Постанова
від 02.11.2018 по справі 334/7463/18
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

Дата документу 02.11.2018

Справа № 334/7463/18

Провадження № 3/334/1754/18

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2018 року суддя Ленінського районного суду м. Запоріжжя Турбіна Т.Ф., за участю захисника Іванова К.О., представника Запорізької митниці ДФС Ковальок О.А., розглянувши справу про адміністративне правопорушення у відношенні

ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1, громадянина України, працюючого директором ТОВ Комбіторг , проживаючого за адресою: АДРЕСА_1

за ч.1 ст. 483 Митного кодексу України,

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до протоколу про порушення митних правил № 0278/11200/18 від 06.08.2018 року, брокером ФОП ОСОБА_4 відповідно до договору про надання послуг митного брокера № 09/11-17БР від 08.11.2017, укладеного з директором ТОВ КОМБІТОРГ та на основі наданих йому документів, на митному посту Запоріжжя-Центральний Запорізької митниці ДФС за контрактом № 201017 від 20.10.2017, додаток № 45 від 28.02.2018, укладеного між ТОВ КОМБІТОРГ (ЄДРПОУ 41502862) в особі директора ОСОБА_3 та COMPANY SYSTEMA POLSKA Sp. z о.о. в особі уповноваженого представника ОСОБА_5, було оформлено митні декларації типу ЕК 10 АА №№ UA112080/2018/004758 від 01.03.2018, UA112080/2018/004759 від 01.03.2018, UA112080/2018/004760 від 01.03.2018 на товар - Шрот соєвий згідно ТУ У 10.4- 39396874-001:2015, Масова доля вологи та летючих речовин - не більше 10,0%; Остаточна масляничність - не більше 8,0%; Масова доля сирого протеїну - не менше 45%. Виробник: ТОВ ПРОМТЕХАГРОТОРГ , у кількості 63000 кг , загальною вартістю 25515,00 доларів США, та надано наступні документи: інвойси №№ 00900-КВТ від 28.02.2018, 00901-КВТ від 28.02.2018, 00902-КВТ від 28.02.2018, CMR № 0089052 від 28.02.2018, CMR № 035947 від 28.02.2018, CMR № 051183 від 28.02.2018.

Згідно наданого Запорізькій митниці ДФС контракту № 201017 від 20.10.2017, додатку №45 від 28.02.2018, продавцем товару є ТОВ КОМБІТОРГ (01021, Україна, м. Київ, Печерський узвіз, буд.13, оф.23, ЄДРПОУ 41502862, директор ОСОБА_3.), покупцем товару є COMPANY SYSTEMA POLSKA Sp. z o.o. (02-662 Warszawa, ul. Swieradowska 47, Poland, Mazowieckie), а фактичним одержувачем вантажу є ТОВ Баракат (AZ-0822, с. Гуллар, р-н Белокани, Азербайджан).

11.05.2018 отримано інформацію Запорізькою митницею ДФС від Державного митного комітету Республіки Азербайджан № 100-19/03-23/006919 від 10.05.2018, згідно якої встановлено, що ТОВ Баракат (AZ-0822, с. Гуллар, р-н Белокани, Азербайджан) було зареєстровано на території Азербайджанскої Республіки 14 вересня 2016 року та з 02 грудня 2017 року по 02 грудня 2022 року тимчасово призупинило свою діяльність.

Таким чином, директор ТОВ КОМБІТОРГ ОСОБА_3 подав органу доходів і зборів - Запорізькій митниці ДФС, як підстави для переміщення товару документи - інвойси №№ 00900-КВТ від 28.02.2018, 00901-КВТ від 28.02.2018, 00902-КВТ від 28.02.2018, CMR № 0089052 від 28.02.2018, CMR № 035947 від 28.02.2018, CMR № 051183 від 28.02.2018, контракт №201017 від 20.10.2017, додаток №45 від 28.02.2018, що містять неправдиві відомості щодо одержувача товару - ТОВ Баракат .

Зазначені дії ОСОБА_3 органом, що склав протокол про митні порушення, кваліфіковані за частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.

В судовому засіданні представник Запорізької митниці ДФС надав пояснення щодо обставин, викладених у протоколі про порушення митних правил, просив притягнути до адміністративної відповідальності ОСОБА_3 за ч.1 ст.483 МК України.

ОСОБА_3 у судове засідання не з'явився, його захисник Іванов К.О. надав заперечення, в яких зазначив, що в діях ОСОБА_3 відсутні подія та склад правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а висновки представників митниці є хибними, такими що ґрунтуються на припущеннях і такими, що суперечать чинному законодавству та фактичним обставинам справи. Крім того, пояснив, що на момент розгляду справи минуло 6 місяців з моменту подання декларації, тому просив суд закрити провадження по справі відповідно до ст. 467 МК України, оскільки минули строки накладення адміністративної стягнення.

Вислухавши пояснення учасників процесу, дослідивши матеріали адміністративної справи, суд дійшов наступного висновку.

Диспозиція ч. 1 ст. 483 МК України передбачає переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Склад правопорушення - це сукупність названих у законі ознак, за наявності яких небезпечне і шкідливе діяння визнається конкретним правопорушенням. Такі ознаки мають об'єктивний і суб'єктивний характер. Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил, інспектором митниці повинні бути враховані ознаки складу правопорушення та відповідати диспозиції статті до якої притягується, особа за порушення митних правил. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, чи документів, які містять неправдиві відомості.

В пункті 6 постанови Пленуму Верховного Суду України від 03.06.2005 року Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил зазначено, що підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів тощо.

Норма ст. 257 МК України чітко визначає поняття декларування , яке здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідно до ч. 2 ст. 459 та п. 7, п. 43 ст. 4 МК України суб'єктами відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємства - керівники та інші працівники підприємств, які в силу постійно або тимчасово виконуваних ними трудових (службових) обов'язків відповідають за виконання вимог, встановлених Митним кодексом України, законами та іншими нормативно-правовими актами України, а також міжнародними договорами України, укладеними у встановленому законом порядку.

Судом встановлено, що 01.03.2018 брокером ФОП ОСОБА_4 відповідно до договору про надання послуг митного брокера № 09/11-17БР від 08.11.2017, укладеного з директором ТОВ КОМБІТОРГ ОСОБА_3, та на основі наданих йому документів, до митного оформлення на митному посту Запоріжжя-Центральний Запорізької митниці ДФС відповідно до контракту №201017 від 20.10.2017, додатку №45 від 28.02.2018 до цього контракту, було подано митні декларації типу ЕК 10 АА №№ UA112080/2018/004758 від 01.03.2018, UA112080/2018/004759 від 01.03.2018, UA112080/2018/004760 від 01.03.2018 на товар - Шрот соєвий згідно ТУ У 10.4-39396874-001:2015, масова доля вологи та летючих речовин - не більше 10,0%; остаточна масляничність - не більше 8,0%; масова доля сирого протеїну - не менше 45%. Виробник: ТОВ ПРОМТЕХАГРОТОРГ , у кількості 63000 кг , вартістю 25515,00 доларів США.

Загальна вартість переміщеного товару 25515,00 доларів США, що складає 672293,64 грн. на дату переміщення товару через митний кордон України.

Експортним митним деклараціям типу ЕК 10 АА було присвоєно номери №№ UA112080/2018/004758 від 01.03.2018, UA112080/2018/004759 від 01.03.2018, UA112080/2018/004760 від 01.03.2018.

Для митного оформлення товару за вказаними митними деклараціями були надані відповідні документи: інвойси №№ 00900-КВТ від 28.02.2018, 00901-КВТ від 28.02.2018, 00902-КВТ від 28.02.2018, CMR № 0089052 від 28.02.2018, CMR № 035947 від 28.02.2018, CMR № 051183 від 28.02.2018, контракт №201017 від 20.10.2017, додаток №45 від 28.02.2018.

У відповідності до зобов'язань по умовам поставки РСА Інкотермс - 2010 продавець повинен забезпечити погрузку товару на транспорт в місці відправки та виконати всі експортно-митні процедури для вивезення товару з оплатою всіх необхідних платежів. Таким чином, ТОВ КОМБІТОРГ добросовісно виконало господарське зобов'язання у відповідності до контракту та вимоги чинного законодавства щодо необхідності митного оформлення товару.

Основним безпосереднім об'єктом правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.

З об'єктивної сторони, порушення митних правил, передбаченого ч.1 ст.483 МК України, проявляється у переміщенні або діях, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості. При цьому, відповідне правопорушення може бути вчинене умисно або з необережності.

У протоколі про порушення митних правил об'єктивна сторона правопорушення зазначена як подання митниці як підстави для переміщення через митний кордон України документів, що містять неправдиві відомості щодо одержувача товару.

Згідно протоколу та матеріалів справи про порушення митних правил, 11.05.2018 Запорізькою митницею ДФС від Державного митного комітету Республіки Азербайджан листом №100-19/03-23/006919 від 10.05.2018 було отримано інформацію, що ТОВ Баракат з 02.12.2017 тимчасово призупинило свою діяльність до 02.12.2022.

На підставі вказаної інформації Запорізькою митницею ДФС відносно директора ТОВ КОМБІТОРГ ОСОБА_3 складено протокол про порушення митних правил, передбачених ч.1 ст. 483 МК України, яка передбачає відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю.

Суд критично оцінює надані на підтвердження вказаних обставин докази, оскільки зазначена відповідь митного органу Республіки Азербайджан №100-19/03-23/006919 від 10.05.2018 надавалась не в рамках провадження у справі про порушення митних правил відносно директора ТОВ КОМБІТОРГ ОСОБА_3, а в рамках перевірки зовнішньоекономічної діяльності ТОВ Українська дистриб'юторська компанія .

Не стосуються питань перевірки зовнішньоекономічної діяльності ТОВ КОМБІТОРГ і інші запити Запорізької митниці ДФС, долучені до протоколу про порушення митних правил, зокрема, запит до Державного митного комітету Республіки Азербайджан від 22.05.2018 щодо перевірки зовнішньоекономічної діяльності ТОВ УКРБОБ , запит до Управління СБУ в Запорізькій області від 24.05.2018 та відповідь від 02.06.2018.

З листів митних органів міністерства Республіки Азербайджан, отриманих Запорізькою митницею ДФС у інших справах про порушення митних правил, вбачається, що відповідно до територіального податкового управління ТОВ Баракат тимчасово призупинила свою діяльність з 02.12.2017 по 02.12.2022. Суд звертає увагу, що в даних листах взагалі не зазначено відомості про ТОВ Баракат як юридичну особу, зокрема, юридична адреса підприємства, ІПН.

Також не містить відомостей щодо порушення директором ТОВ КОМБІТОРГ митних правил лист Донецької митниці ДФС від 22.05.2018, з якого слідує, що в рамках операції здійснювалася перевірка ПрАТ Артвайнері про законність вивезення товару ігристе вино . Проведеною перевіркою проаналізовано діяльність безпосередньо отримувача ТОВ Баракат . Будь-які відомості стосовно підприємства не встановлено.

Суб'єктивна сторона правопорушення, передбаченого ст. 483 МК України, передбачає наявність прямого умислу, тобто у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення; товарів, предметів і речовин через митну територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.

Матеріали справи про порушення митних правил не містять доказів, які підтверджують винну громадянина України ОСОБА_3 у вчиненні дій, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України.

Запорізькою митницею ДФС не встановлено, що громадянином України вчиненні ОСОБА_3 дії мають умисел, спрямований на спричинення будь-яких негативних наслідків та на подання митному органу документів, які містять неправдиві данні щодо товару.

Так, згідно контракту № 201017 від 20.10.2017, додатку №45 від 28.02.2018, продавцем товару є ТОВ КОМБІТОРГ (01021, Україна, м. Київ, Печерський узвіз, буд.13, оф.23, ЄДРПОУ 41502862, в особі директора ОСОБА_3.), покупцем товару є COMPANY SYSTEMA POLSKA Sp. z o.o. (02-662 Warszawa, ul. Swieradowska 47, Poland, Mazowieckie), а фактичним одержувачем вантажу є ТОВ Баракат (AZ-0822, с. Гуллар, р-н Белокани, Азербайджан).

З пункту 1.1. контракту вбачається, що Продавець - ТОВ КОМБІТОРГ зобов'язався поставити, а покупець - COMPANY SYSTEMA POLSKA Sp. z o.o. зобов'язався прийняти та оплатити сою, масло соєве, макуху соєву або іншу продукцію сільськогосподарського виробництва, найменування, асортимент, номенклатура, походження, рік врожаю та інші специфікації якої визначаються у Додатках до Контракту у кількості, за ціною та на умовах, визначених цим контрактом.

Згідно з пунктом 5.1. Контракту місце поставки та базис поставки Товару визначається Сторонами у Додатках до цього Контракту у відповідності до Inkoterms 2010 та згідно інструкцій Покупця (надалі - пункт призначення). Конкретний пункт призначення визначається сторонами в Додатку до даного контракту. У випадку зазначення декількох пунктів призначення, визначення остаточного пункту призначення (із способом поставки: прямий або через склад терміналу в порту) - опція Покупця, не пізніше ніж за 7 (сім) календарних днів до дати початку навантаження. Визначений Покупцем пункт призначення згідно положень цього пункту Контракту має бути придатний для приймання Товару згідно обраного продавцем способу доставки.

Між сторонами контракту був укладений додаток до контракту №45 від 28.02.2018, у якому сторони визначили найменування, одиницю виміру, кількість та вартість товару, який буде поставлятися, період поставки, зокрема, умови поставки - FCA Високогірне, Україна (Інкотермс 2010) автомобільним транспортом Покупця; товар - шрот соєвий згідно ТУ У 10.4-39396874-001:2015, в кількості 105 тон, загальною вартістю 42525,00 доларів США. Покупцем також було визначено, що вантажоодержувачем по цій специфікації є ТОВ Баракат (AZ-0822, с. Гуллар, р-н Белокани, Азербайджан).

До контракту додається письмова інструкція від Покупця COMPANY SYSTEMA POLSKA Sp. z o.o. для продавця ТОВ КОМБІТОРГ щодо заповнення міжнародної товарно-транспортної накладної (CMR) датована 19.02.2018.

З інструкції, зокрема, вбачається (мовою оригіналу):

Покупатель - COMPANY SYSTEMA POLSKA Sp. z o.o. указывает на необходимость выполнения следующих инструкций по заполнению международной товарно - транспортной накладной (CMR) в рамках исполнения контракта №201017 от 20.10.2017 г.

1.В позиции 2 CMR указывать следующую информацию о получателе:

ООО Баракат AZ-0822, с. Гуллар, район Белоканы, Азербайджан

2.В позиции 3 CMR указывать следующее место розгрузки груза:

AZ-0822, с. Гуллар, район Белоканы, Азербайджан

3.В позиции 13 CMR указывать следующие указания отправителя:

Отправка для ООО Баракат через ETOILE GLАM LP Suite 2, 5 St. VincentStreet, Edinburg EH3 6SW, Sсotland, UK

п/п Гоптовка - Нехотеевка, РФ

Данные транспортних средств перевозчиков будут сообщены дополнительно.

В свою чергу, вантажоодержувач був визначений відповідно до умов контракту №190218 від 19.02.2018 та додатку №1 від 27.02.2018 до контракту №190218 від 19.02.2018, укладеного між COMPANY SYSTEMA POLSKA Sp. z o.o. і ETOILE GLEM LP (Suite 2, 5 St. VincentStreet, Edinburg EH3 6SW, Sсotland), який є кінцевим покупцем товару.

Зазначений факт підтверджується CMR, в графі 13 яких зазначено: Відправка для ТОВ Баракат , через ETOILE GLEM LP (Suite 2, 5 St. VincentStreet, Edinburg EH3 6SW, Sсotland) п/п Гоптовка-Нехотєєвка, РФ.

З інструкції ETOILE GLEM LP для продавця COMPANY SYSTEMA POLSKA Sp. z o.o. щодо заповнення міжнародної товарно-транспортної накладної (CMR), вбачається що вантажоодержувач - Товариство з обмеженою відповідальністю Баракат (Адреса: AZ-0822, с. Гуллар, р-н Белокани, Азербайджан), був визначений саме ETOILE GLEM LP (Suite 2, 5 St. VincentStreet, Edinburg EH3 6SW, Skotland).

Таким чином, зазначаючи вантажоодержувачем ТОВ Баракат (Адреса: AZ-0822, с. Гуллар, р-н Белокани, Азербайджан), ТОВ КОМБІТОРГ діяло згідно інструкцій покупця і самостійно його не визначав.

Відповідно до листа Торгової промислової палати від 06.07.2018 р. № 2001/05-19, здійснюючи поставку на умовах FCA (Інкотерм-2010), з моменту завантаження товару на транспортний засіб перевізника визначеного покупцем та підписання перевізником CMR, ТОВ КОМБІТОРГ вважається таким що виконав свої зобов'язання з поставки товару і не відповідає за подальшу його доставку вантажоодержувачу - ТОВ Баракат .

З вказаного листа вбачається, що при здійснені поставки на умовах FCA (Інкотерм-2010) тягар доставки до необхідного покупцю місця призначення (порту), покладається безпосередньо на самого покупця.

Діючим законодавством не передбачено обов'язок ТОВ КОМБІТОРГ як Продавця, перевіряти юридичний статус вантажоодержувача - ТОВ Баркат , який був визначений Покупцем і з яким у ТОВ КОМБІТОРГ відсутні будь-які взаємовідносини.

Відповідно до вимог ст.486 МК України, одним із завдань провадження в справах про порушення митних правил є: своєчасне, всебічне, повне і об'єктивне з'ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, ці вимоги також закріплені ст.ст.245, 252 КУпАП.

Згідно ст.280 КУпАП, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов'язаний з'ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, а також з'ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності.

З матеріалів справи не вбачається, і в судовому засіданні не доведено, що ОСОБА_3 був обізнаний або повинен був бути обізнаним про те, що інформація щодо вантажоодержувача отримана COMPANY SYSTEMA POLSKA Sp. z o.o. від кінцевого покупця ETOILE GLEM LP (Suite 2, 5 St. VincentStreet, Edinburg EH3 6SW, Sсotland) і відображена в подальшому в контракті укладеному з ТОВ КОМБІТОРГ , а згодом і в наданих ним до митного органу документах містить неправдиві відомості про вантажоодержувача - ТОВ Баркат (Адреса: AZ-0822, с. Гуллар, р-н Белокани, Азербайджан), а також не доведено, що ОСОБА_3 мав умисел подавати до митного органу документи з неправдивими відомостями, щодо вантажоодержувача з метою приховування товару або певних його характеристик від митного контролю.

Діюче законодавство України та міжнародне право не передбачає обов'язок Продавця (ТОВ УкрБоб ) в межах виконання зовнішньо - економічного контракту, здійснювати перевірку юридичного статусу вантажоодержувача (ТОВ Баракат ), який визначений Покупцем (ETOILE GLEM LP) і з яким у Продавця не має прямих господарських взаємовідносин.

Наявні в загальному доступі інформаційні ресурси Республіки Азербайджан не надають можливості резидентам України, здійснити перевірку юридичного статусу вантажоодержувача (нерезидента - ТОВ Баракат ), зокрема встановити факт призупинення ним своєї діяльності.

Не підтверджують наявність в діях громадянина України ОСОБА_3 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, і надані митним органом письмові пояснення перевізників ФОП ОСОБА_6, ФОП ОСОБА_7

З огляду на викладене, оцінивши докази, суд не встановив у діях ОСОБА_3 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 483 МК України, тобто дій, спрямованих на переміщення товару через митний кордон України з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості, щодо вантажоодержувача.

Приймаючи до уваги викладене, провадження по даній адміністративній справі підлягає закриттю за відсутності в діях ОСОБА_3 складу правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Керуючись с п. 1 ст. 247, 280 КУпАП, ч. 1 ст. 483, МК України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Провадження по адміністративній справі відносно ОСОБА_3 за ч. 1 ст. 483 МК України закрити на підставі п.1 ч.1 ст.247 КУпАП у зв'язку із відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.

Постанова по справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржена протягом десяти днів з дня її проголошення.

Суддя: Турбіна Т. Ф.

СудЛенінський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення02.11.2018
Оприлюднено13.12.2018
Номер документу78489972
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —334/7463/18

Постанова від 27.12.2018

Адмінправопорушення

Запорізький апеляційний суд

Рассуждай В. Я.

Постанова від 02.11.2018

Адмінправопорушення

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні