новгоро-Сіверського району Чернігівської області, інформація щодо розроблення проекту організації та створення вказаного об'єкту природно-заповідного фонду відсутня; чіткі географічні координати не визначені; документація із землеустрою по встановленню меж пам'ятки не надходила; межі в натурі (на місцевості) не винесено; інформація щодо встановлення режиму зонування відсутня; земельна ділянка, на якій розташована гідрологічна пам'ятка природи, відноситься до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення; земельна ділянка відноситься до земель державної власності, в користування не передавалась тощо (а.с.30).

З метою відновлення та захисту порушених інтересів держави, які полягають у неухильному дотриманні режиму охорони та використання об'єкта природно-заповідного фонду, позивачем подано даний адміністративний позов.

Надаючи правову оцінку зазначеним обставинам, суд зважає на таке.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об'єктів регулюються Законом України від 16.06.1992 № 2456-XII Про природно-заповідний фонд України (далі - Закон № 2456-XII) .

Статтями 1 та 2 Закону № 2456-XII встановлено, що завданням законодавства України про природно-заповідний фонд України є регулювання суспільних відносин щодо організації, охорони і використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду, відтворення їх природних комплексів, управління у цій галузі. Відносини в галузі охорони і використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду, відтворення його природних комплексів регулюються Законом України Про охорону навколишнього природного середовища , цим Законом та іншими актами законодавства України.

Згідно зі статтею 3 Закону № 2456-XII до природно-заповідного фонду України належать, зокрема, пам'ятки природи, які можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.

Статтею 4 Закону № 2456-XII передбачено, що у разі зміни форм власності на землю, на якій знаходяться заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва, землевласники зобов'язані забезпечувати режим їх охорони і збереження з відповідною перереєстрацією охоронного зобов'язання.

Згідно зі статтею 5 Закону № 2456-XII завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим територій та об'єктів природно-заповідного фонду визначаються у положеннях про них, які розробляються відповідно до цього Закону, і затверджуються, зокрема, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, - щодо територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

Відповідно до статті 7 Закону № 2456-XII та статті 43 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об'єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об'єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.

Межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Згідно зі статтею 27 Закону № 2456-XII пам'ятками природи оголошуються окремі унікальні природні утворення, що мають особливе природоохоронне, наукове, естетичне, пізнавальне і культурне значення, з метою збереження їх у природному стані. Оголошення пам'яток природи провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів у їх власників або користувачів.

Статтею 28 Закону № 2456-XII передбачено, що власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів, оголошених пам'ятками природи, беруть на себе зобов'язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

У відповідності до статті 45 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

Згідно зі статтею 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об'єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб.

Статтею 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій.

Статтею 46 Закону № 2456-XII встановлено, що витрати, пов'язані із забезпеченням режиму охорони заказників, пам'яток природи, заповідних урочищ та парків-пам'яток садово-паркового мистецтва, здійснюються за рахунок підприємств, установ, організацій, інших землевласників та землекористувачів, на території яких вони знаходяться.

У разі необхідності проведення спеціальних заходів, спрямованих на запобігання знищенню чи пошкодженню природних комплексів територій та об'єктів природно-заповідного фонду зазначених категорій, можуть виділятися кошти: державного бюджету - для територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

При цьому, правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування визначає Закон України від 22.05.2003 № 858-IV Про землеустрій (далі - Закон № 858-IV).

Статтею 1 Закону № 858-IV визначено, що межування земель -це комплекс робіт із встановлення чи відновлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних одиниць, меж земельних ділянок власників, землекористувачів, у тому числі орендарів, із закріпленням їх межовими знаками встановленого зразка; проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом.

За правилами частини 2 статті 25 Закону № 858-IV видами документації із землеустрою є, зокрема, проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів.

Згідно зі статтею 26 Закону № 858-IVзамовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Статтею 47 Закону № 858-IV передбачено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій. Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.

На переконання позивача, Грем'яцька сільська рада Новгород-Сіверського району Чернігівської області, у відповідності з охоронним зобов'язанням, несе відповідальність за збереження і дотримання екологічних вимог при використанні природних ресурсів та на останню покладається обов'язок щодо забезпечення організації проведення робіт із винесення меж гідрологічної пам'ятки природи загальнодержавного значення Мурав'ївська та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Однак при вирішенні даної справи суд враховує, що з моменту укладення Грем'яцькою сільською радою Новгород-Сіверського району Чернігівської області охоронних зобов'язань від 03.10.2001 № 13/40-578 змінилися норми законодавства, які регулюють спірні правовідносини, а отже не приймає його до уваги.

З системного аналізу вимог чинного законодавства України та матеріалів справи, суд погоджується з доводами відповідача щодо відсутності у нього обов'язку стосовно забезпечення організації проведення робіт із винесення меж гідрологічної пам'ятки природи загальнодержавного значення Мурав'ївська та закріплення їх в натурі (на місцевості), оскільки вказана пам'ятка природи загальнодержавного значення, а не місцевого, знаходиться на земельній ділянці державної форми власності.

При цьому статтею 4 Закону № 2456-XII передбачено, що у разі зміни форм власності на землю, на якій знаходяться пам'ятки природи, землевласники зобов'язані забезпечувати режим їх охорони і збереження з відповідною перереєстрацією охоронного зобов'язання.

Статтею 28 Закону № 2456-XII також встановлено, що власники земельних ділянок, оголошених пам'ятками природи, беруть на себе зобов'язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

Отже чинне законодавство України саме на власника земельної ділянки, на якій знаходиться пам'ятка природи, покладає обов'язок щодо забезпечення режиму їх охорони і збереження з відповідною перереєстрацією охоронного зобов'язання.

Суд відхиляє посилання позивача на Положення про гідрологічну пам'ятку природи загальнодержавного значення Мурав'ївська , затверджене наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 19.10.2012 № 523 (а.с.22-27), оскільки Грем'яцька сільська рада Новгород-Сіверського району Чернігівської області не є землекористувачем земельної ділянки, на якій розташована вказана гідрологічна пам'ятка. Доказів передачі земельної ділянки у користування Грем'яцькій сільській раді Новгород-Сіверського району Чернігівської області позивачем суду не надано.

Крім того, статтею 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Власником земельної ділянки, на якій розташована пам'ятка природи, є держава, отже саме на неї покладається обов'язок щодо формування земельної ділянки.

Також при вирішенні даного спору суд враховує статтю 46 Закону № 2456-XII, якою встановлено, що витрати, пов'язані із забезпеченням режиму охорони пам'яток природи, здійснюються за рахунок землевласників та землекористувачів, на території яких вони знаходяться, а отже за рахунок держави.

За таких обставин суд вважає, що у відповідача відсутній обов'язок стосовно забезпечення організації проведення робіт із винесення меж гідрологічної пам'ятки природи загальнодержавного значення Мурав'ївська та закріплення їх в натурі (на місцевості), а тому у задоволенні позову Заступника прокурора Чернігівської області до Грем'яцької сільської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії необхідно відмовити повністю.

Керуючись статтями 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Заступника прокурора Чернігівської області до Грем'яцької сільської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, через Чернігівський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду у повному обсязі виготовлено 10.12.2018.

Позивач: Заступник прокурора Чернігівської області, вул. Князя Чорного, 9, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ - 02910114.

Відповідач: Грем'яцька сільська рада Новгород-Сіверського району Чернігівської області, вул. Миру, 173, с. Грем'яч, Новгород-Сіверський район, Чернігівська область, 16020, код ЄДРПОУ - 04412811.

Суддя В.В. Падій

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2018
Оприлюднено12.12.2018
Номер документу78464284
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/3659/18

Постанова від 26.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 22.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 22.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Рішення від 05.12.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Рішення від 05.12.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні