Рішення
від 11.12.2018 по справі 1640/2747/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2018 року м. ПолтаваСправа № 1640/2747/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Канигіної Т.С.,

розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом

позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_1 Сістем" до відповідачів: 1. Державної служби України з безпеки на транспорті, 2. Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області про визнання протиправною та скасування постанови

В С Т А Н О В И В:

09.08.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_1 Сістем" (надалі - ТОВ "ОСОБА_1 Сістем") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови від 09.07.2018 № 059179.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на протиправність накладення на нього штрафу з огляду на те, що в ході проведення перевірки у присутності водія не було складено акта, усі документи перевірені, будь-які зауваження не оголошено. За доводами товариства, наявні всі документи, що вимагають положення діючого законодавства. Крім того, позивач зазначає, що стосовно самого водія не було складено протоколу за порушення правил дорожнього руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14.08.2018 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17.09.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 1640/2747/18, призначено підготовче засідання на 11.10.2018.

28.09.2018 до суду надійшов відзив Державної служби України з безпеки на транспорті на позовну заяву, згідно з яким відповідач зазначає про законність винесення спірної постанови, оскільки в ході перевірки встановлено порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт, а саме: при наданні послуг з перевезення вантажу у водія транспортного засобу відсутня товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ про вантаж, тобто відсутнє оформлення обов'язкових документів, визначених статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". Відповідач зазначає про дотримання ним порядку повідомлення позивача про дату та час розгляду справи /а.с. 71-72/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.10.2018 залучено до участі у справі № 1640/2747/18 у якості співвідповідача - Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області, відкладено підготовче засідання на 31.10.2018.

У підготовчому засіданні 31.10.2018 оголошено перерву на 15.11.2018.

12.11.2018 до суду надійшла відповідь на відзив, у якій позивач зазначає про наявність у водія ТТН. Позивач також наголошує на тому, що у разі відсутності такого документу контрагент позивача не мав би можливості отримати вантаж, оскільки у ТТН водій ставить підпис про те, що вантаж передав, а підприємства ставлять підпис про те, що отримали, та надають водію його екземпляри /а.с. 110-111/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15.11.2018 закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 06.12.2018.

Позивач надав до суду заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка або експерта, суд ухвалив розглянути справу у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 17.05.2018 у ході проведення рейдової перевірки, проведеної на а/д Київ-Чоп 503+350 км, відповідно до направлення на перевірку № 005098 від 14.05.2018, був перевірений транспортний засіб марки DAF номерний знак НОМЕР_1, що належить ТОВ "ОСОБА_1 Сістем", виявлено та зафіксовано в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 17.05.2018 №052342 /а.с. 75/ порушення надання послуг з перевезення вантажу, а саме: у водія транспортного засобу відсутня товарно-транспортна накладна або інший, визначений законодавством, документ про вантаж, тобто без оформлення обов'язкових документів, визначених статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". У графі "Пояснення водія про причини порушень" акта перевірки зазначено, що водій з актом ознайомлений, від надання підпису та пояснень відмовився.

21.06.2018 Управлінням Укртрансбезпеки у Полтавській області надіслано ТОВ "ОСОБА_1 Сістем" повідомлення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, який призначено на 09.07.2018 /а.с. 74/.

За результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт Управлінням Укртрансбезпеки у Полтавській області 09.07.2018 винесено постанову №059179 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою до ТОВ "ОСОБА_1 Сістем" відповідно до абзацу 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" застосовано штраф у розмірі 1700,00 грн /а.с.10 /. Указана постанова надіслана позивачу супровідним листом від 11.07.2018 /а.с.73/.

Не погодившись із указаною постановою, позивач оскаржив її до суду.

Перевіряючи відповідність постанови Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області №059179 від 09.07.2018 критеріям, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, та надаючи правову оцінку аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб'єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб'єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами урегульовано Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (надалі - Порядок №1567).

Згідно з пунктом 2 Порядку № 1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб'єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №1567 органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки можуть проводитися із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки, та власників (балансоутримувачів) пунктів габаритно-вагового контролю (за погодженням з їх керівниками).

Рейдова перевірка додержання суб'єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка (пункт 12 Порядку №1567).

Підстави та порядок проведення перевірки позивачем під сумнів не ставляться.

За змістом пункту 21 Порядку № 1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

У разі відмови уповноваженої особи суб'єкта господарювання або водія від підписання акта перевірки суб'єкта господарювання або акта перевірки транспортного засобу посадові особи, що провели перевірку, роблять про це запис (пункт 22 Порядку № 1567).

В акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 17.05.2018 №052342 /а.с. 75/, складеному за результатами перевірки, виявлено та зафіксовано порушення надання послуг з перевезення вантажу, а саме: у водія транспортного засобу відсутня товарно-транспортна накладна або інший, визначений законодавством, документ про вантаж, тобто без оформлення обов'язкових документів, визначених статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". У графі "Пояснення водія про причини порушень" акта перевірки зазначено, що водій з актом ознайомлений, від надання підпису та пояснень відмовився.

Щодо поcилань позивача в частині неналежного надіслання йому повідомлення про час та дату розгляду справи суд зазначає, що на противагу викладеному відповідачем додані докази своєчасного направлення та отримання відповідного повідомлення, а також окремого направлення та отримання ТОВ "ОСОБА_1 Сістем" примірника постанови, що оскаржується /а.с. 73-74/.

Згідно із абзацом третім частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 № 2344-ІІІ (далі - Закон № 2344-ІІІ) за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Статтею 1 Закону № 2344-ІІІ передбачено, що у цьому Законі наведені терміни вживаються в такому значенні: документи на вантаж - документи, визначені відповідно до Митного кодексу України, законів України "Про транспортно-експедиторську діяльність", "Про транзит вантажів", інших актів законодавства, в тому числі міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, які необхідні для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом; послуга з перевезення пасажирів чи вантажів - перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.

Отже, із системного аналізу статей 1, 48, 60 Закону № 2344-ІІІ вбачається, що до відповідальності, передбаченої абзацом третім частини першої статті 60 цього Закону, можуть бути притягнуті ті автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату та мають укладені договори про перевезення вантажів автомобільним транспортом на комерційній основі, але які надають такі послуги без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 цього Закону.

Згідно із розділом 1 (Терміни та поняття) Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 за № 128/2568 (далі - Правила № 363), наведені у цих Правилах терміни та поняття вживаються в такому значенні:

вантажовідправник - будь-яка фізична або юридична особа, яка подає перевізнику вантаж для перевезення;

вантажоодержувач - будь-яка фізична або юридична особа, яка здійснює приймання вантажів, оформлення товарно-транспортних документів та розвантаження транспортних засобів у встановленому порядку;

договір про перевезення вантажів - двостороння угода між перевізником, вантажовідправником чи вантажоодержувачем, що є юридичним документом, яким регламентуються обсяг, термін та умови перевезення вантажів, права, обов'язки та відповідальність сторін щодо їх додержання;

замовлення на перевезення вантажів - документ, який подає вантажовідправник перевізникові на доставляння обумовленої партії вантажів в узгоджені терміни; замовник - вантажовідправник або вантажоодержувач, який уклав з перевізником договір про перевезення вантажів;

перевізник - фізична або юридична особа - суб'єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами;

товарно-транспортна документація - комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу;

товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.

Пунктом 3.1 розділу 3 (Правила укладання договорів) Правил № 363 визначено, що договори про перевезення вантажів автомобільним транспортом укладаються між фізичними та юридичними особами, які здійснюють автомобільні перевезення вантажів на комерційній основі (надалі - Перевізники), та вантажовідправниками або вантажоодержувачами (надалі - Замовники). Примірний договір про перевезення вантажів автомобільним транспортом у міському та міжміському сполученні (надалі - Договір) наведений в додатку 1.

Відповідно до пункту 11.1 розділу 11 (Правила оформлення документів на перевезення) Правил № 363 основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил. Товарно-транспортна накладна може оформлюватись суб'єктом господарювання без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім'я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які надають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора. Залежно від виду вантажу та його специфічних властивостей до основних документів додаються інші (ветеринарні, санітарні та якісні - сертифікати, свідоцтва, довідки, паспорти тощо), що визначається правилами перевезень зазначених вантажів.

Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 25.02.2009 № 207 окремо затверджено Перелік документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні, для водія юридичної особи або фізичної особи - підприємця, що здійснює вантажні перевезення на договірних умовах (пункт 1) та для водія юридичної особи або фізичної особи - підприємця, що здійснює вантажні перевезення для власних потреб (пункт 2).

При цьому, як вбачається із пунктів 1, 2 вказаного Переліку, для водія юридичної особи або фізичної особи - підприємця, що здійснює вантажні перевезення на договірних умовах, необхідно мати ТТН, тоді як для водія юридичної особи або фізичної особи - підприємця, що здійснює вантажні перевезення для власних потреб, необхідно мати не ТТН, а накладну або інший документ, який підтверджує право власності на вантаж.

З матеріалів справи вбачається, що транспортний засіб перебував у користуванні позивача на підставі договору оренди (найму) від 06.05.2016 № 07.05.16 та додаткових угод до нього, що відповідачем не заперечувалось /а.с. 32-41/.

Надання послуг з перевезення вантажів позивачем здійснювалось на підставі договорів про надання послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом по території України та в міжнародному сполученні, а саме: від 07.03.2017 № 07.03.17, укладеного між ТОВ "ОСОБА_1 Сістем" та ПП "Бумеранг" /а.с. 151-154/, а також від 26.05.2016 № 04.05.16, укладеного між ТОВ "ОСОБА_1 Сістем" та ТОВ "Заслон Плюс" /а.с. 160-163/. На підтвердження виконання умов указаних договорів станом на дату встановлення порушення позивачем долучено до матеріалів справи засвідчені копії наступних первинних документів бухгалтерського обліку: щодо правовідносин з ПП "Бумеранг" - акт надання послуг від 17.05.2018 № 105, заявка № 29 до договору від 07.03.2017 № 07.03.17, рахунок від 17.05.2018 № 106, податкова накладна від 17.05.2018 № 7 з доказами її реєстрації; щодо правовідносин з ТОВ "Заслон Плюс" - акт надання послуг від 17.05.2018 № 106, заявка № 32 до договору від 26.05.2016 № 04.05.16, рахунок від 17.05.2018 № 107, податкова накладна від 17.05.2018 № 8 з доказами її реєстрації /а.с. 146-150, 155-159/.

При цьому залучені до матеріалів справи копії товарно-транспортних накладних від 16.05.2018 № Р26, №Р26 (інший перелік вантажу) та № Р25, а також подорожнього листа від 16.05.2018 № 0208326 разом з наказом про службове відрядження від 16.05.2018 на ім'я водія автотранспортного засобу ОСОБА_2 спростовують твердження відповідача про допущення ТОВ "ОСОБА_1 Сістем" порушення, визначені статтею 60 Закону № 2344-ІІІ /а.с. 13-14, 114-116/.

Крім того, графа акта проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 17.05.2018 №052342 "у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону № 2344-ІІІ" містить відмітку "не виявлено".

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи те, що відповідачем не надано суду доказів, які б спростовували доводи позивача, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, а позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи висновки суду щодо задоволення позову, наявні підстави для стягнення з відповідача судового збору, сплаченого позивачем за подання цього позову.

При цьому, з огляду на вказані приписи статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, необхідно стягнути на користь позивача витрати зі сплати судового збору в розмірі 1762,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті.

Керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_1 Сістем" (пр. Галузевий,8, м. Кременчук, Полтавська область, 39627, ідентифікаційний код 40367476) до Державної служби України з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, 14, м. Київ, 01135, ідентифікаційний код 39816845), Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області (вул. Європейська, 189-а, м. Полтава, 36008) про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області від 09.07.2018 № 059179 про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, 14, м. Київ, 01135, ідентифікаційний код 39816845) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_1 Сістем" (пр. Галузевий,8, м. Кременчук, Полтавська область, 39627, ідентифікаційний код 40367476) судові витрати у розмірі 1762,00 грн (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Суддя ОСОБА_3

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2018
Оприлюднено13.12.2018
Номер документу78492478
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1640/2747/18

Рішення від 11.12.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 11.10.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 26.09.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 17.09.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 14.08.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні